Nekromanti Öhhh.. Har jag missat nåt eller?

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Jag börjar bli otroligt rädd att jag har totalt missuppfattat vad rollspel är för något. Och eftersom jag har hållit på med det i 15 år (Anno 1986) så är det en smärre katastrof. Anledningen till detta är att en djävulskt massa personer gnäller över regelfrågor och petitesser i regelböckerna i det här forumet (och andra).

Jag har alltid kört så här:
1. Gillar inte världen -----> Gör en egen...
2. Skum regel ----> Stryk den och hitta på en egen.
3. Dvärgar är inte blåa? ------> Dvärgar är nu blåa.
4. Saknas ett monster -------> Hitta på lite värden med ett rollspel där de finns som utgångspunkt eller helt enkelt spåna fram ett!

Jag som trodde att SL hade fria händer... snyft...Jag vill att dvärgar skall vara blåa....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag börjar bli otroligt rädd att jag har totalt missuppfattat vad rollspel är för något. Och eftersom jag har hållit på med det i 15 år (Anno 1986) så är det en smärre katastrof. Anledningen till detta är att en djävulskt massa personer gnäller över regelfrågor och petitesser i regelböckerna i det här forumet (och andra)."'

Du har inte missuppfattat vad rollspel är. Däremot har du missuppfattat vad forum är. Forum är till för att gnälla.

Eller nja, de är till för att kommunicera, men eftersom 90% av all kommunikation är gnäll så följer att 90% av all kommunikation på forum också är gnäll.

Genom att gnälla och lyssna på andras gnäll så får man nämligen en uppfattning om vad de andra är för några, och man grupperar sig snabbt i olika grupper efter åsikter. Därmed stärks en social struktur och ett kamratskap inträffar.

"1. Gillar inte världen -----> Gör en egen..."

Nå, nu köper inte jag rollspel för att göra egna världar. Jag köper rollspel för att spela dem. Ska jag göra egna världar kan jag lika gärna göra ett eget rollspel från grunden.

"2. Skum regel ----> Stryk den och hitta på en egen."

Som ovan, men med mer tolerans. Förr eller senare kommer man till en gräns då det är enklare att skriva om systemet från grunden. Och då kan man lika gärna leta upp ett annat rollspel.

"3. Dvärgar är inte blåa? ------> Dvärgar är nu blåa.
4. Saknas ett monster -------> Hitta på lite värden med ett rollspel där de finns som utgångspunkt eller helt enkelt spåna fram ett!"


Så kallade petdetaljer. Sådana är lätta att åtgärda.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Re: Öhhh.. Har jag... + lite test gnäll

Eller nja, de är till för att kommunicera, men eftersom 90% av all kommunikation är gnäll så följer att 90% av all kommunikation på forum också är gnäll

Det är helt sant... Ingen har formulerat det bättre

Nå, nu köper inte jag rollspel för att göra egna världar. Jag köper rollspel för att spela dem. Ska jag göra egna världar kan jag lika gärna göra ett eget rollspel från grunden.

Jag må vara pervers men jag gillar att göra världar till existerande rollspel

Så kallade petdetaljer. Sådana är lätta att åtgärda.

Men märk väl att det oftast gnälls på petdetaljer.....
----------------GNÄLL.-----------------------
Jo just det.. Typsnittet i Drakar och Demoner är jobbigt att läsa för oss med ögonsjukdomen Keratokonus. Inte storleken.. bara typsnittet. Alla andra typsnitt hade varit bättre... Bokstäverna är lite för tunna liksom.
----------SLUT GNÄLL-----------------
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hmmm...

Nå, nu köper inte jag rollspel för att göra egna världar. Jag köper rollspel för att spela dem.

...köper inte du rollspel för att ha som varnande exempel i bokhyllan också? ;-)

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inte riktigt.

"...köper inte du rollspel för att ha som varnande exempel i bokhyllan också? ;-)"

Faktiskt inte. Jag köper alltid rollspel med syfte att spela dem. Sedan brukar de hamna i en av fyra kategorier.

1) De spel som jag spelar.
2) De spel som är hyllvärmare för att ingen annan än jag vill spela dem.
3) De spel som är hyllvärmare för att jag inte vill spela dem.
4) De varnande exemplen.

Star Wars RPG är ett exempel på kategori 1. Albedo RPG är ett exempel på kategori 2. Gondica är ett exempel på kategori 3. Mutant Chronicles är ett exempel på kategori 4.

Däremot brukar jag ofta sälja av kategori 3-rollspel, eftersom jag sällan har någon nytta av dem, och då blir det bara kategori 1 och 2 (de jag vill spela) och 4 (de varnande exemplen) kvar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nope !

Jag tycker att du har helt rätt. Om man inte gillar det så bra, så har man all rätt att hitta på eget. Det är ju mycket mera roligt.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
du har rätt...men...

Nu fins det ju faktisk folk (särskilt jag) som är för lata att göra egna världar, monster och dyl...Men det händer ju att man orkar få arslet ur vagnen och göra ett eller annat monster. Men det händer sällan. Världar brukar jag bygga upp under spelets gång kartorna spelarna ritar blir till grund och Sedan får man ha statskick och sådant i huvudet. Min spelargrupp är för tillfället utanför Trudvang för tillfället eftersom jag vet för lite om världen och dom har rest österut i 1.5 år just nu...det börjar bli dags att komma fram känns det som men jag vill veta mera om världen innan dom kommer fram.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
"Du har inte missuppfattat vad rollspel är. Däremot har du missuppfattat vad forum är. Forum är till för att gnälla.
Eller nja, de är till för att kommunicera, men eftersom 90% av all kommunikation är gnäll så följer att 90% av all kommunikation på forum också är gnäll."

Förstår vad du menar men håller ändå inte helt med. Tycker att gnällandet tar lite för mycket utrymme på detta forum. Det (gnällandet) är oftast helt meningslöst och i många fall bara korkat. Den stora behållningen på ett forum tycker jag är när folk delar med sig av erfarenheter, ger tips, ger svar på/ställer frågor o dyl...

That´s my opinion


"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 
Joined
2 Mar 2001
Messages
122
Location
Sverige, Stockholm

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Blå dvärgar med vita luvor? Låter sjysst...

Om man inte gillar världen är det lätta att ändra på det ja, eller köpa någon annan (fast det första kan ta eländigt mycket tid och det andra kostar pengar)

Om inte regeln verkar stämma kan man göra om den men det kan völ vara bra att höra sig för hos andra då de kan ha bättre ideer, eller så kanske det fel när företaget gjorde spelet och de kanska kan bidra med en ny officiell regel som blir standard. Jag gillar själv att spela i konstruktörernas anda och ser hellre något från dem än mig själv, speciellt när det gäller regler.

Det där med monster. Om man inte har ett annat rollspel med det i då sitter man med det blå skägget i brevlådan. Visst går det att spåna men om man nu tycker det är en allvarlig översikt så kan man göra sin röst hörd och påverka ens valda spel. Sen kan man ju bara hoppas på god ton så att det inte blir just gnäll.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Blå dvärgar med vita luvor? Låter sjysst..."

Skall man inte säga att det låter Smurfigt??? /images/icons/smile.gif

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp !

Det är så mycket smurf som de kan bli, fast jag ahr lite svårt att tänka mig en smurf med skägg & en 2-handsyxa....../images/icons/wink.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Japp !

"Det är så mycket smurf som de kan bli, fast jag ahr lite svårt att tänka mig en smurf med skägg & en 2-handsyxa......"

Smurfar med yxa har jag sett på bild, och smurfar med skägg finns det minst en av. Kombinera dessa, så... /images/icons/wink.gif

<A HREF="http://www.smurfalizer.com" target="_new">http://www.smurfalizer.com</A> - Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Japp !

Ok, det där låter helt klart som en hallucination. Men det är ju lite coolhetsfakor iof.
Kan bli riktigt kul om man slängde in en sådan mitt i spelet, bara för att chocka spelarna....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Japp !

Rent anekdotsmässigt så har jag smurfriket med i min D&Dvärld. Fel forum men rätt tråd. :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
COOLT !!! (nt)

/images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
i så fall är du inte ensam.

"2. Skum regel ----> Stryk den och hitta på en egen."

Brukar försöka hålla mig till de officiella reglerna mest för att inte det skall bli en massa regeldiskussioner under spelmötet. Jag diskuterar gärna regler här på forumet mest för att det kan vara så att man själv missuppfattat en regel och då är bra om man inser istället för att t.ex. ändrar på den.

"4. Saknas ett monster -------> Hitta på lite värden med ett rollspel där de finns som utgångspunkt eller helt enkelt"

Precis, skulle det senare kom en officiell version av det mostret man gjort och det inte stämmer med en egna så är det bara och bestämma sig för vilket man gillar mest och använda det i fortsättningen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: i så fall är du inte ensam.

"<EM>Gillar inte världen -----> Gör en egen...</EM>"
Jag köper ett rollspel för att världen är så skön. Regelsystemet kommer oftast i andrahand. Helst vill jag ha en värld som jag själv kan bygga vidare på. Deadlands är ett bra ex. Där får man mer info om världen med äventyren.

"<EM>Skum regel ----> Stryk den och hitta på en egen.</EM>"
DoD:s versioner är ett bra ex. på husregelrollspel.

"<EM>Dvärgar är inte blåa? ------> Dvärgar är nu blåa.
4. Saknas ett monster -------> Hitta på lite värden med ett rollspel där de finns som utgångspunkt eller helt enkelt spåna fram ett!</EM>"
Nu har jag lite dålig fantasi med det med varelser. Helst köper jag en monsterbok som har <EM>passande</EM> varelser till spelet.

"<EM>...bli en massa regeldiskussioner under spelmötet.</EM>"
Ge den spelaren minus. Finns inget värre och tråkigare än regeldiskussioner och säg att han får det.

/[color:green]Han</font color=green> som själv bråkat med sin SL om regler men det var länge sedan och han har numera kommit till sans
 
Top