Nekromanti Ålder i Western?

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Mmm, min grupp har precis införskaffat Western dårå. De andra har gjort sina rollpersoner utan att stöta på några problem. Jag däremot önskar göra en något åldrad f.d. officer i Sydstats armén. Det jag undrar över är givetvis hur min rollpersons åldrande påverkar hans egenskaper. Jag har själv inte så stor koll på medellivslängden på den tiden och några ledtrådar i reglerna har jag inte funnit.

Han borde givetvis vara rätt klent fysiskt sätt, men samtidigt kanske ha lite mer i sina färdighetsvärden? Jag har inte själv läst igenom boken särskilt utförligt och kommer nog inte heller hinna göra det innan vi ska spela första äventyret så hjälp vore uppskattad.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
I Western (den nya utgåvan finns inga regler för det), men i Western från 1989 (bok 2) finns frivilliga regler för det...säg att din fd officer är mellan 56-60 år gammal, då skulle hans värden ändras enligt följande:

FYS -1
STY -2
SDP +2
KAR +1
VIL +1
VAK 0
MIN -3
MOT -1
SNA -1

Vissa är ändrade, KAR har utgått, vad som gäller ser du i konverteringsreglerna på www.rollspel.com Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
I tidigare upplagor av Western valde vi att ha en massa modifikationer för åldrandet (med förändringar vart 5:e år efter att rollpersonen fyllt 21), men valde att avstå ifrån det helt i den nya.

En snabb omarbetning till de nya reglerna skulle kunna ge följande husregel för åldrande:

Vid 31:
BIL +1
SDP +1
VAK +1

Vid 41:
FYS -1
STY -1
SNA -1

Vid 51:
FYS -1
KOR -1
MOT -1

Vid 61:
FYS -1
STY -1
MOT -1
SNA -1
VAK -1

Vid 71:
-1 på alla värden utom BIL

Vid 81:
-1 på alla värden utom BIL

På samma sätt funderade vi lite fram och tillbaka på det där med extra poäng från början. Visst finns det en poäng, men samtidigt finns alltid risken att det blir lite absurt - då finns det en risk att Western helt plötsligt bara befolkas av en massa överåriga gubbar som maxar poäng. Om du, spelledaren och resten av spelarna är överens kan man däremot tänka sig en frivillig husregel som ger dig 10 poäng extra per år du är äldre än 30. Det ger inte i närheten av så många poäng som du skulle fått om du spelat upp honom till den åldern, men ger ändå en liten bonus.

Medellivslängden blir svår att få rättvisande då alltför många dog alltför tidigt i olika krig under hela 1800-talet. Om man klarar sig undan en alltför tidig våldsam död och brutalhårt arbete fanns det många som levde tills de blev bortemot 80 år.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Stort tack, till er alla tre!

Får nog inga problem med att få mina medspelare att gå med på de där extra poängen åt min gamle gubbe. Jag vill inte ha nån vapenexpert utan en excentrisk sydstatare som tillhört det högre samhällskiktet, maxade värden i etikett t.ex.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: No problemo Senõr/ita

De hade inga problem med mina färdigheter. Jag höjde ju Brädspel/Schack till 12 t.ex. Han är dessutom överlägset sämst på skjutjärnen i vår grupp bestående av en hispig spelare med maxad snabbhet, två pickadulvermän samt en prisjägare.

En varning till samtliga dock! Arcturus Cole har inte sin sabel vid sidan för dekorations skull! Inte enbart iafl...
 

Attack Nisse

Veteran
Joined
28 Jan 2001
Messages
28
Re: No problemo Senõr/ita

Även om det må stå Revolverman på mitt rollformulär så tillhör min RP ingen av rollerna, men det ser så illa ut med en tom ruta på rollformuläret.

Bosse är min idol!
 

Attack Nisse

Veteran
Joined
28 Jan 2001
Messages
28
Re: No problemo Senõr/ita

5/8 Rilfleman
2/8 Bartender
1/8 Glädjeflicka

Bosse är min idol!
 
Top