Nekromanti [ÅM2013] Punkt 14: Val av årets valberedning

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Valberedningen är, som sagts i andra trådar, en eller flera personer vars uppgift är att ta fram ett underlag för årsmötet i fråga om valen till förtroendeposterna. De ska alltså höra sig för bland medlemmar (och aspirerande) efter folk som vill och skulle passa bra i styrelsen, som revisorer och som nästa års valberedare (och om vi får för oss att välja några andra poster nästa år).

Styrelsens förslag är att inte välja någon valberedning. Logiken bakom detta är väl att styrelsen själva, som ändå utlyser om årsmötet, är de som har bäst koll på engagemang inom föreningen. En annan poäng är att vår förening och vårt årsmöte inte är så stora och komplicerade att årsmötet inte kan hamra fram ett bra styrelseförslag där och då. Detta kan man se i kontrast med till exempel Sveroks riksmöte, där det vore en omöjlig uppgift att ge hela mötet att på plats nominera, presentera, diskutera och jämföra olika kandidater. Där krävs det att en valberedning redan gjort mycket av arbetet med att ta fram information innan mötet; här krävs det inte.

Med det sagt har vi en nominering till 2013 års valberedning, och det är anth. Diskussionen som ledde fram till det finns i slutet av punkt 12-tråden, dvs styrelsevalet.

Ordet är fritt, nominering är fri.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag skulle säga att styrelsen kan jämka sig med förslaget att välja anth som valberedare. Jag stödjer det i alla fall.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Äsch, vem lurar jag? Vi kör som vanligt på att minsta pip om att jag har gett för lite diskussionstid så förlänger jag.

Kan vi anta förslaget att välja anth som valberedare?
Svara tydligt. Ett 'nej' innebär att vi lyfter frågan igen, inte att vi står utan valberedning hela året. Ni som har sagt det redan behöver inte upprepa er.
 
Top