CapnZapp said:Jag vill åt fatalismen; att stjärnorna bara hjälper dig så länge inte du strävar emot det öde som står skrivet för just dig. Givetvis utan att skruva åt kopplingen så hårt att spelarna känner de inte vill/vågar syssla med annat.
PhilArt said:Menar du verkligen "att stjärnorna bara hjälper dig så länge inte du strävar emot det öde som står skrivet för just dig"? Tror att ett inte smög sig in där?
Precis.Mannen i skogen said:PhilArt said:Menar du verkligen "att stjärnorna bara hjälper dig så länge inte du strävar emot det öde som står skrivet för just dig"? Tror att ett inte smög sig in där?
Jag tror han menade "så länge inte du strävar emot det öde som står skrivet"
Detta är ju ett inlägg i en mer generell debatt, men i korthet är alltså min lösning att hålla "extraliven" hårt åtskiljda från "handlingspoängen".Mannen i skogen said:Jag hade en annan grupp en gång som jag bara spelade en gång med. De använde sina hjältedådspoäng mer offensivt, och tog med dem i beräkningarna när de gjorde upp planer.
"Men tänk om vi inte klarar att smyga förbi vakterna."
"Inga problem, vi har fyra hjältedådspoäng kvar."
"Aha, ja men då så! Vi kör!"
Hur många hjältedådspoäng gruppen får beror på hur de använder dem, har jag kommit på. Gruppen som bara använder dem som livförsäkring får färre, för ger jag dem för många blir det inte spännande. En grupp som baserade mer av sitt spelande på hjältedådspoängen skulle få fler, tror jag, för att uppmuntra galnare och roligare planer.