Så då var det äntligen dags för nästa omgång Ökenlegender. Tidigare omgång hittar du här och mer info om Ökenlegender hittar du här.
Vi hade en ny spelare vilket gav möjlighet att testa lite nya idéer på rollpersonsgenereringen som jag inte var så nöjd med. Istället för att välja flera olika livsval som representerar rollpersonens bakgrund fick man välja en uppväxt, ett huvudsakligt yrke samt den viktigaste händelsen i rollpersonens liv. Samtliga val gör att man får öka respektive minska olika egenskaper och förmågor. Dessutom fanns som krav att man på något sätt måste stött på minst en av de andra rollpersonerna under varje fas. Spelaren valde att vara uppväxt som gatunge och var då med i samma gäng som tiggaren. Sedan gick han vidare och blev fasadklättrare varvid han hade tagits av vaktchefen och köpt sig fri. Slutligen var det viktigaste i hans liv när han stal ädelstenen Akkas Hjärta, då var den tredje rollpersonen, budbäraren, hans man på insidan. Sen var det bara personlighetsdragen och livsmålen kvar. Personlighetsdragen blev Fåfängd, Älskar att tänka ut överkomplicerade planer samt Kleptoman. Livsmålen blev att bli rik samt att stjäla juvelen Yannas Ros.
Överlag kändes resultatet av detta sätt att göra rollpersoner bättre. Man fick en mer heroisk karaktär vilket passar spelet bättre. Framförallt så hjälpte mot problemet att gruppen inte satt ihop. Nu visste alla vem den nya karaktären var och vilka relationer de hade. Nackdelen var att den inte var lika inspirerande för spelaren och det var svårare att komma på karaktären varvid det blev mest en generisk tjuv men jag har lite idéer som ska råda bot på det också.
Rollpersonerna inför denna omgång blev då tjuven Sarim, Tiggaren Nagilum den lungsjuke och Shamran budbärare i de fina kvarteren. Målet var att få ihop gruppen lite bättre så jag bestämde mig för att köra på en enkel plot och se var det kunde leda. Bakgrunden var att en mer eller mindre galen präst hade gett härbärge åt en koloni jättespindlar som kommit vandrande över öken och råkat ta sig in i Akka i tron att spindlarna var utsända från hans gud.
Spelet börjar med att Sarim och Shamran springer på varandra i en gränd en mörk kväll någonstans i den förslummande stadsdelen Murrad. Shamran är arg på Sarim eftersom han anser att han hade fått alldeles för lite betalt i sin del av stölden av Akkas Hjärta. Ett gräl utbryter. Under tiden håller Nagilum på att återhämta sig från ett rus efter ha köpt några okända droger av en halvpålitlig thénasare. Helt plötsligt känner han hur det kryper över hela kroppen. Han ser spindlar över hela kroppen. Grälet mellan Shamran och Sarim avbryts av att Nagilum kommer springandes, fäktandes med armarna och skriker att det är spindlar överallt. Efter att ha insett att det verkligen är spindlar och inte bara Nagilum som hallucinerar och rensat av honom de som satt på kroppen så kommer en tjock svart massa av spindlar vällandes ut ur det hål som Nagilum hade legat i. Rollpersonerna flyr. Shamran som var snabbast fastnar i ett stort spindelnät som spärrar av gränden de befinner sig i. Nu är det dags att testa stridsreglerna så jag släpper ner tre håriga åttabenta monster från grändens väggar som fullständigt överraskar rollpersonerna. Striden blev smärtsamt kort. Inom några rundor ligger samtliga tre paralyserade. Nagilum blev tvungen att ta en skada och valde att byta ut ett av sina personlighetsdrag mot Spindelfobi. De andra var bara utslagna.
En cutscene visar en gammal man som blir avbruten i sitt studerande av en stor spindel. Han förebrår den för att de har varit ute och jagat fast än de inte får och slår följe med den för att inspektera fångsten.
De tre vaknar hängandes upp och ner i mörkret inlindade i spindelväv. Sarim och Nagilum väljer att försöka använda fingerfärdighet för att ta sig loss. De lyckas och berättar att de lyckas lirka fram sina knivar och skära sig ut. Medan Sarim befriar Shamran så spelar Nagilum ut sin nya spindelskräck och kurar skrikande ihop sig mitt på golvet och är fullständigt ohjälpsam. På så vis får han ett kryss mindre på sin spindelfobi och kan i framtiden använda den som en bonus. Dessutom får han ett kryss mot att få ett ödespoäng. Sarim och Shamran hjälps åt och hittar en väg ut i mörkret. De blir tvungna att dra ut Nagilum. De tre famlar sig fram i mörkret. Så ser de ett ljus längre bort. Alla börjar springa bara för att tvärstanna när de ser en gigantisk spindel framför det lilla fyrfatet som sprider ljuset. Rollpersonerna börjar kasta sten på spindel vilket bara får den att illa snabbt pilla upp i taket och gömma sig. Långsamt tar sig de tre fram med dragna knivar. Spindeln landar på Sarim och fäller honom till marken. Strid utbryter. De tre använder hjälpas åt regeln vilket betyder att bara en slår tärningen men får plus ett för varje som hjälper till. Nagilum valdes till huvudkombattant och hans ganska mesiga värde på 0 i strid ökas till +2 tack vare hjälpen. Dessutom väljer han att använda sin spindelfobi och får ytterligare +3. Ett högt tärningsslag gör att spindel är utslagen. Nagilum berättar att när spindeln landar på Sarim grips han av panik och måttar en överdjävlig spark som får spindeln att flyga flera meter. Landa på rygg med benen sprattlandes i luften uppenbarligen svårt skadad. De tre flyr.
Vid fyrfatet har de dock tre val. Gångarna de är i består av gamla delar av staden som för länge sedan täckts av ökensanden. De kan välja en dörr till höger, en till vänster eller ett fönster rakt fram. Samtliga tre leder in i mörkret igen. De väljer till höger. Ett lyckat slag av Shamran i uppmärksamhet gör att de hör något närma sig. Snabbt gömmer de sig i den högra huskroppen. Förbi går en gammal man i sliten kåpa följd av en stor spindel och en svärm med knytnävsstora ’småspindlar’. De inser att snart kommer han se den skadade spindeln. Sarim och Nagilum väljer att försöka smyga förbi bakom ryggen på gubben och in genom dörren därifrån han kom. Shamran att stanna kvar och gömma sig i mörkret. Sarim tokmisslyckas med sitt smygaslag och ramlar över en sten. De upptäcks och gubben skickar spindlarna efter dem. De väljer att fly. Förflyttningslaget blir däremot episkt bra och Sarim lämnar snabbt spindlarna bakom sig medan Nagilum bara lyckas hålla dem knappt på avstånd. De ser fler fyrfat längre fram och följer dem tills de hamnar framför en låst dörr. Sarim är som tur är expert på lås och lyckas öppna dörren i tid till att Nagilum kommer stolpandes med spindlarna en god bit efter. De kommer in i en mindre helgedom med en staty över en guddom omgiven av spindlar (Guden är Muijadd den smygande, en nästan glömd gud som är beskyddare av hemligheter och lönndom med rollpersonerna misslyckas med sina slag i bokkunskap och är ovetandes om detta). De slänger igen dörren bakom sig och Sarim försöker hålla emot vilket också lyckas.
Undertiden ser Shamran hur gubben stolpar efter spindlarna. Han överkommer sin konflikträdsla och anser att en gammal skröplig gubbe ska han nog kunna ta. Första rundan i striden vinner Shamran men en liten marginal. Den gamla prästen får ta en Stress och Shamran beskriver hur han tackar omkull prästen och nu ligger de och slåss om facklan i prästens hand. Nästa runda är tärningarna på Shamrans sida. Prästen är besegrad. Shamran beskriver hur han lyckas knocka prästen mer eller mindre av slump med armbågen i kampen om facklan. Upp i helgedomen har småspindlarna börjat ta sig in mellan springor i dörren. Sarim kan inte slåss mot dem eftersom han är upptagen med att hålla dörren mot den stora spindeln som irriterat klickar och knuffar på andra sidan. Nagilum tvingas att slåss ensam mot dem. Första rundan blir Nagilum Besegrad men han väljer att istället ta en skada och fortsätta striden. Tiotal spindlar kryllar över kroppen och ger honom flera små bett. Tyvärr kan Nagilum inte använda sin spindelfobi igen eftersom han har fullt med kryss på den och måste isåfall först spela ut den på ett dåligt sätt för att bli av med kryss. Andra rundan vinner Nagilum och lyckas sopa bort spindlarna från kroppen. Då når Shamran dörren på andra sidan. Han väljer att använda smyga för att ge sig på den stora spindeln. Han lyckas och smyger fram, kastar sin tunika över spindeln och tuttar eld på den med facklan som han tagit från prästen. Spindeln får ett Stress och kastar sig över Shamran. Sarim blir då fri att slåss mot småspindlarna. Slaget blir högt och de är Besegrade, han lyckas slänga flera av dem i de fyrfat som står i helgedomen. På andra sidan dörren går det inte så bra för Shamran, det var många ettor för Shamran den här kvällen. Spindeln lyckas få +6 i skada vilket innebär att Shamran är utslagen och måste ta en skada (ett till och han hade varit död). Den brinnande spindeln kastar sig över honom och knuffar omkull honom. Han slår huvudet i en sten och svimmar av. Sarim ger sig in i striden och kastar några stenar på spindeln. Han lyckas marginellt och spindeln får ett Stress till vilket innebär att den nu har -1 på strid. Spindeln kastar sig mot Sarim. Stridsslag slås igen. Lika. Sarim försöker klämma den i dörren men spindeln slinker igenom. Ingen får någon Stress. När spindeln kommer in i rummet spelar Nagilum ut sin spindelfobi igen och flyr in i ett hörn, han kan inte vara med i striden något mer. Nytt slag som Sarim vinner. Spindeln får ytterligare Stress och Sarim börjar få ett betydande övertag. Nästa runda får Sarim tillräckligt högt för att spindeln är Besegrad. Han berättar hur de två tumlar runt i rummet låsta i strid tills de slår i en av pelarna. En stor sten lossnar från taket och mosar spindeln mitt framför ansiktet på Sarim som täcks av gulgrön gegga.
När striden är över så vaknar Shamran till sans igen och Nagilum lugnar ner sig. De börjar nu se sig om efter värdesaker i rummet och lägger genast märke till en bunt bronsljusstakar. Då var det dags att få fart på dem igen. Prästen hade inte dödats utan bara knockats av Shamran så han kommer in med ett fyrfat och en lägel med olja som han slänger ut samtidigt som han skriker ”Dö otrogna hundar!”. Sarim snappar snabbt åt sig närmaste ljusstaken och springer mot dörren. Nagilum däremot misslyckas med sitt slag mot sin Girighet och blir tvungen att frenetiskt samla på sig alla ljusstakar han kunde hitta. Shamran gör ett misslyckat försöka att slita ut Nagilum ur huset innan han också flyr. När huset är övertänt så inser Nagilum att det inte är värt det. Tvyärr misslyckas han med sin sista chans, ett förflyttningsslag och de två andra kan bara se hur huset rasar ner över Nagilum när han haltar mot utgången. Men eftersom Ökenlegender är ett spel för hjältar så finns regeln ’Lämnad för död’ vilket gör att om en rollperson dör så kan man offra ett ödespoäng och på så sätt överleva trotts att alla andra tror att man dör. Nagilums spelare funderade ett tag och kom fram till att han var värd och behålla och offrade sitt enda ödespoäng. Nagilum lyckades ta sig in bakom statyn och överlevde således helt mirakulöst branden. Några dagar senare kunde de andra se honom gå och tigga på gatorna som om inget hade hänt.
Överlag så flöt sessionen på bra. Trots att det var andra äventyret så var det inga problem med reglerna för spelarna. Det enda som blev lite stolpigt ibland var striderna som tappade lite tempo eftersom spelarna hade svårt att hitta på beskrivningar som inte bara innebar jag slår typ. Huvudmålet med äventyret att få ihop gruppen får väl anses som lyckat, nu har de rättat livet på varandra lite om vartannat och framtida äventyr kan istället inriktas mer på rollpersonernas livsmål. Får se vad det blir härnäst.
Vi hade en ny spelare vilket gav möjlighet att testa lite nya idéer på rollpersonsgenereringen som jag inte var så nöjd med. Istället för att välja flera olika livsval som representerar rollpersonens bakgrund fick man välja en uppväxt, ett huvudsakligt yrke samt den viktigaste händelsen i rollpersonens liv. Samtliga val gör att man får öka respektive minska olika egenskaper och förmågor. Dessutom fanns som krav att man på något sätt måste stött på minst en av de andra rollpersonerna under varje fas. Spelaren valde att vara uppväxt som gatunge och var då med i samma gäng som tiggaren. Sedan gick han vidare och blev fasadklättrare varvid han hade tagits av vaktchefen och köpt sig fri. Slutligen var det viktigaste i hans liv när han stal ädelstenen Akkas Hjärta, då var den tredje rollpersonen, budbäraren, hans man på insidan. Sen var det bara personlighetsdragen och livsmålen kvar. Personlighetsdragen blev Fåfängd, Älskar att tänka ut överkomplicerade planer samt Kleptoman. Livsmålen blev att bli rik samt att stjäla juvelen Yannas Ros.
Överlag kändes resultatet av detta sätt att göra rollpersoner bättre. Man fick en mer heroisk karaktär vilket passar spelet bättre. Framförallt så hjälpte mot problemet att gruppen inte satt ihop. Nu visste alla vem den nya karaktären var och vilka relationer de hade. Nackdelen var att den inte var lika inspirerande för spelaren och det var svårare att komma på karaktären varvid det blev mest en generisk tjuv men jag har lite idéer som ska råda bot på det också.
Rollpersonerna inför denna omgång blev då tjuven Sarim, Tiggaren Nagilum den lungsjuke och Shamran budbärare i de fina kvarteren. Målet var att få ihop gruppen lite bättre så jag bestämde mig för att köra på en enkel plot och se var det kunde leda. Bakgrunden var att en mer eller mindre galen präst hade gett härbärge åt en koloni jättespindlar som kommit vandrande över öken och råkat ta sig in i Akka i tron att spindlarna var utsända från hans gud.
Spelet börjar med att Sarim och Shamran springer på varandra i en gränd en mörk kväll någonstans i den förslummande stadsdelen Murrad. Shamran är arg på Sarim eftersom han anser att han hade fått alldeles för lite betalt i sin del av stölden av Akkas Hjärta. Ett gräl utbryter. Under tiden håller Nagilum på att återhämta sig från ett rus efter ha köpt några okända droger av en halvpålitlig thénasare. Helt plötsligt känner han hur det kryper över hela kroppen. Han ser spindlar över hela kroppen. Grälet mellan Shamran och Sarim avbryts av att Nagilum kommer springandes, fäktandes med armarna och skriker att det är spindlar överallt. Efter att ha insett att det verkligen är spindlar och inte bara Nagilum som hallucinerar och rensat av honom de som satt på kroppen så kommer en tjock svart massa av spindlar vällandes ut ur det hål som Nagilum hade legat i. Rollpersonerna flyr. Shamran som var snabbast fastnar i ett stort spindelnät som spärrar av gränden de befinner sig i. Nu är det dags att testa stridsreglerna så jag släpper ner tre håriga åttabenta monster från grändens väggar som fullständigt överraskar rollpersonerna. Striden blev smärtsamt kort. Inom några rundor ligger samtliga tre paralyserade. Nagilum blev tvungen att ta en skada och valde att byta ut ett av sina personlighetsdrag mot Spindelfobi. De andra var bara utslagna.
En cutscene visar en gammal man som blir avbruten i sitt studerande av en stor spindel. Han förebrår den för att de har varit ute och jagat fast än de inte får och slår följe med den för att inspektera fångsten.
De tre vaknar hängandes upp och ner i mörkret inlindade i spindelväv. Sarim och Nagilum väljer att försöka använda fingerfärdighet för att ta sig loss. De lyckas och berättar att de lyckas lirka fram sina knivar och skära sig ut. Medan Sarim befriar Shamran så spelar Nagilum ut sin nya spindelskräck och kurar skrikande ihop sig mitt på golvet och är fullständigt ohjälpsam. På så vis får han ett kryss mindre på sin spindelfobi och kan i framtiden använda den som en bonus. Dessutom får han ett kryss mot att få ett ödespoäng. Sarim och Shamran hjälps åt och hittar en väg ut i mörkret. De blir tvungna att dra ut Nagilum. De tre famlar sig fram i mörkret. Så ser de ett ljus längre bort. Alla börjar springa bara för att tvärstanna när de ser en gigantisk spindel framför det lilla fyrfatet som sprider ljuset. Rollpersonerna börjar kasta sten på spindel vilket bara får den att illa snabbt pilla upp i taket och gömma sig. Långsamt tar sig de tre fram med dragna knivar. Spindeln landar på Sarim och fäller honom till marken. Strid utbryter. De tre använder hjälpas åt regeln vilket betyder att bara en slår tärningen men får plus ett för varje som hjälper till. Nagilum valdes till huvudkombattant och hans ganska mesiga värde på 0 i strid ökas till +2 tack vare hjälpen. Dessutom väljer han att använda sin spindelfobi och får ytterligare +3. Ett högt tärningsslag gör att spindel är utslagen. Nagilum berättar att när spindeln landar på Sarim grips han av panik och måttar en överdjävlig spark som får spindeln att flyga flera meter. Landa på rygg med benen sprattlandes i luften uppenbarligen svårt skadad. De tre flyr.
Vid fyrfatet har de dock tre val. Gångarna de är i består av gamla delar av staden som för länge sedan täckts av ökensanden. De kan välja en dörr till höger, en till vänster eller ett fönster rakt fram. Samtliga tre leder in i mörkret igen. De väljer till höger. Ett lyckat slag av Shamran i uppmärksamhet gör att de hör något närma sig. Snabbt gömmer de sig i den högra huskroppen. Förbi går en gammal man i sliten kåpa följd av en stor spindel och en svärm med knytnävsstora ’småspindlar’. De inser att snart kommer han se den skadade spindeln. Sarim och Nagilum väljer att försöka smyga förbi bakom ryggen på gubben och in genom dörren därifrån han kom. Shamran att stanna kvar och gömma sig i mörkret. Sarim tokmisslyckas med sitt smygaslag och ramlar över en sten. De upptäcks och gubben skickar spindlarna efter dem. De väljer att fly. Förflyttningslaget blir däremot episkt bra och Sarim lämnar snabbt spindlarna bakom sig medan Nagilum bara lyckas hålla dem knappt på avstånd. De ser fler fyrfat längre fram och följer dem tills de hamnar framför en låst dörr. Sarim är som tur är expert på lås och lyckas öppna dörren i tid till att Nagilum kommer stolpandes med spindlarna en god bit efter. De kommer in i en mindre helgedom med en staty över en guddom omgiven av spindlar (Guden är Muijadd den smygande, en nästan glömd gud som är beskyddare av hemligheter och lönndom med rollpersonerna misslyckas med sina slag i bokkunskap och är ovetandes om detta). De slänger igen dörren bakom sig och Sarim försöker hålla emot vilket också lyckas.
Undertiden ser Shamran hur gubben stolpar efter spindlarna. Han överkommer sin konflikträdsla och anser att en gammal skröplig gubbe ska han nog kunna ta. Första rundan i striden vinner Shamran men en liten marginal. Den gamla prästen får ta en Stress och Shamran beskriver hur han tackar omkull prästen och nu ligger de och slåss om facklan i prästens hand. Nästa runda är tärningarna på Shamrans sida. Prästen är besegrad. Shamran beskriver hur han lyckas knocka prästen mer eller mindre av slump med armbågen i kampen om facklan. Upp i helgedomen har småspindlarna börjat ta sig in mellan springor i dörren. Sarim kan inte slåss mot dem eftersom han är upptagen med att hålla dörren mot den stora spindeln som irriterat klickar och knuffar på andra sidan. Nagilum tvingas att slåss ensam mot dem. Första rundan blir Nagilum Besegrad men han väljer att istället ta en skada och fortsätta striden. Tiotal spindlar kryllar över kroppen och ger honom flera små bett. Tyvärr kan Nagilum inte använda sin spindelfobi igen eftersom han har fullt med kryss på den och måste isåfall först spela ut den på ett dåligt sätt för att bli av med kryss. Andra rundan vinner Nagilum och lyckas sopa bort spindlarna från kroppen. Då når Shamran dörren på andra sidan. Han väljer att använda smyga för att ge sig på den stora spindeln. Han lyckas och smyger fram, kastar sin tunika över spindeln och tuttar eld på den med facklan som han tagit från prästen. Spindeln får ett Stress och kastar sig över Shamran. Sarim blir då fri att slåss mot småspindlarna. Slaget blir högt och de är Besegrade, han lyckas slänga flera av dem i de fyrfat som står i helgedomen. På andra sidan dörren går det inte så bra för Shamran, det var många ettor för Shamran den här kvällen. Spindeln lyckas få +6 i skada vilket innebär att Shamran är utslagen och måste ta en skada (ett till och han hade varit död). Den brinnande spindeln kastar sig över honom och knuffar omkull honom. Han slår huvudet i en sten och svimmar av. Sarim ger sig in i striden och kastar några stenar på spindeln. Han lyckas marginellt och spindeln får ett Stress till vilket innebär att den nu har -1 på strid. Spindeln kastar sig mot Sarim. Stridsslag slås igen. Lika. Sarim försöker klämma den i dörren men spindeln slinker igenom. Ingen får någon Stress. När spindeln kommer in i rummet spelar Nagilum ut sin spindelfobi igen och flyr in i ett hörn, han kan inte vara med i striden något mer. Nytt slag som Sarim vinner. Spindeln får ytterligare Stress och Sarim börjar få ett betydande övertag. Nästa runda får Sarim tillräckligt högt för att spindeln är Besegrad. Han berättar hur de två tumlar runt i rummet låsta i strid tills de slår i en av pelarna. En stor sten lossnar från taket och mosar spindeln mitt framför ansiktet på Sarim som täcks av gulgrön gegga.
När striden är över så vaknar Shamran till sans igen och Nagilum lugnar ner sig. De börjar nu se sig om efter värdesaker i rummet och lägger genast märke till en bunt bronsljusstakar. Då var det dags att få fart på dem igen. Prästen hade inte dödats utan bara knockats av Shamran så han kommer in med ett fyrfat och en lägel med olja som han slänger ut samtidigt som han skriker ”Dö otrogna hundar!”. Sarim snappar snabbt åt sig närmaste ljusstaken och springer mot dörren. Nagilum däremot misslyckas med sitt slag mot sin Girighet och blir tvungen att frenetiskt samla på sig alla ljusstakar han kunde hitta. Shamran gör ett misslyckat försöka att slita ut Nagilum ur huset innan han också flyr. När huset är övertänt så inser Nagilum att det inte är värt det. Tvyärr misslyckas han med sin sista chans, ett förflyttningsslag och de två andra kan bara se hur huset rasar ner över Nagilum när han haltar mot utgången. Men eftersom Ökenlegender är ett spel för hjältar så finns regeln ’Lämnad för död’ vilket gör att om en rollperson dör så kan man offra ett ödespoäng och på så sätt överleva trotts att alla andra tror att man dör. Nagilums spelare funderade ett tag och kom fram till att han var värd och behålla och offrade sitt enda ödespoäng. Nagilum lyckades ta sig in bakom statyn och överlevde således helt mirakulöst branden. Några dagar senare kunde de andra se honom gå och tigga på gatorna som om inget hade hänt.
Överlag så flöt sessionen på bra. Trots att det var andra äventyret så var det inga problem med reglerna för spelarna. Det enda som blev lite stolpigt ibland var striderna som tappade lite tempo eftersom spelarna hade svårt att hitta på beskrivningar som inte bara innebar jag slår typ. Huvudmålet med äventyret att få ihop gruppen får väl anses som lyckat, nu har de rättat livet på varandra lite om vartannat och framtida äventyr kan istället inriktas mer på rollpersonernas livsmål. Får se vad det blir härnäst.