Åsikter om Candela Obscura

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag har Candela i bokhyllan men har inte läst den noggrant än. Verkar vara ganska typiskt Forged in the Dark men det förvånar mig inte att de flesta recensenter kommer från ett D&D-perspektiv. Detta är Darrington Press fel imho. Jag får många recensentkopior av rollspelsföretag för min lilla Youtube-kanal på knappa 2000 följare. Jag bad om ett recensionexemplar på Candela men Darrington svarade inte ens på förfrågan. Sen ser du en massa jättekanaler med D&D-fokus som lägger ut recensioner. Vill erkänna att jag blev lite bitter men kunde inte låta bli att tänka tanken att endast de stora kanalerna hade värde för dem och att de nu biter i sura äpplet när dessa kanaler kommer från ett nästan uteslutande D&D-fokus.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
... istället in i ”spelledaren berättar en rälsad historia för spelarna”.
Åstadkoms berättelsen genom att
1) äventyren är förskrivna berättelser ("scene stacks") som är linjära (eller kanske tom har en nodstruktur)
eller
2) SL använder tekniken "rälsning" för att invalidera spelares val och tvinga fram förutbestämda utfall
eller
3) båda ovan
eller
4) annat alternativ

(Jag vill veta hur mycket jag ska förfasa mig över spelet).

PS: Vad tycker du om spelet?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Åstadkoms berättelsen genom att
1) äventyren är förskrivna berättelser ("scene stacks") som är linjära (eller kanske tom har en nodstruktur)
eller
2) SL använder tekniken "rälsning" för att invalidera spelares val och tvinga fram förutbestämda utfall
eller
3) båda ovan
eller
4) annat alternativ

(Jag vill veta hur mycket jag ska förfasa mig över spelet).

PS: Vad tycker du om spelet?
Det är mest småsaker som tillsammans blir en helhet. Exempelvis:
  • Blades in the Dark: Rollpersonerna är ett självständigt kriminellt gäng som själva väljer vad de vill företa sig, kanske blir de erbjudna lite uppdrag, eller kanske hittar de på egna upptåg.
  • Candela Obscura: Rollpersonerna tillhör ett hemligt sällskap och får order från spelledarens egna rollperson att utföra specifika uppdrag.

  • Blades in the Dark: Utfallen i resolutionsmekaniken är Misslyckat med konsekvens/Lyckat med konsekvens/Lyckat utan konsekvens/Extra lyckat.
  • Candela Obscura: Utfallen i resolutionsmekaniken är Misslyckat med konsekvens/Lyckat med konsekvens/Lyckat (med lite konsekvens ifall spelledaren vill)/Extra lyckat.

  • Blades in the Dark: Spelledarens roll är att beskriva spelvärlden, gestalta NPCs, och understödja samtalet så att spelupplevelsen blir givande, men bestämmer inte över berättelsen och behöver inte förbereda något.
  • Candela Obscura: Spelledarens roll är att beskriva spelvärlden, styra NPCs, och lotsa spelarna genom berättelsen, samt förbereda ett förbestämt uppdrag med ganska linjära scener och högläsningstexter.

Jag tycker att spelet är mycket roligare än exempelvis 5E och liknande spel, för att det ligger mer i linje med min preferens. Men de grejerna som är bra har de lyft från Blades in the Dark men gjort lite sämre, och settingen är i princip likadan, och man skulle helt klart kunna spela det där hemliga sällskapet som ett gäng istället... Så jag ser personligen ingen som helst anledning att spela Candela Obscura igen.
 
Last edited:
Top