Ödets Väsen - Rules Light Väsen

Mynock

Veteran
Joined
25 Oct 2020
Messages
18
Var sugen på att köra en Väsen one shot och hade goda erfarenheter av att spela Cthulu Dark.
Så jag snickrade sonika ihop en light version-inspirerad Väsen version... Ödets Väsen...

Har polerats några gånger, men fungerade på det hela bra. Ödesbiten är helt omskriven, då den ursprungliga varianten inte gick ner alls...

Det kanske är någon här som kan ha glädje av detta...
 

Attachments

Last edited:
Det här är ett riktigt bra Cthulhu Dark hack! Det är nog ett bättre system om man vill spela Vaesen än original systemet.
 
Snyggt! Cthulhu Dark är ett regel-lätt system som verkligen fungerar.
 
Var sugen på att köra en Väsen one shot och hade goda erfarenheter av att spela Cthulu Dark.
Så jag snickrade sonika ihop en light version-inspirerad Väsen version... Ödets Väsen...

Har polerats några gånger, men fungerade på det hela bra. Ödesbiten är helt omskriven, då den ursprungliga varianten inte gick ner alls...

Det kanske är någon här som kan ha glädje av detta...
Ser ju superfin ut. Älskar Cthulhu Dark och tycker det här var en jättebra mix!
 
Ser ju superfin ut. Älskar Cthulhu Dark och tycker det här var en jättebra mix!
Ja, det är fint att det växer ut grenar från Cthulhu Dark (Trophy är ju ett annat fint exempel) och då även till Sverige.
 
Ni som spelat detta, funkar det bra? Lutar åt att använda ett moddat Cthulhu Grey för en gotisk skräckgrej, men jag är tveksam till det här med att man alltid lyckas. Skulle nog helst se att 1 är ett misslyckande. Sedan vill jag få in ngt meta i "misslyckande"-mekanismen ,så att medspelarna är "tvingade" att använda den minst en gg per medspelare/äventyr. Kanske läker en misslyckandeintervention ett tillstånd/ökar en ödespoäng hos initiativtagaren?
 
Last edited:
Ni som spelat detta, funkar det bra? Lutar åt att använda ett moddat Cthulhu Grey för en gotisk skräckgrej, men jag är tveksam till det här med att man alltid lyckas. Skulle nog vilja att 1 är ett misslyckande. Sedan vill jag få in ngt meta i "misslyckande"-mekanismen,så att medspelarna är "tvingade" att använda den minst en gg per medspelare/äventyr. Kanske läker den ett tillstånd/öka med en ödespoäng?
När jag har hört CD har jag husreglat att 1-3 är olika grader av misslyckande. Och så ändrade jag sinnes-tärningen (eller vad den nu heter) till t8.
 
När jag har hört CD har jag husreglat att 1-3 är olika grader av misslyckande. Och så ändrade jag sinnes-tärningen (eller vad den nu heter) till t8.
Det låter rimligt. Tänker nog lägga till 2 Traits och 1 Flaw också = +/- en tärning när de passar.
 
När jag har hört CD har jag husreglat att 1-3 är olika grader av misslyckande. Och så ändrade jag sinnes-tärningen (eller vad den nu heter) till t8.
Hm, T8 är ett bra tillägg, men om man vill hålla det till enbart T6:or så kan man kanske tänka sig att istället ha tokens (som man får genom att "misslyckandeutsätta" medspelare) som kan ta bort ett steg ner? Max en token per medspelare? Då får man lite mer steg 1-6 +antal medspelare innan man blir knäpp/skadad?
 
Hm, T8 är ett bra tillägg, men om man vill hålla det till enbart T6:or så kan man kanske tänka sig att istället ha tokens (som man får genom att "misslyckandeutsätta" medspelare) som kan ta bort ett steg ner? Max en token per medspelare? Då får man lite mer steg 1-6 +antal medspelare innan man blir knäpp/skadad?
Så man påtvingar ett misslyckande på en medspelare och får då tillbaka en san?
 
Så man påtvingar ett misslyckande på en medspelare och får då tillbaka en san?
Ja. Obs det är ju inte ett automatiskt misslyckande, utan en option på ett misslyckande som ändrar SL:s narrativ, dvs player intervention/-action/medskapande för en bättre/mer spännande story. :)
PS Försöker få till ngt incitament för att Misslyckandefunktionen skall komma i spel.
 
Back
Top