Årets svenska SL (alt. kända svenska SL)

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
@God45 startade just en tråd om att spelleda samma äventyr flera gånger. När jag var nere i tvättstugan för en stund sedan fick det mig att tänka på det här med kända spelledare. Det verkar finnas i USA. Alltså mer som en grej än vad det är här. Jag vet att det finns några - @Gabrielle de Bourg är en och utöver det finns det också flera andra som leder kurser. Förmodligen har en del utmärkt sig på konvent genom åren. Jag är ingen flitig konventsbesökare själv, så det finns säkert fler som kan komplettera det jag just skrev. Exempelvis @Minimoni är väl också en erkänt bra spelledare?

Men min poäng är inte (bara) att lista kända och/eller bra spelledare. Utan snarare: borde det inte finnas en formell titel? Årets spelledare i Sverige alltså. Jag vet inte hur en sådan skulle utses, men det går förstås att lösa. Kanske vore det också bra om man bara kan få titeln en gång, så att äran och PR-värdet sprider sig åt så många håll som möjligt (och helst till olika delar av landet). Jag tror att det här kan vara en titel branschen i Sverige behöver. Den som väl har fått titeln kan förstås göra sig gällande i olika sammanhang. Typ en sorts PR-ambassadör - om han eller hon vill. Det är också ett bra verktyg för den som också är spelskapare. Eller kanske Youtuber eller bloggare. Eller alltihop.

Fick delvis den här idén för att jag har lyssnat en del på Kelsey Dionne, Shadowdarks skapare. Hon, som fortfarande är ganska ung, spelade tidigt med kända spelledare i USA. Nu är hon själv en känd sådan. Och det har definitivt påverkat lanseringen av Shadowdark positivt. En känd spelledare som släpper ett spel som folk vill spela med just henne.

Finns det något att förlora på att lansera en sån här utmärkelse? Möjligen kan man tänka sig att den som får utmärkelsen kan ges möjlighet att tacka nej bakom kulisserna, om nu någon tycker att det känns som en betungande titel (det kan ju hända saker i livet som gör att det kanske finns energi nog).

P. S. Det här alltså ingen titel jag själv fikar efter. Jag är inte en bra spelledare, något jag förlikades med för över 30 år sedan…
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Vi har ju en bunt konvent och mässor runt i landet, varje borde ha ett event som nominerar/röstar/har jippo på ämnet.

Frågan är väl hur det skulle samordnas och senare sammanställas.
Ja, jag vet inte alls hur man skulle lösa det praktiskt. Idén är väldigt lös än så länge. Det är, som jag tänker mig det hela, mycket en fråga om PR. Kanske också ett sätt att segla i den medvind som väl rollspel ändå har i Sverige just nu? Fenix skulle ju också kunna vara en del av det hela.

Alla hajar ju att ett event som GothCon är viktigt, men ett konvent är inte någon att bjuda in till en tv-soffa. Årets spelledare i Sverige skulle däremot vara det. Jag tror att det är precis vad som behövs. Kanske kan det funka med en vandringspokal där de tidigare vinnarnas namn finns ingraverade? Ungefär som att vinna Wimbledon i att spelleda. Visuellt och tydligt. Utdelning av bucklan på GothCon?
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag ser fram emot den stundande 7-sidor långa diskussionen om kriterierna för hur man skulle definierar "Årets bästa spelledare".
Ja, vi är på sida ett nu… Har du några förslag på kriterier? Jag menar bara så att vi har något att vara oense och upprörda över… 😀
 
Top