Åtta meningsfulla varianter av alver

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eller så gör man som i någon version av DnD Forgotten Realms.
Där fick människor från olika länder olika modifikationer.

I ett land med många lärda kan man får +2 intelligens och ett par kunskapsfärdigheter.
I ett land med många barbarer kan man få +2 styrka och ett par överlevnadsfärdigheter.

Problemet är att det är så man gjort i senaste regelboken till DnD5 (Tashas Cauldron).
I princip säger den att man kan skapa vilken ras som helst: beskriv rasen: kaninöron, elefantsnabel, rovdjurständer, fjädrar och hoppar som en känguru. Ge sen rasen +2 i en grundegenskap, en feat och två skills. Döp den nya rasen och börja spela.
Resultatet blir att de flesta tycker att rask-konceptet har blivit alldeles för urvattnat och jättetråkigt.

Min poäng är att oavsett om vi diskuterar olika folk som alver, dvärgar, människor - eller olika underfolk som högalver, skogsalver, mörkeralver - så krävs det lite mer än +/-1 på någon grundegenskap och färdighet för att det ska kännas unikt och ha existensberättigande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Fast är det inte tvärtom? Är det någon poäng i att ha olika underkategorier av Alver om de inte skiljer sig från varandra på något fundamentalt sätt. Särskilt om de har olika stats. Det kan ju inte bara vara kultur...
Det kan absolut finnas skillnader som är mer biolgiska än kulturella, det måste inte vara antingen eller. "Både och" i olika blandningar är ett fullt rimligt alternativ ;)

Men de borde alla ha några drag som är gemensamma för alla alver. För varför skulle de annars alla kallas för alver?

Såvida man inte använder "alv" i en väldigt bred betydelse såklart, typ som "faerie" på engelska där alver är alla möjliga sorters magiska väsen vars enda gemensamma nämnare är typ "är inte människor" i vilket fall dvärgar antagligen bara skulle vara ytterligare en sorts alv tänker jag?

Det är ju dock inte riktigt så vi _brukar_ använda ordet på svenska så jag förutsatte att det var i ett mer standardfatansy-konext där alver är alver, dvärgar är dvärgar och ankor är ankor.

Men det är ju bara så jag resonerar, så klart =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Såvida man inte använder "alv" i en väldigt bred betydelse såklart, typ som "faerie" på engelska där alver är alla möjliga sorters magiska väsen vars enda gemensamma nämnare är typ "är inte människor" i vilket fall dvärgar antagligen bara skulle vara ytterligare en sorts alv tänker jag?
Jag funderade på om man skulle kunna hitta åtta sorters typ "konstiga alvsorter" och göra den uppdelningen. Men jag kom på att jag inte kunde tillräckligt mycket om alver för att få ihop en sån lista. Men något i stil med:
  • Klassiska skogsalver
  • Gemini-alver som är typ som insekter
  • Alver som egentligen är nåt slags aliens
  • Alver som är människor som muterat (Shadowrun)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
1. Kuusemet - Alvisk klan som lever i Dunkelveden, lever av det taigan ger. Mäktiga shamaner som besjunger sina själsdjur Björnen, Vargen och Lokatten. Köttätare.
2. Tantsuu - Alvisk klan som lever vid de två stora floderna Neiva och Lagva. Har utvecklat simhud mellan fingrar, de har byggt stora befästa dammar och kontrollerar på så vis människorikena nedströms. Som får betala tributer i form av slavar och mat för att få ett jämnt flöde av det livgivande sötvattnet från bergen.
3. Tapja - de utstötta, Alver som fått sin öron stympade av sina klanfränder och stöts ut ur den alviska gemenskapen.
4. Süda - Alver som bor på kristalbergens södra sluttningar, där de vallar getter. Och försvarar ingången till Gudarnas marknad. Det sedan länge bortglömda underjordiska riket.
5. Mägi - degenererade alver som bott i underjorden allt för länge och blivit blinda monster som lever av vättar, råttor, insekter och vilsekomna äventyrare
6. Käsitöö - Alver som slagit sig ner bland människor och utövar ett hantverk bland dem
7. Unistaja - Alvisk klan som lever vid slottet Pärlemor
8. Leht - Alvisk klan som lever strikt veganskt
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Genom att kombinera flera av förslagen i tråden kan man få nyanserade och komplexa alver.

Alvernas artväsende
Gemensamt för alla alver är att de har evigt liv. Detta betyder att alla delar av alvernas historia, från det äldsta till det yngsta, existerar parallellt. Det ger också alverna ett särskilt perspektiv på världen och andra folk. Alver blir oerhört bra på några få sysslor, vilket ligger till grund för klansystemet.
(Mer? Kanske är alver en slags växtvarelser som i Glorantha?)

De ursprungliga
De förstfödda alverna är alla syskon och barn till två av gudarna som skapade världen. De är oerhört mäktiga halvgudar som bor på magiska platser delvis separerade från den vanliga världen. De äldsta av syskonen är ett tvillingpar där den ena regerar sommarhovet och den andra styr vinterhovet.

Klanerna
De förstföddas barnbarn grundade var sin klan inriktad på en viss syssla. Några av grundarna lever fortfarande, medan någon klan fått se hela det äldre gardet utplånas.

Kriget mot Mörkret
Alverna (tillsammans med allierade folk) slogs för länge sedan mot Mörkret. Fienden är besegrad, men inte helt tillintetgjord och hur man förhåller sig till den skiljer sig åt mellan både hoven och klanerna. En av klanerna föll till mörkret, ångrade sig och spelade en avgörande roll i segern men bär fortfarande förbannelsen (och de mörka gåvorna) som de ådrog sig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Genom att kombinera flera av förslagen i tråden kan man få nyanserade och komplexa alver.

Alvernas artväsende
Gemensamt för alla alver är att de har evigt liv. Detta betyder att alla delar av alvernas historia, från det äldsta till det yngsta, existerar parallellt. Det ger också alverna ett särskilt perspektiv på världen och andra folk. Alver blir oerhört bra på några få sysslor, vilket ligger till grund för klansystemet.
(Mer? Kanske är alver en slags växtvarelser som i Glorantha?)

De ursprungliga
De förstfödda alverna är alla syskon och barn till två av gudarna som skapade världen. De är oerhört mäktiga halvgudar som bor på magiska platser delvis separerade från den vanliga världen. De äldsta av syskonen är ett tvillingpar där den ena regerar sommarhovet och den andra styr vinterhovet.

Klanerna
De förstföddas barnbarn grundade var sin klan inriktad på en viss syssla. Några av grundarna lever fortfarande, medan någon klan fått se hela det äldre gardet utplånas.

Kriget mot Mörkret
Alverna (tillsammans med allierade folk) slogs för länge sedan mot Mörkret. Fienden är besegrad, men inte helt tillintetgjord och hur man förhåller sig till den skiljer sig åt mellan både hoven och klanerna. En av klanerna föll till mörkret, ångrade sig och spelade en avgörande roll i segern men bär fortfarande förbannelsen (och de mörka gåvorna) som de ådrog sig.
Det här är ju urcool, men är fortfarande en sorts alver, med kulturell variation och en specialare för de goda mörkeralverna
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Borde man göra likadant med människor och dela upp dem i olika grupper som Ljusmänniskor, Mörkermänniskor, Skogsmänniskor, osv?
Om inte, varför göra det med alver?
För att det är återkommande mytologiska och litterära teman kring alver. Och det är kul med olika slags indelningar för olika slags väsen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Borde man göra likadant med människor och dela upp dem i olika grupper som Ljusmänniskor, Mörkermänniskor, Skogsmänniskor, osv?
Om inte, varför göra det med alver?
Nä, precis det faller på sin egen orimlighet
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Och en 10.000-årig alv har antagligen andra prioriteringar än en 1000-årig alv, även om båda är omöjliga att förstå för en människa.
Jag kommer återigen att tänka på Tad Williams ”Osten Ard”-böcker. Där är de äldsta alverna helt obegripliga för yngre generationer. Dels för att de är sinnessjukt mäktiga, dels för att deras drivkrafter i det närmsta är helt okända. Nån agerar som hon gör för att hon, typ, är sur över en grej som hände för 10000 år sedan och som hon är den enda nu levande varelse som minns.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Genom att kombinera flera av förslagen i tråden kan man få nyanserade och komplexa alver.

Alvernas artväsende
Gemensamt för alla alver är att de har evigt liv. Detta betyder att alla delar av alvernas historia, från det äldsta till det yngsta, existerar parallellt. Det ger också alverna ett särskilt perspektiv på världen och andra folk. Alver blir oerhört bra på några få sysslor, vilket ligger till grund för klansystemet.
(Mer? Kanske är alver en slags växtvarelser som i Glorantha?)

De ursprungliga
De förstfödda alverna är alla syskon och barn till två av gudarna som skapade världen. De är oerhört mäktiga halvgudar som bor på magiska platser delvis separerade från den vanliga världen. De äldsta av syskonen är ett tvillingpar där den ena regerar sommarhovet och den andra styr vinterhovet.

Klanerna
De förstföddas barnbarn grundade var sin klan inriktad på en viss syssla. Några av grundarna lever fortfarande, medan någon klan fått se hela det äldre gardet utplånas.

Kriget mot Mörkret
Alverna (tillsammans med allierade folk) slogs för länge sedan mot Mörkret. Fienden är besegrad, men inte helt tillintetgjord och hur man förhåller sig till den skiljer sig åt mellan både hoven och klanerna. En av klanerna föll till mörkret, ångrade sig och spelade en avgörande roll i segern men bär fortfarande förbannelsen (och de mörka gåvorna) som de ådrog sig.
Detta var awesome.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Alltså, rätt svar är såklart:

  • Belisarius - huset teaterapa
  • Lysander - huset djurtämjare
  • Degas - huset langare och knarkare
  • Ventura - huset luftskeppetshandelsmän
  • Aramas - huset Errol Flynn
  • Cerias - huset slåss
  • Koth - huset spindelondingar
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Borde man göra likadant med människor och dela upp dem i olika grupper som Ljusmänniskor, Mörkermänniskor, Skogsmänniskor, osv?
Om inte, varför göra det med alver?
Det leder mig osökt till min favoritidé om alver som jag sett nånstans. Kan vara canon i nån setting, lite oklart.
Det är en myt att det finns femtielva underarter av alver. Det är samma art, alver är bara extremt adaptiva. Flyttar en alvfamilj till kusten så har det efter ett decennium växt ut gälar och simhud på dem. Upp i bergen? Ge det en generation så har du vingalver. Underjordiska alver är bleka med jätteögon efter bara några år.

Men det var väl tyvärr typ tvärtemot vad @Dilandau var ute efter.

(Dvärgar funkar ungefär likadant fast ännu snabbare. Det är inte balroger som är den stora faran med att gräva för djupt, det är att gruvarbetarna en dag kommer upp ur gruvschaktet som duergar.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Det leder mig osökt till min favoritidé om alver som jag sett nånstans. Kan vara canon i nån setting, lite oklart.
Det är en myt att det finns femtielva underarter av alver. Det är samma art, alver är bara extremt adaptiva. Flyttar en alvfamilj till kusten så har det efter ett decennium växt ut gälar och simhud på dem. Upp i bergen? Ge det en generation så har du vingalver. Underjordiska alver är bleka med jätteögon efter bara några år.

Men det var väl tyvärr typ tvärtemot vad @Dilandau var ute efter.

(Dvärgar funkar ungefär likadant fast ännu snabbare. Det är inte balroger som är den stora faran med att gräva för djupt, det är att gruvarbetarna en dag kommer upp ur gruvschaktet som duergar.)
Låter som Orchfolk i KH :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Det leder mig osökt till min favoritidé om alver som jag sett nånstans. Kan vara canon i nån setting, lite oklart.
Det är en myt att det finns femtielva underarter av alver. Det är samma art, alver är bara extremt adaptiva. Flyttar en alvfamilj till kusten så har det efter ett decennium växt ut gälar och simhud på dem. Upp i bergen? Ge det en generation så har du vingalver. Underjordiska alver är bleka med jätteögon efter bara några år.

Men det var väl tyvärr typ tvärtemot vad @Dilandau var ute efter.

(Dvärgar funkar ungefär likadant fast ännu snabbare. Det är inte balroger som är den stora faran med att gräva för djupt, det är att gruvarbetarna en dag kommer upp ur gruvschaktet som duergar.)
Mega!
 
Top