Nekromanti Åsikter om ninjor...

Rodnil

Veteran
Joined
7 Jan 2006
Messages
18
Location
Visby
Nu är det så här, En av mina polare såg just ut animen "Mai Hime" och i denna serie finns det nån slags ninja (jag har inte sett animen själv). Min polare blev otroligt inspirerarad av denna ninja som kan summona moster att rida på och alla tänkbara ninja skils :gremtongue:

Och nu vill han självklart spela ninja, men jag gillar inte ninjor i Mundana det känns lite för..ja dumt att hoppa flera meter upp i luften eller att göra kloner av sig själv. Men jag är nog en av de snällaste Sl någonsin och tänker låta honom spela en ninja. men jag skulle bhöva lite hjälp eftersom jag fortfarande vill ha den skäna Eonregelkänslan^^

1. regler för att hoppa högt och liknande
2. tips för olika ninja tekniker (som helst kan kopplas till Eons magi)
3.ideér för klaner eller "hus"

Jag har redan ett litet humm om hur jag skall göra men alla förslag uppskattas.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Gör inga konstiga regler.
Han får slå slag för hoppa som vanligt?
Låt hans magnifikare färdigheter ligga som en stridskonst?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Har en rollperson som har lite övermänskliga skills. Med en bra bakgrund är det nog möjligt att låta dina rollpersoner hoppa fem meter upp i luften och liknande. Men att göra kloner av sig själv låter bara som fjanterier, men jag är inte direkt en rutinerad ninjafilmstittare.

Det jag tycker är häftigt med ninjor är som några salgs väktare i en rik killes enorma trädgård. Alltså som ett par osynliga väktare. i övrigt finns det så många mer häftigare lönnmördare. Herr 47 i Hitman serien är ett exempel.

Men förändra lite i logiken bara. Låt stridskonsten inkludera obeväpnade anfall av alla de slag. katanas i Eon låter lite Dungeans & Dragons så jag rekommenderar att de använder andra vapen istället som kroksablar, knivar eller liknande. Tänk på vilken slags stridskonst han ska utöva. Ifall det är en judoliknande stridskonst kanske tekniker soma vancerat kast och krossande skada passar bra och ifall det är en hederlig kungfu person funkar hög spark bra b la.
 

Rodnil

Veteran
Joined
7 Jan 2006
Messages
18
Location
Visby
Jo det var just något sådant jag hade tänkt mig. Eftersom jag vill inte skapa någon trend bland mina RP att börja vara ninjaor hela bunten :p,,,just nu fick jag en känslan av att ninjan komer att dö ganska tidigt...nä det vore dpligt spelledande ^^ fast gasnka roligt
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
En ninja i Eon skulle ju kunna vara en lönnmördar-magiker? Sen så låter du alla vanliga regler fungera som begränsning. Tänk på att ninjornas skicklighet kom från planering, bakhåll och framför allt tuffa och udda prylar. De använde ju sig av så annorlunda vapen som kedjor med klot i slutänden och klor till händerna inte för att de är så himla effektiva i sig, utan för att samurajerna (deras primära fiende) bara var tränade att slåss mot fiender med svärd, spjut, yxor, ja kort sagt de vanliga vapnen.
Så tänk bakhåll och tänk psykologi. Om fem ninjor ska döda en krigare så kanske fyra av dem gömmer sig i förväg (en ytterst viktigt del av det hela, vilket kräver skicklighet) på strategiska platser och sen blir den femte ninjan upptäckt med avsikt. Han tar striden till en plats där hans kamrat gömt sig och vips var det inte lika kul för krigaren längre.
Ett annat exempel är att låta tre ninjor slåss i taget medan de andra två gömmer sig i närheten. När någon av de gömda får ett bra läge så anfaller han medan en av de stridande drar sig tillbaka, på så sätt blir deras motståndare förvirrad eftersom en ninja försvinner för att i nästa stund dyka upp bakom honom.

Vill slutligen tillägga att jag gjort ett eget yrke vid namn "Gûrderninja" vilket kanske inte är alltför seriöst. Dock ska man inte underskatta gûrder! :gremtongue:
 

Rodnil

Veteran
Joined
7 Jan 2006
Messages
18
Location
Visby
Gûrderninja... Det låter ju skoj ^^
påminner mig om Nubbstubb den jävlige, en kortväxt gurd med korta ben XD han var typ 30cm kort och hade jätte frätande urin....
(påmin mig om att aldrig göra karaktärer klockan 6 på morgonen)
Juste allt de andra låter jätte bra det med ^^
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Jag tycker att du skall försöak hitta på en extra ninjastridskonst. I Vapenmästaren ser du hur det går till. Låt honom sedan köpa överdrivet mycket poäng i färdighetr som hoppa, klätta, smyga, gömma och (akrobatik?). Det har alltid för mig kännts fel med smidiga magiker i Eon. Hellre att varje "klan" har en äldste som är magiker och ger sina ninjor glaskulor inproppade med olika filament eller något liknande som de sedan bara behöver kasta :gremconfused:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Den gruppering som mest passar in på det där maskerad-organsierad-lönnmördare-stuket tycks vara mûhadinska nattdräpare. Jag säger tycks, för det finns inte så där överdrivet mycket information om dem mer än en stridskonst och lite omnämnanden vid beskrivningen av Mûhad. Dock har Ymir säkert något på lut, om han skulle vilja visa upp det. Hur överjävelninja (bisarra magiska trick och liknande) det är vet jag dock inte.
 

Rodnil

Veteran
Joined
7 Jan 2006
Messages
18
Location
Visby
Hehe jo det är det nog ^^ det berode på att han fick en blödning i sin urinblåsa som barn...och vi vet ju alla att Tirakers blod är frätande..... ja ni fattar ^^

men då har du ännu inte fått höra historierna om Kallhammar eller Baron Ernst ^^
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Frätande urin? det var nog de sjukaste jag läst på många år
Inte alls. Det är faktiskt så att urin ÄR frätande. Det är visserligen ingen saltsyrenivå på det hela men i alla fall. Om du inte tror mig kan du ju pinka på dig i natt utan att byta lakan och vad du nu eventuellt har på dig sover, så får du se. :gremgrin:

/Anders
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Kolla in Nippon till neotech

I boken Nippon till neotech finns regler för ninjor, kanske får du inspiration där, dom får dock psykos för att höja grundegenskaper och sedan är det färdigheter för sina ûber skills.
Kanske inte mycket men några ideer finns det...
 

Rodnil

Veteran
Joined
7 Jan 2006
Messages
18
Location
Visby
Inte alls. Det är faktiskt så att urin ÄR frätande. Det är visserligen ingen saltsyrenivå på det hela men i alla fall. Om du inte tror mig kan du ju pinka på dig i natt utan att byta lakan och vad du nu eventuellt har på dig sover, så får du se.
Hehe jo det e sant...men Nubbstubbs urin var jätte frätande^^ vi snakar Ailen blod här alltså..minns en gång då han pissade sönder skråvet på sin båt eftersom det var förbjudet att pinka i havet...det gav otur eller nåt...det hela slutade med att båten sjönk

jag vill tillägga att detta var på den tiden då jag inte var SL utan bara en helt "vanlig" torterare som extraknäckte som avrättare :gremlaugh:
 

Rodnil

Veteran
Joined
7 Jan 2006
Messages
18
Location
Visby
Hoppsan vi kom visst lite off topic^^

Jag hade en tanka om att göra ninjorna lite som de är i tex. Tribe-böckerna (serien om Takeo och Otori-huset) eftersom jag faktist gillade den boken. Det jag då stöter på problem med är att jag vill ju ha en koppling till det magiska i Mundana för mina ninjor...Så nu har jag två ideér:

1. skita i magi och regler och bara skapa coola ninjor.
2 Ge varje "hus" ett slags crest (sigil) som har en demon eller ande inbunden i sig... och att ninjorna (uan att själva veta om det ?) aktiverar olika efekter med hjälp av olika händelser.

vad tycker ni?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Tycker att ninjorna kan ha demoniska krafter, det finns bra inspiration om du laddar ner gratis-äventyret "Skaldens färd" på neogames hemsida där det står lite om påverkan.
Det kan vara så att bara de högsta vet om att det är en demon och att de har ingått en pakt med denna varelse.
 
Top