Nekromanti Årstidsbaserade hot för antropomorfiska gnagare

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Det kan vara så att jag lite vid sidan av andra projekt arbetar på ett litet spel om antropomorfiska ekorrar, som kan liknas vid en blandning mellan Mouse Guard, Redwall, Mutant: År Noll och datorspelet Banished. I korthet handlar det om en grupp ekorrar som av en eller annan anledning tvingas ut i vildmarken för att bygga ett nytt hem, och grunda ett nytt samhälle. Spelet går rätt fort genom årstiderna, och jag kommer med hjälp av en vanlig kortlek slumpa fram diverse hot och händelser som de små gnagarna behöver handskas med. Och som alltid när jag ska skriva tabeller kör jag fast nästan omedelbart. Så jag tänkte be er om lite hjälp.

Rabbla årstidsrelaterade hot och händelser för mig! Med hot kan det kan handla om väderfenomen, djurattacker och sånt. Händelser är mer festligheter, barnafödsel, ekorrar som trillar av pinn (pun intended), mystiska besökare som hälsar på, osv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Pollen måste vara en motherfucker när man är så liten.

Överhettning.

Underkylt regn.

GÅSEN!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Skogsbrand!
Barkborrar!
Skogsskövling!
Nya grannar!
Förrådsröta!
Statskupp!
Skabb!
Tjuvar!
Storm!

Första snön faller.
Vårfåglarna återvänder.
Ekollonen har börjat mogna.
Ett stort bröllop som förenar två familjer.
En upptäcktsresande återvänder hem.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Sadistiska barn med luftgevär.
Forskare som fångar 1T6 individer och åker iväg med. Priset på ekorrpäls har gått upp.
Hökar.
Något har hänt med dricksvattnet. Den som dricker det blir konstig.
Mård.
Det ligger mat utspritt i skogen.

Blötsnö som lägger sig tjocka lager på både marken och grenarna. Därefter köldknäpp som fryser alltihop till en isskorpa.
Flyttfåglarna vars bo ekorrarna övervintrat i vill ha tillbaka det.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Desperation på våren, matförråden är slut, ekorrar äter saker de inte borde och blir sjuka.

Lättsamhet på sommaren, lek och massor av mat, leder till slappande, och det samlas inte in så mkt mat som behövs för vintern.

En ekorre glömmer bort hur synlig snön gör den, och en uggla slår till. Är snön för hård för ekorren att dyka ner i den?

Höststormar får ett träd att falla - rakt över ett par ekorrar som samlar mat. De sitter fast. Kan de räddas?

Sommarhetta och torka - nyfödda och gamla ekorrar har det extra svårt. Kanske finns det vatten på bondens gård?

Köldknäpp - ett desperat lodjur vandrar in och kanske hamnar en ekorre under dess tassar. Eller hamnar det i bråk med revirägaren först?

Översvämning jagar upp en jättesnok i ekorrarnas träd. Är den mest rädd - eller hungrig också?
 
Top