Nekromanti [Årsmöte 2017] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu börjar det mer diskussionsartade årsmötandet.

Verksamheten under föregående år har varit att sköta den formalia som behövs för att föreningen skall kunna fungera som ett paraply för de arbetsgrupper som önskar utföra något inom föreningens ramar, och styrelsen förslag, är att fortsätta med det under kommande verksamhetsår.

Vi har haft en medlemsavgift på 100 kronor, och initialt förslag är att fortsätta med den summan.

Golvet är öppet för diskussion och förslag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vad inkluderas i den formalian? Skulle det exempelvis innebära att jag kan slänga in Grottröjs pengar på föreningens konto utan att de spenderas på andra arrangemang? (Det skulle ju innebära mer jobb för föreningens kassör att hålla reda på i så fall, men det innebär också att Grottröj inte behöver en egen förening för att ha pengarna någon annanstans än mitt bankkonto)

Formellt sett antar jag att pengarna i så fall blir föreningens, vilket innebär att jag behöver skicka (bilder av) kvitton till kassören för att få ut pengar. Again, mer jobb.

Tankar?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Eftersom föreningen ska främja rollspel så finns det väl inga ideologiska hinder för att göra så. Jag tänker att man kanske i så fall dock ska prata om en ihopslagning av föreningarna och då blir ju Grottröj en aktivitet som är lika mycket föreningens som Indierummet och OSR-hörnan. Alltså helt självbestämmande men med ekonomi från föreningen och med föreningens namn som arrangör.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Det sätt man skulle kunna hantera det ekonomiskt på är med hjälp av riktade "donationer", dvs pengar som skickas in med syfte att nyttjas av Grottröj. Och då skulle man när man sätter årets budjet markera ut dessa pengar till Grottröjs arr. Där emot stämmer det som du nämnt skickas kvitton till kassören (förtillfället mig) för att få ut pengarna.

Dock finns det en risk med det hela och det är att du inte har kontrollen över pengarna och uppstår det bekymmer i föreningen så kan dessa pengar gå förlorade.

Jag tror det är smidigast för dig att ha det separat från föreningen men om du behöver extra ekonomiskt stöd så kan du alltid söka det hos föreningen.

Ska även nämnas att både Indierummet och OSR-hörnan (vad jag vet) inte har någon egen ekonomi.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Då jag är kassör är det väl lämpligt att jag kommer med ett budgetförslag inför 2017.

För 2016 var vi 21 betalande medlemmar. För att vara på säkra sidan budgetmässigt så föreslår jag att vi räknar på 15 medlemar för 2017.
Jag anser att årsavgiften på 100 kr ska vara kvar, detta för att vi ska ha råda att hålla föreningen vid liv och kunna ha någon form av verksamhet.

Anledningen till att vi behöver medlemsavgiften till att hålla föreningen vid liv beror på att SVEROK inte längre täcker kostnaden för kontona.

[FONT=&quot]Från och med 1:a januari 2017 kostar det 250:- om året för att ha ett Nordeakonto. Summan dras av från föreningens bidrag. Får er förening inget bidrag från förbundet kommer summan att faktureras er i slutet av året.
-SVEROK
[/FONT]
Just nu har vi 2815 kr på kontot
---

Budgetförslag:

BUDGET 2017

INKOMSTER
Ingående kapital: 2815 kr
Medlemsavgifter: 1500 kr

Totalt: 4315

UTGIFTER
Bankkonto: 250 kr
Synliggörande av drop-in-rollspelande på konvent: 3000
Övrigt: 1065
Totalt: 4315

Balans: 0

Kommentarer:
Eventuella inkomster utöver budgeterade siffror eller från andra inkomstkällor står styrelsen fritt att disponera i enlighet med föreningens syfte och verksamhet. I de fall dessa utgifter inte passar in under existerande utgiftsposter läggs de under posten 'Övrigt'.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n228750 said:
Vad inkluderas i den formalian? Skulle det exempelvis innebära att jag kan slänga in Grottröjs pengar på föreningens konto utan att de spenderas på andra arrangemang? (Det skulle ju innebära mer jobb för föreningens kassör att hålla reda på i så fall, men det innebär också att Grottröj inte behöver en egen förening för att ha pengarna någon annanstans än mitt bankkonto)

Formellt sett antar jag att pengarna i så fall blir föreningens, vilket innebär att jag behöver skicka (bilder av) kvitton till kassören för att få ut pengar. Again, mer jobb.

Tankar?
Det är originalen av kvittona som skulle behövas skickas in, inte kopior av dem, om den faktiska bokföringen och redovisningsansvaret skulle hamna hos föreningen. Det gör också att det skulle behövas en väldigt tydlighet i den ekonomiska hanteringen (t.ex. när var hur pengar kommer in pga skattepliktighet). Men att hålla isär vilka pengar som tillhör vem är ett mindre problem då det är rätt grundläggande i bokföring, så just delen att se till att pengarna är öronmärkta för rätt saker är det minsta problemet.

När det gäller något så pass återkommande som Grottröj kan det mycket väl vara lika mycket jobb att kommunicera om vilka pengar som är från vad, som att sköta det själv.

Men med det sagt så ser jag det som en möjlighet för föreningen att kunna ge ett sådant stöd. Eftersom ekonomi är inblandat så ser jag att varje gruppering skulle behöva godkännas separat.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Kan vi godkänna förslaget på 100 kronor i medlemsavgift och budgetförlaget?

Svara tydligt Ja alternativt Nej på de två frågorna.
 
Top