Nekromanti Öka på intresset? - hjälp!!!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tjosan gossar och jäntor!

Som många av er vet jobbade jag nyligen på ett php-forum av justerbart format med färdig grund (ja, det är inte så svårt att vara admin precis).

Jag har gjort mig så synlig jag kan utan att framstå som desperat fjortis både här och på Riotminds forum - men det drar inte nog med folk... Har tolv användare totalt... yay... :gremsuck:

Jag har kontaktat svenska Rowlingklubben för bannerbyte - jag har stått med min del av avtalet, men än gör de inte reklam för mig direkt... Har också mailat en del olika litteratursidor som följer i samma spår och anda, men inget svar än så länge.

Jag behöver hjälp, jag behöver synas, för jag vet att det är många i detta avlånga land som skulle vara intresserade om de bara visste om Skribber.

Kort sagt: Vad fan ska jag göra för att komma igång ordentligt???

P.S. Jag har även gjort en informationstråd under Forumet Skribber om att jag söker moderators... Vilket intresse sen, not. D.S.

Tacksam för svar, verkligen...
(Oj, nu är jag desperat fjortis :gremgrin: är inte fjorton, men ändå, det är mer ett beteende än en ålder...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
1) Tålamod. Att få igång en hemsida med många besökare är inte lätt, och det går inte snabbt.

2) Fortsätt referera till din hemsida i diskussioner som relaterar till ämnet, nämn sidan i förbigående, etc.

3) Försök få dit en handfull intresserade. Kan du inte få dit en handfull intresserade, kanske du borde gjort en marknadsundersökning innan du sjösatte projektet - finns det inget intresse, så finns det ingen anledning att göra en hemsida, typ.



Och snälla, använd en mindre banner. Vad är det för fel på en vanlig länk, bara?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Att den är en banner, och tar en massa plats? Titta på det där inlägget, det jag svarar på nu. Hur stor procent är inlägg, hur stor del upptas av din signatur + banner?

Banners är bland det vidrigaste jag vet rent layoutmässigt och jag brukar ha som princip att aldrig - någonsin - klicka på dem. De irriterar helt enkelt för mycket. Men det är jag det.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Men den Bannern gjorde att jag kikade dit så... :gremsmile:

Däremot vore det trevligt med en banner som är något mindre... och kanske mer avlång... lägg dit någon bild (en bokhög, en penna och papper eller liknande) vid sidan om namnet på forumet. Bilder säger ju mer än tusen ord. :gremsmile:

Adus, att jag inte fångat manteln som moderator beror på att jag har alldeles för många saker om mig och kring mig och jag anser att jag inte skulle vara en pålitlig moderator (inte där tillräckligt ofta, lättstött, irriterande petig och har definitivt en egen agenda :gremsmile: )

Men Adus, Keep up the god work

Krank, var inte så petig. Banners fyller en funktion och du behöver ju som du själv sa inte klicka på den... :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Krank, var inte så petig. Banners fyller en funktion och du behöver ju som du själv sa inte klicka på den...
Kan inte hjälpa att jag gillar estetiskt tilltalande hemsidor och att banners definitivt förstör funktionaliteten iom att de bryter upp läsupplevelsen på ett (för mig) mycket störande sätt...

Jag behöver inte klicka på dem - nix, men jag måste titta på dem. Särskilt när de omges av såpass mycket luft som ingår i Adus' signatur.

En hemsidas främsta uppgift är (enligt min blygsamma uppfattning) att göra innehållet lättåtkomligt. Allt som har med utseendet att göra bör fokusera på att göra sidan mer lättanvänd, text lättläst, etc. Och banners försvårar, förfular och bryter upp allting. Det är den funktion banners har.

För att inte tala om att banners blir allt mindre effektiva. Det finns en anledning till att man får allt mindre pengar för att ha reklam på sin hemsida - http://en.wikipedia.org/wiki/Banner_blindness . Med andra ord, banners innehåll ignoreras av en allt större del av nätbefolkningen, medan de fortfarande tar upp yta och stör det estetiska intrycket.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag behöver inte klicka på dem - nix, men jag måste titta på dem.
Kör Opera som browser, högerklicka på sidan, välj 'Block content', klicka på bannern, klicka på 'Done' och du behöver aldrig se den igen. Andra browsers har antagligen liknande funktioner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jodå - här uppträder däremot problemet med just den här bannern - det finns v'ldigt mycket luft omkring den som, även om jag tar bort bilden (använder AdBlock Plus till Firefox) så störs läsupplevelsen.


Precis so med annan reklam, tycker jag egentligen att man borde få välja att man vill se reklamen, snarare än vara tvungen att välja BORT den.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det stora problemet med ditt forum som jag ser det är att du mer eller mindre begått alla fel i boken med det.

Tydlig målgruppsprofilering
Ett bra forum skall vara tydligt inriktad på ett lagom stort område. Gärna mer nischat än så, men absolut inte för stort. Ditt forum saknar nisch helt och hållet. Diskussioner för myter och religion under samma tak som diskussioner kring deckarlitteratur, kväden och manga? Det betyder att ditt forum alltid är sämre än de forum som inriktar sig på ett av dessa områden.

För många avdelningar
Ett stort problem med nystartade forum. Börja med avdelningar. Endast när aktiviteten är hög nog på de avdelningar du har så är det aktuellt med fler avdelningar.

Hög irritationsfaktor
Man ska göra bra reklam för ens grejer; reklam som inspirerar och som lockar. Vad du gjort på det här forumet tangerar till floodning, och precis som krank nämner så blir det inte bättre med din enorma signatur. Du kan behålla bannern tills vidare, men skippa all luften runtomkring. Tänk på att reklam kommunicerar värden - och när jag ser inlägg som består av 70% signatur och 30% innehåll så säger det mig "usch, det här forumet måste vara mest luft och innehållslöst fluff." Det är inget lockande värde alls. Komprimera, effektivisera; framställ ditt forum som en hittills ännu inte upptäckt skattkammare av möjligheter och kvalikativt innehåll - inte som en irriterande uppblåsbar ballong full med meningslöst skval. Ditt främsta problem är inte att du inte syns - utan sättet du syns .

Har du en aktiv kärna av postare?
Utan en sådan är det svårt att komma igång med ett forum öht. Man kan enbart göra det om man antingen erbjuder unika tjänster (vilket har varit en av Trobergs starkaste selling points med RPGlab) eller om man redan är ett etablerat namn inom det område man önskar täcka med ens forum.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jodå - här uppträder däremot problemet med just den här bannern - det finns v'ldigt mycket luft omkring den som, även om jag tar bort bilden (använder AdBlock Plus till Firefox) så störs läsupplevelsen.
Även om du valt "Collapse blocked content" i Adblock:s inställningar? De flesta sidor brukar se helt okej ut efter det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
De flesta, ja. Men, i det här fallet finns fortfarande den manuellt skapade luften kvar kring bannern.

Och som sagt, egentligen borde folk behöva välja TILL reklam om de vill ha den snarare än att aktivt behöva ta ställning MOT den.

Banners är egentligen att jämställa med spam, tycker jag.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vad bra att du jobbar för att stödja och hjälpa Adus, och inte gör om ytterligare en diskussion till ditt eget lilla vendetta mot fri information.

*applåd*
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
ja...alltså till att börja med ligger ditt forum nere. men det kan ju vara tillfälligt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Om du på allvar tror att det är "fri information" jag är emot, så har du inte läst eller förstått vad jag pratar om överhuvudtaget och lär knappast göra det heller.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Om du på allvar tror att det är 'fri information' jag är emot, så har du inte läst eller förstått vad jag pratar om överhuvudtaget och lär knappast göra det heller."
Nä, men det hindrar inte faktumet är att du är jävligt självupptagen och jämnt ska flooda trådar med dina åsikter.

/Han som aldrig tycker signaturer bidrar med något, så därför har han stängt av dem via kontrollpanelen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kort sagt: Vad fan ska jag göra för att komma igång ordentligt???
Tror honnörsordet här är: Tålamod..
Allt sker inte på en natt, tyvärr...
Annars för att göra reklam är ju att lägga in den i sin signatur på de forum som man är aktiv på, lägga in adressen på olika större skribentforum & sådana saker.

/ Johan K, som funderar på att gå ut & trottsa stormen för att fixa en pizza..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Inte den tonen tack!

"Nä, men det hindrar inte faktumet är att du är jävligt självupptagen och jämnt ska flooda trådar med dina åsikter."

Den där typen av kommentarer uppskattas inte och är inte välkomna på OT-forumet.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Signaturer [ot]

Synd att det inte hjälper mot alla signaturer...
 
Top