Nekromanti [Årsmöte 2014] B4. Ansvarsfrihet

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Modul A – mötesordning
A1. Mötets öppnande
A2. Mötets behörighet
A3. Val av mötets ordförande
A4. Val av mötets sekreterare
A5. Val av två personer att justera protokollet
Modul B – Det gångna året
B1. Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året
B2. Ekonomisk berättelse för förra året
B3. Revisorernas berättelse för förra året
B4. Ansvarsfrihet för förra årets styrelse
Modul C – Inval
C1. Val av årets styrelse
C1.b. Årets firmatecknare
C2. Val av årets revisor
C3. Val av årets valberedning
Modul D – Framtiden
D1. Årets verksamhetsplan
D2. Årets budget och fastställande av medlemsavgift
D3. Motioner
D3.1 Ny logotyp till Föreningen WRNU



Ansvarsfrihet är något årsmötet ger till styrelsen om de tycker att de har skött sig. Det innebär att allt som är redovisat anses vara i sin ordning. Om styrelsen får ansvarsfrihet anser föreningen i stort att de skött sitt uppdrag under året.

Att inte bevilja ansvarsfrihet är en ganska stor grej, och jag har förstått det som att det så gott som alltid följs av polisanmälan, till exempel om styrelsen smusslat undan pengar. Men äldre föreningsrävar än jag får gärna hjälpa mig här.

Något jag säkert vet är att ansvarsfrihet bara gäller det som redovisats. Om det visar sig att, t ex, den ekonomiska berättelse föreningen får se var falsk, och pengar har smusslats bort, kan inte styrelsen peka på beslutet om ansvarsfrihet och klara sig.

Jag tänker inte starta den här omröstningen förrän vi fått se, och helst godkänt, den ekonomiska berättelsen och revisorsditon. Men om någon har något annat att lyfta, som relaterar till hur styrelsen skött sig under året, så är ordet fritt för stunden.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Som revisor har jag inte hittat någon anledning att avslå ansvarsfrihet för den avgående styrelsen. Som även synes i revisionsberättelsen :)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Eftersom revisorsberättelsen, med rekommendation om att ge styrelsen ansvarsfrihet, nu har lagts till handlingarna, tänkte jag faktiskt starta omröstningen om ansvarsfrihet också.

Kan vi bevilja avgående styrelsen ansvarsfrihet för den redovisade verksamheten verksamhetsåret 2013?

Omröstningen pågår fram till torsdagen 6/3 kl 14:00. Eftersom vi inte är klara med den ekonomiska berättelsen än tänker jag göra så här: om den ekonomiska berättelsen inte godtas, eller om någon av våra medlemmar säger till, bryter jag den här omröstningen och tar den efteråt istället. Jag har svårt att se varför det skulle ske, men om något skulle hända kommer vi naturligtvis sköta det ordentligt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har fått för mig att om styrelsen inte ges ansvarsfrihet behöver det inte innebära att det måste till en polisanmälan. Det kan, tror jag, finnas oegentligheter som går att reda ut internt inom organisationen och tillsammans med revisorerna och att styrelsen då kan ges ansvarsfrihet vid ett senare tillfälle. Men, även ett sådant utfall är såklart mycket allvarligt.

Däremot undrar jag, är styrelsens ansvarsfrihet en majoritets-omröstning? Det känns ju lite märkligt, om 51% av medlemmarna är nöjda så har styrelsen sitt på det torra ... Och får styrelsen själv rösta, eller anses det bara vara god sed att inte göra de? Inte för att något av detta ska vara relevant för oss, hoppas jag.
Björn Wärmedal said:
Det är en majoritetsomröstning, men i regel är man ganska överens om huruvida det verkar som att styrelsen efter bästa förmåga fullföljt sitt uppdrag eller inte. Naturligtvis måste inte ett nekande följas av polisanmälan, men att inte ge ansvarsfrihet till den avgående styrelsen leder till att föreningen tappar legitimitet hos banker och andra institutioner -- det väcker misstankar om föreningens ordningsamhet, helt enkelt. Det är därför det ofta ses som en ganska radikal sak. Skulle styrelsen få ansvarsfrihet trots att några medlemmar är starkt emot detta kan de alltid lämna in en reservation mot beslutet, som kommer att stå med i protokollet.

Sen ska sägas att banker och andra institutioner i största allmänhet bara bryr sig om föreningens ordningsamhet i finanserna, vilket gör att det oftast är däromkring diskussioner om ansvarsfrihet rör sig. Det som vanligast leder till dispyter om ansvarsfrihet är således om styrelsen missat att betala räkningar eller inte kunnat styrka utgifter, inte huruvida man följde verksamhetsplanen.

Årsmötets deltagare kan rent teoretiskt välja att inte ge ansvarsfrihet baserat på helt andra orsaker, men det är oftast mer besvär än det är värt.

Jag har också varit med om sammanhang där en förenings räkenskaper inte varit helt ordnade vid tillfället för årsmötet, men årsmötet valt att ge en villkorlig ansvarsfrihet. I det fallet beslutade man att "Avgående styrelsen får ansvarsfrihet om revisor delgivits saknade uppgifter inom en månad från årsmötets avslutande och godkänt dessa, i annat fall kallas till extra årsmöte där frågan behandlas på nytt." Det är i sig lite oortodoxt, men på intet sätt fel.

Däremot är jag osäker på om styrelsen får rösta i frågan om sin egen ansvarsfrihet. De har ju ganska stort jäv... Det bästa är nog att de låter bli, så behöver man inte ta diskussionen och de bråk det kan leda till.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Angående ansvarsfrihet:
På vanliga möten brukar man använda acklamation, d.v.s. antingen svarar man JA eller så är man tyst.
På frågan: "beviljar årsmötet ansvarsfrihet för styrelsen?", räcker det med att en enda person säger JA för att svaret ska vara ja.

Det enda sättet som styrelsen inte kan beviljas ansvarsfrihet är att någon på yrkar att denna fråga ska tas upp, varpå ordföranden för mötet frågar något i stil med "vill årsmötet inte ge styrelsen ansvarsfrihet?" - och återigen svarar man JA eller håller tyst. Bara att denna fråga tas upp (om den så bara får ett ja-rop) är tillräckligt allvarlig för att man ska sätta sig ner och diskutera igenom det hela (oavsett hur många ja-rop det var).

Eftersom det är extremt ovanligt att denna fråga kommer upp är den vanligare frågan om styrelsen beviljas ansvarsfrihet bara formalia.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag tänker nog inleda acklamationen, tror jag.

JA, jag anser att vi kan bevilja den avgående styrelsen ansvarsfrihet :)
anth said:
"speak now or forever hold your peace" :)
 
Top