Nekromanti Åsikter om podden Rollspelsklubben?

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Någon här som lyssnar på podden Rollspelsklubben?
Fyra komiker, av varierande kvalitet, spelar rollspel med nån sorts DoD regler. Komikerna byts ut mellan varje äventyr, varje äventyr är fyra avsnitt långt.
Jag tycker vissa avsnitt är grymt roliga, men att många lätt blir flamsigt tramsiga.
Ett av mina favoritäventyr börjar här
https://podtail.com/podcast/rollspelsklubben/aventyr-13-lavals-lagbrott-del1/

Min känsla är ändå att det kan vara det bästa som hänt spridningen av rollspel som hobby.
Jag har inga siffror men verkar vara den största svenska rollspelsrelaterade poddden som finns.

Och den verkar locka många lyssnare som aldrig sysslat med rollspel. På deras facebook dyker det allt som oftast upp personer som frågar om hur man börjar med rollspel.

Så vad tycker ni som har lyssnat på den? Är det bra för hobbyn även fast det ofta framställs som oseriöst flams?
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Jag började lyssna på deras första avsnitt men det var på tok för tramsigt för mig. Jag lyssnar oftast på kvällarna när jag ligger i sängen för att sova och då passar det sig bättre med "seriösa" poddar.

Tycker att alla sätt att förmedla hobbyn till de som inte spelar oftast är bra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag gillar ju inte AP poddar, men jag är ganska potitv till svensk stand up, det räkte dock inte till att mer än ett avsnitt eller så.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Alltså jag älskar att AP poddar finns och är en grej och att det finns en växande mängd på svenska. Jag skulle nog till och med gilla att vara med och spela i en. Jag gillar bara inte att lyssna på dem.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag tror det är ett bra sätt att få in spelare som förmodligen aldrig hade provat rollspel annars.

Det pratas ofta här om hur man kan få in nya spelare i hobbyn. Oftast kommer man väl in i hobbyn för att man får prova att spela med någon som redan spelar och kan förklara allt för dig?
Men om man inte känner någon som spelar då? Jag tror inte ens det mest häftiga och/eller nybörjarvänliga spelet i världen skulle locka in dig om du råkade stöta på det, eftersom tanken att spela inte ens slagit dig.

Men om du däremot lyssnar på en AP-podd eller liknande, då kanske du börjar kolla upp vad rollspel är och då kanske du hittar nåt du faktiskt köper och provar. Och allt som säljer rollspel är väl bra för hobbyn?

Fördelen med Rollspelsklubben är ju att den inte bara lockar "nördar" utan även de som bara är ute efter en rolig podd och lockas dit av de komiker som spelar.

Såg att Isak, den ständige SL:n, hade lagt upp nån "lär dig spela rollspel"-skola och att han lägger upp sina anteckningar om sina äventyr. Har inte läst dem men kan tänka mig att det är en bra intro till andra som vill prova att vara SL.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Man känner ju igen typiska drag för en nybörjargrupp när det gäller varierad nivå att ta spelet på allvar, stor variation av namn på rollfigurer och att hänfalla åt slumpartat våld när man tappar fokus. Men bitvis är det mycket underhållande.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Jag tror att Sverige hade mått bra av en professionell pod/Youtube-kanal typ Critical Role eller något i stil med Wil Wheatons Tabletop. Det finns många duktiga grupper men ofta är sessionerna otighta och/eller flamsiga. Dessutom vore det ett stort plus med regelförklaringar och liknande som poppar upp till hjälp för de oinvigda. Avsnittet där Wil Wheaton spelar FATE Core tillsammans med Ryan Macklin, Felicia Day och John Rogers är lysande som introduktion till just FATE Core.
 
Top