Nekromanti Återuppfinna hjulet av misstag

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Det här är något som ofta händer mig när jag försöker komma på nytt och originellt innehåll till rollspel och äventyr.

Jag kan hålla på och försöka rita en karta över en kontinent för hjältarna att utforska och efter ett tag får fram en karta som är realistisk, cool och spännande även om den är smått bekant. Är jättenöjd i 30 sekunder. Inser att jag har ritat en karta över Nordamerika. Faaaaaaaaan!

Försöker komma på ett häftigt namn på en ny fantasyras. Att inspireras av nordisk mytologi är aldrig fel. Alfer är ett passande fantasy namn men jag bör nog förändra det lite för att inte göra det allt för igenkännbart. Kanske byta ut första bokstaven. Olfer. Nä. Elfer. Hmm. Elf. Det låter skysst. Är jättenöjd i 30 sekunder. Faaaaaaaaaan!

Vill ge min scifi hjälte ett imponerande vapen. Neonljus ser alltid coola ut. Så kanske stavar av solitt neonljus som järnrör. Fast ljus borde ju vara brännande och skära igenom saker som laser. Så det blir nog mer som lasersvärd. Är jättenöjd i 30 sekunder. Faaaaaaaaaan!

Det här är faktiska exempel som hänt mig.

Händer sånt här någonsin er när ni håller på att och skriver rollspel och liknade? Att ni kommer på vad ni tycker är en jättehäftig ny ide bara för att lite senare inse att den redan existerar i ett annat verk?
Har ni några roliga exempel på detta?
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Usch ja! Det händer då och då.

Planerade på en kampanj som skulle utspela sig i en djup gruva som en gång strydes av dvärgar men som blev utplånade, där fanns en demon ifrån underjorden... låter det bekant? Det upptäckte jag inte tills vi spelat ett tag och en vän beskrev äventyret till en nykomling och nykomlingen svarar... 'Så det är som Moria?' Ingen kom direkt att tänka på det förän nykomlingen sa det, i 3'e sessionen!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
Hehe, jag utgår ju nästan alltid från något snott när jag gör saker och ting, så för mig är liksoim grundläget att det är samma sak, sen är frågan hur man kan maskera det lite lätt.

En punkt där jag dock ofta åker dit är när jag ska hitta på namn (framför allt personnamn). När jag sitter där och låter ett namn mala runt i huvudet verkar det coolt. När jag säger det högt låter det coolt. När jag skriver ner det inser jag att jag döpt en person till typ krage eller blomma eller nått sånt, fast med "fantasyuttal".
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Rymdhamster;n113073 said:
En punkt där jag dock ofta åker dit är när jag ska hitta på namn (framför allt personnamn). När jag sitter där och låter ett namn mala runt i huvudet verkar det coolt. När jag säger det högt låter det coolt. När jag skriver ner det inser jag att jag döpt en person till typ krage eller blomma eller nått sånt, fast med "fantasyuttal".
Tänkte skriva ungefär det där. Var jättenöjd i 30 sekunder innan jag läst Rymdhamsters svar. Faaaaaaaaaan!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Chryckan;n113066 said:
när jag försöker komma på nytt och originellt
Är det inte lite det här som är problemet månntro? Jag vill peka mot Play Unsafe av Graham Walmsley och den bakomliggande Improv av Ketth Johnstone som trycker hårt på detta med att inte anstränga sig för att skapa det häftiga, originella och annorlunda utan istället säga det som känns naturligt.

Walmsley said:
If, w h ile gam ing, you can’t be clever or try hard , what
can you do? The answer is: be obvious.
Do th e obvious thing: the thing that obviously
happens next in the story; the thing that you think
everyone expects to happen. Paradoxically, that
obvious thing may, to everyone else , seem original and
brilliant.
Lite annan kontext men samma problematik!
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag satt och ritade en symbol som skulle representera en organisation i Tenebris. Ritade, kladdade.. Inser att det ser bekant ut.. Det var Turkiets flagga Faaaaaaaaaaaan!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Hade gjort en cool logga som en enklav i Mutant UA hade på sina rustningar mm. Mina spelare såg skeptiska ut när de såg den och påpekade att det var Imperiets symbol från Starwars (eller Marathon eller rebellerna, minns inte riktigt)
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Fridigern;n113124 said:
Hade gjort en cool logga som en enklav i Mutant UA hade på sina rustningar mm. Mina spelare såg skeptiska ut när de såg den och påpekade att det var Imperiets symbol från Starwars (eller Marathon eller rebellerna, minns inte riktigt)
MEN! I mutant så funkar det... vi hade en hel religion baserad på starwars i en mutant kampanj...
 
Top