Nekromanti [ÅM2012] Övriga frågor (punkt 17)

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Här kan man lyfta övriga frågor. Jag vet inte vad ni kan tänkas vilja. Beslut i allmänhet, till exempel "styrelsen ges i uppdrag att..." kräver enkel röstövervikt, men stadgeändringar kräver enhällighet. Vissa övriga frågor kanske inte är beslutspunkter heller, utan bara informationspunkter eller saker man vill få genomdiskuterat.

Ordet är fritt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag föreslår att vi kallar oss för något annat än "Föreningen WRNU"
Se diskussionstråden Föreningen byter namn!
Jag (och förhoppningsvis andra) kommer med yrkanden i den här tråden om någon dag när diskussionen ebbar ut.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag föreslår att årsmötet tillsätter en arbetsgrupp bestående av tre personer som på kortast möjliga tid tar fram ett förslag angående införandet av ett pris för insatser för rollspelskulturen i Sverige.

Jag föreslår vidare att de tre personerna ska vara anth, Magnus Seter och Vimes.

Arbetsgruppen ska ta fram förslag och återkomma till styrelsen, med målet att utdelning av det första priset ska kunna ske i år, i samband med GothCon (6-8 april), om förutsättningar för det finns.

Saken har diskuterats, bland annat i trådarna "Svenskt (Nordiskt) WRNU-pris 2012" och "Stora rollspelsjuryn 2012".

Jag tror inte årsmötet behöver ta en separat diskussion om något som lyfts i dessa trådar, då detta förslag enbart innebär att tillsätta en arbetsgrupp. Arbetsgruppen kan ta intryck av förslag som framställs i trådarna, eller som framförs direkt till dem via pm. Detta förslag rör inte innehållet i priset, hur jury ska utses et.c.

Därför hoppas jag också att förslaget kan komma till beslut relativt snabbt, med tanke på att det återstår kort tid till det tänkta prisutdelningstillfället och det vore önskvärt att gruppen får komma igång med sitt arbete.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Sapient said:
Jag föreslår att årsmötet tillsätter en arbetsgrupp bestående av tre personer som på kortast möjliga tid tar fram ett förslag angående införandet av ett pris för insatser för rollspelskulturen i Sverige.

Jag föreslår vidare att de tre personerna ska vara anth, Magnus Seter och Vimes.

Arbetsgruppen ska ta fram förslag och återkomma till styrelsen, med målet att utdelning av det första priset ska kunna ske i år, i samband med GothCon (6-8 april), om förutsättningar för det finns.
Ursäkta den snabba beslutsgången, men detta behöver göras snabbt om det ska göras alls.

Vi försöker gå till beslut. Jag tänker öppna för röstning, och enkel röstövervikt räcker för bifall. Omrsötningen är öppen i två dygn, dvs till 1/2 10:00.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Jag röstar FÖR Sapients förslag

Allt som behöver sägas har redan sagts i ämnesraden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Angående namnbyte.

Jag anar att intresset för namnbyte på föreningen inte är så överväldigande - och de få som har åsikter har alla OLIKA åsikter - det verkar m.a.o. svårt att få någon konsensus i frågan - och har man ingen konsensus tycker jag inte att man ska ändra.

Så även om det bär mig emot föreslår jag att vi behåller namnet "Föreningen WRNU".
Däremot finner jag själva uttalet av WRNU intressant och tycker att "vurrnu" låter mer cthulhuidt än det vedertagna "veärrenu".

Därför yrkar jag på att vi behåller namnet "Föreningen WRNU", men ändrar uttalet av WRNU till "vurrnu".

(väntar med spänning på motyrkanden så vi kan gå till beslut i den här frågan)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
Angående namnbyte.

Jag anar att intresset för namnbyte på föreningen inte är så överväldigande - och de få som har åsikter har alla OLIKA åsikter - det verkar m.a.o. svårt att få någon konsensus i frågan - och har man ingen konsensus tycker jag inte att man ska ändra.

Så även om det bär mig emot föreslår jag att vi behåller namnet "Föreningen WRNU".
Däremot finner jag själva uttalet av WRNU intressant och tycker att "vurrnu" låter mer cthulhuidt än det vedertagna "veärrenu".

Därför yrkar jag på att vi behåller namnet "Föreningen WRNU", men ändrar uttalet av WRNU till "vurrnu".

(väntar med spänning på motyrkanden så vi kan gå till beslut i den här frågan)
Vad spelar uttalet för roll? Ingen, egentligen. Det spelar ju ingen roll hur folk uttalar det. Namnet förekommer ju främst i textform och hur folk sedan väljer att uttala det är ju individuellt.

Är det inte bättre att vi röstar om medlemmarna tillåter styrelsen att plocka ut de fem förslagen de finner vettigast ur vilka man sedan håller en omröstning?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
solvebring said:
anth said:
Angående namnbyte.

Jag anar att intresset för namnbyte på föreningen inte är så överväldigande - och de få som har åsikter har alla OLIKA åsikter - det verkar m.a.o. svårt att få någon konsensus i frågan - och har man ingen konsensus tycker jag inte att man ska ändra.

Så även om det bär mig emot föreslår jag att vi behåller namnet "Föreningen WRNU".
Däremot finner jag själva uttalet av WRNU intressant och tycker att "vurrnu" låter mer cthulhuidt än det vedertagna "veärrenu".

Därför yrkar jag på att vi behåller namnet "Föreningen WRNU", men ändrar uttalet av WRNU till "vurrnu".

(väntar med spänning på motyrkanden så vi kan gå till beslut i den här frågan)
Vad spelar uttalet för roll? Ingen, egentligen. Det spelar ju ingen roll hur folk uttalar det. Namnet förekommer ju främst i textform och hur folk sedan väljer att uttala det är ju individuellt.

Är det inte bättre att vi röstar om medlemmarna tillåter styrelsen att plocka ut de fem förslagen de finner vettigast ur vilka man sedan håller en omröstning?
Låter mycket vettigare.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kan vi ändra uttalet av något vi aldrig har bestämt hur det uttalas?

Förövrigt tycker jag vurrnu låter dumt. Vart kom det första u:et från? Veärrenu har ett liknande problem, vart kom andra e:et från? Det är väl möjligt att säga veärrnu.

Själv uttalar jag WRNU som vrrnu. Eller, om man vill vara tydligare med den nästan stumma vokalen, virrnu.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Möller said:
Förövrigt tycker jag vurrnu låter dumt. Vart kom det första u:et från?
Säg »vråk« eller »bråk« och du kommer att notera att du skapar ett litet vokalljud mellan de två första konsonanterna. Sannolikt en sorts u- eller e/ä-ljud.

Möller said:
Veärrenu har ett liknande problem, vart kom andra e:et från?
WRNU = Ve-Ärr-En-U = Veärrenu
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är fortfarande inne på att WRNU egentligen är outalbart av mänskliga tungor, ungefär som Cthulhu...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth said:
Därför yrkar jag på att vi behåller namnet "Föreningen WRNU", men ändrar uttalet av WRNU till "vurrnu".

(väntar med spänning på motyrkanden så vi kan gå till beslut i den här frågan)
Då inga motyrkanden kommit in drar jag tillbaka mitt yrkande och föreslår att vi stänger den här punkten (och därmed mötet).
 
Top