Nekromanti Åp för gott rollspelande rätt eller fel?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har funderat på detta.. Detta finns i nästan alla rollspel att man skall ge extra Erf/Xp/Äp till rollpersoner som spelar bra.
Jag tycker att det skall vara så men det får inte gå till överdrift.
Även om en person spelar sin karaktär superbt och visar känslor så måste ju Xp nivån beror på vad som sker i äventyret.
Om äventyret är att frakta en vagnslast full med varor igenom en mörk skog och skydda den mot rövare. En av rollpersonerna är en feg tjuv och så fort det blir konfontrationer är något händer så håller han sig i bakgrunden och gömmer sig.
Han tar inte egenteligen del i äventyret utan hänger mestadels bara på. Han spelar dock sin karaktär otroligt bra och håller dialoger med spelaren och spelledaren.
Låt oss säga att de andra spelarna är urdåliga och tänker bara på Xp så fort de ser en främling och har bara tankarna på strid. De rollspelar inte det minsta.

Vem skall egenteligen få mest Xp.
Den som spelar bra har ju inte egenteligen varit med om lika mycket under äventyret emedan de andra skött allt men spelat uselt.
Ehummm bara en lite undran för att höra era åsikter.

Only dead fish float with the stream.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tjuven

I ditt exempel skulle nog tjuven få det, men detta är nog en bedömings sak, och borde inte sl anpassa äventyret lite, så att tjuven som flyr i skogen vid ett senare tillfälle är den enda som klarar att hämta ett visst föremål eller dylikt.

/King Kromm
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Tja, det är ju säkert olika hur man vill ha det. Men en massa dumhuvestrider får inte mina spelare pluspoäng för i allfall. Om den där tjuven bara ligger och gömmer sig så lär han inte få nåt av mig heller, men kanske han kan klura ut lite smartare sätt att lura bovarna på då har han definitivt nån pluspoäng. För mig känns det kanske som om det lixom ska ge resultat på nåt sätt innan jag börjar ge ut några poäng.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nej de kanske inte får bonuspoäng för att slåss men de lär sig ju alltid lite mer.. (i alla fall slåss) än tjuven som gömmer sig (fast han lär sig ju att gömma sig).
Men om de osmarta krigarna dunkar sig fram och klarar äventyret så är ju ändå målet nått även om det inte var så smidigt gjort.
Fast jag håller med att även om man rollspelar snorigt bra så skall de ge några resultat innan de blir några stora summor extra Erf.

Only dead fish float with the stream.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Instämmer med föregående talare... (nt)

Jo, just det...

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen...""
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kan vara rättvist

Ponera att detta är ett spel där man som i många spel får xp för att man gör saker. Tjuven gör inte så mycket (för att han spelar sin karaktär väl). Genom att ge honom xp för gott rollspelande kan man se till att han inte förlorar spelmässigt på att leva sig in i sin roll.

Eller så kan man göra som jag gör i min nuvarande In Nomine-kampanj. Alla får lika mycket.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Även om en person spelar sin karaktär superbt och visar känslor så måste ju Xp nivån beror på vad som sker i äventyret.</I>

Där bör man även fråga sig <I>vad</I> som är "bra rollspel". Det finns nåt gammalt CoC-exempel med en rollperson som är en insnöad medelålders bibliotekarie; hans spelare spelar honom väldigt in character, snyter sig och pratar med kul nasal röst hela tiden och smyger ständigt in litterära hänvisningar så fort han säger nåt... men när monstren dyker upp så greppar han genast närmaste hagelbössa och börjar peppra loss som Rambo på lustgas.
Så, spelade han den här bibliotekarien bra eller inte?

Själv tycker jag det funkar bäst att ge Erfarenhet till hela gruppen utan att räkna person för person. Då blir det nästan automatiskt främst efter vad de har åstadkommit, men ändå.

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Personligen så belönar jag i första hand rollspelande, i andra hand vad rpna tar för sig och hur de löser saker och ting. Så när jag är SL så plockas det mest ÄP från rollspelande.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Själv så kör jag så att jag ger ÄP för hela gruppens handlande, men bonus på grund av gott rollspelande.
Och om man ska ta exemplet med med bibliotekarion som börjar röja med hagelbössa, bra rollspelat fram till den punkten, men sedan sabbar han det hela, och har enligt min definition inte rollspelat väl. Han skulle få mindre ÄP för gott rollspelande på grund av den detaljen, och sedan en påpekelse om att sättet han spelar på kanske inte var så rätt för en bibliotekarie i den situationen.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Jag brukar alltid dela upp i olika kategorier.

Personliga
Rollspelande
Hjältemod
Användandet av fäördigheter
Antal perfekta slag
Utsätta sig för fara och överleva

Gruppen att dela på:
Utförande av uppdrag

Detta brukar primera alla lika mycket. Tjuven brukar få för " användandet av färdigheter eller vishet" och krigaren för "Utsätta sig för fara & hjältemod"

Wille



Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Jag tycker nog att tjuven ska ha mer XP änn dom andra i och med det handlar ju faktiskt om rollspelande (hör ordet... roll...spelande), i och för sig så förtjänar ju krigana (eller vad dom nu är) sina Xp men då kan man ju alltid säja till dom att om dom inte rollspelar bättre i framtiden så kommer dom få mycket mindre Xp.

Och föresten en tjuv är ju en tjuv han ska vara feg.

Martin
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Jo du, så här är det...

För det första är jag emot regler och därmed utdelande av olika former av erfarenhetspoäng men om jag är tvungen så... Rent principiellt tycker jag att rollspel ska belönas i större grad än problemlösning - det är ju det rollspel går ut på, att spela en roll. Om man bara vill vinna kan man ju spela brädspel eller monopol eller vad som helst! Sedan beror det ju på hur spelgruppen är inriktad (mot rollspel eller problemlösning) och hur äventyret är konstruerat (inriktat mot rollspel eller problemlösning), med andra ord så beror det på vad spelarna och spelledaren själv är intresserad av och tycker är roligt. Men om jag bara ska svara på frågan: belöna rollspelandet mest!

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

pheer

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
24
Location
Jönköping, Småland
Erfarenhetspoäng

Gruppen får dela på alla EP förutom ett antal EP som gruppen tillsammans bestämmer vem som har förtjänat.

//PhEeR - kung över oupplåsta cyklar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag snackar nu om hur jag tycker utifrån 91:ans regelsystem.
Krigaren som går fram mot rövarna får erf i vapnet, men tjuven får chans att stjäla från vagnarna ('ej, han är ju trots allt <EM>tjuv</EM>) och så slipper han ev. skador, det är ju trots allt därför han "sneakar" undan.
Tjuven kan få berf efter äventyret för gott rollspelande men inte för att han springer iväg i strid. Där har han redan fått sin belöning (men inte i form av erf).

<EM>Det finns nåt gammalt CoC-exempel med en rollperson som är en insnöad medelålders bibliotekarie; </EM>
Jag spelar en insnöad professor som pratar med nasal röst i CoC. /images/icons/smile.gif Han gör 1T3-1T4 i skada med sina nävar. När det blir strid så gör han sitt bästa (oftast ingenting).

<EM>Själv tycker jag det funkar bäst att ge Erfarenhet till hela gruppen utan att räkna person för person. </EM>
Så gör man i Deadlands fast man delar också ut p. för gott rollspelande.

<B>Pheer:</B> Kul regel..

/[color:green]Han</font color=green> som kom att tänka på vad tjuven i "Conan förgöraren" gjorde efter att Conan dödat demonen i slutet av filmen
 
Top