Årets bästa fantastik?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Jag är nyfiken på era tre favoritböcker i år. Har ni gjort några riktigt bra fynd, nya eller gamla?

Här är mina tre:

The Power, Naomi Alderman. Läser just nu de sista sidorna i The Power. Otroligt bra. Ordet mindblown används kanske för ofta numera, men här stämmer det verkligen. Rekommenderas varmt.

Time Shelter, Georgi Gospodinov. Första halvan är makalöst bra - och rolig på ett nedtonat kafkavis. Sen tar Gospodinov fram storsläggan och får vår samtid att framstå som helt rubbad. Det här är som ett briljant avsnitt av Simpsons i litterär form.

Ascender, Jeff Lemire och Dustin Nguyen. Efter tips i serietråden lånade jag de två första Ascender-böckerna på biblioteket. Och de är riktigt, riktigt bra. Både story och bilder är i toppklass. En ny favorit!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Conan, Robert E Howard. Jag fortsätter plöja Äventyrsspels översättningar. Ju ingen ny grej så men jag har aldrig läst dem i någon slags ordning förr och de har gett mig en lite förbättrad uppfattning om Howrads styrkor som författare. Sen finns det ju en del utfyllnad i dem (skriven av redaktörerna) av varierande kvalitet men tex Conan Äventyraren som jag läste i år är ren Howard.

The Blade Itself, Joe Abercrombie. Ännu en sådan där ganska uppburen fantasyförfattare som jag aldrig läst. Ett namn bara, som Tad Williams eller Robin Hobb - som jag inte heller har koll på och som jag suckande valde bort sådär på 00-talet i rädsla för att de skulle vara som Robert Jordan (som lyckas förstöra mycket av mitt nöje av fantasy några år där). Men en kompis fick mig att tänka om (och numera läser jag ju rätt mycket fantasy igen så det var inte så svårt). Och den var ju bra. Välskriven, spännande, intressanta karaktärer och en suggestiv metaplot (om än ganska mycket set-up i bok 1). Blir att läsa vidare på bok 2 nu i jul.

Hm, det blir nog bara två.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
The Traitor’s hand av Sandy Mitchell - Va? Vad sa du?! Look, jag har läst en massa böcker som utspelar sig i nutid i år! Jag har läst en massa Christian Kracht, Johannes Anyuru, ukrainska och palestinska författare och… Fuck you! Jag kan läsa Warhammer och gilla det! I alla fall. Ciaphas Cain är en politisk officerare i den värsta tänkbara rymdmilitären och han är en hjälte för alla! Han bryr sig om sina mannar, han är en briljant taktiker, han besegrar supersoldater och onda utomjordingar med sitt motorsågssvärd och han visar ingen rädsla! Det är vad alla säger utom Cain i sina privata memoarer som är vad vi läser. Cain beskriver sig själv som en massiv fegis och fejkare av Blackadderesqa proportioner som mest försöker äta gott, sova bekvämt, undvika fara och bli beundrad. Att han råkar snubbla in på ett bananskal och lösa allting på ett sätt som gör att han ser heroisk ut är bara en lycklig slump. Det är en extremt underhållande formel som är ovanligt bra i den här boken för här måste Cain hantera en annan politisk officerare som faktiskt tycker jobbet är viktigt och som därför hatar Cain.

Between two fires av Christopher Buehlman - Så det är en apokalyptisk mardrömsresa genom ett apokalyptiskt medeltida Europa där pesten härjar. Jag läste den för folk sade att den känns som Dark Souls och… Typ? Det är dock EXTREMT kristet. Liksom, det är Narnia nivåer. Jag var helt oförberedd på det och det var supercoolt.

My pretty vampire av Katie Skelly - Indie-serietidning om en extremt mordisk vampyr som flyr sin incestuöst besatta mänskliga bror som håller henne skyddad/inspärrad och mördar folk. 110% estetik och känsla om en ondska för vacker för att förgöra.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Kirke av Madeline Miller, om häxan från grekisk myt. Tyckte om den från början till slut i princip.

Völvans väv av Elisabeth Östnäs. Eller ja, egentligen är det väl hela serien, Asynja, jag tipsar om. Karg vikinga-fantasy som står på mellanåldershyllan på biblioteket. Håller lätt för oss som inte är 10-12 år också.

Binti av Nnedi Okorafor, i svensk utgåva av Palaver press. Scifi om himbaflickan Binti, harmoniseringsmästare och begåvad astrolabiumkonstruktör, som blivit antagen till universums främsta lärosäte. Mycket handling och många fina grejer på inte så många sidor. Hand i handske för min del.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
The Bone ships, RJ Barker
Spännande om ett skepp byggt av benen av en drake, med en besättning bestående av dödsdömda brottslingar. Bra tempo och världsbygge, rekomenderas varmt.

Wizard of earthsea, Ursula Le Guin
Detta är ju gamla böcker, men jag hade inte läst dem innan. Läste de första fyra böckerna i serien, de finns inbundna i ett band. Oerhört fint och poetiskt.

The Dying Earth, Jack Vance
Också en gammal bok, ni har säkert läst den allihop. Sjukt kul pulp sword&sorcery sci-fi.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
så du har mycket att se fram emot om du gillar det du läser
Jag tar det i ordning, så får vi se. Mycket annat som ska hinnas läsas.

(Det var dock inte världens mest lättsmälta text, även om det finns jobbigare så klart. Det gör inget, tvärtom är det en del av kvaliteten, men det kräver ju lite tid, så det lär dröja innan jag klämt alla 10 eller vad det är.)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
The Doom of Odin av Scott Oden. För vanliga dödliga kommer den först ut den 19 december, men jag har druckit från Mimers brunn och skådat bortom verklighetens slöja. Det är den sista delen i trilogin om monstret Grimnir som är den sista av sitt folk som fortfarande förpestar Midgård. Förutom att det är en strålande serie med historiska fantasyromaner lyckas Oden även ta den typiska fantasy-orcen och väva in den i sitt mytologiska ursprung på ett sätt som Professorn själv skulle ha nickat bifallande till. Eftersom det ändå är lite mer än ett par veckor kvar innan boken kommer rekommenderar jag varmt att man läser A Gathering of Ravens och The Twilight of the Gods (som dessutom utspelar sig vid Vänern).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Conan, Robert E Howard.
The Blade Itself, Joe Abercrombie.
Skoj, jag är inne på samma spår!
Jag är tydligen inne på att läsa om böcker just nu. Jag är på tredje boken i första trilogin, Last Argument of Kings. Ville läsa Abercrombies senaste trilogi ”Age of Madness”, men insåg att jag inte mindes så mycket från den ursprungliga First Law-trilogin som jag läste när den var ny. Men den håller fortfarande, andra boken hade bra tempo, tredje saktar ner lite än så länge.

Jag håller samtidigt på med en genomlyssning av Howards Conan-berättelser i utgivningsordning, Nextory har en bra samling. Läste de samlade berättelserna för ett antal år sedan och tyckte att jag behövde en uppfräschning. Jag lyssnar även på podcasten Cromcasts genomgång av varje historia efter jag lyssnar på den, rekommenderas!
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag har läst första Lynch nyligen, The Lies of Locke Lamora.

Känns spontant som den bästa fantasy jag läst sedan första Kvothe/rothfuss. Mycket stark rekommendation.

intressant angår Abercrombie som ni skrivit ovan. Jag läste första triologin. Gillade den hyffsat (3,5/5) men kände verkligen inte att jag behövde läsa mer av karln eftersom jag dessutom fått för mig att det var tydlig konsensus om att denna första triologi var bäst.

Men ni verkar snarare hävda tvärtom, att det bara blir bättre!? Hmmmm…
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
A light most hateful av Hailey Piper. (Lite beroende på hur man definierar fantastik kanske, eftersom den utspelar sig i en US-amerikansk småstad.) En tonårstjej jobbar på drive-in-biografen och har en obesvarad förälskelse i sin bästa kompis. Efter ett plötsligt oväder börjar nästan hela staden bete sig som zombier och en hemlös kvinna visar sig vara ett ormmonster som sväljer folk hela. Och vilka är människorna från månen?

Minnesteatern av Karin Tidbeck. I Trädgården härskar de vuxna och lever ett origastiskt utsvävande liv, medan barnen är deras slavar som torteras. Två barn flyr från Trädgården och hamnar i vår värld.

Legends & Lattes av Travis Baldree. Feelgood-fantastik där en orchbarbar ger upp sitt liv som äventyrare för att följa sin dröm, att starta ett café. Men hur får man invånarna i staden att vilja dricka kaffe? Och vem kommer vilja jobba där?

Hedersomnämnande: Krönikan om den Femte Konfluxen av Erik Granström. Läste om alla fyra böcker i ett svep. Tidigare genomläsning blev upphackad pga. att jag då fick vänta på att tredje och fjärde boken skulle komma ut. Trots att jag inte hade någon paus mellan böckerna var det ändå flera skeenden jag inte helt hängde med på, men det gör absolut ingenting.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Minnesteatern av Karin Tidbeck. I Trädgården härskar de vuxna och lever ett origastiskt utsvävande liv, medan barnen är deras slavar som torteras. Två barn flyr från Trädgården och hamnar i vår värld.
Ja, den är riktigt bra! Jag såg att Kraxa förlag just har släppt en ny novell av henne, Gruvmaja, men jag har inte hunnit läsa den än.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Men ni verkar snarare hävda tvärtom, att det bara blir bättre!? Hmmmm…
Jag håller absolut med om att det bara blir bättre, men tycker också att den första trilogin blir bättre av den kontext och karaktärsutveckling som kommer i de senare böckerna.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag var tvungen att kolla på Goodreads, men kan konstatera att jag läst en hel del riktigt bra fantastik i år.

The Black Maybe av det ungerska stjärnskottet Attila Veres. Surrealistisk skräck. Bland det bästa jag läst inom weird fiction.

The Fisherman av John Langan. En fiskarhistoria om sorg och förlust och att brottas med den äldsta och största av havsbestar. Väldigt fascinerande kosmologi byggd på fragment av mesopotamska förbibliska myter.

Hyperion av Dan Simmons. Riktigt bra, episk och fantasieggande sf. Inte ny, men ny för mig.

Bubblare: Minnesteatern av Karin Tidbeck, Even the Worm Will Turn av Hailey Piper och To Rouse Leviathan av Matt Cardin.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag har läst första Lynch nyligen, The Lies of Locke Lamora.

Känns spontant som den bästa fantasy jag läst sedan första Kvothe/rothfuss. Mycket stark rekommendation.

intressant angår Abercrombie som ni skrivit ovan. Jag läste första triologin. Gillade den hyffsat (3,5/5) men kände verkligen inte att jag behövde läsa mer av karln eftersom jag dessutom fått för mig att det var tydlig konsensus om att denna första triologi var bäst.

Men ni verkar snarare hävda tvärtom, att det bara blir bättre!? Hmmmm…
The Lies of Locke Lamora läste jag också för ett typ ett år sedan. Jag hade kanske för höga förväntningar, men blev inte lika förtjust. Jag tycker att den var bra, men jag håller absolut Abercrombie högre.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Någon som läst Impossible Creatures av Katherine Rundell? Läste precis en recension i SvD som höjde den till skyarna.
 
Top