[Ödesväktarna] Smakråd! Markering av skador

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vi sitter och lägger sista handen vid en "v2" av Ödesväktarnas regelmotor, och i samband med det tänkte vi uppdatera rollformuläret.

Det här är de relevanta reglerna:
  • Man betalar poäng för att köpa Tålighet. Alla har minst 4, och stegen 5-8 kostar 1p var. Det kostar 2p att skaffa 10, och ytterligare 2p att skaffa 11. Högre än så finns inte.
  • När man i strid får en skada, så har den skadan ett skadevärde. Det är inte hit points – får du en skada med värde 5 så har du fortfarande "ledigt" på skada 1-4.
  • Du kan inte ha fler än en skada med ett visst värde.
  • Får du en ny skada med samma värde som en skada du redan har, så blir den nya skadan uppgraderad till närmaste "lediga" värde.
  • Får du en skada som är över din Tålighet är du utslagen.
  • Får du en skada som är över din Tålighet + 5 är du död.
  • Får du en skada som orsakas av ett Skarpt vapen, och är över din Tålighet − 2 så får du livshotande skador som behöver behandlas kort efter striden. Annars dör du.
Grej 1: Det här är först tre skisser på hur detta kan illustreras.
rsc-etc.png
Tanken är alltså att man köper Tålighet genom att kryssa i rutor, och att man markerar skador genom att fylla i (eller kryssa över etc) cirklar vid respektive siffra.
  • RSC (Rutor-Siffror-Cirklar) har fördelen att siffrorna både är nära rutor och cirklar, så blicken kan börja vid siffrorna och röra sig upp eller ner beroende på vad man håller på med (köper värden eller pillar med cirklar). Nackdelarna är att cirklarna kommer under rutorna istället för över dem vilket bryter mönstret för allt annat på rollformuläret. Samt att det kanske inte går att så snabbt läsa av vilken cirkel som motsvarar ens Tålighet?
  • RCS har fördelen att det går snabbt att i spel utifrån skadecirklarna både läsa av hur man ligger till i förhållande till sin Tålighet och vad varje cirkel har för siffra. Nackdelen är att det är långt mellan siffror och rutor, så det blir lite drygt när man köper Tålighet.
  • SRC har fördelen at det går snabbt både att köpa Tålighetsvärden och att koppla Tålighetsvärdet till cirklar – men nackdelen att det blir lite drygt att läsa ut siffra - cirkel.
Jag lutar åt RSC, men är öppen för förslag.

VIlket funkar bäst? Finns din favorit-ordning inte med? Hur skulle du göra?


Grej 2: Hur markerar man Tålighet, −2 och +5?

Traditionellt har vi dragit ett långt streck från −2 till +5, men nu har vi börjat fundera på andra varianter.

streck.png

  • v1 drar streck vid −2 och +5, men låter rutorna vara det man använder för att se om man kommer över/under Tålighet. "Svärdet" och "Korset" symboliserar "här börjar dödliga skador" respektive "här dör man".
  • v2 är som v1 fast man ritar ut ett faktiskt streck. vid Tålighet. Man litar inte på att rutorna räcker som markering.
  • v3 är mer likt som vi gjort tidigare. Med skillnaden att vi då också hade ett Tålighet-streck och rutorna låg i en helt annan del av rollformuläret. Cleant, men hur läsbart är det?

Målet här är alltså att när spelaren får en "Skarp skada 7" så ska hen snabbt kunna:
  • Markera skadan
  • Konstatera ifall rollpersonen får en livshotande skada (ja)
  • Konstatera ifall rollpersonen blir utslagen (nej)
  • Konstatera ifall rollpersonen dör (nej)
Så… Åsikter? Vilken av de presenterade funkar bäst för dig? Saknar du något alternativ?
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Får du en skada som orsakas av ett Skarpt vapen, och är över din Tålighet − 2 så får du livshotande skador som behöver behandlas kort efter striden. Annars dör du.
Varför ger du inte bara Skarpa vapen två mer i skada så slipper du denna regel åtminstone?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Varför ger du inte bara Skarpa vapen två mer i skada så slipper du denna regel åtminstone?
Det är inte jag som designat systemet, men poängen är att kunna göra skillnad på "pang du är död", "du är utslagen" och "du har fått ett sår som måste tas om hand inom en timme eller två för att inte blöda ihjäl".


Ger man bara skarpa vapen +2 i skada så betyder väl det bara att man blir utslagen lättare av dem? Inte att man får sår som måste tas om hand?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det är inte jag som designat systemet, men poängen är att kunna göra skillnad på "pang du är död", "du är utslagen" och "du har fått ett sår som måste tas om hand inom en timme eller två för att inte blöda ihjäl".

Det är inte jag som designat systemet, men poängen är att kunna göra skillnad på "pang du är död", "du är utslagen" och "du har fått ett sår som måste tas om hand inom en timme eller två för att inte blöda ihjäl".
OK då.

Jag hade kanske gjort det som om man måste kryssa för en skada orsakat av ett skarpt vapen, men skadan är redan förkryssad, så får man en dödlig skada.

För om det är jobbigt att anteckna är det antagligen någonting "fel" (krångligt) högre upp i mekaniken. Bättre att laga originalproblemet än att lappa med en fix, precis som i programmering.

Annars har jag alltid gillat hur man räknar skador i FATE. Bara att kryssa för skador (istället för att dra av från kroppspoäng) är ett plus i sig, men jag älskar det geniala i att bara behöva kryssa en ruta.

Nackdelarna är att cirklarna kommer under rutorna istället för över dem vilket bryter mönstret för allt annat på rollformuläret.
I inga av förslagen är cirklarna över rutorna, så detta är egentligen ingen nackdel specifikt RSC-lösningen.

Ett annat sätt att tänka hade varit att lägga till rutor innan. Det bryter antagligen mot allting annat på formuläret och man kan inte direkt kryssa för skada (3) eftersom det beror på hur mycket tålighet man har. Å andra sidan, är man skadad kan man inte direkt kryssa i (3), eftersom den redan är förkryssad.
odesvaktarna_skadeskala.png
made in Paint
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Är tanken att de strukna rutorna ska vara över 10 och 11, som är dyrare att köpa? Annars förstår jag inte alls hur det är tänkt. Det gör jag nog knappt ändå. Det känns varken tydligt eller snyggt att ha det så, inte något av alternativen. Möjligtvis skulle det bli lite klarare om rutraden började ifylld vid 1 också.

Edit: Eller jaha, nu ser jag att du bara skrivit fel med 10/11 i stället för 9/10 som det ska vara.

Och allt vore mycket tydligare om det stod "Tålighet" vid rutorna och "Skador" vid cirklarna, troligtvis längst till vänster. I så fall skulle jag nog föredra SRC.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
RCS är bäst. Om det är en liten nackdel när man köper tålighet är det något man bara gör en gång. Du skulle också kunna skriva i lite ljusgrå siffror i rutorna. Jag gillar svärdet och korset. Fett!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Är tanken att de strukna rutorna ska vara över 10 och 11, som är dyrare att köpa?
Man hade kunnat dela dem vertikalt, så att de är uppradade som de andra rutorna. För att göra det tydligare att här måste man fylla i dubbelt så många rutor. Det hade signalerat det bättre, tror jag. De snedstrukna rutorna verkar signalera något annat, för mig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ett annat sätt att tänka hade varit att lägga till rutor innan.
odesvaktarna_skadeskala.png
Nu när jag ser detta så hade jag skippat att låta tålighet lägga till extra cirklar. Istället hade motsvarande ruta för tålighet gett en extraträff, när spelaren måste kryssa för. Så om man har 3 i tålighet och man får tre i skada, får spelaren först kryssa för rutan för tålighet och på så sätt kunna bli träffad på 3 igen och först då få en kritisk skada om det är ett skarpt vapen.

Vid läkning så försvinner läker båda värdena samtidigt, vilket gör att man slipper följdeffekten att folk med högre tålighet tar längre tid på sig för att återhämta sig (en brist i princip 99% av alla rollspel med hit points har).
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Är jag trög och jag inte fattar varför det inte finns svarta rutor för 1, 2 och 3 också? Är inte de också "automatiskt" ifyllda, om 4 är det?

Estetiskt gillar jag de små korsen.

Jag är också lite för idén att skippa cirklarna eller rutorna och kanske bara dra cirklar runt siffrorna.

Verkar vara ett coolt system.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Oj, här dök det upp svar! Jag ska försöka få med alla…

Regeldesignen tänker jag lämna därhän. Jag är inte personen som designar systemet, jag gör bara rollformuläret. Ifall någon av de som designar systemet vill ge sig in i tråden och diskutera den biten så får det vara upp till dem.

Varför ens ha cirklarna: för att det är enklare och tillfredsställande att fylla i eller kryssa över cirklar än siffror. Cirklarna gör också att det kanske dröjer lite längre innan man råkar sudda ut siffrorna, tänker jag. Fast jag kanske missförstår hur ni som vill ta bort cirklarna eller kombinera dem med siffrorna tänker.

Ja, jag skrev fel. Det är 9/10 som är dyrare.

Att börja fyllda rutor vid 1:
Det är absolut en möjlighet. Huvudskälet till att vi inte gjort så hittills är nog mest av historiska skäl. Andra egenskaper ser nämligen ut såhär typ:

1663607258748.png

Det borde stå Tålighet: Ja, det borde det. Jag har bara inte bestämt exakt var ännu, för att man inte ska blanda ihop Tålighet med hur Skadad man blivit.

Vertikala streck istället för diagonala: När jag testade det kändes det mest mer oklart vid exakt vilket fält man fick vilken siffra. De diagonala har fördelen att när man fyllt i ett fält så är det tydligt att man måste fylla i nästa också för att få en "hel ruta". Kan dock bara vara jag.

Originalrollformuläret: För att det ska få att se vad vi hade tidigare, vad vi försöker förbättra. Det finns här. Som synes köper man Tålighet på ett helt annat ställe än man markerar Skada, men det är samma regler. Jag undrar eventuellt om inte det var bättre, ändå. Vi måste fortfarande markera de tre gränserna på något sätt, men kanske blir det mindre plottrigt av att separeras från rutorna.



Vi hade möte igår, innan vi fick den här responsen. Det här är vårt senaste utkast:

1663607400674.png

Så i princip RCS (vi offrar enkelhet vid rollpersonsskapandet för enkelhet när man ska markera skador) och så en typ… gaffel? istället för korsen.

Det betyder absolut inte att vi på något sätt är "färdiga". Det är bara vårt senaste spån.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har jag justerat lite till:

1664122233132.png

  • Ni hade helt rätt – det funkar jättebra med flera ifyllda rutor. Då kunde jag också skriva Tålighet och Skador under varandra.
  • Jag bytte tillbaka till RSC, eftersom jag insåg att cirklarna gärna ska ligga nära kanten på rollformuläret – de ska vara lätta a fylla i utan att kladda, och lätta att sudda utan att man råkar sudda en massa annat viktigt. Det gör också att den som föredrar korsen framför gaffeln har lättare att rita dem.
 
Top