Nekromanti Återposta november månads bidrag här

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
På grund av tekniskt missöde så är inlägget med bidragen borta, så ni som postade måste posta dem igen så jag kan sätta ihop ett dokument. Anledningen att jag inte bara vill ha vinnarnas bidrag kommer bli klar lite senare. (Moharg!)

Tack på förhand. Ursäkta krånglet.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Fierenbukh

Ett bidrag från mig blev det trots allt. Inte vidare genomtänkt och inte särskilt nyskapande men jag måste ju vara med, trots skola, jobb och kalendrar.

<hr>

<font size="3">Feirenbukh</font size>
Large Fire Plant
Hit Dice: 8d8+24 (60 hp)
Intiative: +0
Speed: None
AC: 20 (-1 size, +11 natural)
Face/Reach: 5 ft by 5 ft./10 ft.
Special Qualities: Plant, Fire immunity
Saves: Fort +9, Ref +2, Will +2
Abilites: Str 10, Dex 10, Con 17, Int 7, Wis 10, Cha 24
Skills: Perform +28

Climate/Terrain: Temperate forest and Desert
Challenge Rating: 7
Treasure: None
Alignment: Usually True Neutral
Advancement: 11-15 HD (Large); 16-30 HD (Huge)

<hr>

"Ingen visste att de vackra älvornas dans skulle orsaka detta kaos mellan planen. Ingen visste?"

- Elikanelion LeBrethian


Feirenbukhen är ett träd, 15 fot högt, med en krona, röd som blod. På håll är det bara ett stort och rött träd, men vågar man sig närmare (Vilket man förr eller senare gör) så ser man hur kronans blad brinner. Det är knappt att det går att urskilja, ens med det skarpaste öga, men nog brinner det. Dansar som i en dröm. Dansar som de älvorna som råkade sätta träden i den här världen en gång gjorde.

Strid
Feirenbukhen attackerar inte, men genom att spela en underbar melodi försöker den få sitt tilltänkta offer att av ren nyfikenhet komma så nära att den kan sluka sitt offer med sin enorma krona. Är man väl i kronan så bränns man till döds utan möjlighet till annat än en lång och plågsam död.

Fascinate - Players handbook sidan 28 under Bard Songs
Suggestion - Players handbook sidan 28 under Bard Songs

"Efter att min flykt från livet väl såg sitt slut insåg jag: 'Jag vill se mer!'. Under min flykt missade jag så mycket av mina resor att jag kände ett tomrum. Jag var fri från allt, och allt inbegrep även minnen och upplevelser?"

"Mina resor förde mig över hela kontinenten och jag fick uppleva väldigt mycket, bland annat en lika hemsk som underbar förlösning av det vackraste av träd, här i vår värld. Den tänkte jag berätta om nu."

"Jag hade slagit läger (Nåja, lagt ut min sovsäck åtminstone) i en dunge inte lågt från en stor äng. Min sömn hade varit orolig, när jag vaknade till, vad jag då trodde, var de vackraste av toner. Min nyfikenhet fick mig att följa ljudet. Försiktigt smög jag mig fram till ängkanten och spanade ut över den. Inte så långt bort dansade fem små underbart vackra älvor, till en musik som inte verkade komma någonstans ifrån. Deras dans var lugn och mjuk, precis som musiken, men trots det verkade deras dans hetta upp marken, utan att de själva visste hur. Deras dans fortsatte och i en sekund av tvekan hos älvorna hördes ett otroligt dån och ur portalen i marken växte det upp ett stort och vackert träd. Rött som blod. Älvorna verkade chockade och försökte fly undan, men när trädet började spela för dem så kunde de inte motstå att klättra upp i den blodröda kronan. Gälla skrik hördes inifrån kronan och jag tyckte det verkade som en utmärkt idé att gå innan jag gick samma öde till mötes."

"Några år senare fick jag höra avlägsna rykten om hur något vidunderligt väsen lockat varelser av alla olika slag i fördärvet i de regionerna jag var när denna fantastiska födelse ägde rum. Det var ett kaos där och ingen visste att de vackra älvornas dans skulle orsaka detta kaos mellan planen. Ingen visste? Mer än jag."

<center>Ett utdrag ur "Elikanelions betraktelser"</center>
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Narhaganun

”Solen stod högt på himlen, och jag kommer ihåg att Rethyn var mitt uppe i en predikan om hur viktigt det är att dricka rikligt med vatten då man reser genom öknen. Jag hade sagt att jag var van vid klimatet, och att jag hade druckit fullt tillräckligt redan. Efter en stund gav jag dock med mig, mest för att få tyst på min färdkamrats tjatande. Men jag hann inte mer än lossa vattenflaskan innan ödets ironi slog till. Jag drabbades av värmeslag. Det svartnade för ögonen, och jag minns att jag hjälplöst gled av hästryggen innan jag slutligen förlorade medvetandet. När jag senare kom till sans så befann jag mig i vårt tält. Det hade börjat blåsa ute, och vinden som sökte sig in i det halvöppna tältet fick mig att raskt piggna till. Väl ute ur tältet konstaterade jag att det var kvällning, och jag såg varken till Rethyn eller till våra riddjur. Däremot märkte jag att Rethyn gjort upp en liten lägereld som var på väg att dö ut. Bredvid elden låg vår stora gryta omkullvält, och köttstuvningen låg utspilld över sanden. Vid det där laget började jag ana oråd, och hämtade därför mitt handeldvapen. Inte långt ifrån tältet hittade jag flera spår som ledde bort ifrån lägret. Jag svalde hårt och började följda spåren. Marken sluttade lätt ner mot lägret, och ju närmare krönet jag kom, desto klarare kunde jag höra det där ljudet från andra sidan. Ett gutturalt läte av välbehag varvat med ett högljutt smackande. Jag stannade upp ett par meter från krönet, osäker på ifall jag verkligen skulle fortsätta. Hjärtat bultade så snabbt och hårt att det gjorde ont, och jag skakade så mycket att jag knappt kunde hålla i pistolen min. Efter ett par djupa andetag så fattade jag mod och gick den sista biten upp till krönet. Där så fick jag syn på monstret som än idag ger mig mardrömmar! Monstret påminde på många sätt om de varaner som lever på Lantan. Det hade samma fjällbeklädda kropp, samma kraftfulla svans och hade en liknande teckning som ödlorna på min hemö. Denna varelse var dock enorm; nära 7 fot lång, dubbla längden om man räknar med svansen, och mycket kraftigt byggd därtill. Men dessa fakta var inte vad som förvånade mig mest. Det som först slog mig med häpnad var att monstrets rygg, och även svans, smektes av eldsflammor. Flammorna bekymrade det inte, och det såg nästan ut som om monstret hade en ryggkam av eld. Besten låg bekymmerslöst på alla fyra i sanden längre ner och kalasade på sitt byte. Tiden gick, och jag hade tittat på monstret en stund då det plötsligt reste sig upp och lyfte sitt byte i sina käftar. Då lade jag märke till hur olik varanen monstret egentligen var. Kroppen påminde mer om en hunds än en ödlas; med långa, kraftfulla ben och med en kraftig bringa. Även monstrets ögon och jättelika käftar påminde mer om rovdjur än om ödlor. Min rädsla var som bortblåst. Jag låg kvar på backkrönet och spejade på varelsen som var centrum för min fascination då jag plötsligt kom att tänka på varför jag följde spåren från första början. Rethyn! Jag tittade mig hastigt omkring efter något spår, och lade märke till en hög blodiga tygbitar som matchade färgerna på min reskamrats kläder. Fascinationen för monstret hade berövat mig mitt förnuft. Det var Rethyn som monstret kalasade på, och jag hade bara tittat på. Bara tanken gjorde mig illamående. Monstret verkade vara redo att ge sig av då mitt förnuft lämnade mig ännu en gång. Med pistolen riktad mot monstret reste jag mig upp och avfyrade ett skott. Tyvärr missade skottet. Varelsen blev förvisso skrämd av den plötsliga knallen, men den tog inte till flykt. Monstret röt till av ilska och började springa rakt mot mig. Flammorna på dess rygg tilltog i intensitet och var nu flera fot höga. I panik så började jag ladda om mitt vapen och jag kunde se besten närma sig i ögonvrån. I sista ögonblicket blev jag klar och sköt iväg ett skott som tog mitt i bestens bringa. Monstret stannade förvånat upp, vände snabbt på sig och började springa därifrån. Det var då som ytterligare en oförklarlig sak inträffade. Efter bara ett par steg så började monstret försvinna ur tomma intet. Snart så kunde jag se rakt igenom varelsen som då var helt formlös, och med ens så var den helt försvunnen. Jag stod ensam kvar, förvirrad och med huvudet fullt av frågor. Det var inte förrän jag blev räddad ett par dagar senare som jag fick några svar. Monstret var välkänt i landet och mina räddare kunde berätta mycket om det. Jag kommer ihåg deras berättelser än idag. Monstrets namn var Narhaganun, ökenvinden.”
Ur Lyle Bennets memoarer, 1368


Narhaganun
Narhaganun är en mytisk varelse som sägs attackera försvarslösa karavaner och vandrare på handelsvägarna i västra Calimshan. Utanför Calimshan så är monstret så gott som okänt, men inom landets gränser så känner de flesta till ”ökenvinden”. Merparten av dessa avfärdar dock monstret som ren myt. Men det finns en del av befolkningen där tron på Narhaganun har växt sig mycket stark; nämligen hos Calimshans handelsmän. För dessa innebär Calimöknen många faror; där monster, sandstormar och den tryckande hettan hör till de största. Flertalet av öknens handelsmän ser på Narhaganun som dessa faror personifierad. Respekterar man öknen och vidtar åtgärder för att skydda sig mot dess faror så har man lite att frukta från monstret. Men Narhaganun är känd för att vara både ondskefull och skoningslös, så den mest rutinerade av ökenvandrare skulle kunna falla offer för besten. Eftersom Narhaganun till viss del är synonymt med öknens faror så kan en fras som ”Narhaganun tog honom” likaväl betyda att personen ifråga dog i en sandstorm.

Det är få som verkligen har sett Narhaganun, och därför så finns många åsikter om hur han ser ut. Folk inom samma region brukar dock ge i stort sett samma beskrivning. De flesta är nog överens om att monstret ser ut som en jättelik hund som är svept i eld på något sätt. Sedan finns det sådana som påstår att Narhaganun har en fjällbeklädd kropp medan andra menar att han har kort päls, som en hund. Det finns folk som påstår att monstret har en skorpionsvans medan andra hävdar att han har en ödlesvans osv. Variationerna är många. Även storleksmässigt så finns det många bud, allt från 5 fot till det smått otroliga 10 fot i mankhöjd.

Kunskapen om Narhaganun är till största delen resultatet av muntlig tradition, och därför är det svårt att säga när man först såg monstret. De första skriftliga källorna, av de få som tar upp ämnet, är inte mer än hundra år gamla; men man antar att Narhaganun är har vandrat genom öknen mycket längre än så.


Några korta äventyrsidéer
Hemsökande minnen – Upptäcksresanden Lyle Bennet hade oturen att i sin ungdom råka på monstret. Men han hade ändå tur nog att överleva mötet. Överlevde gjorde dock inte hans dåvarande reskamrat, och Bennet har lidit av samvetskval ända sedan dess. Detta var tjugofem år sedan. Nu vill Bennet konfrontera monstret igen för att få ett avslut, och det är här rollpersonerna kommer in i bilden.

I magiteorins namn – En magiker tror att någon del av monstret kan vara till nytta som ingrediens i en ritual han ämnar utföra. Nu behöver han rollpersonerna till att göra grovjobbet.

Paschans nya husdjur – Paschan vill ha ett nytt husdjur, och nu har han utlyst en ofantlig belöning till den person som lyckas fånga det mytomspunna monstret.

Skydda karavanen – Rollpersonerna råkar ut för monstret av en händelse när de eskorterar en karavan genom Calimöknen.


Narhaganun
Large Magical Beast (Fire); Hit Dice: 8d10+24 (68 hp); Initiative: +5 (+1 Dex, +4 Improved Initiative); Speed: 40 ft.; AC: 17 (-1 size, +1 Dex, +7 natural); Attacks: Bite +13 melee; Damage: Bite 2d6+8; Face/Reach: 5 ft. by 10 ft./5 ft.; Special Attacks: Breath weapon, trip; Special Qualities: Fire subtype, scent, vapour form; Saves: Fort +9, Ref +7, Will +3; Abilities: Str 20, Dex 12, Con 17, Int 10, Wis 13, Cha 10; Skills: Bluff +2, Hide +4, Listen +6, Move Silently +7, Sense Motive +2, Spot +9, Wilderness Lore +3; Feats: Alertness, Combat Reflexes, Improved Initiative; Climate/Terrain: Calim Desert; Organisation: Solitary; Challenge Rating: 7; Alignment: Chaotic Evil; Breath Weapon: Cone of vapour (counts as fire), 15 ft., every 1d4 rounds; damage 4d6, Reflex half DC 17. Narhaganun can’t use his breath weapon while biting. Vapour Form: Same rules as Smoke Form (see Belker, Monster Manual). Narhaganun can speak Ignan and Common.
 

Gnöm

Veteran
Joined
15 Oct 2002
Messages
29
Location
Stockholm
Dungfire

Dungfire
Diminiutive Outsider (Extraplanar, Fire)

Hit Dice: ½d4 (1hp)
Initiative: -2
Speed: 1ft.
Armor Class: 11 (+3 size, -2 Dex)
Special Attacks: Combust (Damage: 1d4 fire damage in a 5 feet radius)
Special Qualities: Blindsight 15 feet, immunity to fire, vulnerability to cold
Saves: Fort +0, Ref -3, Will +0
Abilities: Str 1, Dex 4, Con 10, Int 1, Wis 10, Cha 1
Environment: Elemental Plane of Fire
Organization: Solitary or swarm (1-10000)
Challenge Rating: 1/4
Treasure: None
Alignment: Usually neutral
Advancement: None (Splits when growing in size)
Level Adjustment: -


These small ugly outsiders appears to be crawling peices of ever-burning dung. They constantly hunger for excrements of other creatures to devour and grow. When a Dungfire has devoured enough excrement from another creature it splits into two seperate Dungfires which continue in their search for more excrements. It takes the dungfire about 10 rounds to devour enough excrements to split itself. Upon splitting the creature combusts a blaze of fire in all directions and then splits in to two seperate creatures. It can also do this as an defensive action once per round. This reduces the dungfires size somewhat. After 1d6 defensive combustions the dungfire falls to peices and and is usually devoured by other dungfires in the swarm. It usually does its defensive action if it senses movoment from a larger entity witihin 1d3 feet from itself. Dungfires can usually be found on the elemental plane of fire.



”Trollkarlen Mirai undrade vad hans oförsonlige kollega Trass skulle hitta på härnest medan han vandrade bort mot utedasset utanför sitt torn. Men det torde ju vara ganska lugnt idag i alla fall, stinkbomben var nog dagens enda spratt och Mirai måste komma på en ännu gruvligare hämnd. Han var rädd att hans luktsinne skulle vara förstört den närmsta månaden! Usch för envisa människor tänkte han. Han började bli trött på den här fejden. Han öppnade dörren och satte sig ner på toasitsen. Mirai kände en underligt varm känsla i baken när han satte sig ner. Den var nästan behaglig. Mirai tänkte på nyheten han köpt av tiggarpojken Skevöga för en kopparslant. Trass hade fått en hemlig försändelse, någon sorts djur verkade det som. Han undrade vad det kunde vara för något medan han satt och klämde. Plötsligt blev det väääldigt varmt…

I sitt torn skrattade Trollkarlen Trass ondskefullt….”
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det var mitt fel!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till alla som berörs.

Mea culpa, mea culpa.

M. :gremblush:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Ardequus

När jag ändå postar om det kan jag ju passa på att nämna varifrån namnet kommer. Det är en sammansättning av ardeo (latin: brinna, flamma), från vilket engelskans arson f ö kommer, och equus (latin: häst). "Brinnande häst" på latin helt enkelt, således.


ARDEQUUS
Large Outsider (Extraplanar, Fire)


Hit Dice: 4d8+12 (30 hp)
Iniatiative: +5
Speed: 160 ft. (64 m, 32 squares)
Armor Class: 16 (-1 size, +5 Dex, +2 natural), touch 14, flat-footed 11
Base Attack/Grapple: +4/+12
Attack: Hoof +7 melee (1d6+4 plus 1d6 fire)
Full Attack: 2 hooves +7 melee (1d6+4 plus 1d6 fire)
Space/Reach: 10 ft./5 ft. (4 m/2 m)
Special Attacks: Flaming hooves
Special Qualities: Blaze, darkvision 60 ft. (24 m), immunity to fire, vulnerability to cold
Saves: Fort +7, Ref +9, Will +5
Abilities: Str 18, Dex 21, Con 17, Int 7, Wis 13, Cha 4
Skills: Balance +12, Escape Artist +8, Intimidate +3, Jump +11, Listen +8, Spot +8, Survival +6
Feats: Endurance, Run
Environment: Elemental Plane of Fire
Organization: Solitary or herd (3-10)
Challenge Rating: 3
Treasure: None
Alignment: Usually chaotic neutral
Advancement: 5-8 HD (Large)
Level Adjustment: -

This creature looks like a horse burning with an intense fire.

These fiery mounts of the Elemental Plane of Fire are known for their amazing speed and agility. Some claim their hooves don't even touch the ground when they run, but wherever they pass the ground is set on fire. Tracking an ardequus outside its home plane is thus much like tracking a passing tornado. An ardequus can never pass directly over water, snow or ice, even if it doesn't make contact with it (such as jumping over a small stream).
Ardequi are shy creatures, but in rare cases they have been known to be tamed and to carry a rider. Obviously, any such rider must be immune to or protected against fire.
Ardequi speak Ignan.

Combat

Ardequi fight only on home territory, or when fleeing is not a possibility. They strike with their flaming hooves, and in rarer cases use a blaze attack.
Flaming hooves (Su): The hooves burn with an intense fire, setting
all combustible materials on fire.
Blaze (Su): Once per day, the ardequus may flame up into a raging inferno, dealing 4d6 points of fire damage to every creature within a 20 ft (8 m) radius. It typically uses this ability only when captured or unable to flee.
Carrying capacity: A light load for an ardequus is up to 150 pounds (70 kg); a medium load, 151-300 pounds (71-140 kg); and a heavy load, 301-450 pounds (141-210 kg).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Gardener har hittat dem!

Okej, då hoppas jag att det inte gör något om jag kapar tråden för en helt annan fråga... :gremsmile:

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Ardequus

Trevlig häst, men nu en helt annan reflektion:

Jag ser att du även angett avstånd i meter överallt, genom att räkna om fötterna till rutor och sedan konventera enligt 1 ruta = 2 meter. Är det så du gör i din kampanj? Blir det inte väldigt stora rutor?

Själv valde jag ju att konvertera enligt 10 fot = 3 meter och sedan låta varje ruta vara 1 meter. Enkelt att räkna med när ruta och meter är samma sak. Möjligtvis kan man tycka att rutorna blir lite små, men inte orimligt små (tycker jag).

Dina tankar?

/Mikael
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Feet och meter

"If you wish to play metric. Just pick a handy metric value for 5 feet (all the significant measurements in the game are units of 5 feet). Then convert accordingly. I suggest calling 5 feet 2 meters. Now, if you play on grid, each square is 2 meters wide, a close range spell reaches 10 meters (5 squares) plus 2 meters (one square) per 2 caster levels, and so on." -- Skip Williams i ett personligt brev till mig

Därför använde jag 2 meter. 5 feet blir ju exakt 1,524 m (vilket ligger närmare 2 m än 1 m, även om det är högst marginellt). Dock håller jag med dig, vilket jag redan skrivit här. Att använda 1 meter är onekligen elegantare.

Jag gjorde en del konverterade tabeller (för allt i PH 3.0) innan jag kände till Dunder & drakar. En flyktig titt för ett tag sedan gav att de skiljer sig en hel del jämfört med dina, men jag har inte gjort någon mer noggrann jämförelse än. Jag hade tänkt att jag skulle se över dina översättningar någon dag också, men det har inte heller blivit av än.
 
Top