Nekromanti Ålder rätt och ålder fel.

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag håller ju som vissa känner till på att göra ett orakel i pathfinder men tråden gäller mer generellt än så, och jag kollade på vad för ålder som kunde vara vettigt, och jag ser att det folkslaget jag valt har en vuxen ålder på 80 år och fyra gånger längre tid att räknas som lärd på något än en vanlig människa, det i sig är väl inte genuint dåligt, man kan ju tänka sig att att man har ett samhälle där det funkar så, men jag hade valt en halvart en halvart där den ena långlivade parten per definition inte kan närvara i uppfostrandet och jag kommer vara en del av ett mänskligt sammhälle till en mänsklig förälder, det känns lite skummt faktiskt att jag inte kommer räknas som vuxen förän troligtvis mina halvsyskon är döda och garanterat min mänskliga förälder. När jag väl är vuxen så är jag lika intelligent som vilken människa som helst men endå behandlar de mig som något efter, när de ska storymässigt behandla mig som mer eller mindre en halvgud, varför gör de det?

Så finns det spel som sköter absurda vuxenåldrar(familjemässigt) och inlärningsperioder(sammhällsmässigt) på ett snyggt sätt och på något sätt får det att verka mindre absurt eller ska man gå med röd tuschpenna och errata hela skiten per default?

/Luna Lovegood
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag vet inte hur kvalificerat av ett svar det här är, men mina tankar går till BRP först och främst, där man gör skillnad på INTelligence och EDUcation som grundegenskaper. En nivå i Education motsvarar ungefär ett år av formell utbildning, därav att nivåerna kan variera mellan kulturer, epoker, osv.
Vidare, varje släkte av självmedvetna spelbara varelser har stats som beslutar hur gamla de börjar spel som, och dessa kan antingen vara slumpade från grunden (för människan 17+1d6) eller baserad på karaktärens värde i Education.
Vidare fins en hög variabler som gör att du kan dra av/lägga till år på din ålder, och dina stats förändras därefter. Typ, för varje år under 18, dra bort en poäng i styrka, storlek, eller education, och för varje 10 år du är över 40, dra av en nivå från någon annan grundegenskap. För varje fulla tio årman lägger på sin grundålder, får man lite extra poäng i skills, osv.

Jag vet inte ifall det här svaret var speciellt hjälpsamt, och jag vet inte hur BRP hanterar typ halvfolk, dubbel kulturer, och andra undantagsfall, men jag hoppas att du i alla fall fick Nån form av tankestimulering eller nåt.

Lycka till.
 
Top