Nekromanti Åsikter kring medias farliga påverkan...

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Hejsan! skrev här i forumet i slutet av Maj och berättade om en C-uppsats som jag och en klasskamrat höll på att skriva. Den blev klar och godkänd, men jag tänkte att det kanske fanns personer som är intresserad av att veta hur lärare och gymnasieungdomar resonerar kring rollspel, film, datorspel och porr.

Skickar med den som bifogad fil och kommentera gärna, är dock osäker om det är den här versionen som är slutgiltig, kan vara lite formalia-missar.
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
läste inte hela rapporten utan hoppade till resultatdelen om rollspel eftersom det var den biten som intresserade mig.

Blev inte direkt chockerad över resultaten, att många är kritiska till rollspel och ser faror om man utför hobbyn "fel".

Känner igen svaren från barndomens lärare och vänner, för att inte tala om föräldrar som trodde vi var på väg att bli satanister :gremwink:

Dock är jag som blivande lärare väldigt nöjd med elevernas kritiska hållning mot media, något jag själv ibland kan upplevas saknas ute i skolorna. Det skrivna ordet har ibland en tendens att ses som lag. Skönt att det inte är så överallt med andra ord.

Att lärare nummer 3 är kritisk till ondskan och mörker i rollspel känns rätt naturlig, men speglar också vad jag tolkar som att hon inte egentligen har reflekterat över det egentligen, har själv haft många lärare som utryckte besvikelse när hon upptäckte att vi INTE spelade mer om ondska och mörker, eftersom hon kom fram till att rollspel ju var ett bra sätt att hantera sådana känslor.

Hade iaf varit intressant att veta vilken nivå dessa elever och lärare studerade/lärde ut på. Har som sagt inte kollat så noga så det kanske finns där någonstans, men förstår ju också att ni kanske har utelämnat det av krypteringsskäl.

\Marcus som tycker det är ett bra och aktuellt ämne ni har valt att forska om.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Roligt att du tog dig tid att läsa!
Det var iaf gymnasieelever och gymnasielärare som deltog i studien. Ett av mina favoritcitat var från den manligaläraren som är fd. Präst.. han sa något om att "Den som vandrar för långt in i den mörka skogen kan bli både förvillad och förvildad".. han pratade om rollspel då om jag inte minns fel. Dock en väldigt bra lärare som gör sitt bästa för att ha ett öppet sinne men som ibland har svårt att förstå varför man ska spela vampyr i rollspel osv. :gremsmile:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Har bara skummat igenom uppsatsen, men jag ska läsa hela när jag har tid, det jag har läst hittils är mycket bra. En punkt som jag inte kunde låta bli att uppmärksamma var Postal 2. Denna syndabock till dataspel dras ideligen upp i moralpanikens stigma, men ingen har någon egentlig insitk i hur spelet fungerar. Jag tycker nästan att man är tvungen att spela Postal 2 innan man dömer. Varför?

Jo för att spelet i sig är bara så våldsamt som du själv är. Visst, du kan tömma bensin över första bästa person i spelet och tutta på denne, du kan röka hasch, du kan pissa på folk, du kan träna upp en hund till att anfalla andra människor. Nyckelordet här är: KAN! Spelet tvingar en inte att utföra slumpmässigt våldsamma och moraliskt förkastliga handlingar. Hela spelet igenom så har man visserligen valet att göra det, men du får inga poäng för att döda något alls.

Denna lilla aspekt verkar alla moralgalna kritiker ha missat. Alla uttalar sig om det hemska "Postal 2, spelet där man kan pissa på folk och hugga av någons huvud med en spade", utan att ha någon som helst aning i hur spelet fungerar...

//Coffe_Kanon - som kände för att kommentera något tämligen uttjatat
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Denna lilla aspekt verkar alla moralgalna kritiker ha missat.
Själv tycker jag att fokuseringen på Postal 2 är rolig helt enkelt för att spelet faktiskt suger härken getballe, och inte sålt särdeles bra alls. Det är få som äger det, och få som illegalt tankat ner det. Spelet är helt enkelt inte särdeles poppis.

//Krank, som tycker att Manhunt isåfall är ett bättre exempel, och dessutom mycket roligare att spela
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Själv tycker jag att fokuseringen på Postal 2 är rolig helt enkelt för att spelet faktiskt suger härken getballe, och inte sålt särdeles bra alls. Det är få som äger det, och få som illegalt tankat ner det. Spelet är helt enkelt inte särdeles poppis."

Det är ju också en poäng. En annan lite mer ironisk aspekt är att spelet började säljas och laddas ner mycket mer efter att man uppmärksammat detta "hemska spel" i media. Att de inte lärde sig från "videovåldspredikningarna"... :gremgrin:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Och slutligen är det väldigt kul att poliserna/åklagare/whatever som spelade igenom det använde en massa cheats. Det var de stora nog att medge i rapporten. :gremsmile:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Kul att se att ni har haft Margareta Rönnberg som handledare. Rönnberg brukar våga sticka ut haka och ifrågasätta PK-normer i samhället.

//erik. som antar att versinoen inte var slutgiltig med tanke på hur innehållsförteckningen såg ut.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Ja Margareta är en utstickare, har man skrivit en bok som heter "TV är bra för barn" är man inte rädd för negativ uppmärksamhet :gremsmile:.

Jo den här versionen har lite missar, det är min partner som har den slutgiltiga versionen på sitt studentkonto.
 
Top