Nekromanti Åter i hobbyn efter lång frånvaro

Kitaeda

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
11
God kväll! Är en snubbe från Potatisstan, en bit utanför Gbg. Som många andra är jag åter i rollspelshobbyn efter många års frånvaro (31 snart 32 år), åtminstone 10 år sen jag läste någon regelbok, och säkert 12-14 år sen jag sist spelade/spelledde något. Mycket roligt att vara tillbaka, då jag känt ett sug av att sitta och spela spel kring ett bord. Dator- och tv-spel är fortfarande kul, men jag känner att det kan lätt bli lite för anonymt och asocialt stundvis. På den "gamla tiden" för min del (allt är ju relativt...), spelades det främst det högst kritiserade DoD Chronopia, diverse hemmabyggen och någon gammal version av Western. Införskaffade DoD 6 och Vampire runt 2002-2003 men det blev aldrig riktigt något spelande utan allt lades åt sidan. Mutant år noll har fått mig tillbaka, men har även testat DCC & nåt annat OSR-igt jag inte minns namnet på under det senaste året. Trevligt att ha ett forum att hänga på, syns på Gothcon för er som tar er dit. God natt! :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Chronopia är det bästa utgåvan av DoD. Lätt. :D

Välkommen tillbaka!

Cog.
 

Kitaeda

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
11
Tack för välkomnandet :) Angående DoD Chronopia får jag ändå säga att jag hade riktigt kul med det, särskilt med själva settingen. Reglerna gillade jag inte då, de blev ofta lite för invecklade i onödan, ännu mer för en typ 12-14-åring som aldrig hade spelat rollspel tidigare. Spelet i sig tycker jag har en bra blandning på fantasy, steampunk och stilen känns ha en något råare framtoning. Personligen föredrar jag scifi, cyberpunk och steampunk (även spel förlagda i en slags nutid) framför fantasy. Om det ska vara fantasy så får det vara med en spinn åt en hårdare och mörkare variant, och gärna med viss inspiration från någon av genrerna jag nämnde, och inte bara det typiska med svärd, magiker, paladins, svärdet i stenen, den förtrollade ringen runt fingret, etc.

Mutant år noll tycker jag har gjort många rätt för min egna del. Jag gillar settingen, jag gillar de förhållandevis enkla och underhållande reglerna. Jag gillar flexibiliteten i "sandlådementaliteten" som presenteras för spelaren och spelledaren. Om man ska säga något negativt är väl det möjligtvis att jag saknar en monsterbok med illustrationer för diverse humanoider, monster men även hot, samt mer beskrivningar av dessa. I kampanjboken (har inte första boxen) finns detta till viss del, men det skapar ett litet hål som man som spelare/spelledare får fylla i själva. Det är bra för fantasin men kan också försvåra i onödan om man som med Mutant år noll faktiskt lockar in många som inte spelat på länge eller är helt nya till rollspel. Jag hade även gärna sett ett slags samlingsböcker för Zonkompendierna, att exempelvis sätta ihop Zonkompendier 1-5 (och förhoppningsvis de framtida 6-10?) i egna böcker för de som vill ha dessa istället för de mindre magasinen/häftena.

Hej till TomasFriaLigan! Det är vi som haft kontakt via mail angående en SL-session för Maskinarium på Gothcon :)

PS. Somnade för övrigt på bio under "Sagan om de två tornen" och vaknade när filmen var slut.
 
Top