Nekromanti Återvändande med twist

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Jupp...
På grund av att en av spelarna i min Buffykampanj försvann till Dublin i ett halvår lät vi hennes karaktär kasta sig in i en ond portal till någon helvetesdimemsion som hotade att äta upp vår värld och genom hennes offer stängdes den och världen räddades (ungefär så standardbuffy det kan bli).

Nu är hon tillbaka i Sverige och när vi ska dra igång den andra halvan av säsong 3 i sommar så vill hon självklart vara med.

Att hitta en ursäkt för varför helvetesdimensioner spottar tillbaka personer som antags vara döda är ju ingen konst i Buffyrollspel (jag kan på rak arm komma på Buffy, Angel, Fred, Cordelia, Connor, Lindsey, Gunn och Vampyrwillow från TV-serierna) men vad jag letar efter är en twist på hennes återvändande, något som uppmuntrar till rollspel.

Jag har funderat på saker som minnesförlust, kroppsbyte och tidsförskjutningar (längre upplevd tid för någon av parterna än de andra) men alla de har gjorts förut och jag vill verkligen ge mina spelare någon riktigt konsitg situation att spela på (det får gärna ge möjligheter till komiska bieffekter vid gott rollspelande).

Har ni några idéer eller förslag på vad som kan hända som kan kompilcera hennes återvändande?

Tackar för hjälpen i förhand!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Du verkar alltid ha så roliga kampanjer!

Så även om det är gjort så skulle jag vara lockad av minnesförlust och lösa minnen som dyker upp under spelets gång (kanske också någon ny förmåga), så brukar bli väldigt roligt och finns mycket att arbeta med.

Tidsförskjutningen är också rolig, jag skulle använda det som att det inte gått någon tid för karaktären som varit borta. Hon dyker helt enkelt upp där hon offrads och undrar om det funkade...

Alternativt, kör från hennes perspektiv, kör en sammanfattning hur hon kämpat i h-vetesdimensionen i ett halvår, plötsligt stöter hon på sina kompisar i dimensionen... de får instruktionen att hämta hem henne... låt det slå sig hem (lite enklare än man tror att det skulle vara att ta sig hem) och bryt för kvällen. Nästa tillfälle, be spelarna som inte var utomlands ignorera förra gången, de är nu ute och inspekterar aktivitet där deras vän offrades och ser en portal öppnas, ut kliver de själva (och den av de som offrades)... låt henne i sin tur spela lite mot båda, sedan schappar de demoner som agerat som hennes vänner i förra speltillfället och du kan ha en halv säsongsplott om hur de jagar sina demoniska dubbelgångare. Säkert gjort det också, men kan bli roligt i alla fall :gremlaugh:

-Gunnar (vill också få spela i den kampanjen)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Alla dina förslag är ju just sådana prylar som kan hända i Buffy - man kan komma tillbaka, men någonting har säkerligen hänt med en.

Jag tycker att minnesförluster är en bra grej att spåna på, i samband med att hon har blivit ett redskap för den andra sidan. Utan att hon vet om det så utnyttjas hon till deras syfte, kanske för att öppna en annan portal?
Alltså hon har egentligen inte dött, utan demonerna har hållt henne där och drivit in sig i hennes kropp, samtidigt som de kanske har gått igenom hennes minne och vet allt om kamraterna?
Nu är de redo, , hon skall få öppna den nya porten åt dem, och skickar därför tillbaka den här tjejen till hennes egen värld, genom en port vartigenom bara vanliga dödliga kan fara.
Och så upptäcker hennes vänner hur hon gör konstiga saker i sömnen, glömmer bort saker och beter sig allmänt konstigt.
Och därmed har du ett nytt scenario!
Man måste stoppa sin vän, samtidigt kanske driva ut något ur henne, men då måste man veta vad, och det är innan hon hunnit släppa in helvetet i denna värld igen!
Kanske har redan tre mäktiga demoner som agerar som förtrupp anlänt, och kanske blir därför demonernas grepp om hennes sinne allt starkare?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Jag tycker att minnesförluster är en bra grej att spåna på, i samband med att hon har blivit ett redskap för den andra sidan. Utan att hon vet om det så utnyttjas hon till deras syfte, kanske för att öppna en annan portal?
En variant av detta kan ju också vara att hon räddas ur helvetesdimensionen av någon mystisk demon, utan att få reda på varför han räddar henne. Vad är hans motiv? Borde han inte vara glad över att hon är borta? Ännu roligare blir det om han säger något förvirrande och mystiskt till henne. Typ, kallar henne "Ers höghet" eller säger något i stil med "Nu räddar jag dig, så är vi kvitt sedan." Hon har alltså inte förlorat minnet, utan minns allt som hänt, men snubben antyder att det kanske finns annat som hon inte vet om sig själv... Att inte veta vem man är är desto mer skrämmande när man i alla fall trodde sig veta.

Annan minnesvariant: Tjejen kommer tillbaka och agerar som vanligt. Hennes kompisar blir jätteglada och frågar hur hon undkommit helvetesdimensionen. Hon stirrar oförstående på dem. Hon har ju bara varit på semester i Europa i några månader. Ännu starkare så kanske hon inte har något minne av demonfighting överhuvudtaget, utan minns ett helt vanligt liv, tillsammans med kompisarna som nu påstår att de jagat vampyrer tillsammans.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Du verkar alltid ha så roliga kampanjer!
Tack... alltid kul att höra snälla saker! :gremblush:
Synn att jag läser det här efter Lincon för annars hade jag kunnar berätta mer där....

Alternativt, kör från hennes perspektiv, kör en sammanfattning hur hon kämpat i h-vetesdimensionen i ett halvår, plötsligt stöter hon på sina kompisar i dimensionen... de får instruktionen att hämta hem henne... låt det slå sig hem (lite enklare än man tror att det skulle vara att ta sig hem) och bryt för kvällen. Nästa tillfälle, be spelarna som inte var utomlands ignorera förra gången, de är nu ute och inspekterar aktivitet där deras vän offrades och ser en portal öppnas, ut kliver de själva (och den av de som offrades)... låt henne i sin tur spela lite mot båda, sedan schappar de demoner som agerat som hennes vänner i förra speltillfället och du kan ha en halv säsongsplott om hur de jagar sina demoniska dubbelgångare. Säkert gjort det också, men kan bli roligt i alla fall
Det är faktiskt så att huvudorsaken till att hon hamnade i helvetesdimemsionen till att börja med är att en annan karaktärs onda dubbelgångare försökte förstöra världen..
Men jag gillar idén med dubbla perspektiv, ska se om det går att göra något åt det hållet..
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Jag tycker att minnesförluster är en bra grej att spåna på, i samband med att hon har blivit ett redskap för den andra sidan. Utan att hon vet om det så utnyttjas hon till deras syfte, kanske för att öppna en annan portal?
Alltså hon har egentligen inte dött, utan demonerna har hållt henne där och drivit in sig i hennes kropp, samtidigt som de kanske har gått igenom hennes minne och vet allt om kamraterna?
Nu är de redo, , hon skall få öppna den nya porten åt dem, och skickar därför tillbaka den här tjejen till hennes egen värld, genom en port vartigenom bara vanliga dödliga kan fara.
Och så upptäcker hennes vänner hur hon gör konstiga saker i sömnen, glömmer bort saker och beter sig allmänt konstigt.
Och därmed har du ett nytt scenario!
Man måste stoppa sin vän, samtidigt kanske driva ut något ur henne, men då måste man veta vad, och det är innan hon hunnit släppa in helvetet i denna värld igen!
Kanske har redan tre mäktiga demoner som agerar som förtrupp anlänt, och kanske blir därför demonernas grepp om hennes sinne allt starkare?
Bra grejjer! Problemet är väl att det är nästan exakt vad som händer i säsong 4 av Angel och eftersom mina vänner redan har sett det så tror jag att jag skulle bli ganska hårt anklagad för plagiat...
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
En variant av detta kan ju också vara att hon räddas ur helvetesdimensionen av någon mystisk demon, utan att få reda på varför han räddar henne. Vad är hans motiv? Borde han inte vara glad över att hon är borta? Ännu roligare blir det om han säger något förvirrande och mystiskt till henne. Typ, kallar henne "Ers höghet" eller säger något i stil med "Nu räddar jag dig, så är vi kvitt sedan." Hon har alltså inte förlorat minnet, utan minns allt som hänt, men snubben antyder att det kanske finns annat som hon inte vet om sig själv... Att inte veta vem man är är desto mer skrämmande när man i alla fall trodde sig veta.
Okej.... det här gillar jag!
Hon är den klart minst utvecklade karaktären både rörande bakgrund och mörka hemligheter så det vore väldigt kul att slänga in något i stil med det här på henne!

Annan minnesvariant: Tjejen kommer tillbaka och agerar som vanligt. Hennes kompisar blir jätteglada och frågar hur hon undkommit helvetesdimensionen. Hon stirrar oförstående på dem. Hon har ju bara varit på semester i Europa i några månader. Ännu starkare så kanske hon inte har något minne av demonfighting överhuvudtaget, utan minns ett helt vanligt liv, tillsammans med kompisarna som nu påstår att de jagat vampyrer tillsammans.
Bra! Det här kan man också göra något med!


Tackar allihopa!
Jättebra förslag, det är folk som er som håller mig kvar på de här forumen!
 
Top