Nekromanti Öh brist på fantasi? = Eon2 =Alltså jag

Eon2

Veteran
Joined
4 Dec 2000
Messages
53
Location
Täby ,Sverige
Jag behöver hjälp jag kan inte hitta på några äventyr och om jag kommer på några så blir det bara konstigt

tex: Att Rollperonen teleporters till en by som har en massa affärer, men det är samma peron som säljer sakerna i alla affärer och han gör det med en konstig röst och konstig klädnad och kommer alltid in genom en dörr.

Målet på det här äventyret är att välta det jättestora uppochned vända berget som har sin top i ett mycket litet hål.

Jag behöver dessperat hjälp
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Du har ingen brist på fantasi.. Bara en anorlunda fantasi..
Försök att spela ut ett normalt äventyr med inte så jätte mycket övernaturlighet.. kanske att det är någon kult som har intagit en borg i hemlighet och ett offer rymmer och berättar om detta. Fick själv inspiration till detta äventyr i detta forum.. Försök att hitta en tråd som heter: Bra äventyr
Där får du en massa tips..
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
klassiker och så

Om insperationen är slut och man inte vill ta en paus i spelledandet får man ta till klassikerna.

Ett gäng tiraktrövare ha kidnappat någon från en bondgård och RP måste rädda.

Något viktigt är stulet och rollpersonerna måste ta tillbaka det. Givetvis har tjuven sålt det till en hälare som har sålt det till någon annan o.s.v.

En kult förbereder en ond ritual någonstans och RPna måste hitta och stoppa ritualen.

Ett monster sätter skräck i bönderna rollpersonerna måste söka upp och döda.

En skatt finns någonstans och RPna är på spåren. Givetvis är även någon annan på jakt efter skatten.

RPna blir anklagade för ett brott och måste rentvätta sitt namn innan rättegången.

En konflikt mellan två fraktioner håller på att blossa upp. RPna måste stoppa den. Givetvis är det en tredje part som hetsar dem mot varandra.

RPna hamnar i vildmarken och måste överleva utan utrustning.

RPna finns plötsligt på någons dödslista och måste klara sig undan lönnmördare och annat. De måste samtidigt som de överlever försöka ta reda på varför de är headhuntade och ta sig ur situationen.

En döende man ger RPna viktig information. Hur använder RPna den på bästa sätt.

Det var några av de grunder som jag använder när idéerna sinar. Det utvecklar sig på olika sätt varje gång tack vare spelarnas olika handlande. Det går dock inte att köra en idé mer än en gång om året som max.

Annars finns det ju färdigskrivna äventyr på internet att hämta. De flest är bra om man anpassar dem efter RPna.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
The Big List of RPG Plots

The Big List of RPG Plots må vara skriven väldigt väldigt generellt, men det den brukar i alla fall kunna få igång mig när jag har hjärnsläpp.

Den stora listan.


/Naug
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lada ner nått äventyr ??

Ta & ladda ner nått äventyr fårn sverko, eller nått sådant.. Så kanske det finns nått äventyr som man kan spinna vidare på sedan. Eller så kanske det finns nått äventyr här på wrnu.

Sverkos scenaribank..
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
om det är så att någon högt upsatt person känner till rolpersonerna och vet att dom går att lita på så kan dom bli tilfrågade om dom kan hjälpa till att lösa ett delikat problem.

en av hertigens / kungens? kunskapare har nämligen dött av ett MYCKET plågsamt gift.
det enda man fickur henne innan hon dog i svåra plågor var.

-......vill mörda halva ......och asarien ....... mer.

-stoppa.........innan dom hittar......!

-......hitta ......i jämnviktens följe..........stoppa.....urk (hon dog där).

hertigen / kungen och hans rådgivare är säkra på att något mycket hemskt är i görningen.
karaktärena ombeds att undersöka/infiltrera kulten jämnviktens följeslagare.
om dom acepterar så får dom anvisningar om var dom kan hitta kulten i fråga.
men dom ska helst inte göra något permanent med kulten eftersom hertigen / kungen och hans rådgivare inte är säkra på om kulten är problemet eller lösningen.



kulten jämnviktens följeslagare.
kulten anser att det finns en begränsad mängd av allt,
både välstånd ock elände
gott och ont
om någon får en bit bröd att mätta sin hunger med så är det någon annan som går utan och får svälta.
den något skruvade slutsatsen som kulten har dragit av denna filosofi är att det bästa sättet att bringa godhet ock välmående in i världen är genom att själva ha det dåligt
altså vägrar dom äta sig mätta.
har sällan tilräckligt med kläder utan fryser häldre.
alt detta och mer därtill genomlider kulten med glädje fast förankrade i vetskapen att andra därför har det bätre.

hur dom än gräver och rotar så lyckas dom inte hitta något fuffens med kulten.
kulten skulle inte ens skada en fluga
trots allt om en medlem plågas av en fluga so är det ju någon annan som inte plågas av flugan eller hur?

efter ett lagom frustrerande antal dagar/veckor av resultatlöst sökande efter kultens mörka hemlighet (som inte finns)
blir rp:na oväntat kontaktade och ombedda att inställa sig på slottet omedelbums, nu och med en gång för nu så är det bråttom.

väl där så får dom reda på att hertigen/kungen hadde sänt ut en andra grupp äventyrare fast till en annan ansamling av kulten.
och den gruppen har fått napp.

dom överlevande men något stympade resterna av den gruppen äventyrare raporterade att,
det finns en grupp på 15 personer som har lämnat jämnviktens följeslagare och bildat en ny kullt.
även dom kallar sig själva jämnviktens följeslagare mest för att orsaka förvirring om någon skulle komma dom på spåret.
den kult som rp:na har undersökt har inget som helst med problemet att gör och vet ingenting om den nya kullten.


den nya kulten
kulten anser att det finns en begränsad mängd av allt,
både välstånd och elände
gott och ont
om någon får en bit bröd att mätta sin hunger med så är det någon annan som går utan och får svälta.
precis likadant som den första kullten.
denna grupp leds däremot av den karismatiska dreegan dal.
och han har övertalat sina följeslagare att vända på slutledningen och gruppen anser nu att ju mer elände som drabbar omvärlden destå mer välstånd och rikedommar blir över till dom själva.
därför så sprider dom numera elände och plågor vart helst dom kan.



fortsätning följer så fort jag hinner skriva mer

Tearlach- har plötsligt bråttom.
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Tips. Teleportera inte. Säg att deras vägar har lett dem till en underlig by.(Teleportering är lite för sci-fi för min smak.)
Vad låter bäst: Det var tomt
eller Det lilla värdshusrumet stod tomt sånär som på en säng
Utsmyckning av meningarna får det att låta bättre
 
Top