Nekromanti [ÅM2012] Handlingar från förra året (punkt 6-9)

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
I den här tråden avhandlas punkterna 6-9 på dagordningen, dvs verksamhetsberättelse, ekonomisk berättelse, revisorsberättelse samt styrelsens ansvarsfrihet.

De tre förstnämnda är tekniskt sett beslutspunkter, men egentligen inte. Man kan inte ändra i styrelsens verksamhetsberättelse, den är som den är skriven. Det man skulle kunna göra, även om jag aldrig tror jag sett det hända, är att vissa medlemmar reserverar sig för det eller vill få vissa kommentarer eller invändningar protokollförda, eller så. Jag (eller annan ordförande) kommer ställa frågan "Kan vi lägga X till handlingarna?" och i ärlighetens namn ska det till någon som är bättre än jag på föreningslära för att svara på vad som ens händer om man, efter att fått chans att lyfta lite kommentarer, noteringar och reservationer, väljer att inte göra det.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

6. Styrelsens verksamhetsberättelse från förra året

Styrelsen said:
Föreningens medlemmar har under året deltagit i forumdiskussionerna och communityt på www.rollspel.nu. Ett knytkonvent i Göteborg planerades till hösten, men ställdes in pga bristande intresse. Styrelsen har även anmält till GothCon att man vill fortsätta driva Indierummet där nästa år.
Kan mötet lägga verksamhetsberättelsen till handlingarna?
Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet gör så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Handlingar: 7. Ekonomisk berättelse

7. Ekonomisk berättelse för förra året

Styrelsen said:
Föreningen har undersökt möjligheterna att söka bidrag från Sverok, och funnit att vi inte kunnat söka något. I gengäld har vi inte heller haft några som helst utgifter, och inte heller tagit ut någon medlemsavgift.
Kan mötet lägga den ekonomiska berättelsen till handlingarna?
Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet gör så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
[ÅM2012] Handlingar: 7. Revisorernas berättelse

8. Revisorernas berättelse för förra året

Revisorerna genom Möller (Joel Möller) said:
Styrelsen har upprättat ett bankkonto och undersökt möjligheterna att få ekonomiskt stöd från Sverok. Då sådana möjligheter inte fanns har naturligt nog inget budgetförslag upprättats. Revisorerna rekommenderar att styrelsen ges ansvarsfrihet.
Kan mötet lägga revisorernas berättelse till handlingarna?
Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet gör så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Handlingar från förra året

9. Ansvarsfrihet för förra årets styrelse

Att styrelsen beviljas ansvarsfrihet innebär att föreningen godkänner styrelsens arbete föregående år. I striktare mening innebär det att man inte misstänker något brott eller några oegentligheter i styrelsens arbete. Punkten finns till främst för att ge en väg att stoppa en styrelse som missköter eller smusslar med föreningen rent ekonomiskt, och att inte bevilja ansvarsfrihet innebär i praktiken att man är redo att polisanmäla styrelsen för något de gjort eller underlåtit att göra.

Detta är vad jag har fått höra på andra möten, men om ni vet mer om föreningsskötsel än jag är ni fria att invända. Om någon invänder är vi inte automatiskt icke ansvarsfria heller – det skulle gå till omröstning.

Kan mötet bevilja avgående styrelse – Pärsson (Marcus Persson), solvebring (Andreas Sölvebring), Bunny (Björn Jacobsen), Pilzeman (Jonatan Kilhamn), Vitulv (Niklas Wistedt) och Dante (Dan Algstrand)* – ansvarsfrihet?

Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet beviljat ansvarsfrihet.


* Dante har avsagt sig sin post, men satt ändå i styrelsen merparten av året. Dessutom finns det inget stöd i stadgarna för att avgå från styrelsen, så... jag vet inte hur man hanterar det, men han ingår i gruppen vars ansvarsfrihet skall behandlas oavsett.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: [ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

Pilzeman said:
Kan mötet lägga verksamhetsberättelsen till handlingarna?
Ja, det anser jag.
Pilzeman said:
Kan mötet lägga den ekonomiska berättelsen till handlingarna?
Ja, vet vi varför vi inte kunnat söka bidrag?
Pilzeman said:
Kan mötet lägga revisorernas berättelse till handlingarna?
Ja.

Och jag kan inte se någon anledning till att inte ge styrelsen ansvarsfrihet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: [ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

Bristen på bidrag har väl att göra med att vi är för gamla, dessutom vet jag inte riktigst vad vi skulle använda pengarna till om vi fick bidrag
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

anth said:
Bristen på bidrag har väl att göra med att vi är för gamla, dessutom vet jag inte riktigst vad vi skulle använda pengarna till om vi fick bidrag
Vi kan söka bidrag i samband med arrangemang. Vi kan träff- och lokalbidrag och sådant. Vi kan däremot inte få de vanligaste och större bidragen i form av ungdom- och verksamhetsbidraget. Detta beror på att vi inte har nog med ynglingar i föreningen:
Sverok said:
Om er förening har minst 5 medlemmar, där minst 60 % av medlemmarna är mellan 6-25 år kan ni söka Ungdomsföreningsbidrag. Bidraget är baserat dels på verksamhet (att ni spelat spel eller på annat sätt främjat spelhobbyn), dels på antalet medlemmar i föreningen.
Hur mycket er förening kan få i bidrag beror på om det finns en medlemsavgift på minst 50 kr eller inte. Medlemsavgiften betalar varje medlem en gång om året till föreningen när det är dags att förnya medlemskapet. Avgiften går till föreningen och dess verksamhet.
Förening med medlemsavgift på 50 kronor eller mer:
4 000 kr för verksamhet och 60 kr per medlem.
Förening utan medlemsavgift:
1 000 kr för er verksamhet och 30 kr per medlem.
... Och ja, man kan fråga sig vad vi skulle med sådana bidrag till. Som du säger behöver vi det liksom inte. Jag kan se att vi kunde ha en liten kassa för att typ stå för badges, t-shirt, flyers, mat eller snacks på något arr någon gång. Däremot så är vi inte beroende av större pengar så det är ingenting vi behöver sträva efter. Kort sagt är det klart att vi utnyttjar de bidrag vi kan få om vi behöver dem, men vi suktar inte efter dem.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: [ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

Okej, tack för svaret.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: [ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

Pilzeman said:
6. Styrelsens verksamhetsberättelse från förra året
Kan mötet lägga verksamhetsberättelsen till handlingarna?
Ja!

Dock har jag ett svar på din fråga (jag såg att du efterlyste kommentarer på andra ställen). För att inte uppta onödigt med utrymme så lägger jag det i en spoiler:
OM årsmötet väljer att inte lägga styrelsens verksamhetsberättelse till handlingarna, så måste det tolkas som att årsmötet anser att den har brister av något slag. (T.ex. att väsentliga fakta utelämnats.)

(I detta bortses från ren mötesobstruktion, vilket ju iofs. kan förekomma... Men det antas generellt att årsmötesdeltagare är både städade och kloka. :gremsmile: )

Om styrelsen ändå beviljas ansvarsfrihet - vilket är fullt rimligt om inte bristerna är mer än att man inte orkat skriva en ordentlig redogörelse - är det inget mycket mer med saken. Inget "händer" annat än att styrelsen fick lite smisk på fingrarna av årsmötet och berättelsen för tid och evighet förblir ett "förslag till..." (Men sånt KAN orsaka problem om verksamhetsberättelsen t.ex. är något man måste redovisa för externa bidragsgivare.)

Pilzeman said:
7. Ekonomisk berättelse för förra året

Kan mötet lägga den ekonomiska berättelsen till handlingarna?
Ja!

Även här kan jag fylla på, som den föreningsräv jag nu är:
Formellt bör man ställa upp den ekonomiska redovisningen så här:
[1] Tillgångar när året började. (0:)
[2] Inkomster under året. (0:)
[3] Utgifter under året. (0:)
[4] Resultat (dvs. inkomster - utgifter). (0:)
[5] Tillgångar när året är slut (pkt 1 +/- pkt 4). (0:)

Sen kan man vara mer eller mindre detaljerad på de olika punkterna också, men det spelar ju bara roll om där ska stå något annat än noll... :gremsmile:

Anledningen till att skilja mellan tillgångar och inkomster, är ju att föreningen skulle kunna sitta på en fet kassa som vi fått i forntiden, men som vi inte använder oss av - och med bankräntan som är som den är, kanske vi inte ens räknar med att få någon ränta alls (=inkomst). Men årsmötet skulle ju då kunna få för sig att sätta sprätt på pengarna, istället för att inte göra det. Men nu när allt är noll, så spelar det ingen roll i praktiken.

Pilzeman said:
8. Revisorernas berättelse för förra året

Kan mötet lägga revisorernas berättelse till handlingarna?
Ja!

Pilzeman said:
9. Ansvarsfrihet för förra årets styrelse

Kan mötet bevilja avgående styrelse – Pärsson (Marcus Persson), solvebring (Andreas Sölvebring), Bunny (Björn Jacobsen), Pilzeman (Jonatan Kilhamn), Vitulv (Niklas Wistedt) och Dante (Dan Algstrand)* – ansvarsfrihet?
Ja!

Och du har helt rätt om ansvarsfrihet. Kan bara tillägga att den HÄR punkten inte är till för att ge någon slags allmän "smisk på fingrarna". Här ska det verkligen vara fråga om att en polisanmälan, stämningsansökan eller liknande är befogad för att inte bevilja ansvarsfrihet. Man kan möjligen protokollföra mindre allvarligt klander, om det finns.

Pilzeman said:
* Dante har avsagt sig sin post, men satt ändå i styrelsen merparten av året. Dessutom finns det inget stöd i stadgarna för att avgå från styrelsen, så... jag vet inte hur man hanterar det, men han ingår i gruppen vars ansvarsfrihet skall behandlas oavsett.
Det finns olika tolkningar:
I princip så bör en ordentlig anmälan (skriftligt brev med avsägelse eller protokollsantecknat utträde ur styrelsen) räcka för att anses ha avgått. (Vilket t.ex. skulle kunna innebära ansvarsfrihet från eventuella oegentligheter som begåtts därefter...)

Men detta är inte en 100-procentig garanti. Som sagt är det inte stadgefäst, utan mest föreningspraxis. Och de regler som finns för andra styrelser (bolag och ekonomiska föreningar) kräver mer - anmälan ska då göras till Bolagsverket och den ska uppfylla vissa minimivillkor för att registreras. (För att man inte ska kunna fuska. Hela styrelsen ska t.ex. inte kunna avgå ur en misskött förening eller bolag och försöka undgå skuld den vägen.) Något sådant motsvarande register med krav finns det ju dock inte för ideella föreningar...

Jag tror inte att någon egentligen kan säga vad som gäller med absolut säkerhet, om det skulle bli allvar av det - men den revisor som granskar RFSL Stockholm, där jag är kassör, hävdar det senare. Skattemyndighetens praxis är dock det förstnämnda - när det gäller att godkänna årsberättelser utan att medlemmar som avgått undertecknar dem. (Då måste det dock uppfylla det första - att det finns en ordentlig avsägelse. Häromåret fick vi bordlägga frågan om ekonomisk berättelse och hålla extra årsmöte för att en pajsare dragit från styrelsen och gjorde sig okontaktbar innan det utlysta årsmötet.)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

Tackar för informationen Sapient! Det är skönt att veta att man har en föreningsräv som du bland oss!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Handlingar: 6. Verksamhetsberättelsen

Pilzeman said:
Kan mötet lägga verksamhetsberättelsen till handlingarna?
Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet gör så.
Jag finner så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Handlingar: 7. Ekonomisk berättelse

Pilzeman said:
Kan mötet lägga den ekonomiska berättelsen till handlingarna?
Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet gör så.
Jag finner så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Handlingar: 7. Revisorernas berättelse

Pilzeman said:
Kan mötet lägga revisorernas berättelse till handlingarna?
Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet gör så.
Jag finner så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Handlingar från förra året

Pilzeman said:
Om ingen invänder inom två dygn, dvs innan 25/1 19:00, finner jag att mötet beviljat ansvarsfrihet.
Jag finner så.
 
Top