Nekromanti Återblick 2003

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Återblick 2003
Nu har julen just rullat förbi och framför oss ligger ett nytt år med nya förväntningar, men för att vi inte ska glömma allt som hände rollspelsåret 2003 så ska jag hjälpa er att fräscha upp minnet.

Året började inte helt lysande, vilket kvällspressen hade en stor del i. En ung Sverok-medlem, rollspelare och lajvare hittades styckmördad i Halmstad och direkt var där några lättpåverkade journalister där och beskyllde rollspelet och rollspelarna för det som inträffat. Det visade sig senare att ... (4793 fler tecken)

Gå till artikeln

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja...jo...

Ett litet fel smög sig visst igenom i vilket fall. Man kan väl inte hålla reda på alla WotC-wannabes heller? :gremgrin:

Ska se om jag kan göra något åt det också.

Johan K

Gammal & dryg
Ett bra 2003 !

Känns ju som 2003 var ett riktigt trevligt rollspelsår ju ! Det kom ju ut en hel del trevliga spel & moduler ju !!
Det enda som ger lite smolk i bägaren var ju våra journalister som inte riktigt kunde hålla reda på fakta...

/ Johan K, som snart är på väg till Calcon

anth

Vetefan
Journalister o Fakta [OT]

Det enda som ger lite smolk i bägaren var ju våra journalister som inte riktigt kunde hålla reda på fakta
Om journalister höll reda på fakta så skulle ju tidningarna bli lika tråkiga som statistisk årsbok.
(jag hoppas dock att journalisterna bevisar att jag har fel under 2004)

hatten

Swashbuckler
Re: Ett bra 2003 !

Känns ju som 2003 var ett riktigt trevligt rollspelsår ju ! Det kom ju ut en hel del trevliga spel & moduler ju !!
Det enda som ger lite smolk i bägaren var ju våra journalister som inte riktigt kunde hålla reda på fakta...
Med tanke på hur farligt det skrivna ordet kan vara om det använs på fel sätt är det hemskt att se hur lite självdiciplin moral och etik journalister uppvisar idag.

Hade jag kunnat så hade jag krävt att ämnen som Filosofi, Psykologi, historia och moral etik varit obligatorisk läsning för alla blivande Journalister.

Gott om exempel finns över folk som drivits till självmord på grund av journalister som velat sälja en artikel att dom inte bryttsig om vad som är sant eller inte sant.

Från england kan ett exempeltas där flera tidningar mer eller mindre drev en man att flyta från landet.
Han hade varit MISTÄNKT för våldtäckt då han var i området när brottet inträffade.
Men polisen Friade honom då DNA prov visade att han Omöjligt kunde ha gjort brottet.
Det hindrade inte tidningarna från att skriva hemska saker om honom och fick folk att kasta sten mot hans hus och bil.
Sen ta bara Princesa Dianas död !

Tidningar kan användas som ett vapen många gånger farligare än ett svärd eller pistol ändå låter man galningar skjuta vilt utan att bry sig om de oskyldiga som skadas.
Nä moral och etik borde vara ett måste för Journalister, Lika väl som ett intrese för sanning ett måste för kriminal-journalister.

Johan K

Gammal & dryg
Medhåll !

Kan ju inte annat är att hålla med dig. Det är lite synd att sådan saker händer som när oskylldiga hängs ut & ändå får skt för det.
Kan ju hoppas att det blir lite bättre i år.

Lindenius

Swashbuckler
Tänkte vara ful...

...och rekommendera en artikel i senaste Alter Ego (nr 16) angående detta.

//erik. självpromotionerar

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Journalister o Fakta [OT]

Jag är journalist till yrket.

Om journalister höll reda på fakta så skulle ju tidningarna bli lika tråkiga som statistisk årsbok.
Du har nog rätt. :gremsmile: Den vetenskapliga tidskrift jag är chefredaktör för är nästan sådan och faktakollen är stenhård.

Troberg

Sinister eater

Jag är journalist till yrket.
Egentligen är det bara morgontidningarna/kvällspressen som är usla. Olika facktidskrifter och liknande brukar hålla högre kvalitet (såvida de inte försöker popularisera för att vanligt folk ska förstå, då brukar allt bli fel igen).

Nightowl

Champion

Olika facktidskrifter och liknande brukar hålla högre kvalitet (såvida de inte försöker popularisera för att vanligt folk ska förstå, då brukar allt bli fel igen).
Jag misstänker att det beror på att läsarna av sådana tidskrifter vet vad de handlar om, sas. Gemene man är oinsatt i de flesta saker som står i Dagens Aftonblad eftersom alla inte kan veta allt, men när han läser Svensk Biodling märker biodlaren om man gör dumheter och skriver arga brev till redaktören och ber att få säga upp prenumerationen.

Folk i dags- och kvällspress som skriver sådant där läsaren har en ledtråd (sport?) brukar vara mer skärpta de också.

Erik

Troberg

Sinister eater
Komplettering

Egentligen är det bara morgontidningarna/kvällspressen som är usla.
Morgontidningsjournalisterna är inkompetenta, kvällstidningsjournalisterna är illvilliga.

Om man generaliserar lite alltså.

Troberg

Sinister eater
Inkompetenta och ointresserade [NT]

NT = No Text (Ingen text)