Nekromanti Ödlemän

Forsete

Veteran
Joined
12 Jun 2002
Messages
5
Location
Varberg
Jag och min spelgrupp har spelat Eon under en längre tid nu och jag tycker att det har fungerat bra, men det är en sak jag saknar, nämligen ödlemän.
Bredvid alver är ödlemän mina favoriter men det går tyvärr inte att spela som dem i Eon.
Kamorfer finns ju men de är bra för att fungera som en rp.
Så nu undrar jag ifall det någon där ute som har en idé om hur en spelbar ödleman-ras skulle se ut.
Jag har haft några förslag som jag framfört till min sl men han har skrotat det varje gång.
Så nu ber jag om hjälp.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kamorf barn

Låt honom spela en kamorfunge, som inte är fullvuxen ännu då.
Det är väl både en enkel och fungerande lösning.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kamorf barn

Låt honom spela en kamorfunge, som inte är fullvuxen ännu då.
Det är väl både en enkel och fungerande lösning.
Typ tonåring, osäker, förvirrad och lite lätt labil så där =)
Kan bli skoj.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jag har haft några förslag som jag framfört till min sl men han har skrotat det varje gång.

Det låter som du har samma problem jag brukar ha, att SL egentligen bara vill ha med människor.

Har du frågat din SL om han överhuvudtaget kommer tillåta något annat än människor som RP (alver, dvärgar, misslor och tiraker räknas som "människor").

/Henrik
 

Forsete

Veteran
Joined
12 Jun 2002
Messages
5
Location
Varberg
Re: Kamorf barn

Kamorf barn... kan funka.
Men ändå så passar de inte riktigt in.
Min sl vill ha en balanserad spelgrupp och en rp med förmågan att smälta in i sin omgivning, är naturligt magisk och en lungkapacitet som vida överskrider en människas kommer antagligen bli brädad med en gång.
Som tonåring sjunker en hel del världen men är det någon som har ett annat tips om hur man kan få en kamorf att fungera i spelgruppen?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Kamorf barn

ja, förmå din SL att fatta att du kommer att spela den på ett balanserat sätt, och ur ett rollperspektiv övertygande. vilket jag är övertygad av att du klarar.

jag hade en något överlägsen rollperson en gång som hade tagit de andra i strid tillsammans allihopa, trots att han bara var en jägare. grejjen var att han hade en hel del saker för sig, mystiska saker. alltså... äventyret krävde att man skulle bränna mina stövlar, som jag totalvägrade. bara en sån sak gav en helintressant intrig.

En välbalanserad grupp kanske är rättvist, men att spela folk som är exakt lika bra på allt är knappast kul. variationer är enbart intressanta. att min alviska jägare dessutom var överdrivet arrogant och tyckte att han var bästast i hela världen osv retade ju bara gallfeber på dvärgarna i gruppen. mer intriger. detta var iofs Drakar och Demoner, men vissa saker går i alla spel.

lycka till.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Kamorf barn

Min sl vill ha en balanserad spelgrupp och en rp med förmågan att smälta in i sin omgivning, är naturligt magisk och en lungkapacitet som vida överskrider en människas kommer antagligen bli brädad med en gång.
Som tonåring sjunker en hel del världen men är det någon som har ett annat tips om hur man kan få en kamorf att fungera i spelgruppen?


Om du får, säg, -2 på alla värden och (framförallt) betydligt färre färdighetspoäng så borde en Kamorf inte bli alltför bra. Visst, han kommer kunna göra en massa balla saker men om din bästa färdighet är på FC12 och det mesta annat ligger 1-4 poäng under de andra RP:nas FC så är det knappast "för bra". Sen så kan ju SL också använda bakgrundstabellerna för att göra din karaktär sämre (färre slag = färre fördelar alternativt fler nackdelar).

/Henrik
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Siffror och gruppdynamik

En välbalanserad grupp kanske är rättvist, men att spela folk som är exakt lika bra på allt är knappast kul. variationer är enbart intressanta.

Instämmer, i vårt nuvarande äventyr spelar en av mina vänner en gammal krigsveteran, inte så jättehöga grundegenskaper men FV 21 i en stridskonst som innehåller bland annat precisionsanfall. Min karaktär kommer inte i närheten av sådana värden, mest bra på att göra lutor och spela på dem.
Jag var rädd att jag därför skulle komma i skymmundan i äventyrandet.
Inte då! Vi har en av de bäst sammansvetsade grupper jag varit med om. Ingen mening att hänga upp sig på siffervärden. Med intressanta personligheter och ett bra äventyr funkar det mesta.
 

Sidious

Veteran
Joined
18 Jun 2002
Messages
7
Location
Varberg
Tjena Martin...du håller ju på att göra en nu...frågan är bara vad Max tycker om det...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Siffror och gruppdynamik

En välbalanserad grupp kanske är rättvist, men att spela folk som är exakt lika bra på allt är knappast kul. variationer är enbart intressanta.

Instämmer, i vårt nuvarande äventyr spelar en av mina vänner en gammal krigsveteran, inte så jättehöga grundegenskaper men FV 21 i en stridskonst som innehåller bland annat precisionsanfall. Min karaktär kommer inte i närheten av sådana värden, mest bra på att göra lutor och spela på dem.
Jag var rädd att jag därför skulle komma i skymmundan i äventyrandet.
Inte då! Vi har en av de bäst sammansvetsade grupper jag varit med om. Ingen mening att hänga upp sig på siffervärden. Med intressanta personligheter och ett bra äventyr funkar det mesta.


Det beror mycket på hur fritt SL tillåter spelarna att skapa sina RP. Att en krigare är tokbra på att slåss gör ju inte en halvdan gycklare meningslös. Däremot så skulle det inte vara särskilt kul att vara en människa (tjuv) i en grupp med en kamorf (tjuv) om inte kamorfen fick en hel del nackdelar för att uppväga de inbyggda fördelarna. Det gäller egentligen oavsett vilket yrke människan har, om kamorfen har samma - ödlan kan göra fler saker än människan utan att vara sämre på något.

/Henrik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Siffror och gruppdynamik

förstår inte problemet med detta. i vår star warskampanj har vi med två piloter, där min karaktär överglänser honom (för att min är renodlad pilot, och hans är en soldat som tjänstgjort i flygvapnet).. sen att han är bra på att slåss och jag är bra på att laga saker, är en helt annan sak. bara för att två karaktärer har samma färdighet betyder det inte att det blir tråkigare för den som har lägre i den färdigheten.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Siffror och gruppdynamik

förstår inte problemet med detta. i vår star warskampanj har vi med två piloter, där min karaktär överglänser honom (för att min är renodlad pilot, och hans är en soldat som tjänstgjort i flygvapnet).. sen att han är bra på att slåss och jag är bra på att laga saker, är en helt annan sak. bara för att två karaktärer har samma färdighet betyder det inte att det blir tråkigare för den som har lägre i den färdigheten.

Du missar fortfarande poängen. Han är bra på att slåss, du är bra på att laga saker.

Men om det enda han kunde var att flyga, och du fortfarande var bättre än honom på det? Alternativt att han är lika bra som du är på att flyga, och dessutom på att laga saker?

Båda dessa situationer är förvisso överkomliga, men då krävs det nästan att båda spelarna skapat sina karaktärer tillsammans med mer än en tanke på hur de ska agera tillsammans efteråt. Vilket förstås begränsar den enskilde spelarens möjligheter att skapa sin karaktär fritt.

/Henrik
 

Forsete

Veteran
Joined
12 Jun 2002
Messages
5
Location
Varberg
Re: Kamorf barn

Jag har för mig att modulen om drakar också kommer att handla om ödlemän. Är det kamorfer man då talar om eller kommer det handla om helt andra ödlemän?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Kamorf barn

ska man använda vanliga yrken och bakgrundsslag?

Vanliga yrken: Ja (ett yrke i Eon är ju snarast en lista på de färdigheter man lär sej av en viss sysselsättning).

Bakgrundsslag: Nja... Jag föredrar att SL och spelaren tillsammans väljer de resultat som passar karaktären i stället för att slå fram det. I det här fallet så spelar det ju dock ingen större roll - i stället för det normala (kring 5 slag?) så får kamorfen kanske 2 positiva och två negativa (SL bestämmer).

/Henrik
 
Top