Nekromanti Ålder

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Du pratar ju också bara goja [Kontinuerligt OT]

Alltså, serien som Han refererar till är en serie av Don Rosa, skriven på nittiotalet, som utspelar sig mellan de huvudsakliga händelserna i serien "jul på Björnberget", av Carl Barks, skriven på femtiotalet, och festen i slutet på samma serie. Det är alltså två olika serier, av två olika författare, skrivna under två olika decennier, som råkar ha det gemensamt att de utspelar sig vid ungefär samma tidpunkt i Ankiversat. Simple as that.
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Re: Serierfigurers ålder [OT]

Don Rosas största prestation är att han satte nästan hela Joakims livstid på pränt. Allt det där som bara varit snack om guldrushen i andra serier blev verklighet (nåja) under hans penna. Det var alltså inte så att Don Rosa var först med Joakim men han beskrev Joakim tidigast i tidslinjen (bland annat hur han förtjänar sin lyckoslant).

- Suvarin, undrar hur länge en OT-deltråd kan hålla sig till ett ämne.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Serierfigurers ålder [OT]

han beskrev Joakim tidigast i tidslinjen (bland annat hur han förtjänar sin lyckoslant).

Hur? Jag kommer iaf ihåg serier som jag läste på 70-talet, där just den detaljen avhandlas.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Serierfigurers ålder [OT]

Rosa är lite speciell - tänk dig en Marvel-tecknare som betecknar allt som inte skrevs av Lee och Kirby som inofficiellt. Så om Barks inte gjorde serierna du läste, struntade Rosa antagligen i dem.

I alla fall, i Rosas version var det skoputsning som gällde. Han förklarar också hur en skotsk grabbs första slant kunde vara en amerikansk penny... :gremwink:

Erik
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Serierfigurers ålder [OT]

Rosa är lite speciell - tänk dig en Marvel-tecknare som betecknar allt som inte skrevs av Lee och Kirby som inofficiellt. Så om Barks inte gjorde serierna du läste, struntade Rosa antagligen i dem.

Detta är sant i allmänhet, men just i fallet med skoputsarhistorien så råder lite speciella omständigheter. Barks skrev aldrig om hur Joakim fick sin första slant, vilket betyder att Rosa var tvungen att hitta på den historien utan hjälp från sin store läromästare. Därför hämtade han inspiration från en holländsk tecknare som hade gjort en historia där Joakim tjänade turkronan just genom skoputsning. Suvarin har alltså inte riktigt rätt, och det är möjligt att det är just denna holländska tecknare som Åke har läst (det är förstås också möjligt att han har läst en fjärde, helt oberoende tecknares syn på det hela).

Allt detta enligt Don Rosas egna kommentarer till serien i samlingsvolymen "Farbror Joakims liv"

(sen finns det förstås Italienska serier där Farbror Joakim är med i guldrushen i Kalifornien som liten prepubertal ankunge, där han bor på en amerikansk (eller kanske snarare italiensk) bondgård, där han unmgås med farmor Anka som liten och en massa andra liknande saker, men dom förstår jag faktiskt om man väljer att inte betrakta som "officiella").
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Serierfigurers ålder [OT]

Därför hämtade han inspiration från en holländsk tecknare som hade gjort en historia där Joakim tjänade turkronan just genom skoputsning. Suvarin har alltså inte riktigt rätt, och det är möjligt att det är just denna holländska tecknare som Åke har läst

Det var det nog; två bilder med en Chibi-Joakim som putsade någons stövlar så svetten lackade och fick en slant. Fast man fick aldrig se sko-ägarens ansikte.

--
Åke
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Re: Serierfigurers ålder [OT]

Den här deltråden visar verkligen en gammal sanning: Vill man lära sig något på internet är det bästa sättet att göra ett felaktigt påstående och vänta på att bli rättad. Jag försökte inte ens ha fel, ändå lärde jag mig något nytt.

- Suvarin, bugar sig för Eder överlägsna nördighet
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Serierfigurers ålder [OT]

(sen finns det förstås Italienska serier där Farbror Joakim är med i guldrushen i Kalifornien som liten prepubertal ankunge, där han bor på en amerikansk (eller kanske snarare italiensk) bondgård, där han unmgås med farmor Anka som liten och en massa andra liknande saker, men dom förstår jag faktiskt om man väljer att inte betrakta som "officiella").
Bah. Själv föredrar jag italiensk kontinuitet framför Barks-dyrkan. :gremsmirk:

Förutom just Rosa, som är... speciell, så anser jag att alla skojiga Disneyserier som gjorts efter Barks (OK, efter Strobl och Murry och några till med) har kommit från Italien. Det finns ett gäng som ägnat sig åt att planka Barks, däribland en del holländare och tyskar, men dem är jag måttligt förtjust i.

Erik, undrar vad motsvarigheten skulle vara i Marvel-sammanhang
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Broms! [moderering]

Även om den här OT-diskussionen är trevlig så börjar den bli väl lång.

Så nu slår vi till bromsen!
 
Top