Nekromanti Ålder

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hur bestämmer man på bästa sätt en rollpersons ålder? Jag har kollat på hur andra spel löser frågan men har inte funnit något jag riktigt kan förlika mig med. Den enligt mig enklaste och egentligen mest sympatiska lösningen är att spelaren helt enkelt vår välja själv, fullständigt förutsättningsfritt. När det gäller yrken och dyligt kan man ju i stället sätta en minimiålder som rollpersonen inte får understiga. Andra förslag och synpunkter?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
<ul type="square">[*]Välj själv.
[*]Varje utbildningsperiod "kostar" ett antal år (förutsätter rollpersonsgenerering med utbildningsperioder, exvis Millennium's End)
[*]Slå en tärning
[*]Något av ovanstående, men fel ålder ger bestraffningar i form av sänkta grundegenskaper.
[*]Reglerna bestämmer ett intervall som man måste hålla sig inom (ex vis Cyber Generation: rollpersonerna måste vara i nedre tonåren eller strax under)[/list]
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Fråga.

Spelar det någon roll vad rollpersonen har för ålder?

Fråga.

Kan du inte sätta spelmässiga begränsningar om du nu inte tycker en viss ålder passar?

Fråga.

Har ni tänkt på att man oftast spelar en och samma ålder?

Svar.

Jag har i ett rollspel gjort så att åldern har gett lika många färdighetspoäng som personen är gammal men satte maxgränsen till hur många färdighetspoäng en person kan ha till 30.. Är personen över 30 så får denne inga fler poäng.. Är personen 2 så har denne endast 2 poäng.. Färdigheterna/Egenskaperna har skalan mellan 1-5.. I teorin funkar det bra.. Det saknas bara speltest för att veta om det funkar väl..

/Han, som genom sina år som han spelat, oftast brukar spela rollpersoner som är 2-3 år över hans egna ålder
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Välj själv.
Helt klart det lättaste alternativet.

Varje utbildningsperiod "kostar" ett antal år
Verkar osmidigt.

Slå en tärning
Händer sällan.

fel ålder ger bestraffningar i form av sänkta grundegenskaper.
Låter rimligt, men då gäller det också att definiera vad som är fel och rätt ålder. Och då kanske det är schysst att...

...Reglerna bestämmer ett intervall som man måste hålla sig inom
Inte dumt alls!

Eftersom mitt spel till viss del är arketypbaserat, kanske det ändå vore enklare att bestämma rimligt intervall för varje arketyp.

Jepp, det verkar som om jag nog ostraffat kan landa på just den lösningen, dvs ditt sista alternativ fast utifrån olika arketyper.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Den enligt mig enklaste och egentligen mest sympatiska lösningen är att spelaren helt enkelt vår välja själv, fullständigt förutsättningsfritt.

Den helt klart bästa lösningen. Det finns ingen anledning att tvinga på någon en viss ålder vid spelets början - detta begränsar bara möjligheterna till att hitta på roliga RP-koncept.

När det gäller yrken och dyligt kan man ju i stället sätta en minimiålder som rollpersonen inte får understiga.

Rolemaster har löst det på så sätt att Training Packages, t ex Doctor (används som påbyggnad till yrken, t ex Fighter) tar ett antal år eller månader att förvärva. Summan adderas till rollpersonens ålder.


/Rax
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Spelar det någon roll vad rollpersonen har för ålder?
Tekniskt sätt, nej. Men en rollperson är inte blott några siffror på ett papper. Åldern är en av de saker som definierar vad en rollperson är, på samma sätt som karaktärsdrag, utseende och levnadshistoria. Hur kul är det att lira om spelaren har dålig koll på om rollpersonen är 15 eller 50? Det blir diffust och därmed risk för dåligt rollspelande. Utifrån din kritiska synpunkt skulle man även kunna skita i att ge rollpersonen ett namn, en hemort, eller någon som helst form av identitet. "Låt oss kalla min nya rollperson X." Nä, jag fattar verkligen inte din fråga.

Kan du inte sätta spelmässiga begränsningar om du nu inte tycker en viss ålder passar?
Jo, det är rimligt. Se mitt svar på Krilles inlägg.

Har ni tänkt på att man oftast spelar en och samma ålder?
Jepp, inget märkvärdigt med det. Hur gammal var Kalle (Calvin & Hobbes) när Bill Watterson började teckna honom i mitten av 80-talet. Svar: 6. Hur gammal är han nu? Svar: 6. [Om jag har fel i detta, upplys mig gärna om saken]. Samma sak med rollpersoner i rollspel, IMHO.

Jag har i ett rollspel gjort så att åldern...
Jepp, så kan man nog också göra. Jag är bara rädd att det krånglar till saken en smula. Jag får fundera vidare på saken.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Nä, jag fattar verkligen inte din fråga."
Omformulering.. Spelar det någon roll regelmässigt vilken ålder rollpersonen har? För om du inte har bakat in det i reglerna så kan du lika gärna skita i det..

Angående dåligt rollspel och ålder.. Jag tror knappast vem som helst kan gestaltera en 5-åring eller 5000-åring trovärdigt ändå.. Vi kommer inte ihåg respektive har ingen uppfattning om vad en sådan ålder innebär.. Fast med 5-åringar har vi i alla fall en referenspunkt..

"Jepp, inget märkvärdigt med det. Hur gammal var Kalle /.../ Svar: 6./.../ Samma sak med rollpersoner i rollspel, IMHO."
Jag menade i min signatur i förra svarsinlägget att jag alltid spelar något år över min egna.. Jag spelade 18-19 när jag var 14-15, bara för att det var tufft att vara så gammal.. Jag spelade 24-26 när jag var runt 20 för att jag tyckte det klassades som vuxen.. Jag undrar om det vänder när man blir äldre (det borde göra det) och när det vänder.. Jag är själv 24 nu och antagligen är jag i det vändningsstadiet?

South Park-gubbsen blir ju äldre, så din jämförelse med seriefigurer håller inte.. Knattarna är fortfarande unga men äldre än förut, även om seriefigurernas åldring sker (i vissa fall) mycket långsammare än i vår värld..

/Han som hade något ytterligare förslag på ålder att tillföra när han påbörjade inlägget men kom sedan på att det var ett dumt förslag och utelämnade det
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
South Park-gubbsen blir ju äldre, så din jämförelse med seriefigurer håller inte.. Knattarna är fortfarande unga men äldre än förut, även om seriefigurernas åldring sker (i vissa fall) mycket långsammare än i vår värld..

Joakim von Anka tycks ha blivit yngre, vilket var nödvändigt eftersom han introducerades som väldigt gammal och gaggig. Eller så blev han bara piggare av att träffa sina brorsöner (systersöner).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Serierfigurers ålder [OT]

Om jag minns min Carl Barks rätt så blev han rätt ung (från att vara knarrig) redan i första serien han förekom, när han fick röra på sig.. Började med att hacka sig igenom trädörren som spärrade in ankorna och sedan (i takt med att minnena kom fram) åstadkomma en vild slädjakt med bumerang- och gåsäggskastande för att slutligen bura in björnbröderna.. Jag tycker med andra ord fortfarande inte seriefigursliknelsen håller.. Men nu har vi väl kommit utanför ämnet?

/Han som hade slutat med att göra självbekräftelseinlägg men har tydligen tagit upp den (o)vanan igen
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Så länge spelarna rör sig inom rimliga åldrar ser jag inte särskilt mycket värde i att reglera rollpersonernas exakta ålder. Om rollpersonerna är för unga bör de antagligen inte vara lika skickliga på sina färdigheter som de hade varit om de var äldre. Om de i stället är så gamla att de borde vara skröpliga löses detta nog med någon form av åldringstabell. En sådan kan ju också vara bra att ha om man spelar kampanjer som sträcker sig över längre tid.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gillar Neotech 2s system med utbildningsfaser. Ju äldre man är, desto fler sådana faser har man gått igenom, och desto mer har man således hunnit lära sig. Det förhindrar ju inte att man som spelare väljer sin rollpersons ålder själv, vilket jag nog tycker är att föredra egentligen. Dock uppskattar jag en möjlighet att kunna slumpa fram nästan allting om fantasin tryter - vad åldern beträffar funkar enkla grejer som Eons Ob3T6+Bildning bra till det.

- Ymir, tycker
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Seriefigurers ålder [Totalt OT]

Joakim von Ankas ålder blir totalt bisarr om man tänker på det, på ett helt annat sätt än Kalles och Knattarnas - de har ju bara varit statiska, medan Joakim har en omfattande och ofta refererad bakgrundshistoria som involerar kända historiska fakta. Således vet man både att han lever i Ankeborgs nutid, 2004 kan man förmoda, och att han var åtminstone 18-19 år i Klondike kring år 1898. Detta gör honom typ 130 år gammal. Snacka om att vara vid god vigör.

- Ymir, undrar hur länge en genomsnittlig anka lever...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Vaihelsefyr pratar du om? [Svårt OT]

Om jag minns min Carl Barks rätt
Det gör du uppenbarligen inte :gremsmile:

Den första serien med Joakim von Anka i är förvisso en Carl Barks-serie, men den heter Jul på Björnberget, och där förekommer varken bumeranger, ägg eller björnbusar. I och för sig tycker jag inte han är så skröplig där heller, han pallar gott och väl med att lubba runt i en björndräkt, för att inte tala om fly som en oljad blixt när han ser en riktig björn. Däremot är han klart mer lik sin förlaga Ebenezer Scrooge; han är ganska elak och inte sitt senare äventyrliga och i grunden godhjärtade jag.


/Feliath - håller dock med Han om ontopic-grejen
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Re: Serierfigurers ålder [OT]

Om jag minns min Carl Barks rätt så blev han rätt ung (från att vara knarrig) redan i första serien han förekom, när han fick röra på sig.. Började med att hacka sig igenom trädörren som spärrade in ankorna och sedan (i takt med att minnena kom fram) åstadkomma en vild slädjakt med bumerang- och gåsäggskastande för att slutligen bura in björnbröderna..
Du minns avsnittet helt rätt. Det enda du fick fel är tecknaren. Det var nämligen Don Rosa, Disneys bästa tecknare någonsin och vid sidan av Carl Barks den som betytt mest för myten..
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Re: Joakim von Ankas ålder [OT]

Joakim föddes 1867.
Och han var i Klondike 1898 som du säger, men han är således 31 år, och vid denna tidpunkten hittar han gåsäggsklimpen och det är vändpunkten efter 20 års misslyckanden.


Och Suvarin kom före mig med Don Rosa
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Tack [NT]

/Han som tänkte att det var något han missade, för när han tänkte på vissa serierutor så var det inte riktigt Carl Barks teckningsstil
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Vaihelsefyr pratar du om? [Svårt OT]

Han tänker uppenbarligen på den Don Rosa-serie i sviten "Farbror Joakims liv" vars kronologiska placering Ankeborgstid är mellan de huvudsakliga händelserna i "jul på Björnberget" och festen i slutet av samma serie. Misstaget är lätt att göra för en novis-ankist, men Don Rosa har absolut inget att göra med Carl Barks (förutom den respekt den förre har för den senare) och serien Han tänker på tecknades någon gång på 90-talet.

Edit: oops, någon hade visst kommit före mig med rättningen. Fast jag fick med mer detaljer! :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Serierfigurers ålder [OT]

Men vänta nu... Don Rosa började teckna hur sent som helst. Typ på åttiotalet. Carl Barks var ju före honom med flera decennier. Precis som Feliath sade så är den första serien med farbror Joakim "Christmas on Bear Mountain", och den publicerades 1947. Hela poängen med Don Rosa är ju att han är Carl Barks arvtagare, så hur ni kan ha fått för er att han skulle kunna ha varit först med en så central Carl Barks-figur som Farbror Joakim, det övergår mitt förstånd.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det svåra med ålder är att avgöra vilket sammanhang det har med en rollpersons egenskaper och färdigheter.

Att man ska få välja själv hur gammal man ska vara är en självklarhet, så jag hoppas att du inte velat att diskussionen ska handla om det. Själva grejen är ju att avgöra vad åldern kan ha för spelmässiga konsekvenser.

Om man har ett fritt genereringssystem; där man köper rollpersonens värden med BP, så tycker inte jag att man ska ha några regler för ålder överhuvudtaget. Precis som med kön, nationalitet och bakgrundshistoria så gäller det för spelaren att skapa sig en trovärdig rollperson. En nittioåring med 18 i Smidighet blir då lika fel som en person vars bakgrundsbeskrivning säger "hon är en överlevnadskonstnär som i hela hennes liv har hankat sig fram i vildmarken" samtidigt som man kan läsa att hon har 3 i FYS och enbart en massa kunskapsfärdigheter.

Om man har ett system där man spelar fram ens rollpersons bakgrund, såsom i Mutant Chronicles, då får man åldern på köpet. För att man inte bara ska få en massa bonus ju längre bakgrundsstory man spelar sig igenom, så får man väl vid vissa tidpunkter dra ner på egenskapsvärdena. Främst då Styrka, Smidighet och Fysik. Alltså: Ung = Höga GE + låga FV. Gammal = Låga GE + Höga FV. Problemet med den här metoden är väl mest att gamla rollpersoner tar väldigt lång tid att generera.

Om man ska slå fram grundegenskaperna och ha ett mer spelmässigt system, då får man använda ungefär samma balansering, fast samtidigt ge en bonus åt gamla rollpersoner att köpa färdighetspoäng för. De här systemen är inte så dåliga egentligen, men vi ser dem oftast i rollspel som också använder erfarenhetspoäng där man blir bättre med åren, så därför blir de helt galet otrovärdiga i slutändan. Liksom, en pojke som deltagit i tre äventyr (oavsett hur vardagliga dessa än varit) får mer erfarenhet än en yrkesman som fått utstå prövningar i hela sitt liv.

Men att den typen av erfarenhetspoäng är galna, det vet ju alla redan.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Du pratar ju också bara goja [Kontinuerligt OT]

vars kronologiska placering Ankeborgstid är mellan de huvudsakliga händelserna i "jul på Björnberget" och festen i slutet av samma serie.
I helvete? »Jul på Björnberget« handlar i sin helhet om hur Farbror Joakim bjuder in Kalle och knattarna till sin stuga på Björnberget för att fira jul, så att han kan spela ett elakt björnbaserat spratt på dem.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Det hinner dock dyka upp en riktig björn innan farbror Joakim kommer fram, varpå sedvanlig Barks-tenpager-slapstick vidtar.</font></td></tr></table>
Serien innehåller överhuvud taget inga flashbacks eller övriga referenser alls till farbror Joakims tidigare liv, och han själv är bara en ytterst perifer och endimensionell bifigur, som är till för att driva handlingen. Det är först med berättelsen »Det Gamla Slottets Hemlighet« som Joakim börjar få en historia och den personlighet som numera är etablerad.

Det finns visst fler novis-ankister här...


/Feliath - tycker överlägset bäst om Barks
 
Top