Nekromanti Åsikter om Ödesväven (Spoilers)

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Eftersom ingen annan märkligt nog nämnt det måste jag kommentera den fjärde delen i Sylfens Vrede. Wow vilket äventyr! En blandning av skugglandets mystik, stadskonflikter och olycksbådande träskstrapatser bland spindelgudomar. Arachnas folk är en grym religion jag verkligen hoppas får mer utveckling så att RP i framtiden kan spela mystiker tillhörande denna spännande kult. Nu ska såklart fjärde delen spelas först men ser samtidigt fram emot den femte delen där allt ska få sin avslutning. Hoppas det inte dröjer år tills dess. Vad tycker ni andra om äventyret?

Ytterligare som positivt både med Ödesväven och andra delar av kampanjen är att händelserna och handlingen är väldigt random samtidigt som det ustpelar sig i kulissen utav pest och märkliga vädersfenomen. Jag menar från Diamantäpplets äventyr i träsken utav spegelmakare, märkliga orakel och spindelkulter till Katres gåtor långa detektivavsnitt i ett kloster, Av blod komnas intrigsspel bland kultister och vampyrer till Ödesvävens besök i Skuggvärden och tillbaka till träsken. Det är väldigt tillfredställande då ett äventyr tar såna vändningar samtidigt som man som spelledare är någorlunda med på banan. Jag gillar också att det är ett minimum på personbeskrivningar förutom de allra viktigaste. Det lämnar möjigheten för spelledaren att själv krydda på vissa karaktärers personligheter och egenheter på sitt egna sätt. Spelledarpersonskapitel i slutet av äventyr brukar annars vara svåra att hålla koll över och innehålla på tok för mkt information för att man ska kunna gestalta SLP på det sätt som är tänkt av författaren.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Artikeln om spöken är fantastisk! Riktigt smart upplägg rent regeltekniskt och mysiga typvålnader. Saknar dock allvarliga skador Torso för Sagitauren. Sen är jag lite nyfiken på varför man valt att ha 1-20 på vändnimgstabellen för den samme.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Toman;n127390 said:
Artikeln om spöken är fantastisk! Riktigt smart upplägg rent regeltekniskt och mysiga typvålnader. Saknar dock allvarliga skador Torso för Sagitauren. Sen är jag lite nyfiken på varför man valt att ha 1-20 på vändnimgstabellen för den samme.
Tänk på att skadetabellen som återges vid Eb av Sha är en vanlig tabell för Allvarlig skada, och därför har 20 resultat - sagitaurer använder ju inte Vändningar. Gällande torso-skador bedömde jag att det fungerade att använda den vanliga tabellen för Allvarliga skador, och tolka dem kreativt, snarare än att lägga in ytterligare en tabell.

/Magnus, som petade ihop sagitaurreglerna
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Enshadi;n127362 said:
[- - -]

Arachnas folk är en grym religion jag verkligen hoppas får mer utveckling så att RP i framtiden kan spela mystiker tillhörande denna spännande kult.

[- - -]
Jag törs lova att det kommer mer Arachna-saker i kommande Eon-tillbehör. Personligen hade jag gärna haft med ännu mer redan i Ödesväven, i synnerhet ett bredare utbud av Mysterier, men tyvärr fanns det ju också begränsat med plats.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Enshadi said:
Spelledarpersonskapitel i slutet av äventyr brukar annars vara svåra att hålla koll över och innehålla på tok för mkt information för att man ska kunna gestalta SLP på det sätt som är tänkt av författaren.
Jag har jobbat en del för att spelledarpersonskapitlet ska bli betydligt mer lättöverskådligt. Både i form av formgivningen som sådan där det ska vara lätt att hitta på sidan, och dels genom att det vid varje spelledarperson står angivet på vilken sida den nämns. Utöver det finns ju ett matigt register och sedvanliga sidhänvisningar i boken, så jag hoppas att allt fokus på att göra boken lätt att hitta i uppskattas.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Enshadi said:
Eftersom ingen annan märkligt nog nämnt det måste jag kommentera den fjärde delen i Sylfens Vrede. Wow vilket äventyr! En blandning av skugglandets mystik, stadskonflikter och olycksbådande träskstrapatser bland spindelgudomar. Arachnas folk är en grym religion jag verkligen hoppas får mer utveckling så att RP i framtiden kan spela mystiker tillhörande denna spännande kult. Nu ska såklart fjärde delen spelas först men ser samtidigt fram emot den femte delen där allt ska få sin avslutning. Hoppas det inte dröjer år tills dess. Vad tycker ni andra om äventyret?
Kul att du gillar äventyret! Jag var mäkta imponerad av Dan Johanssons manus när tog mig an uppgiften att formge äventyret. Jag gillar skarpt den stora variationen i fokus - Skugglandsmystik, stadsintriger, skräck och äventyrligheter. Och lite epik på det... Vi håller er uppdaterade om hur det går med del 5. Fokus för mig nu är att konvertera Diamantäpplet och därefter Katres gåtor och Av blod komna. Under tiden knåpar Dan på den avslutande delen i kampanjen.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
LordTengel;n127422 said:
Tänk på att skadetabellen som återges vid Eb av Sha är en vanlig tabell för Allvarlig skada, och därför har 20 resultat - sagitaurer använder ju inte Vändningar. Gällande torso-skador bedömde jag att det fungerade att använda den vanliga tabellen för Allvarliga skador, och tolka dem kreativt, snarare än att lägga in ytterligare en tabell.

/Magnus, som petade ihop sagitaurreglerna
Såklart! Slarvigt av mig.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Jag har inte lusläst hela äventyret än (varit upptagen med Järn), men efter snabb genombläddring:
JÄVLAR VILKET ÄVENTYR. FY FAN. Jag vill verkligen damma av Diamantäpplet/Katres/Av Blod Komna och bara hitta några personer att sträckspela skiten med. Sedan måste jag påpeka att illustrationerna av slotten Gryt/Tand och världskartan i Under Två Månar (hette delen va?) är bland det absolut mest fantastiska jag någonsin sett i en rollspelsbok (fast jag har ju inte läst lika många som andra här, så ta det för vad ni vill). Det var jawdropping på riktigt. Fy fan så bäst.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Kommer del I-III släppas på nytt eller man bör köpa delarna som getts ut till EON III?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Kri said:
Kommer del I-III släppas på nytt eller man bör köpa delarna som getts ut till EON III?
Den första delen, Diamantäpplet kommer som pdf med Eon IV-regler innan jul och de andra två delarna Katres gåtor och Av blod komna konverteras därefter.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Så de kommer släppas på nytt och om man inte spelar EON 3 så bör man vänta?
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Blir jättesugen på att införskaffa detta äventyr men blir nog tvungen att vänta ett litet tag tills det finns lite klirr i kassan igen. Skulle vara superskoj att dra av hela kampanjen nån gång.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Välskrivet äventyr som följer storyn och driver den vidare, fortfarande inte i närheten av lika bra som Kartres gåtor, men ett rejält hantverk och ett bättre äventyr än av blod komna.

Jag gillar mer den typen av fantasy (mindre episk) som är i Kartres gåtor, och gillade lösningen med att man var fast i klostret.
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Jag tycker Ödesväven verkar jättebra! I synnerhet delen som utspelar sig i skugglandet. Så mysigt och sagoaktigt. Mer skuggland vill vi ha! Men det var mysigt skrivet på alla sätt. Spökkapitlet var också helt fantastiskt och värt boken i sig,

Sedan kartan över skugglandet. Helt otroligt härlig!
Skulle det gå att få den som PDF? Eller som högupplöst bild. Skulle vilja skriva ut den i A3 på en färgskrivare och få den att kännas riktigt gammal och mustig. Något att ge till spelarna.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Riktigt maffigt äventyr! Efter alla dessa års väntan tog det en oväntad inriktning, det var inte alls vad jag väntat mig, men oerhört coolt! Kapitel två, "Spegel spegel", är det absolut häftigaste i boken och jag ser verkligen fram emot att föra dit mina spelare när vi tar tag i äventyret. Det blir en stor kontrast mot vad vi spelat senaste tiden och det blir en utmaning att spelleda, men ska bli väldigt kul!
 
Top