Nekromanti Ålrajt

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Nu så har man gått och (nästan) införskaffat Gondica - är på väg sas och .... Vad är att vänta - egentligen? Mer än det som står som "reklam" eller innehållsförteckning över det hela?
Stora problem med någonting?

Annars så var jag nog lite negativ när jag läste om det först, men så läste jag ett par gånger till om det och tänkte "Varför inte?"....
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Ja, vad svarar man på det här?
Vad har du själv för förväntningar?

Några stora problem har jag inte haft, vissa "magi-"system är en aning krångliga. Möjligtvis kan världen kännas tunt beskriven, men det är lätt att lösa genom att hitta på själv.

Hoppas att du kommer att tycka om det.

/Mattias
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Vad jag har för förväntningar? Ärligt talat så vet jag inte så mycket ... Bara att det verkar lite annorlunda fantasy och en aning längre fram i "tiden" än vad de flesta andra spel är, och med ganska så gott om plats för Hjältedåd på Hjältars vis
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Och Krut, och Märkliga Manicker, och maffigt gigantiska Djur. Vad mer kan man Begära? Ty äventyr på Annorlunda Vis är precis vad du kommer att få.


/Dimfrost
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Börjar bli ruskigt sugen nu ju... Sen så gäller det bara att övertala de andra.... Och att komma igång ordentligt med den nuvarande kampanjen förstås.....
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Har ju redan införskaffat det, också läst recensionerna, och... kommunistiskt?? Var när hur?
För det finns väl andra som vill störta som det är nu och förändra världen (en bunte med skäggigt sura muslimer t.ex.)


Annars så har vi faktiskt inte hunnit spela det ännu
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Revolutionärer i Gondica

Vissa kommunister och de flesta aristosofer har det gemensamt att de anser att det är okej att använda ganska massivt våld för att uppnå sina mål. Det är väl ungefär allt de har gemensamt. De anser visserligen att de kämpar för rättvisa, men det gör alla politiker från folkpartister till nazister.

Kolla på de aristosofiska stormästare som publicerats 'officiellt':
*Kapten Ysert är en pirathövding som inte gillar att stora stater lägger sig i vad små stater gör. Han är ganska sympatisk.
*Mudor Mesmeristen är en maktgalen magiker som ville använda sin magi för att dominera folk. Han är alltigenom vidrig, men har på sitt sätt redan fått sitt straff genom sina egna gärningar.
*Polyhistor Metamorbius anser att alla medel är tillåtna för det medicinska framåtskridandet, inklusive sådant som kan ses som grymt eller omänskligt (dissekera människor levande, etc.). Det är lätt att sympatisera med hans mål om inte med hans metoder.
*Furst Gulak av Jasmir är en maktlysten politiker. Mer säger jag inte, för det är lite väl spoiler, men bara det faktum att han har en adelstitel borde säga folk att han är mer Doktor Doom än Fidel Castro.
*Manokles i äventyret 'Dödens Färg är Grön' är ännu en maktlysten magiker; det sägs visserligen att han vill omstörta folk och ta makten själv, men inte mer.

De flesta fantasyspel har kulter som skurkar; fanatiskt religiösa människor som ofta dyrkar någon ond gud och har elak magi och dylikt. Gondica råkar ha fanatiskt politiska skurkar istället, inklusive ett antal maktlystna furstar och krigsherrar som inte är det minsta aristosofiska. Den bästa motsvarigheten i verkligheten till den aristosofiska rörelsen är antagligen Illuminati och liknande hemliga sällskap, åtminstone som de framställs i konspirationsteorier.

Recensioner kan vara missvisande. Vissa människor gillar att läsa in saker som inte finns.

Erik
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Revolutionärer i Gondica

Iofs... Men det stör mig lite att det är så lätt för folk att läsa in dylikt...Vilket jag inte gjorde alls... Införskaffade spelet först och läste recensionen sen. Fast å andra sidan så hade jag införskaffat det ändå, trots recensionen... Kände mig bara tvungen att avreagera mig lite på att det är så lätt att läsa in väldigt mycket utan vidare....
Har tyvärr inte hunnit spela det ännu, men både jag och mina medspelare (de som läst lite i det) gillar det ganska mycket.... Nu ska bara tid avsättas till det...
Fast det är en sak som är lite synd bara...
Att layouten inte är lika snygg som innehållet är bra....Fast man kan väl inte få allt, och jag har ju hellre ett bra innehåll än en snygg, men ganska menlös förpackning
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Revolutionärer i Gondica

Recensioner kan vara missvisande. Vissa människor gillar att läsa in saker som inte finns.
Jag gillar speciellt följande:

<blockquote><font class="small">Citat från recensionen:</font><hr />
fortsätter dessa mediokra bilder att strömma fram. Det är endast Åke Rosenius bilder som egentligen lyckas hoppa över ribban här [/quote]

Och sedan kollar man på hur många det är som illustrerat spelet. Ganska insatt kille som skrev det där... :gremgrin:


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Revolutionärer i Gondica

Och sedan kollar man på hur många det är som illustrerat spelet. Ganska insatt kille som skrev det där...
Jag vet. Spelar ingen roll att han är värd ett Dum-pris, dock, för man vet bara hur korkat det är om man faktiskt äger spelet, och detta är en av de mer synliga recensionerna av det som finns...

Erik
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Revolutionärer i Gondica

Hittade en annan recension på http://www.rodadraken.cjb.net/ som påminner om de kommentarar Rosen fick om Kheelataar när det begav sig. Såg att han hade fått mycket stryk för att sågat EON rejält också.
Personligen tror jag att alla som skriver recensioner om Gondica inte förstått de viktigaste ingredienserna i fantasy, krutvapen, zeppelinare och stora hattar med fjädrar :gremtongue:

/Mattias
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Revolutionärer i Gondica

Kollade lite på hans andra recensioner och att han ger Dod ett vansinnigt högt betyg. Uppenbarligen så gillar han inte Godica och förstår sig kanske inte på det... att man inte kan spela intriger i det...err hallå??? Vidare är det smidigare regler i Gondica än i Dod och definitivt mer världsbeskrivning än vad Dod6 grundbok... Men han skrev ju att det var en ganska personlig och vinklad recension (varför man då recenserar begriper jag iofs inte...) Fast egentligen känns det ganska så menlöst att gnälla på sånt...spelet är bra ju, om än något tråkigt utfört...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Revolutionärer i Gondica

Att över huvud taget kommentera en recension på en DoD-sida (!) där dessutom "recension" är felstavat (!!) känns mindre viktigt. Det är lättare att acceptera att de inte har någon koll och gå vidare, liksom. :gremsmile: Värre är väl att recensionen här på www.rollspel.nu var såpass missvisande.


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Revolutionärer i Gondica

zeppelinare
Fast Gondica är lite mer på luftballongstadiet. Nog för att jag själv haft med inte mindre än två blimpar i samma äventyr (varav en prototyp som RP jagade skurkens zeppelinare med) men en zepp i Gondica är ungefär som ett svärd +5 i Dungeons & Dragons, ett jäkligt sällsynt 'magiskt föremål'.

Erik, så Charlies Änglar: Utan Hämningar i går och Gangs of New York idag. Snacka om olika filmer... OnTopic är att jag numera är så skadad att jag har svårt att se en film utan att passa in den i Gondica, och det känns pinsamt nog som Änglarna skulle vara enklare! :gremtongue: Gangs of New York är mer Mutant: UA...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Revolutionärer i Gondica

"Och sedan kollar man på hur många det är som illustrerat spelet. Ganska insatt kille som skrev det där..."

Jaja, men detta är recensenten som ansåg det vara en allvarlig brist att det inte nämns att kentaurer ser ut som hästar med mänsklig överkropp. (-:

Själv hakade jag mest upp mig på påståendet att kentaurer och minotaurer är "två av de mest klyschiga fantasyvarelser man kan tänka". De kommer rätt långt ner på listan jämfört med orcher, dvärgar och alver IMO.

Jag vet. Spelar ingen roll att han är värd ett Dum-pris, dock, för man vet bara hur korkat det är om man faktiskt äger spelet, och detta är en av de mer synliga recensionerna av det som finns...

Notera att det numera finns en funktion där man kan lägga in egna kommentarer till recensionerna.

--
Åke
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Revolutionärer i Gondica

Jodå, det är sant förstås... men det var mest det märkliga i att det tycks vara uppgjort på förhand liksom... Det är inte en recension "as such" utan en "Jag tycker"... och det är likadant med Rollspels s.k. recension... Det ska inte vara några direkta personliga tycken i en recension....
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Revolutionärer i Gondica

Ja, visst handlar Gondica mer om luftballoner än zeppelinare, men det är känslan som räknas. Gondica har ju en stor dos av den där zeppelinarkänslan som kännetecknar bra ickestandard fantasy. :gremsmile:


/Dimfrost :zeppelinare:
 
Top