Nekromanti [Årsmöte 2018] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu börjar det mer diskussionsartade årsmötandet.

Verksamheten under föregående år har varit att sköta den formalia som behövs för att föreningen skall kunna fungera som ett paraply för de arbetsgrupper som önskar utföra något inom föreningens ramar, och styrelsen förslag, är att fortsätta med det under kommande verksamhetsår.

Vi har haft en medlemsavgift på 100 kronor, och initialt förslag är att fortsätta med den summan.

Golvet är öppet för diskussion och förslag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
För att få igång en diskussion, hur ser våra möjligheter ut vad gäller:
* Ta bort medlemsavgift helt - förmodar att vi då skulle gå på donationer och bidrag?
* Sänka avgiften, t ex till 50? Misstänker att 100 och 50 är ganska likvärdigt vad gäller mängden personer som vore beredd att betala en lägre medlemsavgift men har ingen backning till det påståendet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
När medlemsavgiften var 50 kronor tror jag vi var strax över 20 medlemmar. Idag är vi 15, va? Så lite färre medlemmar, men lite mer pengar in.

När medlemsavgiften var noll så fick föreningen in 200-400 kri donationer per år, om jag minns rätt.

Inget av de här fallen är direkt representativt eftersom föreningen idag har en aktiv styrelse och en verksamhetsplan som förvisso är luddig men iaf tillåter styrelsen att använda pengarna.

Föreningen har idag lite över 5000 kr. Det skulle troligen räcka ett par år med nuvarande utgifter även utan medlemsavgift, antar jag... Men skulle vi få in en massa fler medlemmar? Och skulle det vara viktigt? Våra arrangemang drar gissningsvis 150+ deltagare per år, de flesta av dem utomstående. Medlemsantalet i föreningen har inte påverkat det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Om vi tar bort medlemsavgiften så kliver jag av både mitt uppdra som kassör och del av styrelsen. Anledingen till att jag i så fall kliver av var att jag tillträde posten under förutsättningen att föreningen har en medlemsavgift och den förutsättningen gäller fortfarande.

Sen har jag varit i kontakt med Magnus Seter gällande rollspelsdraken och jag vet att de kommer ansöka om ekonomiskt stöd för sina utgifter i det projektet, i detta fall för illustrationer. Vilket jag anser är något som föreningen utan problem kan gå in och täcka men för att kunna hjälpa till ekonomiskt med såna saker så krävs det att föreningen har någon form av inkomst.

Med det sagt så är jag emot att sänka medlemsavgiften.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Vicotnik;n280502 said:
...jag tillträde posten [som kassör] under förutsättningen att föreningen har en medlemsavgift och den förutsättningen gäller fortfarande.
Vad ser du då för nackdelar, förutom de rent ekonomiska, med att ta bort eller sänka avgiften?

För övrigt är jag inte medlem, men kan tänka mig att bli det. Tycker föreningens verksamhet är väl värd att stötta och en hundring kan jag utan tvekan avvara.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag kan inte tala för Vicotnik, men själv ser jag mest ekonomiska nackdelar med att sänka avgiften. Att ta bort den helt, däremot, blir en annan sak. Då betyder det att man kan vara medlem helt utan investering i vare sig tid, energi eller pengar. Lite som att skriva på en namninsamling. Det är fint att visa sitt stöd, men vår förenings verksamhet eller syfte gynnas inte alls av den typen av passivt stöd.

Nu hör jag till dem som nästan alltid gett föreningen pengar oavsett det funnits en medlemsavgift eller inte, så för mig personligen gör det ingen skillnad alls.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
luddwig;n280505 said:
Vad ser du då för nackdelar, förutom de rent ekonomiska, med att ta bort eller sänka avgiften?

För övrigt är jag inte medlem, men kan tänka mig att bli det. Tycker föreningens verksamhet är väl värd att stötta och en hundring kan jag utan tvekan avvara.
Om vi skulle ta bort medlemsavgiften så tappar föreningen hela sitt syfte. Just nu existerar föreningen för att kunna hjälpa individer ekonomiskt med att synliggöra hobbyn. Så enligt mig står och faller hela föreningen med att vi har någon form av inkomst.

Vi kan inte förlita oss på donationer, från medlemmarna. I nuläget så har vi fått in totalt 2 donationer under förra året, ena på 100:- och andra på 1000:-. Båda dessa har kommit in som anonyma donationer och vi kan inte förlita oss på att någon skulle vara så generös att donera 1000:- igen till föreningen.
Utöver det så skulle det krävas betydligt mer marknasföringsjobb för föreningen för att synas och höras, som det är nu är föreningen väldigt osynlig och oftast är det jag som tar kontakt med folk som fixar saker och hör ifall föreningen kan hjälpa dem ekonomiskt. Senaste fallet gällde Rollspelsdraken, vi är med andra ord så pass osynliga att inte ens Rollspelsdraken som ges ut av föreningen kände till att de kunde ansöka om pengar hos oss.
Så hur kan vi då förlita oss på att få in donationer från folk?

Om jag låter otrevlig i min text ber jag om ursäkt för det, men för mig innebär föreningens vara eller icke vara på medlemsavgiften.
---

Sen en fråga till Max Raven, hur kommer det sig att du tar upp diskutionen om medlemsavgiften? Är det så att du vill ta bort den? Sänka den? Eller bara diskutera den?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
De som har en så pass ansträngd ekonomi att det är avgörande om vi talar om 50 eller 100 kronor om året i medlemsavgift, så anser jag att de gynnar hobbyn mer att de lägga den 50-lappen på något åt sig själv. Det finns andra sätt att gynna hobbyn på. Vad man för närvarande förlorar på att inte vara medlem är möjligheten att rösta på årsmötet och möjlighet att ingå i styrelsen.

Föreningens ursprungliga syfte krävde inte någon ekonomi, men den nuvarande förutsätter det. Vi fick in 1100 kronor i donationer i år. Det kanske ökar om vi tar bort medlemsavgiften, men kan lika gärna sjunka.

Mig veterligen finns det inte några bidrag vi kan söka. Sådant brukar vara knutet till ungdomsverksamhet, och då måste en viss andel vara under en viss ålder och ha aktiviteter där de deltar, eller att föreningen har ett samhällsnyttig funktion.

Vad skulle syftet vara med att sänka medlemsavgiften?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Vicotnik;n280513 said:
Just nu existerar föreningen för att kunna hjälpa individer ekonomiskt med att synliggöra hobbyn. Så enligt mig står och faller hela föreningen med att vi har någon form av inkomst. Vi kan inte förlita oss på donationer...
Det låter fullt rimligt. Tack för svaret.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vicotnik;n280513 said:
Sen en fråga till Max Raven, hur kommer det sig att du tar upp diskutionen om medlemsavgiften? Är det så att du vill ta bort den? Sänka den? Eller bara diskutera den?
Två orsaker:
  1. Få lite mer information om hur föreningens förutsättningar är och vilka val som skulle kunna göras
  2. För att upplysa andra om varför vi har medlemsavgift.
Jag är nöjd med de svar jag fått. För egen del skulle jag klara en medlemsavgift på 200, men det känns aningen mer än 100 kr.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag återkommer lite senare idag med ett Budgetförslag.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Här kommer mitt budget förslag för 2018.

BUDGET 2018

INKOMSTER
Ingående kapital: 5315 kr
Medlemsavgifter: 1400 kr

Totalt: 6715kr

UTGIFTER
Bankkonto: 250 kr
Rollspelsdraken: 2000kr
Övrigt: 4715kr

Totalt: 6715kr

Balans: 0kr

Kommentarer:
Eventuella inkomster utöver budgeterade siffror eller från andra inkomstkällor står styrelsen fritt att disponera i enlighet med föreningens syfte och verksamhet. I de fall dessa utgifter inte passar in under existerande utgiftsposter läggs de under posten 'Övrigt'.

Medlemsavgiften är baserad på antalet nuvarande medlemmar i föreningen och att medlemsavgiften kvarstår på 100kr/mån.

Bankkonto låter jag vara kvar på 250kr för säkerhetens skull, trots att det inte dragits från kontot för föregånde år.

Rollspelsdraken har en årlig utgift mellan 1000-1500kr + moms. I och med att den ges ut av föreningen så är det endast rimligt att föreningen täcker dessa kostnader.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Fantastiskt! Tack Vicotnik!

Diskussionen om medlemsavgift har mattat av och jag tolkade den som högst hypotetisk från första början.

De yrkanden jag sett är att:
- Fastställa årets medlemsavgift till 100kr
- Anta den budget, presenterad av Vicotnik, som styrelsen lagt fram.

Nu tänker jag föregå vår kära mötesordförande och säga att eventuella rivaliserande förslag bör tas upp ganska snart, så att vi kan gå till beslut. Frågan har varit öppen i 5 dagar redan :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Han inte föregå med så mycket i alla fall :)

Själva budgeten är för närvarande mest bara en formalia-punkt, och vi har inte fått in några andra förslag på medlemsavgift, så jag går direkt på omröstning om vi kan godta förslagen.

Kan vi anta den förslagna medlemsavgiften och den förslagna budgeten? Svara med ett tydligt ja eller nej på detta inlägg, senast torsdagen 12/4 klockan 20:00.
 
Top