Nekromanti [ÅM2013] Punkt 11: Budget och medlemsavgift

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Här kommer vi diskutera och förhoppningsvis anta en budget (eller andra ekonomiska riktlinjer) och besluta om föreningens medlemsavgift. Det senare krävs av våra stadgar att vi lyfter till beslut varje årsmöte. Föreningens första år sattes den till 0 kronor, och om jag inte minns fel beslöt vi förra året att dubbla den (till 0 kronor).

Styrelsens förslag på samlade ekonomiska riktlinjer, inklusive medlemsavgift, ser ut så här:
Styrelsen said:
Föreningens kassa består av donationer.
Styrelsen föreslår därför att ingen medlemsavgift tas ut.

Styrelsen föreslår att styrelsen får använda föreningens kassa till årliga projekt som Indierumet och Rollspelsdraken, men inte till månatliga projekt som forumsölen eller repetikon.
Detta ingick i kallelsen, och vi har inte fått några kommentarer innan mötet. Även detta är såklart ett dokument som årsmötet tillsammans beslutar om, så ändringar eller helt nya förslag på budget får läggas.

Ordet är fritt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag har två punkter jag funderar på.

Nu när vi hållit rollspelsdraken en gång, har vi någon uppfattning om vad den kostar? I så fall kan man ju faktiskt budgetera för det.

Vi verkar ha ett överskott på ett par tusenlappar i föreningen. Är det något vi skulle kunna budgetera till årets verksamhet?

Budgetförslag BW1:
Inkomst - ingående balans:2200
Inkomst - medlemsavgift:0
Summa:0
Utgift - Rollspelsdraken:-1000
Utgift - indierummet:-1000
Utgift - övrigt:-200
Summa:-2200
Totalt:0

Jag tycker inte vi behöver begränsa vad styrelsen får använda posten "övrigt" till i år. Kanske en fika för styrelsen, helt enkelt? Så länge det redovisas i den ekonomiska berättelsen och inte går stick i stäv med föreningens verksamhet (vilket skulle vara väldigt svårt...) :gremsmile:

Ni som varit med och fixat rollspelsdraken och arrat indierummet får gärna berätta ifall det här är pengar som ni skulle kunna använda till något bra och kul. Är det tillräckliga pengar i så fall?

Edit: kom på att "ingående balans" borde stå med bland inkomster för att tydliggöra att vi inte bygger upp skulder under året.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,980
Location
Ludvika
Jag skulle också vilja veta om ni BEHÖVER pengarna, inte bara om ni kan hitta på något att göra för dem. Jag tänker att ha ett par tusenlappar i kassan inte är fel (så länge det handlar om just ett par, och inte några dussin tusenlappar =).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Som jag ser det så är inte indierummet i något större behov av pengar, Pilze du får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag tänkte nog ta med mig/köpa in en del te för att kunna bjuda på, men utöver det så lär det inte vara några utgifter för indierummet i sig. Och te't kan jag stå för på egen hand eftersom jag kommer ta med mig det som blir över hem igen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Föreningen har inga fasta utgifter, eller väntade utgifter för den delen. Jag håller i regel med om att det kan vara bra att ha ett par tusenlappar över, men eftersom vi kan hålla en fullvärdig verksamhet utan några som helst stålar (åtminstone tills vi vet vad Rollspelsdraken kostar att fixa med) så tycker jag i det här fallet att man gott kan lägga pengarna på att "hitta på något kul" :gremsmile:

Om vi hellre vill lägga lite pengar på hög så kanske vi ska inleda en diskussion om huruvida vi har ett framtida mål vi kan lägga dem på, men det skulle i så fall bli utanför årsmötet tror jag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster said:
Jag skulle också vilja veta om ni BEHÖVER pengarna, inte bara om ni kan hitta på något att göra för dem. Jag tänker att ha ett par tusenlappar i kassan inte är fel (så länge det handlar om just ett par, och inte några dussin tusenlappar =).
Ja, det behöver vi - så länge vi har arrangemang som kostar pengar kommer vi att behöva frivilliga donationer (eller införa en medlemsavgift).
För rollspelsdraken kostade pengar - tro inget annat.
Var istället glada för att frivilliga har efterskänkt dessa kostnader. :gremsmile:

Vi måste fortfarande sätta en budget, en prislapp, för årets arrangemang:
Hur mycket får de kosta?

Jag tycker att årets Rollspelsdrake får kosta 1000-2000 kr.
Att den slutgiltiga kostnaden aldrig kommer i närheten av den summan har inte med saken att göra, jag vill känna att vi har ett eknomiskt svängrum. Att vi inte handskas ovarsamt med föreningens pengar torde föreningens utgifter för förra årets rollspelsdrake visa.

Vad får indierummen på Gothcon och Lincon kosta?
500-1000 kronor per konvent?
Återigen är det INTE meningen att vi SKA spendera pengarna, bara att vi KAN göra det.

Jag skulle också vilja ge styrelsen mandat att spendera en viss summa (500-1000 kr) på framtida ospecificerade arrangemang.
Detta för att ge styrelsen handlingsfrihet, så man inte behöver kalla till extra årsmöte för varje beslut.

Givetvis kan föreningen inte spendera mer pengar än vad den har i kassan - men det är viktigt att förstå att styrelsen inte ens kan spendera det vi har i kassan idag om inte årsmötet beslutar det.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
anth said:
Givetvis kan föreningen inte spendera mer pengar än vad den har i kassan - men det är viktigt att förstå att styrelsen inte ens kan spendera det vi har i kassan idag om inte årsmötet beslutar det.
Det här är faktiskt viktigt att komma ihåg.

Givet de summor du föreslår och de pengar som föreningen nu innehar, skulle du säga att mitt budgetförslag verkar rimligt?
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Björn Wärmedal said:
Om vi hellre vill lägga lite pengar på hög så kanske vi ska inleda en diskussion om huruvida vi har ett framtida mål vi kan lägga dem på, men det skulle i så fall bli utanför årsmötet tror jag.
Var kommer pengarna ifrån? Sponsring från medlemmarna?
I så fall tycker jag inte att de bör användas för att hitta på något kul för styrelsen. Jag skulle anta att medlemmarna gav pengarna med tanken att de ska användas för föreningens verksamhet.
Däremot är det antagligen OK att styrelsen använder pengarna på "något kul" för föreningen/medlemmarna.


anth said:
Jag skulle också vilja ge styrelsen mandat att spendera en viss summa (500-1000 kr) på framtida ospecificerade arrangemang.
Detta för att ge styrelsen handlingsfrihet, så man inte behöver kalla till extra årsmöte för varje beslut.
Det här skulle jag absolut kunna skriva under.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal said:
anth said:
Givetvis kan föreningen inte spendera mer pengar än vad den har i kassan - men det är viktigt att förstå att styrelsen inte ens kan spendera det vi har i kassan idag om inte årsmötet beslutar det.
Det här är faktiskt viktigt att komma ihåg.

Givet de summor du föreslår och de pengar som föreningen nu innehar, skulle du säga att mitt budgetförslag verkar rimligt?
Jo, men jag vi ha en lite mer allmän budget.
Ditt budgetförslag baseras på att vi bara får spendera förra årets donationer.
Skriver du om det så att det täcker eventuella donationer för i är så bifaller jag. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Budgetförslag 2:

Budget för nuvarande kassa
Inkomst - ingående balans: 2200
Summa: 0
Utgift - Rollspelsdraken: -1000
Utgift - indierummen: -700
Utgift - övrigt: -500
Summa: -2200
Totalt: 0

Vid ytterligare donationer under 2013 får utgifterna stiga till
Utgift - Rollspelsdraken: -2000
Utgift - indierummen: -2000
Utgift - övrigt: -1000
Summa: -5000
men de får ej överskrida föreningens kassa.</pre></div></div>

Edit: la till code-taggen för att göra det lättläst.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
anth said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Budgetförslag 2:

Budget för nuvarande kassa
Inkomst - ingående balans: 2200
Summa: 0
Utgift - Rollspelsdraken: -1000
Utgift - indierummen: -700
Utgift - övrigt: -500
Summa: -2200
Totalt: 0

Vid ytterligare donationer under 2013 får utgifterna stiga till
Utgift - Rollspelsdraken: -2000
Utgift - indierummen: -2000
Utgift - övrigt: -1000
Summa: -5000
men de får ej överskrida föreningens kassa.</pre>
Edit: la till code-taggen för att göra det lättläst. </div></div>
Oooh! Det fanns en sån tagg :gremsmile: Coolt.

Det här förslaget jämkar jag mig med. Det innebär att vi hittills har ett förslag till budget (nämligen det här).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag gillar runda summor och tycker att draken ska ha lite mer marginal. Därav detta förslag med skillnad på ett par hundringar. ... Känns bättre, enligt min mening. Dessutom kan man lätt köra på 300:- per indierum, vilket bör täcka typ te och lite frukt, eller nåt? Eller?
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Budgetförslag 3:

Budget för nuvarande kassa
Inkomst - ingående balans: 2200
Summa: 0
Utgift - Rollspelsdraken: -1200
Utgift - indierummen: -600
Utgift - övrigt: -400
Summa: -2200
Totalt: 0

Vid ytterligare donationer under 2013 får utgifterna stiga till
Utgift - Rollspelsdraken: -2000
Utgift - indierummen: -2000
Utgift - övrigt: -1000
Summa: -5000
men de får ej överskrida föreningens kassa.</pre></div></div>

/solvebring som gärna lyssnar till vad indierummet skulle kunna göra med lite pengar och vad de lagt ut förut. Trots allt, pengarna finns där till förfogande – varför inte bruka lite av dem när man ändå kan? Att arrangörerna tar med sin överblivet jox hem spelar väl ingen större roll?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Jag gillar runda summor och tycker att draken ska ha lite mer marginal. Därav detta förslag med skillnad på ett par hundringar. ... Känns bättre, enligt min mening. Dessutom kan man lätt köra på 300:- per indierum, vilket bör täcka typ te och lite frukt, eller nåt? Eller?
Jag döpte om ditt förslag till nr 3.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
solvebring said:
Jag gillar runda summor och tycker att draken ska ha lite mer marginal. Därav detta förslag med skillnad på ett par hundringar. ... Känns bättre, enligt min mening. Dessutom kan man lätt köra på 300:- per indierum, vilket bör täcka typ te och lite frukt, eller nåt? Eller?
Jag döpte om ditt förslag till nr 3.
Tack, det är bra. Rätt ska vara rätt! =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Skulle det i praktiken vara någon skillnad på de här förslagen? Annars ser jag personligen gärna att de jämkas eller ett dras tillbaka. Skulle vara skönt att inte hamna i långa diskussioner om femtilappar eller så :gremsmile:

De som pysslar med Rollspelsdraken och Indierummet kanske vill säga ett par ord?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
När det kommer till indierummet anser jag inte att föreningen behöver gå in med pengar (se tidigare inlägg).
Sen har för visso inte Pilzeman yttrat sig om detta ännu (Både pilze och jag är ansvariga för indierummet på gothcon och lincon i år).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Vicotnik said:
När det kommer till indierummet anser jag inte att föreningen behöver gå in med pengar (se tidigare inlägg).
Sen har för visso inte Pilzeman yttrat sig om detta ännu (Både pilze och jag är ansvariga för indierummet på gothcon och lincon i år).
Skulle det kännas okej att föreningen har några hundralappar dedikerade till er ifall ni känner för att göra något speciellt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Alltså. Finns det någon anledning alls till att INTE anta det förslag som styrelsen lägger? (Som återfinns i Pilzes huvudinlägg alltså). Om jag har förstått diskussionens inlagor rätt verkar styrelsens förslag vara i linje med de synpunkter som framkommit.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Finns det någon anledning alls till att INTE anta det förslag som styrelsen lägger?
Vimes är klok.
Istället för att dutta med hundralappar hit och dit...

Styrelsen said:
Styrelsen föreslår därför att ingen medlemsavgift tas ut.

Styrelsen föreslår att styrelsen får använda föreningens kassa till årliga projekt som Indierumet och Rollspelsdraken, men inte till månatliga projekt som forumsölen eller repetikon.
Jag bifaller styrelsens förslag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag känner mig plötsligt lite dum som krånglat till det, men visst har Vimes (och styrelsen) rätt :gremsmile:

Jag bifaller alltså styrelsens förslag.
 
Top