Nekromanti Äventyrsuppslag i moduler

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Jag tycker precis tvärtom. Äventyrsuppslagen i Consaber är så banal att dem är helt funktionslösa. Att jaga efter någon som smitt ett falskt svärd är en så simpel idé att vilken SL som helst kan kasta ur sig en likvärdig idé utan vidare.

Att jaga efter nån som smitt en falsk klinga låter dessutom skittråkigt. Men det kunde förstås blivit något om det fanns lite ovänta vändningar (av vilka det inte finns några i Consabers äventyrsuppslag).

När det gäller karaktärer så gäller samma sak. Det behöver inte vara kända men så pass speciella och intressanta att dem kan komplettera SL:s fantasibrist.

Att ha (återigen som i Consaber) två statsvakter, varav en heter Halle och är stor och dum och och en heter Jalle och är liten och listig är bara helt meningslöst (och riktigt b).

Att rollpersoner lejs för olika uppdrag är den perfekta ingången för de flesta äventyr eftersom rollpersoner kan vara så pass olika men har gemensamt att de är äventyrare och nästan alltid intresserade av olika typer av uppdrag.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag har byggt flertalet kampanjer och äventyr på dessa smådelar. Bland annat en väldigt stor kampanj baserat på de förändrade i Drunok. Kampanjen cirkulerade runt gamla artefakter och Adarlbergets ruiner på sydsluttningarna. Jag ändrar förvisso ganska friskt på själva spelvärlden när jag spelleder eftersom jag betraktar EONs spelvärld som ett förslag till hur världen ser ut, snarare än en regel. I tidigare nämnda kampanj var artefakten undangömd i ruinerna med flit, då den förändrar besjälade varelser till obesjälade som underställs artefaktägarens vilja. De blir så kallat förämdrade. Kampanjen utmynnade i direkta stridigheter mellan Drunok och Jargien då prins Rion stal artefakten från RPna efter att dessa återtagit den, och använde artefakten mitt i Arlon för att skapa sig en tiotusenmannaarmé med förändrade vilka han tågade in i Jargien med. Thara Tiannon befriades, Sor och Irian föll i Drunoks händer innan RPna lyckades stoppa Rions maktgalna framfart. Det var två av uppslagen.

Jag och min sambo utforskar just nu om vi kan göra en webcomic av materialet och händelseutvecklingen från den kampanjen. Jag tror inte man kan använda uppslagen i sig själva, men de är definitivt användbara och ger funktionella idéer om vad RPna kan ta sig till. Svårare är det i så fall med Legender&Hemligheter, som är en intressant bok, men som jag som SL inte direkt finner att jag kan använda. Nästan allt i den boken är väldigt episkt och storslaget, och även om händelser är världsförändrande när jag spelleder vill jag gärna dra ner dem på en lite mer jordnära nivå. T.ex lät jag ju nte de förändrade vara ett hot mot världen i stort, men de satte definitivt P för Jargiens ockupation av Drunok.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag har noga läst igenom allas åsikter och tankar om detta och tackar vänligen för att ni delat med er.
Det verkar finnas två sidor på detta.
Den ena sidan verkar överlag tycka- Nej dem är dåliga men hade kunnat vara bättre, alt. med i flufftext istället.
Den andra sidan verkar överlag tycka- nja visst finns det bra och dåliga men oftast används dem att fylla ut ett äventyr.
(undantag finnes)



/Poseur skapar en ny tråd
 
Top