DoD Öka grundegenskaper i spel

Eichi Sakue

Veteran
Nåt som stört mig från första början är att det inte finns ett system för att öka sina grundegenskaper när spelet har börjat och jag tänkte höra om det är nån som har implementerat nåt sånt system.

Jag hade nån tanke om att man kan samla ihop den erfarenhet man får vid slutet av spelsessioner för att göra det, en är osäker på vad det skulle kosta och om man skulle införa några begränsningar (utöver max 18 i en stat) som att man får höja max 3 gånger eller nåt.

Jag skulle inte säga att jag har stört mig på att möjligheten inte finns. Det har mig veterligen inte varit en grej i någon utgåva av DoD och jag har inte direkt saknat det. Men visst, jag motsätter mig heller inte idén.

Man skulle kunna tänka sig att man höjer Grundegenskaperna på samma vis som man höjer Färdigheter, dvs genom kryss och förbättringsslag. Om man tycker att det gör att Grundegenskaperna då höjs för snabbt skulle man kunna tänka sig att man t ex slår dessa med nackdel och att man bara får försöka med en Grundegenskap per tillfälle.

Grundegenskaperna förändras ju när man åldras från ung till vuxen till gammal, förstås... Men det är lite diffust lämnat till SL och spelaren när det händer eftersom man (RAW) inte håller koll på exakt ålder.

Om man tänker att det är träning som ger resultat skulle man kanske kunna säga att man kan höja en grundegenskap en poäng om/när man uppnått 18 i två (alternativt tre) färdigheter knutna till den egenskapen. Så om jag blivit skitbra på bågar, simning och akrobatik, så är det kanske rimligt att jag, som person, blivit lite smidigare av det. Samma om jag lärt mig många språk, läkekonst och sjökunskap: då är jag kanske lite smartare.

Men jag tycker nog inte heller att sådana förbättringar/förändringar behövs så mycket. Och i de fall de skulle göra det skulle jag nog bara rollspela den förändringen...

Jag skulle inte säga att jag har stört mig på att möjligheten inte finns. Det har mig veterligen inte varit en grej i någon utgåva av DoD och jag har inte direkt saknat det. Men visst, jag motsätter mig heller inte idén.

Att höja GE har ju varit del av DoD sen Expert iaf. Där kostade det 2 HP för +1 GE (inte STO). GE kunde höjas hur högt som helst på det här sättet.
I DoD-91 kunde en magiker höja PSY (utan HP) men även där kunde man höja GE. Dock hade kostnaden ökat till 5 HP för +1 GE (inte STO här heller). Man kunde också höja GE genom Särskilda förmågor i DoD-91, men det var lite tokigt för man var tvungen att investera jättemånga HP för att kunna höja tre GE med +1 (15 HP ovan regler) eller en GE med +2 (10 HP med ovan regler). För att ens ha chansen att nå det här var man tvungen att investera 21 HP dock och slå 19-20 på var och en av 2t20 :D

Cog.

Vad skulle poängen med att höja grundegenskaperna vara? Det är väll bara FYS för gifter och PSY för skräck som man slår mot? Då är det kanske enklare att skapa hjälteförmågor som ger den önskade effekten istället (och det finns det väll mot skräck)?
Eller är det för att komma över en nivåtröskel så alla färdigheter justeras i efterhand? För mig känns det som ett konstigt sätt att höja färdigheter på.

Då är det kanske enklare att skapa hjälteförmågor som ger den önskade effekten istället
Använda hjälteförmågor för att höja grundegenskaper tycker jag är ett jättesnyggt sätt att hantera det på. Det är så det fungerar i Symbaroum och jag är förvånad över att fler spelsystem inte har sådana lösningar. Att kunna återanvända en regeltillämpning (skapa en hjälteförmåga) istället för att hitta på en helt ny (öka grundegenskaper).

Jag håller med om att det är hjälteförmågor som gäller - se t.ex. Fokus och Tålig som istf att höjs PSY och FYS höjer VP och KP. Snyggt och fokuserat.

Var aldrig riktigt ett fan av GE höjningar i EDD/DoD91. Det fanns ju en Sinkadusartikel med..

Ett system jag använt till rollspel där man ska kunna höja grundegenskaper har först en gräns för hur mycket man kan höja från där man börjar spel, och att man sedan fördelar XP från en färdighet man tränar, till passande grundegenskap.

Den begränsningen är ganska stor, så man kan fördela lite åt gången, så det tar månader eller år att höja grundegenskaper, beroende på vad man har. Så om man studerar tex teologi, så kan man fördela en viss del av de XP man får till Intelligens, eller motsvarande.

I nya DoD tycker jag det låter som hjälteförmåga låter som vägen att gå (som i Symbaroum som nämnts). Kan ge en bra och enkel begränsning i hur GE-höjande hjälteförmågor hanteras (åter igen som i Symbaroum där det finns en naturlig gräns vid +3, så man är ändå ankrad vid sitt startvärde sas).

Huruvida det är bra eller dåligt att höja GE i ett spel/system är ju väldigt avhängigt systemet. I WoD (gamla) var det ju centralt för GE+färdighet var själva grundmotorn. Hur det är i nya drakar vet jag inte riktigt, har förstått att FYS och PSY ger någon sorts effekt i löpande spel. Finns saker som SB kvar så man kan nå någon ny brytpunkt om STY höjs till visst värde? Om GE BARA är att ge ett startvärde för färdigheter och inte påverkar vid höjning vid löpande spel är det tämligen meningslöst att ha ett system för att höja dem :)

Cog.

I nya DoD tycker jag det låter som hjälteförmåga låter som vägen att gå (som i Symbaroum som nämnts). Kan ge en bra och enkel begränsning i hur GE-höjande hjälteförmågor hanteras (åter igen som i Symbaroum där det finns en naturlig gräns vid +3, så man är ändå ankrad vid sitt startvärde sas).

Huruvida det är bra eller dåligt att höja GE i ett spel/system är ju väldigt avhängigt systemet. I WoD (gamla) var det ju centralt för GE+färdighet var själva grundmotorn. Hur det är i nya drakar vet jag inte riktigt, har förstått att FYS och PSY ger någon sorts effekt i löpande spel. Finns saker som SB kvar så man kan nå någon ny brytpunkt om STY höjs till visst värde? Om GE BARA är att ge ett startvärde för färdigheter och inte påverkar vid höjning vid löpande spel är det tämligen meningslöst att ha ett system för att höja dem :)

Cog.
Skadebonus baseras på STY resp. SMI beroende på vilken typ av vapen man använder. Det hade nog också kunnat avhjälpas med en hjälteförmåga.

Den enklaste lösningen borde väl vara att ett drak- eller demonslag för en grundegenskap ger ett erfarenhetskryss, precis som på en färdighet. Och att de generella krysseen också kan placeras på dem. Att höja en grundegenskap skulle naturligtvis inte påverka färdigheterna, däremot kroppspoäng, skadebonus och liknande.

Back