Ålderspreferenser på spelarkaraktärer

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utifrån tråden om könspreferenser på sin karaktär kom jag att tänka på , vad har folk för ålderspreferenser på sina karaktärer ?

Jag och en kompis satt och talade om det här och då lite skämtsamt kom vi fram till att i tonåren och dessförinnan tenderade man alltid att spela karaktärer som var äldre än en själv . Som 12 åring var mina karaktärer ofta 20-25 år och nu som 39 åring så tenderar min karaktärer att bli mer spridda när det kommer till ålder

Dock har jag märkt att åldern på karaktären tenderar att skifta beroende på vilket spel jag spelar. Spelar jag fantasy så gillar jag att vara en färsk osnuten äventyrare som ännu inte blivit torr bakom öronen så 15-19 och spelar jag spel som CoC tenderar jag att vara akademiska karaktärer i övre 50års åldern , spelar jag tex noir så är jag gärna en försupen föredetting i 45-50 års åldern , spelar jag kult så hamnar karaktärerna ofta runt min egen ålder och ner till 25 .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det är väldigt sällan jag spelar tonåring, tror aldrig det hänt. Annars är det väldigt spritt. Mina tre senaste rollpersoner, en förvirrad veteran, en smått tokig halvdvärgschaman och en bluffande försäljare har alla varit gamla, men innan dess spelade jag en äventyrare i 20-årsåldern inspirerad av huvudpersonen i Princess Bride.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag är så pass sällan spelare, men ålder väljs utifrån vad vi skall spela. Min nuvarande rollperson i D&D 5e är en 21-åringing. Jag kan gå lägre, men lika gärna spela en mänsklig rollperson i 70+ åldern.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag brukar vilja spela hotties i någon form, oavsett kön, så de är väl i regel 15-35.

Det är även gött att spela unga rollpersoner för man kommer lättare undan med att vara dum i huvudet då.

Svarte Faraonens fru är osedvanligt hardcore dock. När hon gjorde Eon-karaktär senast rullade hon 1T100 för sin ålder, och landade på 99. Och körde stenhårt på det.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Spelar oftast folk i 23-400 (tekniskt sett 23-60 om man inte räknar vampyrer eller 40k överklass) års åldern.

Spelar tonåring ibland, men nästan bara med dumma koncept. Som när jag körde en slayer med herbalism endast för att ha en in-game ursäkt för att kunna röka på (tillsammans med @God45, som spelade en sociopatiskt Theurge).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Spelar oftast folk i 23-400 (tekniskt sett 23-60 om man inte räknar vampyrer eller 40k överklass) års åldern.

Spelar tonåring ibland, men nästan bara med dumma koncept. Som när jag körde en slayer med herbalism endast för att ha en in-game ursäkt för att kunna röka på (tillsammans med @God45, som spelade en sociopatiskt Theurge).
Realistiska tonåringar kampanjen var fucking amazing :D Ja, jag var sjukt sociopatisk 😂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Skuĺle påstå att spridningen är stor fast tonåringar är ovanliga. Men tittar jag på min spelgrupp tenderar medelåldern ligga ganska nära den egna åldern.

En sak jag tänkt på är att många jag spelat med verkar ointresserade av ålder, eller i varje inte tycker det är centralt. När jag som SL frågar "hur gammal är din RP" vet de inte och svarar, öh kanske xx? Lite spännande eftersom det är något jag själv alltid sätter något slags siffra på för mina RP i utformningen.

Funderar på om det kan ha med system att göra? Min upplevelse är att förr var ålder något fler spel hade med i RP-skapandet med olika nivåer av erfarenhet m.m. som tvingade en att aktivt tänka på ålder. Idag är det mer ovanligt och då kanske det försvinner i tankeprocessen?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
I takt med att jag själv börjat träda in i medelåldern har jag också blivit mer intresserad av att spela medelålders karaktärer. I den förra kampanj jag deltog i var jag en 35-årig reformerad före detta hitman åt maffian, och i nuvarande Shadowrun-kampanj är jag en 40-årig kåkfarare och undre världen-veteran.

Men skulle jag rulla fram en level 1-gubbe i något D&D-derivat så skulle jag antagligen låta hen vara typ 20. Känns som den rimligaste åldern att börja ge sig ned i grottor.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Som tonåring var rollpersonerna sällan över 30, oftast inte ens över 25. Nu ligger de oftast mellan 30-50.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig som sagt så har jag märkt att det är väldigt genre specifikt vilken ålder mina karaktärer tenderar att ha . I fantasy är jag som sagt oftast tonåring runt 15-19 men det har nog mycket att göra med att i just fantasy är jag svag för hela zero to hero och comming of age story grejen . Sedan så vet jag inte varför men det känns liksom lite som att för en standard människa i ett fantasy rpg så är äventyrandet över och förbi vid 40 ,det är då man skall sitta runt brasan med sina barn runt sig och berätta om sina vilda resor som äventyrare i yngre dagar och dra fram sina coola artefakter man samlat på sig och visa för barnen.

I Noir/detektiv-berättelser är jag svag för den alkoholiserade föredettingen som har fler mil bakom sig än framför sig så där tenderar mina karaktärer att hamna i sena 40 års till mitten av 50 års åldern

I CoC tenderar min karaktärer ofta att bli arkivarier , museintendenter , antikhandlare och andra akademiker så där är dom sena 50 till tidiga 60års åldern
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Mina rollpersoner brukar vara rätt unga, 20-30 sådär. Det känns som en lämplig ålder för att ge sig ut och göra sig ett namn i världen. Vill jag spela något annat spelar jag helst rollpersoner som är gamla nog att redan ha vuxna barn, och nu nödgas ge sig in i något riskabelt av ett eller annat yttre skäl ("Jag blev äventyrare för att betala för mitt barnbarns fiollektioner...").
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag gillar att hålla mig kring min egen ålder, för att ibland sticka iväg och spela rutten gamling med Morfar (Äldreomsorgen) som förebild. Men när jag tänker på saken har jag nog alltid spelat varierade åldrar, sällan dock yngre än min faktiska ålder. Min nuvarande karaktär är jämnårig med mig.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag körde också med äldre rollpersoner när jag var yngre, jag började när jag var 12. Tänkte att det var mest vuxna som var äventyrare, och i vissa spel slog man fram ålder. Det naturliga valet när man är 12 är förstås en 300 årig alv.

Om jag ska gissa är nog medelåldern om alla skulle vara människor runt 30, och åldersspridningen har ökat med min ålder. Jag gillar de rollspel där man kan ha ett färdigt koncept och göra sin rollperson efter eget tycke, då blir åldern en del av helheten.

*Fuskar och tar fram rollpersonspärmen*

Min yngsta rollperson är tydligen 2, en chimpans från Mutant år 0. Min äldsta är 23175, en svartalv i Drakar och Demoner.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Självklart beror det på spelet i stor utsträckning, inte minst vad för typ av karaktärer som är intressanta att spela i scenariot. Men, som många andra, har jag nog en tendens att spela karaktärer hyfsat nära min egen ålder om inte någon specifik ålder påbjuds. Sen så är ju startkaraktärer olika kompetenta i olika spel, och ju mindre kompetent startkaraktär jag spelar ju yngre tenderar den nog att va.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Runt 30 då man därefter får olika minusmodifieringar i Eon och gammla DoD.

Skulle nog ofta velat spelat äldre rollpersoner utan att dem blivit så skröpliga.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
214
Location
Helsingborg
Jag tenderar till att spela lite äldre griniga män, kanske är det någon konstig freudiansk önskan om att vara någon annan. ;)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Känns som jag spelat rätt många tonåringar. Mest för några år sen, men körde också lite Flodskörden ifjol.

Sällan särskilt gamla rollpersoner, utan oftast egen ålder och neråt. Båda mina rollpersoner i pågående kampanjer är närmare 40 som jag, men av nån anledning så tänker jag ändå på dem som äldre... 🙄
 
Top