Nekromanti Ökenmusik

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Öken har en speciell plats i mitt hjärta, främst på grund av Dune. Under skrivandet av Haragada, samt vid många andra tillfällen, har jag varit sugen på att hitta mer ökeninspirerande musik. Det bästa jag hittat hittills är Shpongles album Nothing Lasts. Det är helt fantastiskt inspirerande och varje gång jag hör det vill jag spela rollspel i ökenmiljö.

Nu undrar jag om ni känner till musik som för tankarna till öknen och de äventyr som väntar där? Jag har själv haft svårt att hitta något som ens är i närheten av Nothing Lasts, men hoppas att någon av er ska veta bättre.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag brukar drutta till med qasida (kolla på youtube för exempel) och recitationer av Koranen - vilka brukar vara ganska musikaliska trots att de inte ska vara det. Det känns öken.


Storuggla, in a good way, in a good way
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Försök hitta lite marockansk folkmusik, den är mer rytmisk än musik från mellanöstern, och känns mer ursprunglig på nåt sätt... mer "hypnotisk" eller hur man ska kalla det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Det är en lite lustig känsla att tipsa om ett band som Axiom of Choice samtidigt som att det känns mainstream i sammanhanget. Det var i alla fall vad som spelades under första speltestet av Bläck där jag inledde världsskapandet med att rita sanddyner och skriva "öken". Vilket ju blev... ja... öken. Men det blev Basaari-nomadernas öken sen.

Chaos in Paradise är en fin låt. Jojo.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag får alltid dramatiska och varma sandvibbar av soundtracket till "Broken Arrow", av Hans Zimmer. Det är dock inte öken-öken på något sätt, utan en annan klang. En mer ödesmättad och tung sådan.

Exempel finns här:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VOKahtmmpLU"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VOKahtmmpLU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har hittat förvånansvärt många lämpliga spår på de hissmusikskivor med världsmusik som säljs i diverse skräpbutiker för några tior styck.

Skivorna hetter saker som:
Belly Dancing
Belly Dancing Workout
Middle East
Musical World
Voyage to the Sahara & Middle East

Lisa Gerrard, dels från Dead Can Dance tiden och dels från solotiden har en del arabisktklingande musik på sina skivor - en hel del sång men alltid med helt ohörbar text.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
hemma har jag en indisk skiva som heter Music of the Desert. Om jag kan lista ut något sätt att konvertera filerna till mp3 eller ogg. Någon som har tips?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Såvitt jag vet kan du göra en CD till mp3 i både iTunes, Winamp och Windows Media Player (osäker på den sista... kanske bara wma där).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
iTunes gör m4a-or per automatik, den lilla spjuvern. Men det går lätt att ställa in så att det blir mp3or istället.


Storuggla, senaste jag kollade iaf
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
VLC har för övrigt en funktion (i alla fall på Mac) som är till för att streama ljud i webbradio, tror jag. Man kan dock använda den för att streama ljud till en fil, så att säga. Det är inte världens bästa sätt att konvertera, kanske, men det funkar.
 
G

Guest

Guest
Testa Audiograbber. Jag använde det mycket förr i tiden, vet inte hur pass bra programet är idag i jämnförelse med annan mjukvara.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Armenisk folkmusik är vad vi blastade ur vår fina Golf när vi var balkangerilla som B-styrka åt bassar på F17. Soundtracket till Black Hawk Down funkar också, men är lite "modernare".
 
Top