Nekromanti Åldersgräns?

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jo, jag känner en som gärna skulle vilja spela rollspel. Han är 11 år, men frågan är den... Är det någon som tror att han är för "liten"????
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaaa.....

För ung vet jag inte... Jag själv var i den ålern när jag började att spela. Så för liten vet jag inte... Håll bara spelandet på en "normal" nivå, så att det inte blir för våldsamt bara..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Det beror ju mycket på personen i fråga och vilket spel man väljer. Anledningen till åldersgräns är nog dels för att man behöver vara lite "bildad" (typ den erfarenhet man hunnit fått när man går i mellanstadiet) för att förstå regler och så vidare och dels (i vissa spel, t.ex. Kult) för att innehållet är för en mogen publik.
Elva år var väl den rekommenderade åldersgränsen för DoD och det var nog också i den åldern jag började spela.
Jag skulle inte säga att han är för liten för att spela, det ska ju böjas i tid det som krokigt ska bli ;-)

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Näe... eller?

Liksom föregående talare så anser inte jag heller att det är för ungt för att börja spela i den åldern. Det finns väl spel för alla i alla åldrar. Det borde finnas iaf.
Dessutom så kan ju pojken få för sig att börja göra något annat (som fotboll och sånt tokigt) om du inte visar honom "den rätta vägen" (rollspelsvägen)./images/icons/smile.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Tack för alla svar!!

Jag tackar för alla svar som jag fått angående om denna pojken är för "liten", och det verkar som ALLA som svarat säger detsamma, och det är att han inte är för liten, och det beror på vilket rolslpel man spelar med honom. Jag tänkte spela lite Gemini med honom, hehe!!!
Tckar igen!!
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Det beror helt och hållet på vilket spel det gäller. Stämmningsspel som CoC eller Kult är knappast att rekomendera, ej heller Eon vars regler antagligen är helt omöjliga att förstå för den som är under 13-14 (och vars magiteori är förståelig bara för den som har läst kvantfysik på universitetsnivå...). Drakar och Demoner, Mutant och möjligtvis Gemini med flera fungerar däremot hur bra som helst, särsilt med en erfaren SL.

/Odd
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Nej det tror jag inte. Men han ska inte börja spela med folk i samma ålder, om ingen har spelat förr. Jag började spela när jag var 8, men spelade då med en mycket erfaren SL. Det tycker jag är bra. Men jag kan tänka mig tanken att det bara blir oseriöst om han inte har en bra SL.

//Även de onda kan vinna, Rach
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
åldersgränser är överskattat.
jag tror att gränsen gäller mer "känsliga" barn

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jag började spela vid 11 års ålder. Jag var då SL och de andra spelarna gick i min klass förutom en som var ett år yngre. Vi hade skitkul även om det inte alltid var så seriöst (fan vilket pretto-ord seriöst är, rollspel ska väl ändå vara kul?).

Jag anser att det inte måste vara så seriöst bara alla har kul (inte på varandras bekostnad dock). Spela med killen om du tror han kommer gilla det. Passar hans spelstil inte in i er grupp, kicka ut honom :)

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Nä, jag började som nioåring med något slags DoD-light (det var ett litet häfte i färg med fyra färdiggjorda gubbar och ett dungeon-crawl). Dessutom har jag två nioåriga kusiner som nyss har börjat och verkar förstå det mesta i det spelsystem jag skrev ihop åt dem. De kanske inte är världens seriösaste, men de har i alla fall kul och är mycket entusiastiska (tur att de bor i Hälsingland så de inte ringer upp i tid och otid). Sedan, om Gemini är det bästa att börja med vet jag inte.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 
Top