Nekromanti Åsikter på nytt Rollspel?

Alearoth_UBBT

Veteran
Joined
4 Jul 2003
Messages
11
Location
Halmstad
Tjena. Jag och en vän till mig skriver på ett nytt spel. Och nu tänkte vi lägga ut det vi skrivit här för att få era reaktioner...


det är ganska långt förresten...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
faReWelL tO aRMs
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stockholm, 27 februari, 2015.

Det brinner nu. Det har brunnit sedan 2011. Gatorna är smutsiga av röken och fönsterna på husen har sotats igen för länge sedan. Stockholm är en krigszon. Ett ställe som omvärlden valt att glömma bort. Ett ställe som har glömt bort att omvärlden existerar.

Det första som föll var slottet. Det träffades av tre st MX-5 missiler. Ursprunget fortfarande okänt, men många hävdar att det var från Storbrittannien. Storbrittannien i sin tur hävdar att det var Sovjet, som i sin tur ansåg att det var USA som tog det första steget.

Sedan föll det mesta i en snabb takt. Katarina klockor, regeringskansliet och globen. Tre exempel bara på vad som förstördes under den förssta veckan. Den svenska militären inkallades och poliser och underrättelsetjänst försökte förstå vad som hänt. Den första källan av information pekade mot Sovjet. Men fortfarande är det inte någon som vet helt säkert vad som hände de första tre månaderna.

Bombningen höll sig inte bara till Stockholm. Göteborg, Malmö, Kiruna, Alvesta och Lund fick utstå ett par månaders intensiva missilattacker. Alvestas infrastruktur slogs ut effektivt och snabbt, vilket gjorde att tåg över hela Sverige slutade gå. Lund var mest ett symboliskt mål.

Förgäves försökte politiker få ett svar på vad som hänt. De första två månaderna gick de ut i media och vädjade till de andra länderna att berätta vad som hänt, men sen en missil träffat den 127 meter häga radiomasten, slogs all kommunikation ut på ungefär en vecka. Det var under denna veckan som den första anfallsvågen kom. På Sergels Torg landsteg de första trupperna. Sammanlagt på en timme kom det någonstans mellan 400 och sexhundra man. Anstormningen fortsatte i tolv timmar.

Första dagen landsteg 6500 man på Sergels torg. Maskerade och beväpnade män fortsatte att komma med helikoptrarna, som var av typ AH-64 Apache 5 om någon antecknar, i nästan två veckor i streck. När helikoptrarna slutat flyga över staden, så hade Stockholm intagits av 91 000 man sammanlagt. De första styrkorna intog polishuset. Överraskningsmomentet lamslog hela poliskåren, och med mycket få förluster så lyckades de maskerade militärerna inta allt utan problem. Den andra anfallsstyrkan intog SVT, TV4 och Radiohuset. Den tredje och fjärde slog ut alla broar in till innercity, Stockholm och avseglade i princip hela Stockholm från resten av Sverige.

Den första tiden försökte människor göra motstånd, men förgäves. Efter två veckor av total isolering, kom deras första kontakt genom direktsänd tv och radio. De sa inget om skälen till varför de var där eller hur länge de skulle vara där. De kallade sig moment22. Sen dog sändningen. De började sända sporadiskt. Inga angivna tider. Var man hemma, slogs tv:n på när de var med. Ingen visste varför. Till en början var det bara nonsensprat. Om ingenting. Men sen kom rekryteringarna. De uppmanade de människor som ville, att komma ner till Sergels Torg, som nu var helt avspärrat och till synes ointagligt, för att anmäla sitt intresse. Efter två månader hade 21.000 nyrekryteringar gjort. Dessa människor slussades iväg till Stadsteatern för tre månaders intensiv träning.


Moment22 växte sig större och starkare för varje dag som gick ch när årsdagen av ockuperingen närmade sig, så hade de växt till 226 000 i antal.

Mot slutet av 2013 var det några som bildade en motståndsrörelse. Små piratsändningar på tv-nätet, som oftast uppsnappades och de som sänt ut det tystades av moment22 strax efteråt. Men de tappra få skrämdes inte av detta, utan rekryterade med hjälp av flyers och ryktesspridning. Det hände ibland att möten stormades, människor avrättades och fängslades. Men kampen fortsatte och dags dato är det ingen som riktigt vet hur många medlemmar motståndsrörelsen har, fast många har uppskattat det till ungefär 31 000.



28 februari 2015
kampen fortsätter

Hur kan jag då veta allt detta om allting? Tillåt mig att presentera mig. Namnet är Sergei Romanov. Jag var en av de första som landsteg på Sergels torg för fyra år sedan. Jag sköt ner poliser och civila för att nå vårt mål: Ockupation av Stockholm. Planerna gällde hela Sverige och slutligen hela norden. Ockupation av Stockholm var bara början.

Ni kanske undrar varför just Sverige? Svaret är lika enklelt som det är självklart; Infrastrukturen. Att frakta trupper och mat från Sovjet, olja från Norge och råvaror från Sverige. Det låter kanske i era öron som ett ohållbart skäl, men faktum är att jag arbetar inte bara för ett enda land, utan flera. Från början var det Sovjet och USA som bestämde sig för att ta olja ifrån Norge. Men de visste om att de behövde någon slags inkörsport och då föll det sig naturligt att först ockupera Sverige. Via Stockholm skulle de sedan ta sig vidare. Ta över Göteborg och Malmö. Växjö. Karslhamn. Luleå. Kiruna. Där har de kontroll över hela Sverige. Från detta så så avancera till Finland och Norge. Finland kunde de invadera från två håll, så att det blir svårare att försvara sig mot. Och Norge trodde de sig inte få några problem med. Efter ett års planering, bjöds Japan med i planerna. Efter ytterligare ett år var Tyskland och Storbrittannien med. Danmark skulle tillfalla de två sistnämnda länderna.

Oljan från Norge skulle finansiera Sovjets nya ekonomiska sitation. Ett sätt att försöka ta sig upp ur ”östblocket” och in i välfärds-väst världen. För USA var det ett stort makt-steg i rätt riktning efter de oväntade förlusterna i kriget mot Irak i början av 2005. Tron på det amerikanska krigsväsendet repade sig aldrig efter det. Över en miljon amerikaner dog på slagfältet och var ett av de blodigaste och våldsammaste krigen i USA’s historia. George W Bush avgick med omedelbar verkan. Dick Cheney tog på sig rollen som USAs nästa, karismatiske ledare. Han sitter kvar på presidentposten än idag, om än i ett väldigt dåligt skick. Sovjets president, Vladimir Putin och Dick Cheney ingick 2006 ett hemligt avtal som skulle iordningställa Sovjets ekonomi och USAs militära balans. Japan blev injudet för den militära styrkans skull och Storbrittannien och Tyskland för att få Danmark ur vägen. Efter år av förberedelser, så genomförders planerna, den 26:e juni 2011.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

så.. detta är som sagt bara en vag början på själva bakgrunden. Vi har gjort lite om karaktärer och börjat skissa på loggor och andra teckningar.

Tacksam för åsikter. Fast-- felet med mig är att jag inte kan ta destruktiv kritik :gremwink:
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Låter lite konspirationsaktigt och småkul. Har bara en liten fråga:

Hur stora möjligheter kommer man ha att spela lite "vad man vill"?

Jag gillar inte riktigt spel som är så snäva att man måste begränsa sig till ett fåtal sorters karaktärer. Gör man ett spel kring en specifik konflikt är det nog tyvärr lätt hänt att det blir så.

Annnars låter det som en rolig, lagom skruvad idé...

***

Lycka till med fortsatt arbete!

DragonLord - "- It must be a conspiracy!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Varför framtid?

Alternativ historia OK... Alternativ nutid kan jag också greppa. Framtidsvisioner är också bra... En framtidsvision till (vad som måste vara) en alternativ historia där sovjet aldrig föll gör mig dock förvirrad.

Varför inte bara placera det hela på tidigt åttiotal och slippa förklara för folk varför sovjet inte föll och dessutom slippa sia om den tekniska utvecklingen i en värld med bibehållet kallt krig?

Bakgrunden känns ganska tunn. Det känns ruskigt otaktiskt för USA att börja sin invasion av norge från stockholm. Varför inte utgå från nordsjön? Har inte USA armébaser i norge t.o.m. eftersom de är med i Nato? Varför invadera sverige alls? Tyskarna kom åt vår infrastruktur genom att bara be om den under andra världskriget så varför inte Sovjet+Nato (förutom norge). Norska oljefälten är inte ens så stora jämfört med mellanöstern... :gremcrazy:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,664
Location
Uppsala
Re: Alvesta!?

Mysigt, trevligt och så. Men Alvesta? Varför skulle någon bomba Alvesta? En marginell del av infrastrukturen hänger på Alvesta, och då framförallt den berömda Kustpilen (/kustsnigeln...). Dessutom går det få godstog där. Så infrastrukturen, som framförallt fraktar folk ner till Blekinge, skulle nog påverkas föga i övriga landet om en plats så långt söderut drabbades.

Sedan så "kallas" nog inte militären in i en krigssituation. När insats krävs så kommer insats, särskilt om ett undantagstillstånd blir utlyst. Militären verkar till viss del utanför den politiska sfären i krig. Till viss del.

Och, jo; Olja från Norge? Ryssland kan helt enkelt ockupera mer sydliga gamla satellitstater istället för att ge sig på ett NATO-anslutet land. Ena det gamla Sovjet skulle vara effektivare, enklare, snabbare och billigare än att bry sig om först Sverige och sedan Norge för att få tag på oljerikedomar som bleknar i jämförelse med de syd-asiatiska.

Men jag gillar tanken på en allians mellan forna stormakter. Det bryter lite mot den Öst/Väst orienterade hotbilden och gör det hela mycket intressantare. Däremot är det ju mer eller mindre en diplomatisk omöjlighet, men det har rollspel aldrig brytt sig om tidigare - och bör aldrig behöva bry sig om.

Så jobba på det. Men framförallt: skippa blandningen av versaler och gemener i titeln... Farewell to Arms - inte faReWelL tO aRMs - det ser ohyggligt ut imho.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Alvesta!?

Men Alvesta? Varför skulle någon bomba Alvesta?
Tja, jag skulle kunna tänka mig det... :gremgrin:

Och, jo; Olja från Norge? Ryssland kan helt enkelt ockupera mer sydliga gamla satellitstater istället för att ge sig på ett NATO-anslutet land. Ena det gamla Sovjet skulle vara effektivare, enklare, snabbare och billigare än att bry sig om först Sverige och sedan Norge för att få tag på oljerikedomar som bleknar i jämförelse med de syd-asiatiska.
Jag håller med. Det känns lite för klent. Hitta hellre på något som ger dem en anledning att hoppa på oss tillsammans, det behöver inte vara jätterealistiskt, det är ju trots allt inte en del av det som spelarna aktivt kommer att mötas av. Det kan vara saker i stil med mer udda naturresurser, virus, landade rymdvarelser (Herr Nils hade en kul ide på ett sådant tema), forskningsresultat, mindervärdighetskomplex för svenskarnas vilda sexliv (Jo, det går många sådana rykten om Sverige. Jag är ansvarig för mindre än hälften av dem.), zombieepidemier eller vad du nu tycker passar.

Det kan till och med vara bättre att ha en bakgrundshistoria som spelarna faktiskt kan komma att interagera med i någon form, det ger större möjlighet till variation i spelet.

Men jag gillar tanken på en allians mellan forna stormakter. Det bryter lite mot den Öst/Väst orienterade hotbilden och gör det hela mycket intressantare. Däremot är det ju mer eller mindre en diplomatisk omöjlighet, men det har rollspel aldrig brytt sig om tidigare - och bör aldrig behöva bry sig om.
Ett annat alternativ är att det dyker upp något i Sverige som båda vill ha (låt oss kalla det en MacGuffin), varpå de går in från varsitt håll och börjar säkra så mycket mark de kan, samtidigt som de söker efter MacGuffinen i hopp om att finna den innan motparten. De samarbetar alltså inte, men båda går mot svenskarna. De manövererar runt varandre och tar bort trupper från mark de sökt genom för att kunna ta ny mark, vilket gör landet till ett kontinuerligt slagfält. Naturligtvis är allt hemligstämplat och få vet egentligen vad man söker och varför konflikten pågår.

Så jobba på det. Men framförallt: skippa blandningen av versaler och gemener i titeln... Farewell to Arms - inte faReWelL tO aRMs - det ser ohyggligt ut imho.
Men då försvinner ju hela den cyniska dubbelmeningen! Då blir det ju bara poänglöst och dessutom ganska så orelaterat till handlingen.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Helt okej idé, fast byt ut Sovjet mot Ryssland... och fundera lite på hur Ryssland kunnat komma tillbaka till att bli en hotbild. Som det ser ut nu finns det inget större hot österifrån nämligen på grund av att landet förlorade mycket av den struktur det hade innan Sovjetunionens fall. Fast vad jag förstod så handlade det ju om en terrorist-fraktion, så då slipper ni ju egentligen det arbetet. :gremwink:

Vidare kan jag bara, som utflyttad gotlänning, hoppas att ni drar med Gotland i handlingen litegrann. Ön mitt i Östersjön har alltid varit en viktig strategisk punkt, och borde även vara det i en eventuell invasion.

Glöm sen inte att bygga ut med beskrivningar av hur det "normala" livet ter sej under ockupationen, och så vidare...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,664
Location
Uppsala
Re: Alvesta!?

Men då försvinner ju hela den cyniska dubbelmeningen! Då blir det ju bara poänglöst och dessutom ganska så orelaterat till handlingen.

Ach... det är nog bara jag som är allergisk mot språkmisshandel. Särskilt när den har en underton av för mycket datormissbruk. Det räcker bara att se de namn många svänger sig med i till exempel Counter-Strike. Ich!

Förresten så skulle jag också kunna tänka mig att bomba Alvesta... men det skulle definitivt inte påverka infrastrukturen. Sverige har till att börja med knappt någon infrastruktur, och den som finns är beroende av vattenvägar, telekommunikation och vägnät - inte järnvägar, luftrum (förutom radiosignaler) eller dylika ting.

Svenskar fraktar inte så mycket saker med tåg längre eftersom det är för korta avstånd för att löna sig, om jag förstått åkarsituationen rätt. Och flyger gör vi knappt överhuvudtaget i inlandet, och till utlandet flyger vi ofta via Kastrup.

Så skulle man sabba svensk infrastruktur så skulle man börja torpedera handelsfartyg och spränga broar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,664
Location
Uppsala
Ön mitt i Östersjön har alltid varit en viktig strategisk punkt, och borde även vara det i en eventuell invasion.

Kanske mer strategisk när man inte kunde åka över Atlanten på en timme med jetplan eller avfyra kärnvapenbestyckade robotar från vilken punkt som helst vart som helst i världen med en träffsäkerhet på några meter...
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Så sant, så sant... men nu tänkte jag mer på att skeppa förnödenheter, nya trupper och sånt... inte just "the first strike".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Helt okej idé, fast byt ut Sovjet mot Ryssland... och fundera lite på hur Ryssland kunnat komma tillbaka till att bli en hotbild. Som det ser ut nu finns det inget större hot österifrån nämligen på grund av att landet förlorade mycket av den struktur det hade innan Sovjetunionens fall.
OK, jag tänker inte ens börja diskussionen om Sovjet någonsin utgjort ett reellt hot mot Sverige, däremot kan man ju diskutera deras möjligheter ur militär och industriell synvinkel.

Efter att ha talat med en bekant som nyligen jobbat ett tag i Ryssland så har man fått snurr på industrin igen, man har rensat ut maffia (vilket är anledningen till att rysk maffia börjat dyka upp i andra länder i stället) och korrumption, man har till och med tagit till krafttag mot alkoholproblemen. Det kommer att ta ett tag att komma ikapp, speciellt med tanke på förfallet som skedde efter Sovjets fall.

Ryssland sitter dessutom på naturresurser som få andra kan matcha. Man har praktiskt taget obegränsat med skog, man har malm, olja, exotiska metaller som knappt finns på andra ställen, billig energi och så vidare. Man har välutbildad arbetskraft och ett billigt löneläge. Man har mycket teknisk know-how. Man har kvar sin industriella infrastruktur. Man har med andra ord en bra språngbräda att starta från.

Militärt så har man fortfarande en av världens tre starkaste militärmakter. Man har världens bästa stridsflygplan (Mig29 och SU27), tanks (T80) , helikoptrar (Mi-24) och trupptransportfordon (BMP, BRDM och transportplan kapabla att släppa stridsklara tanks med besättning i fallskärm (tänk så mycket lättare det hade varit för Bush om han kunnat droppa sina tanks direkt i Bagdad...)). Man har fordon som saknar motsvarigheter i andra länder (främst ekranos och Mi-24) Man har vältränade trupper. Man har en pragmatisk inställning till hur krigsmateriel ska konstrueras (pålitlig, lätt att underhålla, pålitlig, robust, pålitlig, stryktålig, pålitlig). Man har en ansenlig kärnvapenarsenal.

Det viktigaste sättet som Rysslands militära styrka har minskat är att man tappat en del allierade, vilket ger en sämre taktisk position. Mother Russia är dock trots allt fortfarande en makt att respektera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Kanske mer strategisk när man inte kunde åka över Atlanten på en timme med jetplan
En timme är väl lite att ta i...

Möjligen kunde gamla SR71 klara det, men den var inte bestyckad.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,664
Location
Uppsala
Jag åsyftar inte bara första anfallet. Vissa av de Ryska landsättningsbåtarna är svävare som går 60-70 knop (två-tre gånger fortare än snabbfärjan mellan Gotland-Nynäshamn) och kan landsätta hela divisioner. De kan lätt utgå från rysk mark och landsätta trupper i södra Sverige utan att behöva mellanlanda.

Sedan underlättar det däremot att kontrollera till exempel Gotland för tyngre artilleriposter eller dylikt, men det är kanske ett senare skede. Jag vet inte hur ryssarna skulle göra. Jänkarna skulle antagligen bara bomba oss i bitar innan de landsatte folk från Norge, som ju är medlem i Nato.

Poängen är att det inte finns någon mening med att sätta sina soldater mitt i Östersjön när det tar kort tid att landsätta dem på fastlandet.

Men så är ju detta bara spekulationer.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,664
Location
Uppsala
SR71 flög på lite drygt en timme och den var ett jetplan... sen att den inte var bestyckad eller knappt används längre är bagateller...

Jag illustrerade teknikskillnader mellan nu och Ostindiekompaniets glansdagar :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Alvesta!?

Så skulle man sabba svensk infrastruktur så skulle man börja torpedera handelsfartyg och spränga broar.
Och inte ens att spränga broar skulle vara så värst effektivt eftersom Sverige (i alla fall de civiliserade södra bitarna) har ett väl utbyggt vägnät med massor av alternativa rutter.

Jag tror det bästa är att se till att strypa tillförseln av olja samt att förstöra kraftverk och stamnätet av kraftledningar. Det skulle bromsa Sverige ganska väl.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,664
Location
Uppsala
Jag måste ju hålla med om att de har en mycket imponerande krigsmakt, med bland annat världens största ubåtstyp på imponerande 170 meter (NATO-designation Typhoon). Men samtidigt är det en krigsmakt som nästan helt saknar resurser. De har inte nykonstruerat material på relativt länge och deras datateknik är till och med enligt deras egna ingenjörer undermålig motståndarnas.

Sedan vad som är bäst eller inte är upp till slutresultatet att bedöma. Jänkare säger att deras plan och prylar är bäst, vi svenskar säger att vårt är det och jag tror inte ryssarna är sämre. De land som dock har nästan obruten krigserfarenhet är USA och Ryssland (Tjetjenien etc) i nuläget, och det går aldrig att frånse värdet av riktig stridsvana, eftersom teori inte är värd mycket vid erfarenhet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
SR71 flög på lite drygt en timme och den var ett jetplan...
Nja, på sätt och vis var den ett jetplan. Dess motorer var egentligen mer RAM-jets än traditionella turbinjets. Med andra ord så är den (på många sätt) något av ett unikum och inte representativ för jetplan.

Jag illustrerade teknikskillnader mellan nu och Ostindiekompaniets glansdagar
På sätt och vis har du en poäng, men om jag var Ryssland och skulle attackera Sverige skulle jag nog använda Gotland och Åland som relativt säkra baser, från vilka jag sedan kunde luftlandsätta trupper snabbare med långsamma transportplan. Det är exempelvis en perfekt bas om man vill luftlandsätta tanks i stockholmstrakten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Vissa av de Ryska landsättningsbåtarna är svävare som går 60-70 knop
För att inte snacka om deras ekranos som gör 500-700 km/h!

Jänkarna skulle antagligen bara bomba oss i bitar innan de landsatte folk från Norge, som ju är medlem i Nato.
En hake i den planen. Även om Norge är med i NATO så tror jag inte att de skulle hjälpa en styrka som tar Sverige för att få ett fotfäste från vilket de avser att ta Norge...

Du har nog hört för många historier om dumma norrmän...

Poängen är att det inte finns någon mening med att sätta sina soldater mitt i Östersjön när det tar kort tid att landsätta dem på fastlandet.
Inte i första skedet av en invasion, men när man kommer in i den mer långdragna efterföljande fasen så är det bra att ha en förhållandevis säker bas, speciellt om försvaret går över till gerillataktik.

Alltså, först blitzar man böde öar och fastland och slår ut så mycket försvarsverk man kan. Sedan tar man öarna och använder dem som bas för att snabbare kunna sätta in insatser där det behövs tills man har ett säkert fotfäste på fastlandet.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Får väl ge mej. *ler* Men jag vill ändå ha med Gotland i sammanhanget... för ön brukar glömmas bort tyvärr, förutom på somrarna såklart. :gremsmile:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,664
Location
Uppsala
Något man ofta förbiser däremot är att det finns gott om veritabla ödemarker i Sverige. Områden där det kanske inte bor någon på många kilometers avstånd. Här skulle det inte vara några svårigheter att ha förnödenhetsdepåer, så länge de enda transportmedlen som användes var helikoptrar eller VTOL.

Jag menar, det går att ha nästan hur många baser som helst i norrland... Men sen är det väl precis det som spangrupper och lapplandsjägare är till för att upptäcka. Så det skulle ju helt klart sätta vårt försvar på prov.
 
Top