Nekromanti [ÅM2012] Mötesformalia (punkt 2-5)

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Den roligaste delen av årsmötet!

Formaliapunkter

I den här tråden tar vi upp de punkter som inte kräver någon stor diskussion. Om jag skulle visa mig ha fel om detta kommer punkten ifråga lyftas ut till en egen tråd.

Dagordning
Följande punkter kommer att tas upp. Punkter som fått siffran i fetstil är sådana som våra stadgar kräver att vi ska ta upp.
1.Mötets öppnande
2.Mötets behörighet
3.Val av mötets ordförande
4.Val av mötets sekreterare
5.Val av två personer att justera protokollet
6.Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året
7.Ekonomisk berättelse för förra året
8.Revisorernas berättelse för förra året
9.Ansvarsfrihet för förra årets styrelse
10. Föreningens form och syfte
11.Årets verksamhetsplan
12.Årets budget och fastställande av medlemsavgift
13.Val av årets styrelse
14.Val av årets revisor
15.Val av årets valberedning
16. Motion om stadgeändringar
17.Övriga frågor
18.Mötets avslutande

OBS: dagordningen ändrad sedan punkten först öppnades; läs tråden för att se beslutet (som alla gavs chans att invända mot).

Som ni ser finns det bara en två punkter utöver de stadgade. Punkt 10 kommer börja med information om föreningens möjligheter och ramar, och sedan öppnas för diskussion. Det är inte alls säkert att vi beslutar något i den – min gissning är att vi tar med oss saker från den till verksamhetsplanen för året som kommer.

Beslutsgång
Om jag blir ordförande för detta möte kommer så många beslut som möjligt fattas genom tyst acklamation, dvs jag kommer skriva "Finns det någon som invänder sig emot X?" och vänta i två dygn, för att därefter anse beslutet fattat. Behöver det röstas kommer så att göras; då visas tydligt hur en röst skall vara skriven (enkel post med rösten både i titeln och innehållet och inget annat) samt var den ska postas, och röstningen lämnas öppen i tre dygn.

I nästan alla röstningar som kommer ske räcker enkel röstövervikt, dvs två röster för och en emot innebär att förslaget går igenom, även om det finns tjugo andra som sitter tysta. Motioner om stadgeändring, om de skulle komma in under mötet, kräver enhällighet vilket helt enkelt blir acklamation det med – om någon säger nej antas inte förslaget.


Dagordningspunkterna
Nedanstående trådar kommer öppnas/har redan öppnats, alla märkta med taggen [ÅM2012]. Siffrorna efteråt beskriver vilka punkter på dagordningen de behandlar:
1. Årsmötet är öppnat! – 1
Mötesformalia – 2,3,4,5
Handlingar från förra året - 6,7,8,9
Föreningens form och syfte - 10
Kommande år – 11,12
Val till förtroendeposter – 13,14,15
Motion om stadgeändringar – 16
Övriga frågor - 17
Mötets avslutande - 18

Härnäst ska jag börja öppna de första punkterna i den här tråden!

Väl mött,
Jonatan "Pilzeman" Kilhamn
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Mötesformalia: 2. Mötets behörighet

2. Mötets behörighet
Alla medlemmar fick kallelse via pm här på forumet. Punkten rör huruvida årsmötet anser sig vara korrekt utlyst, dvs har alla fått en chans att veta om det i tid och vara här under mötestiden

Är det någon som anser att mötet inte är korrekt utlyst, eller av någon annan anledning inte är behörigt? Har ingen invänt inom två dygn, dvs innan 25/1 18:30, räknar jag mötet som behörigt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Mötesformalia: 3. Val av mötesordförande

3. Val av mötesordförande
Jag nominerar mig själv (Jonatan Kilhamn) till mötesordförande.
Är det någon som vill presentera en motkandidat, eller av någon annan anledning inte vill att jag ska vara ordförande? Har ingen invänt inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, räknar jag mig som ordförande.

Jag tänker även ta mig friheten att fortsätta ordföra mötet fram till dess att någon invänder här.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Mötesformalia: 4. Val av mötessekreterare

4. Val av mötessekreterare
Jag nominerar solvebring (Andreas Sölvebring) till mötessekreterare.

Det är fritt fram att nominera andra personer. Så snart vi har en kandidat som accepterat sin nominering kommer jag inleda ett beslut. Av egen erfarenhet sker hela protokollskrivandet i praktiken efter mötets avslutande, så det är inte bråttom med denna punkt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

5. Val av två personer att justera protokollet
Jag nominerar solvebring (Andreas Sölvebring), anth (??), krank, (Mikael Bergström) och Dante (Dan Algstrand) till att justera protokollet. Två personer ska väljas, och naturligtvis inte den som väljs till sekreterare.

Nominering är fri.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

Pilzeman said:
5. Val av två personer att justera protokollet
Jag nominerar solvebring (Andreas Sölvebring), anth (??), krank, (Mikael Bergström) och Dante (Dan Algstrand) till att justera protokollet. Två personer ska väljas, och naturligtvis inte den som väljs till sekreterare.

Nominering är fri.
Då tar jag och nominerar anth & Krank till att justera protokollet, och håller tummarna för att det är så här det funkar. Om inte kan nomineringen strykas.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

Konrad Konvalj said:
Pilzeman said:
5. Val av två personer att justera protokollet
Jag nominerar solvebring (Andreas Sölvebring), anth (??), krank, (Mikael Bergström) och Dante (Dan Algstrand) till att justera protokollet. Två personer ska väljas, och naturligtvis inte den som väljs till sekreterare.

Nominering är fri.
Då tar jag och nominerar anth & Krank till att justera protokollet, och håller tummarna för att det är så här det funkar. Om inte kan nomineringen strykas.
anth och krank är redan nominerade, av mig, tillsammans med de andra två i samma post. Inget mer kommer att kunna hända på den här punkten förrän vi har två personer som är nominerade som också accepterat det – antingen om t ex anth och krank ställer upp, eller om någon helt annan kommer och nominerar sig själv. Hade det varit ett fruktansvärt viktigt uppdrag, där personkemin mellan de två valda spelade väldigt stor roll, hade vi antagligen behövt ett system för att rösta mellan olika förslag av typen "anth & krank", "krank & Dante" osv, men jag tycker det är såpass enkelt att justera ett protokoll, samt att det görs var för sig ändå, att jag helt enkelt planerar att gå till beslut så fort vi har två personer vi kan välja.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

Jag accepterar väl min nominering, då.

EDIT: Till justerare, alltså.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 4. Val av mötessekreterare

Pilzeman said:
4. Val av mötessekreterare
Jag nominerar solvebring (Andreas Sölvebring) till mötessekreterare.

Det är fritt fram att nominera andra personer. Så snart vi har en kandidat som accepterat sin nominering kommer jag inleda ett beslut. Av egen erfarenhet sker hela protokollskrivandet i praktiken efter mötets avslutande, så det är inte bråttom med denna punkt.
Jag har aldrig gjort det förut men jag vet att jag har gott stod från dig, Pilze, så jag kör om ingen annan protesterar eller visar framfötterna.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Mötesformalia: 4. Val av mötessekreterare

solvebring said:
Pilzeman said:
4. Val av mötessekreterare
Jag nominerar solvebring (Andreas Sölvebring) till mötessekreterare.

Det är fritt fram att nominera andra personer. Så snart vi har en kandidat som accepterat sin nominering kommer jag inleda ett beslut. Av egen erfarenhet sker hela protokollskrivandet i praktiken efter mötets avslutande, så det är inte bråttom med denna punkt.
Jag har aldrig gjort det förut men jag vet att jag har gott stod från dig, Pilze, så jag kör om ingen annan protesterar eller visar framfötterna.
Jag skulle göra det själv om jag inte trodde att det var bäst om jag var ordförande. Jag hjälper dig absolut.

Då tänker jag redan nu göra ett försök på ett beslut:

Finns det någon som invänder mot att välja solvebring (Andreas Sölvebring) som mötessekreterare, eller vill föreslå en motkandidat?

Om ingen har invänt inom två dygn, dvs 25/1 19:30, finner jag solvebring vald till mötessekreterare.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 4. Val av mötessekreterare

Det kanske inte var helt meningen att göra det där inlägget gult, men det var nog lika bra: alla omröstningar som kommer en bit ner kommer nog göras gula i fortsättningen.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia

Okej, jag har gjort en jättemiss. anth, ursäkta mig så hemskt mycket för detta.

Jag skrev att inga motioner inkommit. I själva verket har en motion inkommit. Den skrevs i tråden "Kallelse till Föreningen WRNUs årsmöte", som postades samtidigt som kallelsen gick ut över pm. Jag gav en tidsgräns för motioner, och sa att jag skulle skicka ut ett tillägg till kallelsen om någon kom in, för mtioner måste ha "delgetts alla medlemmar i kallelsen" för att röstas igenom på vanligt vis.

Eftersom vi är en nätbaserad förening, all interaktion sker här på forumet, och kallelsen gick ut i form av pm + en forumtråd, är det lite en tolkningsfråga. Om tråden är kallelsen, är allt som skrivs i den senast två veckor innan mötet då "delgett i kallelsen"? Hade jag inte skickat ut pm hade det antagligen varit det.

Motionen i fråga ser ut såhär:
anth said:
Motion om stadgeändringar:

§7
§7 said:
En medlem som allvarligt skadar föreningen kan avstängas av styrelsen. Avstängd medlem måste diskuteras på nästa årsmöte. Antingen så upphävs då avstängningen eller så utesluts medlemmen. Styrelsen och årsmöte kan upphäva avstängning och uteslutning. Medlem som hotas av avstänging eller uteslutning har rätt att göra sin röst hörd då ärendet diskuteras.
Jag har ännu inget yrkande, jag vill bara diskutera paragrafen.
Av vad jag vet är det redaktionen, inte styrelsen, som fattar dessa beslut - vilket borde speglas i stadgarna.
Om detta diskuterats tidigare får ni gärna länka.

§8
"Styrelsen ska inom sig utse en ordförande och en kassör"
Yrkar jag ändras till:
"Styrelsen ska inom sig utse föreningsforumsmoderatorer, en ordförande och en sekreterare"
för att bättre spegla styrelsearbetet.
Föreningen varken har eller behöver kassa, varför kassör är överflödigt.
Däremot ska föreningen lämna in en verksamhetsrapport till SVEROK en gång om året varför en sekreterare är betydligt mer passande (alternativt bara utse en ordförande och ordföranden är ansvarig för SVEROK-rapporten).
Dessutom finns det ett förenings- och ett styrelse-forum och jag antar att det är styrelsen, inte redaktionen, som föreslår moderatorer till dessa.

Sedan yrkar jag på att vi ska lägga till:
"Styrelsen är beslutsför med minst tre ledamöter"
för att slippa förvirring vid eventuella styrelseavhopp.

Jag föreslår att vi gör så här. Ett tillägg till frågan om mötets behörighet, om man så vill:

Fråga om motionens korrekta utlysande
Finns det någon som anser att motionen ovan, skriven av anth i kallelsetråden innan utlyst motionsstopp, inte är korrekt utlyst och delgiven medlemmarna?

Om ingen emotsatt sig detta inom två dygn, dvs 26/1 13:00, anses den korrekt utlyst och justeras in i dagordningen som punkt 16, och nedanstående punkterna flyttas ner.


Vill man emotsätta sig hur jag går till väga i sådana här beslut, invänder man såklart mot beslutet och säger det. Skulle den här motionen bedömas ej korrekt utlyst kommer den tas upp som övrig fråga istället, och därmed behöva antas enhälligt istället för att bara kräva 2/3 majoritet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 2. Mötets behörighet

Pilzeman said:
Är det någon som anser att mötet inte är korrekt utlyst, eller av någon annan anledning inte är behörigt? Har ingen invänt inom två dygn, dvs innan 25/1 18:30, räknar jag mötet som behörigt.
Jag finner att mötet är behörigt utlyst.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 3. Val av mötesordförande

Pilzeman said:
Jag nominerar mig själv (Jonatan Kilhamn) till mötesordförande.
Är det någon som vill presentera en motkandidat, eller av någon annan anledning inte vill att jag ska vara ordförande? Har ingen invänt inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, räknar jag mig som ordförande.
Jag finner att jag är mötesordförande.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 4. Val av mötessekreterare

Pilzeman said:
Finns det någon som invänder mot att välja solvebring (Andreas Sölvebring) som mötessekreterare, eller vill föreslå en motkandidat?

Om ingen har invänt inom två dygn, dvs 25/1 19:30, finner jag solvebring vald till mötessekreterare.
Jag finner att solvebring är mötessekreterare.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

Pilzeman said:
5. Val av två personer att justera protokollet
Jag nominerar solvebring (Andreas Sölvebring), anth (??), krank, (Mikael Bergström) och Dante (Dan Algstrand) till att justera protokollet. Två personer ska väljas, och naturligtvis inte den som väljs till sekreterare.

Nominering är fri.
Är det någon mer än krank som kan tänka sig att justera (dvs läsa igenom och kontrollera) protokollet? Vi behöver en till, och man kan nominera sig själv.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

Pilzeman said:
Är det någon mer än krank som kan tänka sig att justera (dvs läsa igenom och kontrollera) protokollet? Vi behöver en till, och man kan nominera sig själv.
Sorry, jag accepterar tidigare nominering.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

Så bra! Då tänker jag försöka gå till beslut:

Finns det någon som invänder mot att krank och anth blir justerare av protokollet?
Om ingen har invänt inom två dygn, dvs innan 27/1 20:30, finner jag dem valda till justerare.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia

Pilzeman said:
Fråga om motionens korrekta utlysande
Finns det någon som anser att motionen ovan, skriven av anth i kallelsetråden innan utlyst motionsstopp, inte är korrekt utlyst och delgiven medlemmarna?

Om ingen emotsatt sig detta inom två dygn, dvs 26/1 13:00, anses den korrekt utlyst och justeras in i dagordningen som punkt 16, och nedanstående punkterna flyttas ner.
Jag finner så. Dagordningen justeras och jag öppnar en ny tråd, för nu har vi typ kommit dit.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Mötesformalia: 5. Val av två justerare

Pilzeman said:
Så bra! Då tänker jag försöka gå till beslut:

Finns det någon som invänder mot att krank och anth blir justerare av protokollet?
Om ingen har invänt inom två dygn, dvs innan 27/1 20:30, finner jag dem valda till justerare.
Jag finner så.
 
Top