Nekromanti Öka dekorationen i EON!

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hej, det här riktar sig främst till skaparna av Eon IV. Jag skulle uppskatta fler och mer "fantasyaktiga" bilder. Något jag verkligen uppskattar med DoD är deras vackra bilder (tänker på expertböckerna). Man kommer i rätt stämning och får inspiration bara av att titta på bilderna.

Jag tycker att det fattas lite i Eon, många bilder känns mer allmänna än verkligen fantasy och vissa är lite tomma och detalj-fattiga. Jag vill ha bilder jag kan studera en längre period och inte tröttna på.

Jag skriver inte det här för att gnälla utan som ett konstruktivt förslag till framtida moduler och böcker.

Exempel:

http://www.jimmypalm.se/roleplaying/DrakarOchDemoner/Pics/TrudvangKrigareForsvaraUngmoMotTroll.jpg
http://www.jasonchanart.com/gallery/2006/original/demonhunt/Demon_Brute.jpg
http://digilander.libero.it/respen/Dragon_Art_wallpaper_1_800x600.jpg

Detaljrika, vackra bilder.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Visst är DoD:s bilder i många fall mycket bättre än Eons, men vad jag främst vill skall förbättras i illustrationsväg i kommande moduler är bilder på arkitektur och klädstil.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Visst är DoD:s bilder i många fall mycket bättre än Eons, men vad jag främst vill skall förbättras i illustrationsväg i kommande moduler är bilder på arkitektur och klädstil.
Jag kan hålla med angående arkitektur och klädstil, det är bland det bästa, det som visuellt skiljer sig kultur från kultur. Finns ingen som kan skilja sig så mycket som kläder och byggnadskonst mellan kulturer. Jag kan fortfarande mysa ner mig i bilderna på husen i Thalamurboken och bara känna "Mmmmm Thalamur"



Men jag förstår inte riktigt gnället från TS, utan den senaste tiden, åren, så har Eons bilder blivit bra mycket bättre än tidigare och har kommit att sätta standard för Eon.

/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alltså, visst, Riot hade många suveräna illustratörer, men svulstiga, semivulgära standardfantasybilder på troll och actionhjältar med groteskt överdimensionerade vapen är det sista Eon behöver - det fanns gott om den varan i Eon I. Och är det så att folk saknar Bergting i Eon är det ju bara att köpa Jarla :gremsmirk:

Något annat vi inte direkt önskar oss från dina bildexempel är syndromet machohjälte-aktiv damsell-in-distress-passiv, på Tapias bild. Visst, Tapia tecknar snygga kvinnor, och barbarsvulstighet i all ära, men liksom....DoD var rätt mycket en genuskatastrof all in all, Eon är på den punkten (numera) väldigt mycket bättre.

Jag tycker Eons illustrationer tagit sig ett jättesving uppåt på senare år (för att inte tala om layouten), till den grad att de nog för närvarande håller bäst klass av alla svenska rollspel. Thalamur, Misslor, Av blod komna, Katres gåtor, Eon III, Alver, Bestialiska folk...de är utmärkt illustrerade, allihop. Visst, ibland hade jag önskat mig en anstrykning av mer "omfg awesome", och jag kan känna att just alver kanske inte är Kims starka sida - men kolla så bra han är på att teckna misslor, eller den godawesome überkoola illustrationen han gjorde till min artikel om Dimmornas hav. Att skriva ett bildmanus och få det realiserat så mycket över ens förväntningar...det var bara....wow. Och medan jag från början föredrog Björn Öbergs illustration av kamorferna, har Kims vuxit på mig så till den grad att jag numera tycker de båda uttrycker varsin aspekt av min vision på ett alldeles underbart vis.

Däremot önskar jag mig också mer bilder på kläder och arkitektur, det är viktigt.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Bildkvaliteen har ökat avsevärt från tidigare. Jämför bara gamla monsterboken och nejromanti & vandöda.

(Ej hyggelmonstret, gamla hyggelmonstret är mer awesome än det nya)
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Jag håller med att det har skett en klar förbättring (se Alver: Sångarens ätt t ex.) men jag tycker fortfarande man ibland stöter på dåligt inscannade, bleka och detaljlösa bilder. T ex. i Eon 3 regelböckerna. Det sänker helhetsintrycket och känslan man får när man läser dem.

Håller med om att bilder på saker som är typiska för just Eon världen (som arkitektur och dylikt) skulle vara roliga att se.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag håller med att det har skett en klar förbättring (se Alver: Sångarens ätt t ex.) men jag tycker fortfarande man ibland stöter på dåligt inscannade, bleka och detaljlösa bilder. T ex. i Eon 3 regelböckerna. Det sänker helhetsintrycket och känslan man får när man läser dem.
Fast Eon III gavs ju ut några år innan de satte igång att snygga upp modulerna på allvar, och jag tycker inte att man kan klandra dem för att de inte snyggat upp redan trycka produkter i efterhand... det vore ju lite som att klaga på för företaget om de dåliga reglerna i Eon II; man kanske har rätt i det man säger, men det finns knappast någon poäng med att göra det.

Gäller det någon modul sedan Kim började ta över illustrerandet är det däremot en annan femma.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Regmolar said:
Jag håller med att det har skett en klar förbättring (se Alver: Sångarens ätt t ex.) men jag tycker fortfarande man ibland stöter på dåligt inscannade, bleka och detaljlösa bilder. T ex. i Eon 3 regelböckerna. Det sänker helhetsintrycket och känslan man får när man läser dem.
Fast Eon III gavs ju ut några år innan de satte igång att snygga upp modulerna på allvar, och jag tycker inte att man kan klandra dem för att de inte snyggat upp redan trycka produkter i efterhand... det vore ju lite som att klaga på för företaget om de dåliga reglerna i Eon II; man kanske har rätt i det man säger, men det finns knappast någon poäng med att göra det.

Gäller det någon modul sedan Kim började ta över illustrerandet är det däremot en annan femma.
Förstår vad du menar, för mig som inte vet när vem illustrerade i böckerna, vilka böcker är "uppfriskade"?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förstår vad du menar, för mig som inte vet när vem illustrerade i böckerna, vilka böcker är "uppfriskade"?
Har en massa böcker utlånade, så jag vet inte när de började på allvar, men tror att det var med Thalamur ungefär. Bestialiska folk, Alver och Misslor är andra moduler jag kan nämna på rak arm som håller en klart högre bildkvalitet än de flesta föregångarna.

Enkelt sagt så ser du det ganska snabbt på bildkvaliteten - det går liksom inte att ta miste på :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Även om enbart lera och bönder ligger långt bort så hoppas jag ändå att illustrationerna i Eon IV fångar den realistiska, brutala känsla som spelet bör förmedla. Smutsiga kläder, hjältar med bandage, ärr och ögonlappar, folk som bär på kvardröjande märken av någon sjukdom. Sedan får detta gärna samexistera med prakt och rikedom -- det finns det ju också rum för i Mundana.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
För att styrka tidigare inlägg hänvisar jag till sid. 60 och 39 i Religioner: Gudarnas kamp
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Thedax said:
För att styrka tidigare inlägg hänvisar jag till sid. 60 och 39 i Religioner: Gudarnas kamp
Religioner härstammar, liksom till exempel Asharien och Soldarn och Consaber, från den tid då det mesta i Eon såg ut som skit, mycket tack vare en viss illustratörs brister. Det är lyckligtvis en era som spelet nu har lagt bakom sig.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Svarte faraonen said:
Även om enbart lera och bönder ligger långt bort så hoppas jag ändå att illustrationerna i Eon IV fångar den realistiska, brutala känsla som spelet bör förmedla. Smutsiga kläder, hjältar med bandage, ärr och ögonlappar, folk som bär på kvardröjande märken av någon sjukdom. Sedan får detta gärna samexistera med prakt och rikedom -- det finns det ju också rum för i Mundana.
Så du vill (typ) ha det som i warhammer fantasy?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Persson said:
Så du vill (typ) ha det som i warhammer fantasy?
Ja, gärna, åtminstone när det gäller skador och tecken på hårt leverne. Detta innebär förstås inte att illustratörerna ska avbilda en värld där alla tycks ha vandrat genom törnesnår i tre dagar utan mat, men jag skulle definitivt uppskatta om konsekvenserna av stridssystemet skulle synas på några av bilderna.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Svarte faraonen said:
Persson said:
Så du vill (typ) ha det som i warhammer fantasy?
Ja, gärna, åtminstone när det gäller skador och tecken på hårt leverne. Detta innebär förstås inte att illustratörerna ska avbilda en värld där alla tycks ha vandrat genom törnesnår i tre dagar utan mat, men jag skulle definitivt uppskatta om konsekvenserna av stridssystemet skulle synas på några av bilderna.
Folk ska lida! Det är det vi vill se i rollspelsillustrationer. Fram för törnesnår, matbrist, var, slem, stympning och död!
Heja heja.

Nej men helt seriöst så kan mycket inspiration hämtas från Warhammer Fantasy Roleplay. Där syns det att det att livet inte är lätt.
 
Top