Nekromanti Året är 1969...

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
... och du är en ung jazzkatt som i goda vänners lag kommit på ett nytt spelkoncept; Rollspelande. Endast du vet vad det innebär och endast du vet hur det går till. Konstigt nog så har du kontakt med en man från 2000-talet som ger dig diverse information.

Vad skulle du introducera för regelsystem, värld, spelkoncept för att ge rollspelsvärlden ett hopp framåt redan från start?

________________________________________

Regelmässigt skulle jag använda någon blandning av GURPS och Fuzion. Ta GURPS förmåge-system och använda fuzion regelkärna + grundtankar.

Världsmässigt är jag lite kluven. Skulle vilja introducera allt med en fantasy värld och då helst med Trakorien (som är helt underbart skriven och uppbyggd) men på grund av sin storlek skulle det inte räcka så länge. Annars funderar jag på om man inte skulle släppa ett som utspelar sig i de Arthurianska legenderna (så som Pendragon). Eller helt enkelt ett mytologiskt men 'historiskt' spel (vikingar med asatro, japaner med shintoismens väsen, europeisk medeltid med häxor och annat). Generellt spel där rollgestaltandet inte skulle vara tyngre än spelandets roll.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Tja, jag säger som jag sa när jag svarade på exakt samma fråga på rpg.net Open (var det du som ställde den?):

Woah! Jag hade en dröm om det här!



Men ärligt talat, det stora problemet är inte "hur skulle jag ha designat det första rollspelet", utan "hur skulle jag ha marknadsfört det". jag menar, hur stor försäljningspotential skulle ett spel ha år 1969 om det inte hade utvecklats ur tabletopspel och hade potentialen att säljas till tabletopspelare genom tabletopspelares försäljningskanaler.
Sedan hade jag funderingar kring ett actionrollspel, men actiongenren var kanske inte så välutvecklad 1969. Jag väljer Western istället. Det har alltid varit en stor genre och alla ungar har lekt indianer och cowboys när de var små. Västern alltså, med ett snabbspelat men kraftfullt regelsystem och mycket action. Ett andra alternativ hade varit ett gangsterrollspel med gott om populärkulturella och dåtidspolitiska teman inbakade. På så vis hade det första rollspelet varit tilltalande för massorna samtidigt som det hade hämtat sin inspiration ur *historier* snarare än *spel* och sålunda betonat den aspekten av spelandet redan från början (nej, jag diggar inte grottröj).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Bra fråga, jag skulle nog valt något enkelt BRP-system, tex GURPS. När det gäller värld skulle jag nog helt enkelt gått på något som var inne då. Jag skulle nog anstränga mig för att få in rollspelsaspekten mer än spelaspekten, och därmed undvika renodlade dungeonbashers som D&D.

Som ersättning skulle jag be honom sätta in halva vinsten på ett konto i mitt namn. 30 års ränta borde ge en skaplig summa, och han kan inte lura mig eftersom jag kan kolla mitt kontoutdrag och se hur mycket där är.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Star Wars...

...eller kanske inte. Men det vore cool om rollspelet kom före filmen. :gremshocked: :gremwink:

Nej, men allvarligt nu. Jag skulle nog välja ett spel som gav möjlighet till mycket rollspelande oavsett värld. Kanske ett bra allround-system a la GURPS, med ett par tre olika världar. Standard-Fantasy, Sci-Fi och Västern?

Hur det skulle marknadsföras vette skjutsingen. Jag kan inte sånt. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,926
Location
The Culture
Om jag fick en chans att göra om alltihopa från start tror jag ändå att jag skulle välja att börja med ett enkelt grottröjarspel som första D&D var. Jag inbillar mig att det kanske inte skulle ha haft den genomslagskraft det ändå hade om man gått längre från ett vanligt brädspel. Däremot skulle jag naturligtvis inkluderat möjligheter att äventyra utanför grottor i spelets grundregler, som skulle få vara någon enkel variant av BRP/GURPS.
Framför allt skulle jag ha skapat en helt egen fantasyvärld och på så sätt försökt komma bort från Tolkien/grekisk mytologi redan innan skadan varit skedd och därmed räddat världen från mängder av dåliga fantasyböcker och generiska spel. Om D&D haft en unik värld med referenser som varit lite svårare att spåra hade efterföljande spelskapare antagligen (förhoppningsvis) också försökt skapa något eget och inte bara apat efter, om inte annat så för att slippa bli stämda för plagiat.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
En mycket svår fråga. Jag tror att man skulle ha behövt göra D&D i början, hade man inte gjort det är det mycket möjligt att rollspelshobbyn aldrig skulle ha existerat. Ett simpelt spel som liknar brädspel helt enkelt. Sedan kunde man kanske ge 1969-personen tips på hur han skulle kunna utveckla det senare. med andra världar, både sci-fi (1969 var ju ändå sci-fi i högform, med böcker som Do Androids Dream of electric sheep? osv. och massor med bra författare) och kanske, som många andra sagt, västern.

/Balderk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Västern och Marknaden

"Jag väljer Western istället. Det har alltid varit en stor genre och alla ungar har lekt indianer och cowboys när de var små. Västern alltså, med ett snabbspelat men kraftfullt regelsystem och mycket action."

Men här kommer en underlig grunka. Räkna antalet västernspel. Sidewinder, Deadlands, Boot Hill och Western. Finns det fler (GURPS har bergis en modul)? Hur många av dessa är spel ni hört talas om? När något av dessa fortfarande i tryck? Så min fråga är, kan det vara så att vi ickejänkare diggar västerngenren mer än jänkarna? Och jänkarna, som trots allt spottar ur sig mest rollspel* i världen?
Så hade ett västernspel funkat tro? Humm...


Storuggla, Hammurabi var en mes


<font size="1"> * = Det där påståendet har jag inte kollat upp för fem öre, men jag räknar kallt med att ingen orkar tjafsa emot </font size>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det tog inte så länge heller för Scifi och Westernspelen att dyka upp. Star faring och Metamorphosos Alpha kom 76, och Boot Hill något senare.

En fråga är ifall vi skulle vara 6 år längre fram i utvecklingen om spelet lyckats komme ut 69 också. Gygax och Arneson började väl några år senare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
BRP d100 stylee, helt klart. Och sedan settingen? Traveller, för SciFi rockar. :gremlaugh:


Storuggla, vill citera G'Kar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Västern och Marknaden

Så hade ett västernspel funkat tro?

1969? Det räknar jag kallt med. Västerngenrens popularitet har väl urholkats en smula sedan dess. Hur många bra västernrullar görs det idag?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Västern och Marknaden

Dnalor har rätt - Vilda Västern var en mycket större genre på den tiden. Då var det bland annat de stora TV-seriernas tid på Västern-fronten...

Nuförtiden är Wild West ganska dött för den generation de flesta rollspelare tillhör.

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Västern och Marknaden

Vilda Västern var en mycket större genre på den tiden. Då var det bland annat de stora TV-seriernas tid på Västern-fronten...

Och serietidningarnas (som i sig självt var en klart större bransch då) - det fanns ett rätt fett utbud av västerntidningar i butikerna på 60-talet, både i USA och här hemma. Och bi-serierna i svenska Fantomen utgjordes nästan helt av västernserier.

--
Åke
 
Top