Nekromanti Åldersparadox; Vad menar Neogames med psyke?

gitarrpoet

Veteran
Nu har jag inte bemödat mig att titta i erratan men jag tror inte det ska vara ändrat..

På åldringstabellen står det att man kan få sänkt värde i värde i psyke efter att ha nåt en ålder på 35 år Precis som allt utom bildning och personlighet. Och tanken slog mig att jag någonstans har förstått psyke som personens själsliga väsen snarare än bara hans intelligens(Schamaner o tjofräs)
Jag anser det, i nuläget, som ologiskt. i såfall borde det ju försvinna oavsett i vilken kropp man sitter i. men vad är det då för mening att schamanen slår sig på en fiende eller för en nekroman att bli lisch? Kanske blev lite otydlig men jag hoppas ni förstår

Sen har jag ett annat tankesätt, ang detta, borde inte en schaman utan större svårighet kunna besegra en lisch på andeplanet och således göra sig till härskare över en himla massa vandöda.

Rygar

Veteran
Du har rätt, även om man skulle kunna invända att efter 35 så börjar man bli mindre mentalt stark så.. Nja, det håller liksom inte. Mitt tips är att Neogames vill att gamla roller ska få lite minus, för att väga upp deras plus på färdigheter och tjosan.

Men! Gör om gör rätt, ändra till din regel och övertala din spelledare(eller dig själv om du spelleder). Sen hänvisar du till att det är Ditt Mundana och sen får folk säga vad de vill.

Nu antar jag dock att det var diskussionen du var ute efter, och jag kan inte annat är att hålla med dig. Psyke borde inte sänkas med ålder, det borde bara de fysiska attributen göra.

Silvervarg

Warrior
Mjae. De kanske är bara är kroppen som åldras? En en själ utan kropp där såvida det inte råkar va andeplansvarelser som gudar, demoner och andar.
Eller så går det långsamt för en själ att vittra bort eftersom de kan lulla runt på andeplanet långt efter sin död.
Då kan man tolka det som att kroppens psy/hjärnan slutar funka som den ska medan själva själkraften är oförändrad och personen i fråga misster större delen av förmågan att tänka.

Silvervarg håller dock med lite paraox är det.

Lontryuin

Veteran
Eventuellt skulle PSY kunna börja sänkas efter typ 55 eller 60 då senilitet och liknande saker sätter in... Detsamma gäller förstås BIL och VIL, i sådana fall...

Lontryuin

Veteran
En lisch, liksom en dödsgast eller någon med den övernaturliga förmågan odödlig slår inga ålderslag. De åldras helt enkelt inte... Någonting har hänt med deras bio- eller nektrotropiska fält som gör att de inte degenereras...
Så tolkar i varje fall jag reglerna/magiteorin.

Ost

Warrior
Om jag tillåts spekulera, så gjordes regeln om åldersbetingad PSY-sänkning med PSY som mått på personens intelligens och slutledningsförmåga i åtanke, och inte främst som mått på själslig styrka hos schamaner. Därför är det i min mening inte ologiskt att en risk föreligger att hjärnan tynar bort med åldern.

I den bästa av världar hade väl alla RP haft ett separat värde för själslig styrka, men eftersom så få använder sig av det hade det bara blivit ännu en fördömd siffra att hålla reda på. Dessutom vill jag minnas att första upplagan av Eon inte hade några PSY-relaterade regler för schamaner etc, utan den idén var fortfarande skissartad. Och att ändra i fundamentet, dvs attributen, genom att från en upplaga till en annan lägga till ett nytt attribut, förstår jag om det var otänkbart för NeoGames, som ju åtminstone via Marco hävdat att de vill att alla upplagor ska vara kompatibla med varandra (så långt det går iaf).

I den bästa av världar hade vi väl kanske också separerat den rent utseendemässiga delen av personligheten från PER, men nu är inte spelet gjort så. Fast det går ju alldeles utmärkt att i egenskap av SL lägga till såväl ett UTS- som ett SJÄ-värde på spelarnas formulär! Sätt ex. SJÄ = PSY vid RP-skapandet och låt bara den ena sänkas med åldern. Problemet löst.

gitarrpoet

Veteran
fördjupning

Isåfall borde inte psyke kunna tränas upp med intensiv träning? hårda påfrestningar.
Men jag förstår dig, det är helt rätt, men frågan är om dem har ett separat värde för vilja och psyke kanske det vore logiskt att ha ett för utseende parallellt med personlighet, viljestyrka är väl ett mått på en slags mental styrka? Så jag förstår inte varför det ska förgrenas, Andrenalin tillskott etc som ökar kroppens överlevnadsförmåga härstammar logiskt från kroppen, som oavsett kroppens personliga vilja snarare baseras på Tålighet än någon slags "vilja", och vilja borde, vad det nu är? Borde väl vara ett minst sagt flexibelt värde om inte annat beroende på Social,mental och fysisk stabilitet.

På andeplanet när man lämnar sin kropp så har ju väsendet kvar sin "psyke"(och den här "viljan" och "Bildning") så när man besätter en ny kropp som är ung och stark återfår man sitt psyke? och i andestriden är det psyket eller själarna som strider?

gitarrpoet

Veteran
Tanken gällde ifall psyket orkar med det?

Om den förra skribenten som hade rätt om psyke som mått på hur bra kroppen är på att tänka; Hur stillig är en lisch avsaknade hjärna isåfall? Jag håller med dig, och tänker nog inte låta psyke sänkas, däremot kanske man vid 50-60 års åldern kan drabbas av glömska och andra åldersrelaterade sjukdomar, men Kasparov kan ju knappast ha blivit mindre intelligent sen han har spelat schack ända sen han var sju?

Anser psyke som en själslig del; ett 7sinne och till vissmått förmåga att vara logisk. Medans intelligens kanske mer återspelglar personens intelligens.

gitarrpoet

Veteran
Men! Gör om gör rätt, ändra till din regel och övertala din spelledare(eller dig själv om du spelleder). Sen hänvisar du till att det är Ditt Mundana och sen får folk säga vad de vill.
Japp, får höra med vårt spelombud hur spelarna skulle se på ifall jag införde en sådan ändring ^^

Tack

Ost

Warrior
Spel och "verkligheten"

Jag tror att allas våra bryderier kan bemötas med den krassa betraktelsen, att människan (alven, dvärgen, tiraken...) är otroligt mycket mer komplex än att hon skall tillåtas reduceras till en handfull siffervärden utan att komplikationer och motsägelser uppstår. Jag tror man inte kan komma ifrån att ständigt bita sig själv i svansen om man eftersträvar att ett regelsystem för ett spel ska vara likställt med en fullständigt trovärdig simulering av människans funktioner. Det går ju naturligtvis inte. Vad man kan göra är att försöka plocka ut vissa grova särdrag hos människan och försöka konkretisera dessa i form av attribut, och därigenom få en grov bild av en RPs egenskaper. Men att tro att denna enkla siffersamling på något sätt utgör en helhetsbild, då är man ute på hal is.

Det främsta målet med ett spel är ju att det ska vara spelbart. Skulle vi försöka väva in vartenda samband vi kan komma på - neurologiskt, fysiologiskt och psykologiskt - i ett regelsystem... ja, särskilt spelbart lär det inte bli.

gitarrpoet

Veteran
Spel och "verkligheten"; i viss mån?

ja, spelbart är väl det minsta det kommer att vara.
är väl det mesta det kan vara?(man kan inte spela ett så perfekt spel)

det är väl omöjligt att göra allt. Okey, nej jag förstår hur du menar, men jag menar inte att man ska räkna ut allt, jag försöker syfta på övergripande angående just detta ämne, är man schaman kanske man finner vissa motsägelser, och det borde ändras. Överlag kritiserar jag inte att reglerna ska ändras, bara försöker få lite åsikter om själ kontra psyke i det här fallet.

Lontryuin

Veteran
Re: Tanken gällde ifall psyket orkar med det?

Jag skrev i ett annat inlägg här att man just skulle börja sänka PSY, VIl och BIL först vid 55-60... Förutsatt att man inte använder dem på en regelbunden basis, förstås...

LIsch och Dödsgast och andra vandöda är speciella... Jag anser att de har blivit påverkade så mycket av nekromanti att deras kroppar och psyken inte påverkas av tidens tand... Man skulle kunna tolka det som att kroppen hålls vid liv av nekromantin och en själ som är kopplad till en kropp inte blir påverkad av tid. Om en kropp börjar degenerera, till följd av det biotropiska fältets långsamma kollaps, påverkas även själen. Om inte kroppen påverkas påverkas inte själen...

Jag anser nog att man i andestrider och liknande borde använda VIl istället för PSY... VIL är ju vilja och mental motståndskraft ( har jag för mig att det står i beskrivningen av attributet). Det gör att PSY i stort sett bara blir logik och intelligens...

(Blev en del svammel, men det kanske går att uttyda vad jag menar...)

Jaggernaut

Hero
Sen har jag ett annat tankesätt, ang detta, borde inte en schaman utan större svårighet kunna besegra en lisch på andeplanet och således göra sig till härskare över en himla massa vandöda.

Jag tog upp det där i en tråd för inte så länge sedan och nu är jag så tråkig att jag inte säger något mer om det där utan bara länkar istället.

Resterande frågor och funderingar tycker jag har fått bra svar.

/Jaggernaut