Ökenros [Recension]

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Rollspel: Ökenros
Av: Angela Cosper och Wilhelm Person
När: 2020

Jag är nämnd i boken som ”Med hjälp av Sebastian Lindeberg”. Bara så att ingen av er anklagar mig för att vara en oetisk spelrecensent.

Ökenros är ett samarbete mellan Wilhelm Person som tidigare har skrivit bland annat Kuf och Cyber M/77 och den i sin fandom vrålkända romans romanförfattaren Angela Cosper. Det är inte bara ett spel som handlar om kärlek eller förhållande, det är ett rollspel som är till för att skapa en helt genretrogen rekreation av en romans roman av typen som var så vanliga på 80-talet! Spelet använder en ombyggd version av Solar system anpassat för just genren. Det enskilt bästa med boken är de helt fantastiska spelexemplen. Det är helt enkelt så att vi inte spelar ut romanser särskilt ofta i rollspel och det i kombination med en genre emulation skulle kunna göra spelet svårtillgängligt, men detta löses elegant och på ett sätt som är kul att läsa. Jag har svårt att uttrycka hur pedagogiska de är eller hur viktiga de är. Det här är nämligen något så ovanligt som ett spel gjort för att personer som aldrig hört talas om rollspel ska kunna köpa det och börja spela det! Framsidan skriker inte ”För nördar” och spelet är inte hotfullt om du är ny. Det hjälper också oss som kommer från andra hållet, jag har dålig koll på romansböcker, men Ökenros gör mig bekväm med att spela ut en!

Jag tycker det här är ett modigt spel. Dedikationen till att emulera genren i allting från presentationen till den påhittade författaren som är det enda namnet på framsidan (nej Cosper är inte en riktigt person utan en kvinnlig pseudonym. Precis som alla manliga romans författare har!), till att spelet dumpar allting som inte passar i genren, till att spelet tacklar pinsamheter vid bordet när sex kommer upp och att spelet helt omfamnar genren utan att blinda för bitarna där böckerna i den kan vara problematiska. Det här är ett påriktigt experimentellt och spännande steg fram i rollspelsdesign. Speciellt som det är skrivet på svenska! Bryr du dig om att rollspelsskapare ska ta chanser och inte bara producera ett till grimdark fantasy spel? Köp Ökenros! För det här? Det här är nytt!

5 av 5
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
En av de sämsta sakerna med att GothCon blev inställt var att jag inte kunde lägga beslag på det här. :(

(Nej, jag handlar inte från Lulu - och gillar inte PDF:er heller. :( )
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag har högvis med böcker här. Skulle kanske kunna skicka som ett helt vanligt brev, jag tror Postnords förfrankerade C5-kuvert borde funka (5st för 79kr).. Bonus för det kan dock vara att du kan få en exotiskt parfymerad bok, något som jag inte rimligen kunde göra på GothCon utan att ådra mig vreden från omgivningen (och ta kål på allergiker). :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
wilper;n347291 said:
Jag har högvis med böcker här. Skulle kanske kunna skicka som ett helt vanligt brev, jag tror Postnords förfrankerade C5-kuvert borde funka (5st för 79kr).. Bonus för det kan dock vara att du kan få en exotiskt parfymerad bok, något som jag inte rimligen kunde göra på GothCon utan att ådra mig vreden från omgivningen (och ta kål på allergiker). :)
Vill ha!

Du kan slänga iväg ett PM med vad pris + porto skulle bli samt hur du vill ha pengar så löser vi det. :)
 
Top