Nekromanti Årets bokrea

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, årets bokrea börjar rulla igång.
Själv har jag precis gjort min onlinebeställning för det hos Bokia.

Är dock dåligt med cash och mycket räkningar just nu så i år så det fick bli en liten beställnin. Dessutom var utbudet på fantasy och SF (vilket det blir mest av här) ändå var mycket litet.

Jag fastnade faktiskt för faktaböcker istället. Ja, det är väl det jag helst läser utöver fantasy och SF. Så, förutom det att sambon fick sig lite deckare och min son några pekböcker har jag beställt Adolf Hitler av Bengt Liljegren och Leonardo da Vinci - Anteckningsböcker av H. Anna Suh.

Ska du ta del i årets bokrea i år?
Har du kanske redan valt ut vad du ska förkovra dig i?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har tyvärr inte alls hunnit gotta in mig bokrean. Så inga förkovringar alls, tyvärr.. Vilket är lite synd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Det är ganska sällan bokreor engagerar mig numera. De brukar sällan innehålla de böcker jag letar efter, och om de har dem så är det bara i någon sunkig svensk översättning. Jag köper nästan inga böcker alls på svenska numera...

Så jag tror inte att jag kommer att påverkas nämnvärt av den...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, det tycks ju helt klart, generellt sett från de positiva inläggen :gremwink: samt av det stora flödet av respons, som om årets bokrea knappast är något som uppmärksammats.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Min bokreabeställning från Adlibris:

9100105120 JOHNSON, EYVIND:STRÄNDERNAS SVALL
9100111791 KUNDERA, MILAN:SKRATTETS OCH GLÖMSKANS BOK
9100111988 JERSILD, P. C.:BABELS HUS
9100112143 WEISS, PETER:MOTSTÅNDETS ESTETIK
9100570753 AUERBACH, ERICH:MIMESIS
9100570885 MUSIL, ROBERT:MANNEN UTAN EGENSKAPER I-I
9100570893 MUSIL, ROBERT:MANNEN UTAN EGENSKAPER III-IV
9146203273 ANDERSSON, DAN:SAMLADE DIKTER
9146210512 KAFKA, FRANZ:SLOTTET
9173532428 GUSTAFSSON, LARS:FRU SORGEDAHLS VACKRA VITA ARMAR
9173532452 GUSTAFSSON, LARS:FRU BLOMQVISTS MATBOK
9188858332 GLAUSER, FRIEDRICH:MORFIN
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Härligt!
Det där är beställning det. Tyvärr känner dock bara en annan igen Johnson, Andersson och Kafka av det där, men i alla fall, härligt. Antar dock att allt det där är allvarsamma klassikermärkta farbröder?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Jag har tittat på årets bokrea och upptäckt att jag är helt ointresserad av utbudet. Det beror till stor del på att den uppsättning skönlitterära böcker som finns tillgänglig är exakt densamma som den som redan återfinns på pockethyllan i samma affär. Det jag erbjuds är alltså inte några nya titlar eller svårtillgängliga titlar, utan exakt samma titlar som jag hade kunnat köpa förra veckan, fast till ett pris som är dyrare än pocket, obekvämare att läsa än pocket och med sämre papperskvalitet, eftersom det är en specialupptryckt billighetsupplaga speciellt för bokrean.

Så jag kommer att fortsätta att köpa böcker precis som vanligt och helt ignorera att det pågår något som kallas för bokrea.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
solvebring said:
Härligt!
Det där är beställning det. Tyvärr känner dock bara en annan igen Johnson, Andersson och Kafka av det där, men i alla fall, härligt. Antar dock att allt det där är allvarsamma klassikermärkta farbröder?
Absolut.

Eller, Lars Gustafsson och några till kan ju vara rätt skojiga ibland.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Gurgeh said:
Jag har tittat på årets bokrea och upptäckt att jag är helt ointresserad av utbudet. Det beror till stor del på att den uppsättning skönlitterära böcker som finns tillgänglig är exakt densamma som den som redan återfinns på pockethyllan i samma affär. Det jag erbjuds är alltså inte några nya titlar eller svårtillgängliga titlar, utan exakt samma titlar som jag hade kunnat köpa förra veckan, fast till ett pris som är dyrare än pocket, obekvämare att läsa än pocket och med sämre papperskvalitet, eftersom det är en specialupptryckt billighetsupplaga speciellt för bokrean.

Så jag kommer att fortsätta att köpa böcker precis som vanligt och helt ignorera att det pågår något som kallas för bokrea.

/tobias
Det mesta på min lista är pocketböcker som kostar 19 kr i stället för 39, typ. De fysiska boklådornas reor är ju mycket riktigt värdelösa enligt de anledningar du tar upp.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag köpte en synonym-ordbok, eftersom jag villa ha den inbunden.

Sen slanl Ken Follets En värld utan slut och Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Łódź med också.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Jag var ner på stan i fredags och inhandlade ett par saker. Två omfångsrika böcker om arkitektur och konst efter period (romanik och renässans), en om arkitektur och konst i Egypten, och slutligen nån lite halvvräkig pryl om Leonardo Da Vinci med några enkla faksimiler 'n shit. Stor kvadratisk (eller när inpå) bok i kapsel. Jag skulle kunna tänka mig ett par schyssta rollspelsböcker i samma format... :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Åh, ordböcker i allmänhet är bra grejer. Ja tusan, en synonymordbok borde man ju ha när man skriver. Där sade du något. Antecknas på "Böcker att köpa"-listan. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Åh, smaskens. Låter som du bara gjort fina klipp?
Nog för att min bokfylla till 95% består av fantasyböcker men med tiden har jag faktiskt börjat se mig om efter bra faktaböcker. Historia och kultur är ju dessutom alltid tufft, och däribland är ju arkitektur och konst en ren guldgruva, inte minst som inspiration till allt annat man håller på med.

Är du riktigt insnöad på konst och arkitektur och sådant, btw?
Jag har bara sett Bläck, eller vad det hette, så jag vet ju inte om dina scenarion eller hemmasnickrade prylar är överösta med just sådana detaljer. En del bygger ju rollspel utifrån just kulturerna i sig... Vad nu det där fina ordet för sådant spelande och skapande heter (dåligt minne)?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
solvebring said:
Är du riktigt insnöad på konst och arkitektur och sådant, btw?
Jag har bara sett Bläck, eller vad det hette, så jag vet ju inte om dina scenarion eller hemmasnickrade prylar är överösta med just sådana detaljer. En del bygger ju rollspel utifrån just kulturerna i sig... Vad nu det där fina ordet för sådant spelande och skapande heter (dåligt minne)?
Riktigt? Näe. Det handlar mer om ett historiskt intresse, i alla fall gällande arkitektur.

Anledningen att du bara sett Bläck är för att jag bara gjort Bläck. Skriva scenarion och så är inte min grej. Istället använder jag väl min bank av värdelöst vetande och små historiska detaljer när jag improviserar, så det kommer väl alltid tillbaka i spelandet på nåt sätt i alla fall.
 

bobbo_UBBT

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
51
Location
Edsbyn
Jag har köpt.

Från Science Fiction Bokhandeln:

David Drake: The Complete Hammer's Slammers Vol 1
M John Harrison: Nova Swing
J G Ballard: The Crystal World
Mike Ashley: The Mammoth Book of Extreme Science Fiction

Från den lokala ICA-affären:

Ken Follet: Svärdet och spiran
Ken Follet: En värld utan slut
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ken Follet: Svärdet och spiran
Ken Follet: En värld utan slut
Två fet klassiker utan dess like. Har inte läst dem själv än men vet lite om dem och har fått dem varmt rekommenderade från flera håll. Var faktiskt nära att jag också köpte dem.
 
Top