Nekromanti Åka till månen

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
hur lång tid tar det att åka till månen 2059 har rymdfarkosterna förendrats och rymdfärderna, skulle gärna vilja veta..


jag har även en idé att mina spelare(jag är spelledare) ska ta över en månbas och ta alla pengar de kommer över. skulle det gå eller är säkerheten för stor?
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
hur lång tid tar det att åka till månen 2059
Titta på sidan 274 i regelboken.
jag har även en idé att mina spelare(jag är spelledare) ska ta över en månbas och ta alla pengar de kommer över. skulle det gå eller är säkerheten för stor?
Säkerheten är på tok för HÖG .
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Tja, månen står inte direkt med men det finns ju:
Rymdplan, kostar 10.000 euro och tar 3 timmar att åka med (Antagligen mellanlandning på någon rymdstation).
Mellan Omloppsbana, kostar 2000 euro och tar 2-48 timmar (Antagligen det som du letar efter).
Sen finns det två sätt att åka till mars men det har ingen betydelse just nu.
Och, en sista sak, hur spelleder du utan regelbok ?:gremconfused:?.
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
det är så här: jag och mina rollspels vänner köpte regelboken tillsamans och delade på kostnaden. så just nu befinner den sig hos en av dem andra i min spelgrupp
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Re: Åka till månen (ANT)

ne vi köpte start paketet och offensiv så dela vi på det...vi spelar inte neotech så mycket så köper inte böker i onödan.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Att ta över en månbas...

Jag skulle ju kunna vika ut lite kring möjligheterna att ta över en månbas. För faktum är, med normala mått mätt är inte en månbas supersäker. Det går inte runt vakter överallt, de är inte beväpnade till tänderna (normalt sett) och det finns inte massor av förstärkningar att tillgå. Däremot finns det en mängd luftslussar (som lätt stänger ute en angripare) och en angripare har extremt svårt att få upp vapen och rymddräkter i rymden utan någons vetskap. Ska man angripa en månbas behövs nog bara ett gäng mycket beslutsamma personer med rymdstridsdräkter, rymdstridsvapen, träning för strid i rymden, ett eget rymdplan, diverse tillstånd att föra upp detta i omloppsbana, etc. Med detta kan man kanske ta en mindre gruvbas. Man kommer dock inte kunna hålla den, sannolikt, eftersom basägaren säkert ropar på mamma och snart kryllar det av EF:s rymdinsatsstyrkor eller motsvarande..

/RD
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Att ta över en månbas...

Ska man angripa en månbas behövs nog bara ett gäng mycket beslutsamma personer med rymdstridsdräkter, rymdstridsvapen, träning för strid i rymden, ett eget rymdplan, diverse tillstånd att föra upp detta i omloppsbana, etc. Med detta kan man kanske ta en mindre gruvbas. Man kommer dock inte kunna hålla den, sannolikt, eftersom basägaren säkert ropar på mamma och snart kryllar det av EF:s rymdinsatsstyrkor eller motsvarande..
Nu tänker jag inte bara på detta fallet, men vad finns det för olika styrkor i rymden? Vad är de utrustade med? Man kan ju utgå från att det är inte mycket av den utrustningen finns i Offensiv. Kommer det något i nya hardware, det finns ju mer fräckt här i världen än vapen? Vilken beredskap har de/transportmöjligheter/aktionsradier? Det finns ju inget beskrivet och inget kommer iom att Red Sands lades ner.

Någon som har några ideér om detta? Finns det andra rollspel som man kan låna av som ligger på liknande nivå som Neotech? Det kanske tom finns nått officiellt material som var tänkt att hamna i Red Sands men bara blev liggandes som på nån vänster skulle kunna hitta till Fenix eller motsv.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Att ta över en månbas...

Jag vet inte vad som planerades till Red Sands. Rymdstyrkorna är dock, som jag förstått det, fortfarande mycket små men också välutrustade. Långtifrån alla organisationer/länder har rymdstyrkor - sannolikt har bara de större länderna (G11-länderna) och de megaföretag med rymdanknutning tillgång till specialstyrkor. Dessa styrkor nämns bland annat i några företagsbeskrivningar. SFS är särskilt aktiva i rymden och ligger långt fram.

Rymdstyrkorna är utrustade med skottsäkra rymddräkter, en del cyber samt modifierade vapen. Slåss de inne på trycksatta områden (baser, rymdskepp) får de ju inte skjuta igenom väggarna. De kanske också är tränade i burjutsu.

Styrkorna är sannolikt baserade på månbaser eller i omloppsbana. Ska man till Mars tar det ju en månad, men samtidigt tror jag få har råd att ha en stående styrka på Mars. De har säkert mindre rymdplan och skyttlar till förfogande, samt att d ekan åka via de vanliga rymdtransporterna.

/RipperDoc
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Re: Att ta över en månbas...

Följande nyhetsartiklar är från en kampanj jag spelledde i N2 för några år sedan. Kanske kan de vara någon form av inspiration även om det inte ger någar direkta detaljer. Tilläggas bör att kampanjen utspelade sig i en något moddad N2-värld där företagens inbrytande på de (över-)statliga våldsmonopolet nyligen påbörjats, varför styrkan från Phobos verkligen var något speciellt (och för rpna oväntat). Som jag föreställer mig det hela rör det sig dock, liksom Ripperdoc också skrivit, om den högsta möjliga standarden, både gällande teknologi och färdighet, eftersom det är ett enormt kostnadskrävande projekt att ha (hemliga) militära styrkor på rymdbaser.

Terrorister hotade spränga MarsTown. Hjälteinsats räddade 60.000 liv. [Ch42]
Under natten till gårdagen attackerades Marstown, Jouliantas koloni på Mars, av beväpnade terrorister tillhörande organisationen MarsLib, vars mål är att frigöra populationen från Jouliantas inflytande, bl.a. genom att konfiskera gruvindustrierna och inrätta ett Mars-parlament. MarsLib har tidigare legat bakom sprängningarna av två kärnreaktorer på Mars och ett flertal upplopp. Gårdagens händelser inleddes med att soltuberna som lyser upp den 45 kvadratkilometer stora centralgrottan slocknade varpå panik utbröt. Drygt 2000 människor rasade genom MarsTown och lynchstämning rådde. Terroristerna utnyttjade paniken för att attackera polisstationen och det centrala kontrolltornet där man planerade att spränga bomber för att ödelägga hela kolonin. Hela situationen räddades dock av Jouliantas insatsstyrka under ledning av Klaus Hansen, Heinz Knacker och Louie Enrice som befann sig på Mars just för att avstyra det enl. Jouliantas talesmän väntade angreppet. De är redan på väg tillbaka till Jorden och väntas hyllas som hjältar när de återvänder.

Företagsdiktatur mördar civila [Ch42]
Marc Trebujö, ledande expert på företagsexpert i EU, säger till Channel 42 att han tagit del av en hemligstämplad rapport som visar att 123 civila mördades av Joulianta under återställandet av ordningen i MarsTown. Marc Trebujö hävdar att ”terroristerna” och ”upploppen” var fredliga demonstranter som ville införa demokrati i MarsTown - en självklar rättighet enligt honom - men som då utsattes för brutala repressalier från en hemlig militär styrka från Phobos som brutit mot den internationella konventionen som förbjuder vapen inom de koloniserade delarna av solsystemet. Joulianta har valt att inte kommentera uppgifterna att säger att man finner sådana påståenden vara ”en sjuk hjärnas fantasier”.

Ordningen återställd i MarsTown. [Ch42]
Situationen har lugnat ned sig något i Marstown. Fortfarande finns den tungt beväpnade insatsstyrkan kvar, men man spelar enbart en fredsbevarande roll. Polischefen, InspektörTadley, säger till Channel 42: -”Jag är glad att situationen kunde lösas så smidigt utan förlust av oskyldiga liv.” En slags lokal styrelse med representanter från både befolkningen har inrättats i hopp om att kunna undvika fortsatta konflikter.
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Re: Att ta över en månbas...

Problemen med att använda eldvapen inom trycksatta utrymmen är knappast ny, iom att det idag finns anti-terroriststyrker som är tränade och har utr för sådant. Dessutom är det en problem som går att lösa med bla fragmenterande kulor och ex hagel.
 
Top