Nytt år, nytt tillfälle för spel. Detta är en rapport från den fjärde speltestomgången av Ökelegender. Mer information om Ökenlegender kan du hitta här och tidigare omgångar här.
Efter det har gått tre omgångar utan att någon av rollpersonerna lyckats uppfylla ett enda av sina livsmål eller förtjänat ödespoäng genom andra sätt så insåg jag att det var för svårt att få ödespoäng, särskilt med tanke på att ödespoäng används till, förutom att förbättra rollpersonen, att påverka berättelsen och i värsta fall rädda sin rollperson undan en säker död. Tilldelningen av ödespoäng behöver därför vara högre, två av rollpersonerna hade redan använt sitt enda ödespoäng och hade nu inga kvar. Därför hade jag bestämt att införa regeln att man alltid får ett ödespoäng efter avslutat session. Detta innebar att alla rollpersoner fick tre stycken ödespoäng retroaktivt. Tjuven Sarim passade på att höja sin förmåga i närstrid för två öp. Tiggaren Nagilum skaffade sig fördjupningen Stjäla Föremål för att bli lite bättre på det. Resten av ödespoängen sparade han eftersom han misstänkte att hans rollperson har relativt hög dödlighet så som han spelar den. Shamran sparade även han större delen av sina öp och köpte enbart fördjupningen smyga för ett öp. Slutligen Yacim som förbättrade sin vilja.
Sen var det dags att börja spelet. Det hade kommit in förslag på att de skulle bli anlitade till att frakta något på en karavan så jag valde det spåret. Vi började mitt i en strid. Runt om dem dör folk. Karavanen de har rest med har blivigt anfallen av ökennomader så kallade durenger. Shamran har en låda med sig som han har blivigt anförtrodd att skydda med sitt liv. Shamran och Nagilum, de naturliga ynkryggar som de är försöker gömma sig bakom en stor doogh. Doogher är stora sävliga djur perfekta som lastdjur eftersom de kan klara sig länge utan vatten. Yacim försöker hjälpa till i försvaret och Sarim plockar upp en båge från en död karavanvakt. Tre durenger utser Yacim och Sarim som sitt mål. Sarim lyckas träffa den ena med en pil vilket gör att han tillfälligt tappar kontrollen på hästen och lyckas sänka den andres häst. Den tredje däremot gör ett anfall när han rider förbi Yacim men han lyckas bara orsaka en poäng stress på Yacim och ett ytligt sår. När han kommit förbi Yacim och Sarim slår nomaden för upptäcka och ser Shamran som försöker gömma sig bakom en dooghs ben. Shamran får panik och slänger lådan mot nomaden som duckar men i sista stund sätter Sarim en pil i ryggen på nomaden och dödar honom på fläcken.
Vi gör ett klipp tillbaka några dagar i tiden. Shamran har fått ett erbjudande från en handlare som han brukar springa med meddelande åt om han kunde hjälpa till att frakta ett meddelande en längre sträcka. Han ska ta ett meddelande till staden Susa och han och hans medhjälpare ska färdas som vanliga resenärer på en karavan men i själva verket har de med sig ett mycket viktigt meddelande. Belöningen blir inte stor förutom resan men både Shamran och Yacim har som livsmål att komma ut och resa så de nappar direkt. Sarim är också intresserad och Nagilum har fått ett tips om att den gröna sten som de kom i kontakt med under det första äventyret kommer fraktas på en karavan ut ur staden inom kort och han anar ugglor och är väldigt pigg på att följa med. Vid Akkas stora port på avresedagen får Shamran en låda, någon fot i höjd och bredd, med vackra sniderier. Han måste lova att vakta den med sitt liv och att se till att den inte öppnas. Lådan ska lämnas till Yassir Ibn Aman, bibliotekarie i biblioteket i Susa.
Tillbaka till striden. Den tredje nomaden som tappade kontrollen på hästen ser lådan liggandes på marken och sporrar sin häst mot den. Yacim försöker stoppa honom men misslyckas, Sarim missar med sina pilar, nomaden tar lådan. Shamran inser att det var dumt att kasta lådan så han offrar ett ödespoäng och sänker nomaden med en kruka med sylt som han hittade i doohgens packning. Nagilum kastar sig över durengen och gör processen kort med den groggy nomaden. Shamran plockar upp lådan men nomadens skrik har gjort fem andra uppmärksamma på dem. Sarim lyckas sänka en av dem med sin båge. En ger sig på Nagilum som har plockat upp sin döda motståndares svärd, två ger sig på Yacim som verkar farligast och en ger sig på Shamran som fegt gömmer sig bakom Yacim vilket ger tre mot en. Nagilum försöker hugga benen av sin motståndares häst men misslyckas och orsakar bara en poäng stress. Yacim slåss mot tre nomader vilket betyder att istället för +1 på strid som de skulle ha om de slogs en och en så har de +3 (+1 för varje motståndare utöver den första, på så sätt slipper man slå mer än ett slag). Yacim har själv +3 på sitt spjut men det går dåligt och hon får resultatet Besegrad. Hon väljer att vara ute ur striden istället för att ta en skada och fortsätta. En av durengerna lyckas klappa till henne i huvudet och hon svimmar. Shamran är ensam kvar och har tur som bara blir Besegrad han också. Han knockas medvetslös av nomadernas hästar och ryttarna tar kistan och flyr. När de väl fått tag på kistan flyr även de övriga nomaderna bort över sanddynerna.
När nomaderna är borta börjar karavanen återhämta sig. Ledaren för karavanvakterna går runt och ser hur många som är skadade och döda. Shamran och Yacim kvicknar till. Spelarna bestämmer sig för att bege sig ut i öknen efter lådan. Ledaren för karavanen vill först döda dem på plats än låta dem själva ge sig ut i öknen, han anser att det är barmhärtigast så. Spelarna tar inte hinten utan insisterar så de får fyra hästar som ökennomaderna lämnade efter sig samt någon veckas mat och vatten. Sen står de där och ser karavanen försvinna i fjärran.
De beger sig mot dynerna där ryttarna hade försvunnit. Ingen av dem har spåra men både Shamran och Nagilum har höga värden på Sinnen och när de hjälper varandra får de ytterligare +1. Slaget blir högt över sg och de kommer inte ha några problem att följa spåren. Genom stekande dagar och kalla nätter går färden. Andra dagen kommer de till en liten oas där det verkar som om ryttarna har anslutit till en större grupp med doogher. Ytterligare dagar går och vattnet och provianten börjar tryta. Alla utom Sarim lyckas med ett uppmärksamhetsslag och ser två ryttare som har spejat på dem. De väljer att lämna spåren som de följer och försöka komma ikapp ryttarna i hopp om att få mer vatten. Den natten ser de ett eldsken vid horisonten. Istället för att sova färdas de hela natten mot skenet. När dagen gryr ser de en stor klippa sticka upp ur ökensanden en avsevärd bit bort. Det verkar vara där som skenet kom ifrån. När de försöker pressa sig dit dör en av hästarna och de får fortsätta i lugnare tempo. När de kommer närmare ser de stora doogher utanför klippan. Nagilum får spatt och rusar mot klippan skrikandes efter vatten. En grupp ryttare sätter av mot dem. Tio durenger omringar dem. De informeras om att de befinner sig på förbjuden mark och måste ge sig av genast. Då börjar Shamran att skälla ut dem och kräva tillbaka sin låda. Det avslöjas att de har följt efter durengerna sedan anfallet. Ledaren för gruppen blir intresserad över vad som kan tvinga fyra uppenbarligen odugliga ökenvandrare att följa efter dem i fem dagar och att de lyckats. Han väljer att inte döda dem utan att ta med dem med ögonbindel och bundna till durengernas ledare. Shamran får emellertid spatt när de försöker binda honom eftersom han har fobi mot att bli fastbunden. Han försöker fly och slutar med en pil i ryggen, utslagen, dvs. både ute ur striden och avsvimmad.
När ögonbindlarna tas av befinner sig de fyra inför durenghövdingen och hans underhövdingar i hövdingens tält. De blir utfrågade om vad de gör här och varför de vill ha lådan. När han frågar om de vet vad som finns i den så avslöjar Nagilum att det finns en grön ädelsten i den. Första stora misstaget som spelarna gör i samröret med durenghövdingen. Hövdingen låter sköta om Shamrans sår för att försöka få ur honom vem de ska lämna lådan till eftersom det är enbart han som vet det. Men Shamran ljuger och avslöjar inte det riktiga namnet på mottagaren. Samliga förs ut ur tältet utan att fått något att dricka eftersom hövdingen åberopar durengernas seder, om han bjuder dem på vatten så är de hans gäster och han kan inte längre döda dem. Eftersom han inte bestämt sig än så får de vänta på vatten. Rollpersonerna förs till ett litet tält och efter ett tag kommer det några vakter och hämtar Nagilum. Hövdingen förhör Nagilum igen eftersom det var han som kände till den gröna stenen och lyckas utan större problem få ur honom att enbart Shamran har tagit i stenen. När han är säker på att Nagilum inte har rört stenen och att han är ofarlig så bjuds Nagilum på vatten och de andra förs in i tältet igen. Hövdingen visar att han har lådan och öppnar den. I den ligger den stora gröna safir som gänget kom över i första äventyret bara för att bli av med det timmarna senare. Hövdingen förstår på deras reaktioner att de har sett stenen förut och frågar vem som har haft den i sin ägo. Shamran börjar genast skrika om att de ska ge tillbaka hans ädelsten. Andra betydligt allvarligare misstaget, efter detta finns ingen återvändo. Samir inser att det är den sten som han stal för några månader och är en del av rollpersonens bakgrund. Hövdingen bedömer att Shamran är ett ondskans verktyg och dömer honom till att avrättas i gryningen eftersom natten är alldeles för mörk för sådana mörka handlingar. Shamran binds vid en påle utanför tältet och de övriga förs bort till ett annat tält under bevakning där en enkel måltid väntar.
Eftersom de andra inte verkar vidare sugna på att rädda honom offrar Shamran ett ödespoäng och föreslår att det blir solförmörkelse under hans avrättning. I gryningen samlas hela lägret framför hövdingens tält i väntat på att ondskans redskap ska dräpas. Långsamt går solen upp över horisonten durenghövdingen väntar på att den ska komma upp helt och hållet, bödeln står beredd med sitt stora svärd för att hugga huvudet av Shamran. Men precis när sista biten av solen når över horisonten börjar en svart skugga falla över den. Förvirring råder i bland underhövdingarna, de diskuterar livligt. Under tiden förmörkas hela solen och plötsligt sveper en sandstorm in med oanad kraft. Ett högt tjut blockerar alla andra ljud. Hövdingen och hans män har försvunnit in i sitt tält. Resten av nomaderna springer mot andra skydd. Nagilum och Sarim springer till hövdingens tält men blir upptäckta av två vakter. Sarim avleder dem och Nagilum kommer ensam in i tältet. Där inne ser han att alla är döda. Kropparna är illa sargade. Lådan är borta och via en stor reva i tältet löper ett spår av blod. Yacim kommer in bärandes på Shamran och tillsammans ger de sig av mot den stora klippan som ligger bredvid lägret där de gömmer sig väl. Strax efter gör Sarim dem sällskap. Där ligger de gömda och spanar på vad som händer i lägret efter att sandstormen lägger sig. Folk är förvirrade efter ett tag verkar det som de börjar med någon sorts begravningsceremoni för sina döda ledare. Nagilum smyger ner i lägret på jakt efter förnödenheter och hittar ett tomt tält med lite mat vin och vatten. Missunnsam som han är blir han kvar där och dricker upp vinet och somnar. De andra blir kvar väntandes på Nagilum uppe i berget tills natten kommer. Då beger sig alla durenger av i ett långt begravningståg upp för en liten stig på klippan med tända facklor. Kvar verkar det bara vara ett fåtal vakter. De andra ser sin chans, hittar en sovande Nagilum och börjar leta igenom tälten runt om efter förnödenheter. Men de vet fortfarande inte hur de ska ta sig ut ur lägret eller hitta ut ur öknen.
Då får Shamran en snilleblixt. Han antar att durengerna är rätt rädda för honom efter vad som hände vid avrättningen och han går fram helt öppet mot en ensam vakt med Nagilum krälandes som en tjänare vid hans fötter. ”Jag har gudarna på min sida, ni kan inte döda mig, ge dig till min makt och kanske jag sparar dig” deklamerar han. Han slår för vältalighet och får +1 eftersom Nagilum hjälper honom med sin vältalighet. De andra ligger på lur för att rusa fram om det misslyckas. De slår högt. Vakten slår lågt. Vakten börjar kräla i stoftet framför Shamran ber honom att skona honom för han har hustru och barn och Shamran lovar att spara honom om han bara hjälper dem ut ur lägret och genom öknen. Efter några dagar ritt befinner de sig i en oas där de kan ta det lugnt ett tag innan de blir upplockade av en passerande karavan. Spelarna får välja var karavanen är på väg och väljer Susa. Så några dagar senare är spelarna i Susa.
Shamran hade livsmålet att lämna Akka vilket uppfylldes och han fick ett öp för det. Yacim hade livsmålet att resa till en annan stad vilket även det uppfylldes och hon fick ett öp. Samtliga fick ett öp för att överlevt kvällen. Yacim valde som nytt livsmål att skaffa sig ett fast jobb i Susa. Shamran valde som nytt livsmål att Förstå sin plats i ödet eftersom han misstänker att han kan vara utvald för något eftersom något ingrep när han skulle avrättas. Dessutom bytte han ut sitt personlighetsdrag Drömmare som aldrig använts mot Tror att jag är utsedd. Tja det var allt, ibland hinner man med bra mycket på tre timmar. Nästa gång funderar spelarna på att göra en artighetsvisit hos Yassir Ibn Aman, får se hur det går.
Efter det har gått tre omgångar utan att någon av rollpersonerna lyckats uppfylla ett enda av sina livsmål eller förtjänat ödespoäng genom andra sätt så insåg jag att det var för svårt att få ödespoäng, särskilt med tanke på att ödespoäng används till, förutom att förbättra rollpersonen, att påverka berättelsen och i värsta fall rädda sin rollperson undan en säker död. Tilldelningen av ödespoäng behöver därför vara högre, två av rollpersonerna hade redan använt sitt enda ödespoäng och hade nu inga kvar. Därför hade jag bestämt att införa regeln att man alltid får ett ödespoäng efter avslutat session. Detta innebar att alla rollpersoner fick tre stycken ödespoäng retroaktivt. Tjuven Sarim passade på att höja sin förmåga i närstrid för två öp. Tiggaren Nagilum skaffade sig fördjupningen Stjäla Föremål för att bli lite bättre på det. Resten av ödespoängen sparade han eftersom han misstänkte att hans rollperson har relativt hög dödlighet så som han spelar den. Shamran sparade även han större delen av sina öp och köpte enbart fördjupningen smyga för ett öp. Slutligen Yacim som förbättrade sin vilja.
Sen var det dags att börja spelet. Det hade kommit in förslag på att de skulle bli anlitade till att frakta något på en karavan så jag valde det spåret. Vi började mitt i en strid. Runt om dem dör folk. Karavanen de har rest med har blivigt anfallen av ökennomader så kallade durenger. Shamran har en låda med sig som han har blivigt anförtrodd att skydda med sitt liv. Shamran och Nagilum, de naturliga ynkryggar som de är försöker gömma sig bakom en stor doogh. Doogher är stora sävliga djur perfekta som lastdjur eftersom de kan klara sig länge utan vatten. Yacim försöker hjälpa till i försvaret och Sarim plockar upp en båge från en död karavanvakt. Tre durenger utser Yacim och Sarim som sitt mål. Sarim lyckas träffa den ena med en pil vilket gör att han tillfälligt tappar kontrollen på hästen och lyckas sänka den andres häst. Den tredje däremot gör ett anfall när han rider förbi Yacim men han lyckas bara orsaka en poäng stress på Yacim och ett ytligt sår. När han kommit förbi Yacim och Sarim slår nomaden för upptäcka och ser Shamran som försöker gömma sig bakom en dooghs ben. Shamran får panik och slänger lådan mot nomaden som duckar men i sista stund sätter Sarim en pil i ryggen på nomaden och dödar honom på fläcken.
Vi gör ett klipp tillbaka några dagar i tiden. Shamran har fått ett erbjudande från en handlare som han brukar springa med meddelande åt om han kunde hjälpa till att frakta ett meddelande en längre sträcka. Han ska ta ett meddelande till staden Susa och han och hans medhjälpare ska färdas som vanliga resenärer på en karavan men i själva verket har de med sig ett mycket viktigt meddelande. Belöningen blir inte stor förutom resan men både Shamran och Yacim har som livsmål att komma ut och resa så de nappar direkt. Sarim är också intresserad och Nagilum har fått ett tips om att den gröna sten som de kom i kontakt med under det första äventyret kommer fraktas på en karavan ut ur staden inom kort och han anar ugglor och är väldigt pigg på att följa med. Vid Akkas stora port på avresedagen får Shamran en låda, någon fot i höjd och bredd, med vackra sniderier. Han måste lova att vakta den med sitt liv och att se till att den inte öppnas. Lådan ska lämnas till Yassir Ibn Aman, bibliotekarie i biblioteket i Susa.
Tillbaka till striden. Den tredje nomaden som tappade kontrollen på hästen ser lådan liggandes på marken och sporrar sin häst mot den. Yacim försöker stoppa honom men misslyckas, Sarim missar med sina pilar, nomaden tar lådan. Shamran inser att det var dumt att kasta lådan så han offrar ett ödespoäng och sänker nomaden med en kruka med sylt som han hittade i doohgens packning. Nagilum kastar sig över durengen och gör processen kort med den groggy nomaden. Shamran plockar upp lådan men nomadens skrik har gjort fem andra uppmärksamma på dem. Sarim lyckas sänka en av dem med sin båge. En ger sig på Nagilum som har plockat upp sin döda motståndares svärd, två ger sig på Yacim som verkar farligast och en ger sig på Shamran som fegt gömmer sig bakom Yacim vilket ger tre mot en. Nagilum försöker hugga benen av sin motståndares häst men misslyckas och orsakar bara en poäng stress. Yacim slåss mot tre nomader vilket betyder att istället för +1 på strid som de skulle ha om de slogs en och en så har de +3 (+1 för varje motståndare utöver den första, på så sätt slipper man slå mer än ett slag). Yacim har själv +3 på sitt spjut men det går dåligt och hon får resultatet Besegrad. Hon väljer att vara ute ur striden istället för att ta en skada och fortsätta. En av durengerna lyckas klappa till henne i huvudet och hon svimmar. Shamran är ensam kvar och har tur som bara blir Besegrad han också. Han knockas medvetslös av nomadernas hästar och ryttarna tar kistan och flyr. När de väl fått tag på kistan flyr även de övriga nomaderna bort över sanddynerna.
När nomaderna är borta börjar karavanen återhämta sig. Ledaren för karavanvakterna går runt och ser hur många som är skadade och döda. Shamran och Yacim kvicknar till. Spelarna bestämmer sig för att bege sig ut i öknen efter lådan. Ledaren för karavanen vill först döda dem på plats än låta dem själva ge sig ut i öknen, han anser att det är barmhärtigast så. Spelarna tar inte hinten utan insisterar så de får fyra hästar som ökennomaderna lämnade efter sig samt någon veckas mat och vatten. Sen står de där och ser karavanen försvinna i fjärran.
De beger sig mot dynerna där ryttarna hade försvunnit. Ingen av dem har spåra men både Shamran och Nagilum har höga värden på Sinnen och när de hjälper varandra får de ytterligare +1. Slaget blir högt över sg och de kommer inte ha några problem att följa spåren. Genom stekande dagar och kalla nätter går färden. Andra dagen kommer de till en liten oas där det verkar som om ryttarna har anslutit till en större grupp med doogher. Ytterligare dagar går och vattnet och provianten börjar tryta. Alla utom Sarim lyckas med ett uppmärksamhetsslag och ser två ryttare som har spejat på dem. De väljer att lämna spåren som de följer och försöka komma ikapp ryttarna i hopp om att få mer vatten. Den natten ser de ett eldsken vid horisonten. Istället för att sova färdas de hela natten mot skenet. När dagen gryr ser de en stor klippa sticka upp ur ökensanden en avsevärd bit bort. Det verkar vara där som skenet kom ifrån. När de försöker pressa sig dit dör en av hästarna och de får fortsätta i lugnare tempo. När de kommer närmare ser de stora doogher utanför klippan. Nagilum får spatt och rusar mot klippan skrikandes efter vatten. En grupp ryttare sätter av mot dem. Tio durenger omringar dem. De informeras om att de befinner sig på förbjuden mark och måste ge sig av genast. Då börjar Shamran att skälla ut dem och kräva tillbaka sin låda. Det avslöjas att de har följt efter durengerna sedan anfallet. Ledaren för gruppen blir intresserad över vad som kan tvinga fyra uppenbarligen odugliga ökenvandrare att följa efter dem i fem dagar och att de lyckats. Han väljer att inte döda dem utan att ta med dem med ögonbindel och bundna till durengernas ledare. Shamran får emellertid spatt när de försöker binda honom eftersom han har fobi mot att bli fastbunden. Han försöker fly och slutar med en pil i ryggen, utslagen, dvs. både ute ur striden och avsvimmad.
När ögonbindlarna tas av befinner sig de fyra inför durenghövdingen och hans underhövdingar i hövdingens tält. De blir utfrågade om vad de gör här och varför de vill ha lådan. När han frågar om de vet vad som finns i den så avslöjar Nagilum att det finns en grön ädelsten i den. Första stora misstaget som spelarna gör i samröret med durenghövdingen. Hövdingen låter sköta om Shamrans sår för att försöka få ur honom vem de ska lämna lådan till eftersom det är enbart han som vet det. Men Shamran ljuger och avslöjar inte det riktiga namnet på mottagaren. Samliga förs ut ur tältet utan att fått något att dricka eftersom hövdingen åberopar durengernas seder, om han bjuder dem på vatten så är de hans gäster och han kan inte längre döda dem. Eftersom han inte bestämt sig än så får de vänta på vatten. Rollpersonerna förs till ett litet tält och efter ett tag kommer det några vakter och hämtar Nagilum. Hövdingen förhör Nagilum igen eftersom det var han som kände till den gröna stenen och lyckas utan större problem få ur honom att enbart Shamran har tagit i stenen. När han är säker på att Nagilum inte har rört stenen och att han är ofarlig så bjuds Nagilum på vatten och de andra förs in i tältet igen. Hövdingen visar att han har lådan och öppnar den. I den ligger den stora gröna safir som gänget kom över i första äventyret bara för att bli av med det timmarna senare. Hövdingen förstår på deras reaktioner att de har sett stenen förut och frågar vem som har haft den i sin ägo. Shamran börjar genast skrika om att de ska ge tillbaka hans ädelsten. Andra betydligt allvarligare misstaget, efter detta finns ingen återvändo. Samir inser att det är den sten som han stal för några månader och är en del av rollpersonens bakgrund. Hövdingen bedömer att Shamran är ett ondskans verktyg och dömer honom till att avrättas i gryningen eftersom natten är alldeles för mörk för sådana mörka handlingar. Shamran binds vid en påle utanför tältet och de övriga förs bort till ett annat tält under bevakning där en enkel måltid väntar.
Eftersom de andra inte verkar vidare sugna på att rädda honom offrar Shamran ett ödespoäng och föreslår att det blir solförmörkelse under hans avrättning. I gryningen samlas hela lägret framför hövdingens tält i väntat på att ondskans redskap ska dräpas. Långsamt går solen upp över horisonten durenghövdingen väntar på att den ska komma upp helt och hållet, bödeln står beredd med sitt stora svärd för att hugga huvudet av Shamran. Men precis när sista biten av solen når över horisonten börjar en svart skugga falla över den. Förvirring råder i bland underhövdingarna, de diskuterar livligt. Under tiden förmörkas hela solen och plötsligt sveper en sandstorm in med oanad kraft. Ett högt tjut blockerar alla andra ljud. Hövdingen och hans män har försvunnit in i sitt tält. Resten av nomaderna springer mot andra skydd. Nagilum och Sarim springer till hövdingens tält men blir upptäckta av två vakter. Sarim avleder dem och Nagilum kommer ensam in i tältet. Där inne ser han att alla är döda. Kropparna är illa sargade. Lådan är borta och via en stor reva i tältet löper ett spår av blod. Yacim kommer in bärandes på Shamran och tillsammans ger de sig av mot den stora klippan som ligger bredvid lägret där de gömmer sig väl. Strax efter gör Sarim dem sällskap. Där ligger de gömda och spanar på vad som händer i lägret efter att sandstormen lägger sig. Folk är förvirrade efter ett tag verkar det som de börjar med någon sorts begravningsceremoni för sina döda ledare. Nagilum smyger ner i lägret på jakt efter förnödenheter och hittar ett tomt tält med lite mat vin och vatten. Missunnsam som han är blir han kvar där och dricker upp vinet och somnar. De andra blir kvar väntandes på Nagilum uppe i berget tills natten kommer. Då beger sig alla durenger av i ett långt begravningståg upp för en liten stig på klippan med tända facklor. Kvar verkar det bara vara ett fåtal vakter. De andra ser sin chans, hittar en sovande Nagilum och börjar leta igenom tälten runt om efter förnödenheter. Men de vet fortfarande inte hur de ska ta sig ut ur lägret eller hitta ut ur öknen.
Då får Shamran en snilleblixt. Han antar att durengerna är rätt rädda för honom efter vad som hände vid avrättningen och han går fram helt öppet mot en ensam vakt med Nagilum krälandes som en tjänare vid hans fötter. ”Jag har gudarna på min sida, ni kan inte döda mig, ge dig till min makt och kanske jag sparar dig” deklamerar han. Han slår för vältalighet och får +1 eftersom Nagilum hjälper honom med sin vältalighet. De andra ligger på lur för att rusa fram om det misslyckas. De slår högt. Vakten slår lågt. Vakten börjar kräla i stoftet framför Shamran ber honom att skona honom för han har hustru och barn och Shamran lovar att spara honom om han bara hjälper dem ut ur lägret och genom öknen. Efter några dagar ritt befinner de sig i en oas där de kan ta det lugnt ett tag innan de blir upplockade av en passerande karavan. Spelarna får välja var karavanen är på väg och väljer Susa. Så några dagar senare är spelarna i Susa.
Shamran hade livsmålet att lämna Akka vilket uppfylldes och han fick ett öp för det. Yacim hade livsmålet att resa till en annan stad vilket även det uppfylldes och hon fick ett öp. Samtliga fick ett öp för att överlevt kvällen. Yacim valde som nytt livsmål att skaffa sig ett fast jobb i Susa. Shamran valde som nytt livsmål att Förstå sin plats i ödet eftersom han misstänker att han kan vara utvald för något eftersom något ingrep när han skulle avrättas. Dessutom bytte han ut sitt personlighetsdrag Drömmare som aldrig använts mot Tror att jag är utsedd. Tja det var allt, ibland hinner man med bra mycket på tre timmar. Nästa gång funderar spelarna på att göra en artighetsvisit hos Yassir Ibn Aman, får se hur det går.