Nekromanti Åhnej! Min rollperson dog!

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Okej. Nu ska jag tala ut!
För länge sedan så hade vår spelgrupp lite Eon som syssla. Det var väldigt kul tills: Min rollperson dog. Det var en sådan rollperson som jag var mycket nöjd med. Men tärningarna dödade honom innan han ens hann spela klart det första äventyret. (En skock varulvar tog honom >.<). Då tänker man helvete. Sedan när man har slutat tänka det så tänker iaf jag: Crap! Okej! Ny rollperson till nästa runda. Jag har bara slut på ideer. Kan nån hjälpa mig att vara kreativ? Det vet jag att ni är bra på. Sätt igång! Inspirera mig!

PS: Äventyret vi snart ska spela är Jarla, en kampanj i undre världen, så en riddare passar inte DS

//Renisis - En halvgothig sådan.
 
G

Guest

Guest
Trådflytt

Hej!

Flyttar tråden till EON-forumet, det passar bättre där!
Hoppas nån hjälper dig med inspirationen!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
A true warrior does NOT mourn his fallen comrades!

Spela med rollpersonens försvunne tvillingbror som är exakt likadan på exakt allting.
Ja jäklar vad lika de är, lika som bär!
Eller varför inte din hädangångne rollpersons återfödde dito? Någon måste ju hämnas...

Smöra bara lite för SL så låter han säkert rollpersonen få en andra chans.

MVH
Danieru-wa, Eonhaikuns svarta pärla
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Pirater är asballa

Du kan ju alltid göra en piratkapten, som av sina såkallade piratvänner blev ilandkastad för att du hade fördelat bytet ojämt. Så då har du en karaktär som lämpar sig för den undrevärlden, samt en karaktär som kan bana väg för framtida äventyr.

- Jocke, gillar att hitta på rollspelshistorier.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Galna siare är toppen - alltid, utan undantag. Annars är jargsika bettlare, yxmördande kokerskor (p-s-y-k-o-p-a-t-i-s-k-a) eller sviniga thalaskiska legoknektssvin roliga och trevliga att ha att göra med i den undre världen. Gillar även taniga bagarlärlingar med dragning till Xinu... :gremelak:

-Hjalle, föreslår så gott han kan.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag som SL låter inte mina RP:s dö av några simpla ulvar. Om de inte gör något riktigt dumt. Nej en stämningsfull död man kan titta tillbaka på och tänka "ja, jävlar" föredrar jag. Jag kan tänka mig att döda RP:s om de gör något riktigt dumt med. Annars är oändlig smärta och trauma bra straff i stället för direkt dödande.

Varför inte en vampyr? Har alltid velat spela en vampyr och de dör inte i första taget.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Pirater är asballa

Kan inte annat än hålla med här! En sjöman eller pirat har många av de egenskaper som krävs i stadskampanjer. Han är bevandrad i exampelvis färdigheter som undre världen, söka, klättra, förföra, övertala, och spel och dobbel. Han kan även slåss med i alla fall en värja/huggare eller någon slags klubba och är inte säskillt dålig på barslagsmål heller. Och dessutom har han väldigt få sociala begränsningar som exempelvis en adlig rumlare eller en ökänd skurk har.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Karaktärsincest

I vår spelgrupp har det kallats "karaktärsincest" och är lite halvt tabu, men alla har väl sina egna sociala rollspelregler.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Bad guys

Nekromantiker är alltid roliga och de kan vara både god och onda och kriminella och neutrala och allt annat man kan vara. Förresten är Nekromantiker coolaste yrket i Eon! Annars går det ju och göra en typisk äventyrare som är alltid lika charmiga att spela. Och du alla riddare är inte "Sir Ivian typer", de finns även the bad guys called RovRiddare :gremelak:.

/DarkMystic säger: va mitt emellan det är lättast
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Varför inte en vampyr? Har alltid velat spela en vampyr och de dör inte i första taget.

Det var precis en sådan som dog...
Renisis har jordens största wannabe-vampyrfetisch.


Silvervarg flinar elakt
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Exakt när låter du dina spelares rollpersoner dö om du inte låter dem avlida om de inte 'tillåts' dö om de blir anfallna av nåt så farligt och mysko som varulvar? Demoner? Avrättade av Jargus himself? Nä, jag tycker att när rollpersoner dör så dör de - möjligtvis med undantag av...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] ...saker som introduktinskrogslagsmålet i De fördömdas sista hopp. Och dylikt. </font></td></tr></table>

Att få en hel jävla massa smärta och trauma är väl det sämsta tänkbara man kan göra? Det är dels orealistiskt, om du nu inte låter rollpersonerna dör av det, och det är dels helt dödande. Att ha en rollperson som har 70 trauma är bara frustrerande - han kommer inte att bli bra förrän om ett par långa månader. Alltså handikappiserar man rollpersonerna totalt och förstör bara om man bestraffar rollpersonerna med skador som inte ens dödar. Det finns betydligt bättre bestraffningar än så, sådana bestraffningar som även är roliga för spelaren och främjar rollspelandet.

-Hjalle, dräper om dräpas ska.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Piratkaraktären - på traven.

Jo, jag håller också med. Särskilt mångfalden av färdigheter och den stora flexibiliteten med en pirat eller sjöman gör att de är väldigt roliga att ha att göra med. Pirater är sköna personligheter, excentriska och ofta vidskepliga. Alla pirater är olika, alla pirater är härliga. Sword & sorcery är perfekt till dessa havets fasor och flodråttor. På våta hustak, i mörka gränder och i miljöer som William Turners smedja i Pirates of the Caribbean trivs och frodas pirater som bäst - och givevis på stolta skepp! En piratbesättning är en fantastisk samling galna, brutala och stympade personer. När man som spelledare utformar en besättning ska man absolut inte vara rädd för att använda klichéer och klassiker. Rollpersonspirater får också hemskt gärna vara typiska de med. Jag menar, vem vill inte ha en Jack Sparrow till rollperson?

När man skapar en pirat tycker åtminstone jag att man ska ha två nackdelar (fast bara om man har Eon III, dess nackdelstabeller är hästlängder bättre än II:an:s...) - och sedan skall man uttveckla dessa och försöka sig på att klura ut exakt vad dessa innebär. En fåfäng pirat, en pirat med storhetsvansinne, en pirat med en könssjukdom, en feg pirat, en våghalsig pirat, en laglös pirat, en pirat på 4-5 fot - allt blir högintrressant, roligt och allmänt jättetrevligt.

Sedan ska man försöka sig på att finna piratens udda och excentriska vanor. Spottar han tre gånger över axeln om han ser en vit katt korsa gatan? Knäpper han alltid landstigningsvästen nedifrån-och-upp? Sitter han alltid med ryggen mot väggen när han spelar broggin på Camards hamnkrogar? O s v...

Något man också ska göra är att hitta på piratens udda utseende mycket noggrant och finurligt. Ett slag på tabell R2-135 i kapitlet Spelledarpersoner är ju tämligen enkelt och sen kan man bygga vidare från det. Till utseende hör också de rikliga mängder smycken och de konstiga kläder en riktig sjörövare ska ha. Tatureringar, ringar, pärlor, hatten, rocken, träbenet och lappen för ögat, mustaschen och flätorna, piercing på alla möjliga obskyra ställen, ärren, de trasade öronen, den krokiga näsan och utslagna tänder - allt ska lokaliseras och karikatyriseras till piratstyle. En gôrsnygg sjörövare är det inget fel på, en ohyggligt ful brutalitet är heller inte tokigt. Piratskt blir det för det mesta, det är inte alls svårt.

Sedan är det det här med kodex och piratheder. Är piraten en blodtörstig slaktare och girig rövare eller en tuff och vass amason som är den som sätter dessa på plats och visar dem var skåpet skall stå? Är han en legendarisk och ouppnåerlig snygging som alltid har de rätta kommentarerna, är en oövervinnerlig fäktare och en frihetsälskande rebell och förkastare av överhögheten eller är han en tämligen klumpig harkrank som inte bara är en egoistisk fegis och snåljåp? Ett slag på R2-136 kan ge en riktning, men precis som för utseende skall man bygga vidare på det, utveckla och hitta på.

-Hjalle, snackar pirater.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Incest, incest familjefest

I vår spelgrupp kallas det "the right to revenge, Gåd dämnit madda fakka!!!" och motarbetas i alla fall av mig, men förekommer i allra högsta grad hos vissa spelare (inga namn... om ni läser det här så skäms på er!). Det närmaste karaktärsincest jag någonsin gjort var när jag gjorde min handelsman Adelberths kusin Ethelberth, men det var på en helt annan nivå och det enda som är snarlikt dem är namnen... plus att de båda är orädda och religiösa, givetvis (men det slog jag faktiskt).

MVH
Marukusu... that's me.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Piratkaraktären - på traven. (OT)

...en laglös pirat...

Det var ju något riktigt ovanligt :gremwink:.
Den nackdelen är ju naturlig för pirater.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: Piratkaraktären - på traven. (OT)

...en laglös pirat...

Det var ju något riktigt ovanligt .
Den nackdelen är ju naturlig för pirater.
Om nu inte piraten ifråga kanske har ett kungligt kaparbrev och därför inte är laglös...
hmm undrar hur det funkar 70% till kungen och 30% till besättningen eller om samtliga har fasta löner äh vad vet jag.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Piratkaraktären - på traven. (OT)

Om nu inte piraten ifråga kanske har ett kungligt kaparbrev och därför inte är laglös...

Jodå. Bara inte i det landet därifrån piraten har kaparbrev. Dock så kan jag tänkta mig att de inte är populära bland folket i landet/området.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Har nog tagit död på hinkvis med spelarkaraktärer.
Men då är det iof mest två av spelarna som försätter sig i sådana situationer att de dör (de flesta andra har karaktärer som hellre flyr än illa fäktar).

Avståndsvapen och vilda djur (såsom björnar å liknande) är nog de största dräparna av Rp.
Rena stridigheter ligger på andra plats, åsså har vi jhu sjukdomar oxo (tror bara det är en rp som dött pga sjukdom).

Tiraker och religiöst övertygade Rp är överrepresenterade i dödsstatistiken. Mest för att de inte backar undan. Det har iofs inte riddarkaraktärerna heller, men dom brukar på något mirakulöst sett alltid slå sig ur faran (undrars om det kan ha med stridskonsten i kombination med tokiga stridshästar och rustningar att göra).
Tror att våran spelgrupp är uppe i 16 dödade RP de senaste 2 åren av spelande. De tre senaste spelmötena har 2 karaktärer dött och en varit mycket nära att stryka med. En barbar I envig med en tirak och gruppens tirak dog i strid med en rövare som satte en pil i honom och sedan avslutade med svärdet.

Nu brukar det vara på det sättet att spelarna tröttnat på sina karaktärer i samma stund som dom dött eller blivit allvarligt invalidiserade och jag misstänker att det i vissa av fallen har förelegat en önskan om att göra en ny karaktär.
 
Top